Nekromanti mundana

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Det vore intressant att höra hur ni har använt er av spellvärlden Mundana. Framför allt undrar jag över var i världen ni har spelat/spelar just nu, och vad som har hänt där. Jag tänker kanske främst på större händelser, men allt som ni vill dela med er av kan säkert vara till inspiration för mig och för andra.

Själv har jag spelat i Consaber, Asharien och i Soldarn. Orsaken? De utgivna modulerna. I Asharien har ett kortare äventyr samt åtminstone en tidigare kampanj utspelat sig. Det var i princip en "rida runt och utforska-kampanj" där vi bekantade oss med spelvärlden och spänningen till stor del fanns inom gruppen. Kampanjen sträckte sig även ned i Soldarn. Det korta äventyret blev med tiden en sorts upptakt till den nuvarande och den förra kampanjen; äventyret baserades på ett konventsäventyr där rpna deltog i nedgörandet av Vrimzikels upprorshär - på den förlorande sidan - och kom då över en mängd cirefaliska artefakter varav en sedan blivit betydelsefull i senare kampanjande.

Senare spelade vi en kampanj i norra Consaber, närmare bestämt i Tokon, som började med att rollpersonerna som fredlösa drogs in i en lokal konflikt mellan en av konungens fogdar och lokala feodalherrar. Det blev en del druider och thalasiska spioner i den kampanjen också, men den rann så småningom ut i sanden.

De två senaste kampanjerna finns dokumenterade på neo-wikin.
Det är Consaber och det Cirefaliska Kriget samt det Soldiska Företaget .
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
All around the world!

Vi spelar mest i Asharien och Soldarn. Jag gillar de två länderna och dess centrala placering på Mundanakartan. Det är en perfekt plats att utgå från. Vart än spelarna vill att sina rollpersoner skall bege sig, så har man en bra utgångspunkt från Asharinahalvön.

Jag har även lett en feodal kampanj med förläningar i Consaber, men det spårade ur. Riddaren blev allvarligt sjuk i huvudet och började mörda, döda och se syner. Det slutade med att vi lade ner kampanjen.

Vi har även ränt runt i Mûhad med darkenska vapenmästare, jagat Sironartefakter i Kraggbergen à la Conan, utforskat Gordrion med cirefaliska skruphalsar och startat allmänt upplopp i Damarien.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Vår huvudsakliga kampanj började i norra Asharien, i området runt Jarla, för att sedan raskt stega rakt in i Mithera, där den stannade ett tag, innan den stapplade ut på skogens östra sida i Caserion. Därefter krånglade den sig runt Mithera in i Drunok och nästan hela vägen upp i Kraggbergen (medans en av rollpersonerna gjorde en kort(!) avstickare till Consaber) för att sedan tralla ned söderut, under Kraalenbergen och vidare ut i Sunari. Därefter tillbaks till Caserion över Asha-slätten och sen vidare till Drunok igen, genom Mithera den här gången, efter en del kringflängande i Drunok, Kraggbergen och Utmark (och en kort tripp till Kirath) har den nu flyttat sig rakt ned till Kraalenbergen igen. Troligtvis blir det inte fler varv. :gremwink:

Våra andra kampanjer inte hunnit komma runt så mycket (iofs - Västlanden-kampanjen började på Takalorr..) men det kan bero på att vi hunnit spela lika mycket.

/Joel
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Spelar i Asharien, men har även planer på att spelleda i Jargien.

/Honken
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Vi spelar på okika platser broende på vad vi är. 6 st Trukh-Frakker passar inte exempelvis som handelsmän i Kraggbergen. Så det är annorlunda från kampanj till kampanj. Mest i Asharien dock.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
vi har spelat i mûhad, asharien, sunari, jargien, consaber, takalorr, ziu, cirefalien, och diverse platser som SL aldrig riktigt avslöjade var de låg :gremlaugh:
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Den första och mesta eonkampanjen som jag spelat utspelade sig mestadels i Consaber. Den tog dock sin början i Damarien, där rollpersonerna träffade varandra, och en stor mängd spelmöten precis i början beskrev helt enkelt rollpersonernas farofyllda och händelserika resa österut. Rollpersonerna blev eller var alla på olika sätt anslutna till Legio Colonan, och vid hemkomsten till Consaber (många spelmöten senare), påbörjades en andra fas av kampanjen som cirkulerade kring alvhuset Cuvri'an i Legio Colonan, en massa politik, intriger och magibös.

Rollpersonerna allierades på olika sätt med viktiga individer i kampanjens bakgrundshandling som började framkomma allt mer, och drogs sinom tid in i djupare, mer internationella intriger. Under kampanjens gång usurperade vi en kanton i Colonan, företog väpnade expeditioner till Raunaslätten, Cai, Eumo och länderna söder om Eumo och spenderade lång tid i sunariskogen där vi sökt hjälp av sanarialviska magiker.

Huvudparten av speltiden tilldrog alltjämt sig i Calnia och norra Colonan.

-

Sedan spelledde jag ett "litet" scenario med bara Ymir som spelare, mest för att jag behövde öva på att spelleda och ville "testa" Eon själv. Det började helt opretentiöst med att Ymirs rollperson, en léaramjänta vid namn Tien(ne), var på vandring i Consaber, och innan vi visste ordet av hade det gått en massa spelmöten under vilka Tien insett sin potential som fäkterska, och bestämt sig för att resa över världen och söka efter fäktmästare. Lite Musashi Samurajen sådär. Sedan gick färden från Consaber till Thalamur, tillbaka till Consaber, sedan till Soldarn och Asharien, igenom Sunari, igenom Jargien, ner i Mûhad, sedan med båt tillbaka till Asharien, sedan kommer jag inte exakt ihåg, men där är en resa till Marek Pomian och en tillbaka till Consaber och Alarinn inblandade också någonstans, innan kampanjen slutade i Asharien.

Kampanjen var ganska intressant på så vis att den aldrig hade någon centerpunkt, utan hela tiden kretsade kring Tienne som alltid var på mer eller mindre resande fot. Det var ett väldigt intressant sätt att spela, och det faktum att Tienne ofta var ensam gav det hela en ganska häftig känsla.

-

Nästa kampanj vi lirade spelledde Ymir, och den utspelade sig pyttelite på Asharinahalvön, jättemycket på Takalorr, och ytterligare litet på en okänd ögrupp söder om Takalorr. Stämningen var jungeläventyr, med ruiner, guerillahenéa, obekvämt klimat och intriger i en grupp äventyrare som en efter en dog av de allehanda farorna på Takalorr. Ganska udda mot hur vi brukade spela Eon faktiskt. (Intressant trivia: När De Fördömdas Trista Flopp senare släpptes visade sig den vara otroligt liknande vår takalorrkampanj (fast sämre). Sammanträffande eller industrispionage? Ingen vet till denna dag.)

-

Sedan gjorde jag ett tappert försök att spela större grupp (det går aldrig bra), och spelledde ett rebelscenario som utspelade sig i Eumo, Mûhad och Tharhai. Det var ganska inspirerat av Kejsaren & Mördaren till teknik, kultur och lirebelltema, men även av Pirates of Dark Waters (om någon sett den, gammal tecknad serie). Udda setting och ganska intressant rollspelsunderlag, om jag får säga det själv.

Sedan blev det aldrig särskilt mycket eonanerande för min del. Vilket är synd, för det är ett jätteroligt rollspel.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
En tur i mithera skogen slutade med att bli ivägsjasad av en hord vandöda...vid upptäckten liknandes terrakotta armén. dessa har ännnu inte stoppats och börjar sakta men säkert breda ut sig. byar anfalles, medan de som vet vad som pågår, dvs rollpersonen (den enda överlevande av 5 ) låtsas som ingenting.

Med utgångsland som caserion reste rollpersonerna med ett handels skepp till tarkas (de fick gå karavan från närmaste större hamn) för att påbörja en utgrävning. Vad de hittade var en mycket mäktig kaos magikers gamla hem. I hans hus fann de en av kogniterna (legender & hemligheter),magiska effekter à la ärkemagiker och diverse uråldriga krönikor från tider innan tarkas blev öken och människor var sällsynta. Krönikerna skickades till översättare och där är de nu...
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Mundana runt på 80 äventyr

Nu vet jag iofs inte om vi spelat så pass många äventyr; däremot har vi i mina olika spelgrupper, gamla som nya och som både SL och spelare hunnit med att se det mesta av Mundana.

Några exempel på vad som har hänt och vad som är på G i vårt Mundana.

Drogsmuggling i Mûhad/Momolan med rötter in mot mörkret:
I Mûhad dog gudahärskarens favoritdotter av en överdos, vilket ledde till förbud mot alla sorter av droger. Rollpersonerna, en tokonsk schaman med blåsrör och en stamkrigare, blir tvingade till drogsmuggling av en crime lord mellan Mûhad och en ökenoas i Momolan som råkar ha den enes rollpersonens bror i fångenskap efter att han befläckat en flicka ur Abdallahs harem [ganska kliché, jag vet].

Då spänningar funnits mellan de bägge länderna blir det stora problem... Ganska snart visar det sig också att ett av betalningsmedel en stor silverkanna RP fått medskickat av Abdallah visar sig vara en artefakt hett eftertraktad av den onde kungen av Lopnor med sina fasansfulla planer för Västlanden... och förstås hans hemliga agenter... :gremgrin:

Tyvärr lär vi aldrig få se hur det går för Mustafa den åldrige och hans vapendragare Mamoud.

Det Stora Kriget; Colonan, Consaber, Thalamur:
En nedlagd kampanj där RP kämpade för nya Colonans överlevnad när Thalamur slutligen anfaller sina grannar i öster.
Tyvärr nedlagt idag. Spelade detta som 15-åring för fyra år sedan. Var nog roligare för mig som en då iaf ganska färsk spelledare än det var för mina spelare. Mycket strider med inhyrda tirakiska rövarband blev det iaf.

Asharien:
Ett tok-improviserat äventyr i Jarla där rollpersonerna måste ta sig ur Vrimzikiels upprorshärs belägring och be närmaste stad om hjälp. Få se hur mycket det blir av detta.

Apocalypse Now - Mörkrets Hjärta i Soldarn, Västmark, Damarien:

Ett slavfritagnings-äventyr har av en eller annan anledning, bla att filmen gick på TV i somras, mynnat ut i ett Apocalypse Now äventyr där spelarna reser längs en flod i Västmark mot Damarien, där en befälhavare blivit galen och vill uppnå apoteos (upphöjas till en gudom) genom att leda en blodskult. För att få passande miljö har jag startat ett litet krig mellan Västmark och Damarien... Ganska linjärt, men spännande och roligt och spelarna har inte sett filmen. Som tur är!

Onda vindar över Stäpplanden; Raun-stäpperna:
Har ingen aning riktigt hur Raunernas samhälle "ska" se ut enligt Geografica Mundana, men har snickrat ihop mina egna lilla spelvärld på de norra stäpperna. Rollpersonerna ska stoppa en bad guy som släppt ut ett gift i vindarna som blåser över stäpplanden som gjort barnen sjuka. Hans mål är att låta alla barn insjukna för att kunna ta över riket... Rollpersonernas uppgift attt stoppa det hela.
Idén kommer från ett Sagan om Ringen-äventyr för konvent från en Sinkadus-tidning, originalnamnet är Radagasts hopp.
Rollpersonerna spelar en druid/schaman, en ur stammen utstött barbarkrigare och en juvelhandelsman.

De två sista är dem jag håller på med mest nu. Och vi har väldigt roligt, när vi väl spelar.

Mundana kicks ass, iaf ibland.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Detta är en viktig fråga! (NT)

För vem då, förutom er? Ta det på PM istället eller eftersom ni verkar spela i samma(inte säker eftersom ni inte har koll på var ni är) grupp, muntligt.

Bespara oss andra.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Min spelgrupp har för det mesta nästan bara varit på Asharina halvön men har även gjort en del utflykter till Drunok och en liten utflykt i Utmark.

Min nuvarande kampanj startade i Soldarn efter att med nöd och näppe och en bön klarat av kampanjen "En dolk i natten".
Rollpersonerna drabbades av minnesförlust(orkar inte gå in på hur eller varför!) och fick ett nytt liv, men de börjar bli lite förvirrade för tillfället då massor av minnen börjar dyka upp i deras huvuden. Rpna blev tvugna att lämna sina hem då ett okänt hot dök upp i deras hemby i Soldarn, de fick instruktioner att färdas till Utborg(en fästning i Soldarn) där de senare blev invigda i en väldigt gamal och hemlig krigarordner, för att bl a få beskydd.

Rpna fick i uppdarg av krigarnordnen att leta efter några exotiska vapen vilket inte gick vidare bra då de tillfångatogs och såldes till en "gladiatorarena" i Targus skummaste områden. Där de förra spelmötet blev sålda till en större riktig gladiatorarena i Jargien, men de har nu lykats fly...

så nu ska jag för första gången spelleda i Jargien, vilket kommer att bli intressant och spännande. Jag har planer på att spelleda på Melorion, Menon-Aun och uppe i Kraggbergen.
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
I min nuvarande kampanj spelar vi mest i Soldarn, men det blir och har blivit en del avstickare. En resa till Camard i Asharien, där rollpersonerna brutalt slaktade en grupp kvinnor ("ond" kult, eifremer), och nu ränner de runt i Khazimbergen, letandes efter ett urgammalt tempel. Troligen blir det en resa till Consaber snart, och antagligen kommer en del andra länder besökas senare i kampanjen, både jag och spelarna är lite sugna på Mûhad bland annat...

//Boboliwsy
 
Top