Varulv [MU4] - Runda 2

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Scenariot har klarna oväntat snabbt pg flera oväntade händelser.

Det är mest åt andra hållet vi behöver tänka.
Vilka kan gröna sig inför övriga gruppen👍

Sök med sånna ögon från å med nu.

Vem som är den sista ulven i den här soppan är ju förstås svårt att se.
Måste erkänna att jag inte kollat Yems röst-dribbel på slutet än. Måste komma hem från jobb (22:30)å titta på det i ordnare former.
Verkar som stressad ulv eller tvekande bybo.
Senaste movset av Yem att rösta på sig själv är ju riktigt itressant.
Hen lånade det från mig. Jag föreslog att ni skulle rösta ut mig strategiskt om det låg mycket misstanke mot mig. Ett par inlägg senare föreslår Yem att vi ska rösta ut hen. Vet inte om det är grönande eller rödande i någons åsikt. Kanske bara en förståelse för strategins sundhet, vad vet jag.

Sen har det varit nämnvärt få reaktioner på mina inlägg. Jag ligger exempelvis kvar bland de mest röda hos Yem. Övriga kommentarer på mina inlägg har varit fåordiga. Är jag så svårläst? Men förhoppningsvis landar diskussionen lite så småningom. Det känns generellt som att det finns väldigt lite att gå på. Så känner jag iaf. Få inlägg, litet diskussionsmaterial. Det blir naturligtvis så att man hänger upp sina ulvpingar och sina grönanden på den lilla informationen man har. Jag skriver säkert hälften av mina inlägg i affekt, vilket inte alltid är bra, men de som känner mig sedan förr vet att mina påhopp på Basse i R1, knappt ens skulle hamna på en lista över starka inlägg jag skrivit. Ärligt talat kan nog Basse utröna den kärleksfulla små-gnabbigheten i mitt inlägg, vi har ju historia.

Jag utgår från att han känner värmen i graven och tänker sluta ha dåligt samvete. :p

Jag tänker iaf släppa eventuella misstankar mot Sidd. Eller jag hade väl inte så mycket egentligen, men vill gärna se vad som händer kring smyg-outningen.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Det håller jag inte med om. Det är klart att det är en nackdel för byn att rösta ut en bybo i stället för en ulv, alla andra resonemang är ju absurda och i synnerhet med bara en ulv kvar i spel. Om Yem är bybo borde hon förstås rösta på den hon ser som mest sannolik ulv, en röst på en bekräftad bybo är alltid en dålig röst.

Jag kan köpa Yems röst som en desperat ulvfint men inte som ett vettigt byboresonemang.
Vill inte fastna i detaljer men tycker Yems argumentation att hon aldrig kommer bli nattmördad och riskerar att bli en distraktion för byn håller. Hade Yem påstått sig ha en powerroll hade det förstås varit en annan femma.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,706
Location
Oktoberlandet
Det håller jag inte med om. Det är klart att det är en nackdel för byn att rösta ut en bybo i stället för en ulv, alla andra resonemang är ju absurda och i synnerhet med bara en ulv kvar i spel. Om Yem är bybo borde hon förstås rösta på den hon ser som mest sannolik ulv, en röst på en bekräftad bybo är alltid en dålig röst.

Jag kan köpa Yems röst som en desperat ulvfint men inte som ett vettigt byboresonemang.
Håller nog med här.
@Yem_86 hjälp till å gräv och rösta på den du tror är Ulv.
Vi kan alltid ta dig senare😇
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Det håller jag inte med om. Det är klart att det är en nackdel för byn att rösta ut en bybo i stället för en ulv, alla andra resonemang är ju absurda och i synnerhet med bara en ulv kvar i spel. Om Yem är bybo borde hon förstås rösta på den hon ser som mest sannolik ulv, en röst på en bekräftad bybo är alltid en dålig röst.

Jag kan köpa Yems röst som en desperat ulvfint men inte som ett vettigt byboresonemang.
Ja om du skriver på det viset är det ju helt absurt att rösta på Yem, men då utgår du från att hon är bybo. Och ja, om vi utgår från att någon är bybo är det ju helt bisarrt att rösta ut denne.

Men säg att vi hamnar i en 2-1 situation och det är jag, Yem och Empiricus kvar. 2 är bybor. Om Empiricus eller jag är ulven så har vi ju i princip sparat Yem till slutet, vilket också är vad som kommer hända antagligen eftersom ulven kommer döda av grönade spelare så långt det går. Om misstankarna från R1 ligger kvar i slutet är ju två av de namnen fullständigt svärtade. Det är bara en idé. Men den tåls att tänka på, kanske? Om inte annat bäddar den för diskussion.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vill inte fastna i detaljer men tycker Yems argumentation att hon aldrig kommer bli nattmördad och riskerar att bli en distraktion för byn håller. Hade Yem påstått sig ha en powerroll hade det förstås varit en annan femma.
Å andra sidan vill jag bara påpeka att Basse nattmördades sist. Helt oväntat från min synvinkel, och väldigt snopet. Jag har försökt klura på motivet kring det. Om jag vore ulv skulle jag eventuellt kunna resonera att jag inte skulle vilja sitta runda ut och runda in med Basses andetag i nacken. Så småningom skulle det eventuellt sluta i att ni väljer en av oss och röstar ut och sedan tar ni den andra om inte spelet är slut på första försöket. Lite paranoid ulv skulle jag behöva vara då, och hålla Basses drev mot mig väldigt högt. Kan vara nån slags omvänd psykologi men den sluttar ju åt båda hållen. Men om jag skulle sia om vad nattmordet handlade om så vore det nog ett försök att skyffla fokus åt ett visst håll. Sen har ju inte det hänt, förutom Yem's något desperata försök, förstås, och det kan ju vara tunnelseende eller en ulv som bitit sig fast...
 

Yem_86

Läser snabbt, tänker långsamt.^^
Joined
14 Jun 2022
Messages
197
Hen lånade det från mig. Jag föreslog att ni skulle rösta ut mig strategiskt om det låg mycket misstanke mot mig. Ett par inlägg senare föreslår Yem att vi ska rösta ut hen. Vet inte om det är grönande eller rödande i någons åsikt. Kanske bara en förståelse för strategins sundhet, vad vet jag.

Sen har det varit nämnvärt få reaktioner på mina inlägg. Jag ligger exempelvis kvar bland de mest röda hos Yem. Övriga kommentarer på mina inlägg har varit fåordiga. Är jag så svårläst? Men förhoppningsvis landar diskussionen lite så småningom. Det känns generellt som att det finns väldigt lite att gå på. Så känner jag iaf. Få inlägg, litet diskussionsmaterial. Det blir naturligtvis så att man hänger upp sina ulvpingar och sina grönanden på den lilla informationen man har. Jag skriver säkert hälften av mina inlägg i affekt, vilket inte alltid är bra, men de som känner mig sedan förr vet att mina påhopp på Basse i R1, knappt ens skulle hamna på en lista över starka inlägg jag skrivit. Ärligt talat kan nog Basse utröna den kärleksfulla små-gnabbigheten i mitt inlägg, vi har ju historia.

Jag utgår från att han känner värmen i graven och tänker sluta ha dåligt samvete. :p

Jag tänker iaf släppa eventuella misstankar mot Sidd. Eller jag hade väl inte så mycket egentligen, men vill gärna se vad som händer kring smyg-outningen.
Du menar att du lånade det från mig? För det där tog jag upp i går kväll men nu satte jag en röst på det något du inte gjorde själv. Självklart är du kvar röd hoss mig. Jag ville att du skulle ge lite tankar på andra än veteranerna men det vägrade du göra så….
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Ja om du skriver på det viset är det ju helt absurt att rösta på Yem, men då utgår du från att hon är bybo.
Om Yem är bybo vet hon ju rimligtvis om det själv. Det är Yems röst på sig själv jag menar är absurd, inte en röst på Yem i allmänhet. Jag röstar själv på Yem.

Om Yemär bybo hjälper hon byn genom att ge oss förutsättningar att hitta en ulv i en eventuell r3 efter att vi röstat ut Yem. En röst på sig själv gör absolut noll nytta i det perspektivet.

Och som sagt: Att argumentera för att en röst på en bekräftad bybo är bättre än en röst på en eventuell ulv är absurt! Det kanske går att få det att låta som en klok tanke, men det kommer aldrig vara en klok tanke. Jag förstår inte hur @Octagonal och @Recca kan se det på nåt annat sätt.

Jag släpper detta spåret nu, jag kan inte skriva tydligare eller mer kategoriskt om hur uppenbart tokig Yems röst är ur ett byboperspektiv:

BA-NA-NAS
(Yem kan förstås vara en bybo som känner sig skitledsen över att åka och därför liksom lägger sig platt och ger sig, det är inte omöjligt. Kan finnas andra förklaringar. Men det gör det inte till en rimlig röst)

Lämnar därmed plats i tråden åt andra resonemang.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Och som sagt: Att argumentera för att en röst på en bekräftad bybo är bättre än en röst på en eventuell ulv är absurt! Det kanske går att få det att låta som en klok tanke, men det kommer aldrig vara en klok tanke. Jag förstår inte hur @Octagonal och @Recca kan se det på nåt annat sätt.
Jaha, du menar att hon är bekräftad från sitt perspektiv? Och därmed är rösten på henne själv dum. Jag tycker absolut att det bästa en bybo kan göra på väg in i graven är att försöka hitta ulvar, inte minst eftersom övriga byn får kvitto på att hen är bybo och då får ju alla de inlägg som gjorts av hen en helt annan belysning. Men om starka misstankar ligger mot en -av övriga, obekräftad- bybo är det generellt en dålig idé att ha kvar den personen i sista rundan, det måste du hålla med om, för någonting annat är ju fullständigt BA-NA-NAS.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Men om starka misstankar ligger mot en -av övriga, obekräftad- bybo är det generellt en dålig idé att ha kvar den personen i sista rundan, det måste du hålla med om, för någonting annat är ju fullständigt BA-NA-NAS.
Jag håller med. Jag tror inte att Yem kommer vara kvar sista rundan. Jag tror inte att Yem tror det heller.

(eller jo förresten, iom att jag tror att spelet är slut när Yem ryker tror jag ju att hon definitionsmässigt kommer vara kvar sista rundan, men det är ett resonemang av akademiskt intresse)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Röst: blank
Efter funderingar så vill jag släppa fokus på Yem och fokusera på annat håll. Så vad hände med drevet på Stövelkatten? Är han bortom misstanke nu när Biobunker bekräftats som ulv?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
@Impetigo

Finns det fler skäl än "röstskiftet som inte var ett röstskifte" i R1, till varför Yem är ulvig? Jag har ju mina egna tankar förstås men är nyfiken på dina, mest för att mina tankar egentligen är rätt ljumna och bortser man från röstskiftet vore jag väldigt osäker på en röst på Yem.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
@Impetigo

Finns det fler skäl än "röstskiftet som inte var ett röstskifte" i R1, till varför Yem är ulvig? Jag har ju mina egna tankar förstås men är nyfiken på dina, mest för att mina tankar egentligen är rätt ljumna och bortser man från röstskiftet vore jag väldigt osäker på en röst på Yem.
- Jag skrev i r1 att jag trodde att bybo-Yem skulle vara mer tillbakadragen och det står jag fast vid.

- Yem trasslar in sig i nåt slags resonemang om att jag grönar Bonkers och håller kvar vid det även efter tydliga påpekanden om att hon tar fel. Detta har lyfts tidigare i tråden. Det är a) oärligt att skapa en sån halmdocka, bybor ska inte göra så, och b) ett möjligt tecken på en väldigt stressad Yem som till varje pris vill avstyra Bonkersdrevet utan att avstyra Bonkersdrevet och då blir slarvig och överdrivet risktagande.

- Yem röstar på sig själv vilket inte är ett vettigt bybodrag.

Sen behöver Yem ryka alldeles oavsett hur röd hon uppfattas: @Empiricus går föredömligt igenom turerna med röster i slutet av r1 och Yems röstflytt på slutet är ett så uppenbart ulvigt move med facit i hand att hon måste ut bara på grund av det. Tänk om hon inte stavat fel liksom; då hade vi haft två ulvar av elva och antagligen drevat mot Basse och Stöveln i dag.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
@Sidd jag gör en dragare med lite länkar nedan.
Det är en massa aktivitet men det är inte mycket till ställningstagande. Alltså, en illusion av aktivitet.

Hugger snabbt på RasmusL.

Röstar Stövelkatten <-- Lågflygande

Pekar på Yem. Förtydliga din röst.

Hugger snabbt på Martin

Glöm förra posten. Martin är snel hest.

Hakar på Basses occams rakkniv att Team ulf kommer att ligga lågt i R1. Misstänkligarande av följande potentiella ulvar: Superskurkarna Recca-KK-RasmusL och Empis

Bashar lite på spelare som röstar Recca och kör på Recca-drevet som inte ger nått alls. Röstar själv på Stövelkatten som inte heller ger någonting.

Pekar lite till på Yem. Motivera rösten. Gå inte på magkänsla. Själv röstar han rätt omotiverat fortfarande på Stövelkatten.

Pekar på Octagonal. Rösta inte Recca. Rösta någon annan och motivera. Själv röstar han fortfarande på Stövelkatten.

Förtydligar sig själv. Rösta inte på Recca. Rösta där det ger nått.

Vill ha mer hjälp från ett flertal spelare. Jobbar dock för att fler skall haka på hans startdrev mot Stövelkatten. Fortfarande med motiveringen "lågflyger".

Vill ha hjälp av Mäster Bybo för att hänga Bio eller Stövel.

Utöver det så är det lite bybosvammel som inte tillför så mycket och lite stressiga analyser mot R1´s slut.
Utmålar en bunt med spelare som kan vara ulvar men gör inget åt saken utan fortsätter rösta Stövelkatten. Detta till trots att Stövelkatten är mer på Sidds gula sida. Klistrar in nedan.

Liten röstanalys i slutet av R1:
  1. Av de 4 som låg på Recca-drevet var 1 Ulv: Nån av Basse, Octagonal, Impetigo, Empi.
  2. När det närmar sig deadline så försöker missnöjda ulvar röra om i grytan (Martin, Impetigo…)och nån av dem gör ett byte om det är jämt (Yem).
Yem och Basse fiskar efter Mediumrollen - Ergo: dessa 2 är scummisar.

Gula:
Stövelkatten : lågflygande, fyller år
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Om Yem är Biobunkers kumpan så säger det nog något om MUs val. Om vi antar att RasmusL är for realz och inte Ulv#2 som lottogissat att Basse var den riktiga speluppläggssiaren så är det totalt 2 ulvar. Jag gjorde en snabbkoll bakåt i spelarkivet och jag hittar inte att Yem och BioBunker spelat i samma spel tidigare. Så jag tror inte någon av dem faktiskt hade aktivt valt den andre som partner.
Så om det är det upplägget så har antingen MU försökt välja Fjodorsenuba som kumpan eller så har MU valt en slumpad kumpan (2 p). och vi vet att nattmord udda rundor (1p) finns. 5 poäng kvar på stuff i så fall.

Läser jag igenom runda 1 så har ju BB inte mycket tydlig kontakt alls, det finns den där regelfrågegrejen mellan BB och RasmusL i början och ett par inlägg klockan 11 i går när BB och Yem är online samtidigt och skriver varannat inlägg i tråden utan att ens nämna varandra eller ställa frågor till varandra. Yem nämner ju sedan BB i förbifarten, men det är inte nåt mer därefter förrän rösthoppet på slutet. Så minimal kontakt även när möjligheten för diskurs fanns.

Jag har försökt leta efter andra bra misstankar, och jag håller med också om Sidd som producerar mycket utan att faktiskt ta ställning eller utveckla resonemang. I mina djupaste konspirationstankar hoppas jag nästan att RasmusL är ulv och har lottoclaimat spelupplägssiare efter Basses död bara för att det vore coolt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Om Yem är Biobunkers kumpan så säger det nog något om MUs val. Om vi antar att RasmusL är for realz och inte Ulv#2 som lottogissat att Basse var den riktiga speluppläggssiaren så är det totalt 2 ulvar. Jag gjorde en snabbkoll bakåt i spelarkivet och jag hittar inte att Yem och BioBunker spelat i samma spel tidigare. Så jag tror inte någon av dem faktiskt hade aktivt valt den andre som partner.
Så om det är det upplägget så har antingen MU försökt välja Fjodorsenuba som kumpan eller så har MU valt en slumpad kumpan (2 p). och vi vet att nattmord udda rundor (1p) finns. 5 poäng kvar på stuff i så fall.

Läser jag igenom runda 1 så har ju BB inte mycket tydlig kontakt alls, det finns den där regelfrågegrejen mellan BB och RasmusL i början och ett par inlägg klockan 11 i går när BB och Yem är online samtidigt och skriver varannat inlägg i tråden utan att ens nämna varandra eller ställa frågor till varandra. Yem nämner ju sedan BB i förbifarten, men det är inte nåt mer därefter förrän rösthoppet på slutet. Så minimal kontakt även när möjligheten för diskurs fanns.

Jag har försökt leta efter andra bra misstankar, och jag håller med också om Sidd som producerar mycket utan att faktiskt ta ställning eller utveckla resonemang. I mina djupaste konspirationstankar hoppas jag nästan att RasmusL är ulv och har lottoclaimat spelupplägssiare efter Basses död bara för att det vore coolt.
Empiricus: Hittat lite info om Yems relation till Biobunker. Allt annat, verkligen allt annat, är helt banala teorier. Hoppas det blir mer statistik i kommande rundor, Empi, du svajar lite.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Varför Basse som nattmord? Jag kan tänka mig ett par varianter
  • Basse var lite i halvt blåsväder, och var ett osannolikt mål för en ev väktare. Kanske hade Basse några misstankar som var felaktiga men som Team Ulv ville få att verka vara trovärdiga?
  • Basses fokus på att jag trålade förmågeroller antydde att han hade en powerroll och superulvsRasmusL som MU med koll på spelupplägget drog en kaoschansning?
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,044
Bra grävt idag. Jag känner att jag skulle kunna släppa på lite mer information som säkerligen skulle hjälpa byn.

Om MU köpt att hen vet vilka val jag gjort så skulle min genomgång inte vara så dåligt tror jag. Men jag suger lite mer på karamellen om vad jag vet och förlitar mig på att byn kan fortsätta att tjola.
 
Top