DoD Motståndsslag

Då måste det finnas tydliga likheter mellan WFRP och Pendragon eftersom jag utgick från det förstnämnda och inte har läst det senare, bara spelat ett kort prova på pass som jag ärligt talat inte minns så mycket av.
Vid närmare eftertanke och kollande i gamla pdf:er förstår jag inte vad du pratar om. Ingen upplaga av WFRP har haft den regeln vad jag kan se. I de versioner som alls har opposed checks så är det högst differens som vinner.
Din grupp kanske införde regeln från Pendragon (eller Unknown Armies, som var först med att göra det med d100 så vitt jag vet) som en husregel?

Vid närmare eftertanke och kollande i gamla pdf:er förstår jag inte vad du pratar om. Ingen upplaga av WFRP har haft den regeln vad jag kan se. I de versioner som alls har opposed checks så är det högst differens som vinner.

Det finns en frivillig regel i WFRP 4E om "Fast Success Levels" där man helt enkelt använder tiotalet man slog som sin Success Level, dvs ju högre (men lyckat) desto bättre.

Det finns en frivillig regel i WFRP 4E om "Fast Success Levels" där man helt enkelt använder tiotalet man slog som sin Success Level, dvs ju högre (men lyckat) desto bättre.
Aha. Vi körde med standard metoden där success level = differensen i tiotal.

Men då är det en alternativ regel som först dyker upp i 4e, alltså låååångt efter flera andra spel som gjort så.

Ja, det är så vi spelar. Jag visste inte att det var en frivillig regel, eller att den kom från 4E. Vi kör 2E med en del lån från 4E och jag (som är spelare och inte spelledare) har inte koll på vad som kommer varifrån. Jag hade inte heller blivit direkt förvånad om spelledaren knyckt en regel eller två från Pendragon. Det är inte så att vi anstränger oss för att spela renlärigt WFRP.

Back