FraterWilliam
Veteran
Efter att ha hoppat från ett system till ett annat och laborerat med egna system under en längre tid så har jag slutligen bestämt mig för att - åter igen - försöka med EON (mycket pga att jag har blivit för lat för att orka skapa egna system). Jag är dock (kanske inte helt oväntat) inte helt nöjd med Ob-systemet... Jag gillar idén med att resultaten får en sån fin fördelning, statistiskt sett, samtidigt som man kan få höga resultat emellanåt. Jag stör mig dock på mängden tärningar, samt att skillnaden mellan olika svårighetsgrader är så pass stor. Jag körde ett tag med mer nyanserade slag som Ob3T6+2 eller Ob1T6+3 etc, men dessvärre vart det ett glapp mellan +/-3 och +/-4 som förvandlades till en ny Ob-tärning. Att slå under 11 med Ob2T6 är ju lättare än att slå under 11 med Ob3T6-4 (eller att slå under 15 med Ob3T6), etc (rätta mig om jag har fel!). Detta i kombination med att det lätt blir många tärningar som ska rullas - visserligen inget problem för mig som spelledare då jag låter ett program sköta tärningsslagen, men spelarna ledsnar snabbt när de ständigt tvingas slå om 6:or - har gjort att jag gärna vill försöka mig på en variant av systemet, genom att alltid slå ob3T6 då man slår för att lyckas med något, men istället modifiera värdet man slår emot upp eller ned beroende på svårighetsgrad, dvs som i GURPS, förutom att man slår med Ob-tärningar och därför inte behöver låta vissa resultat (17+) innebära automatiskt misslyckande. Är det någon som experimenterat med detta, och i sådana fall, hur gick det? Funkar det att omvandla svårighetsgraden +Ob1T6 till ett -4 avdrag på värdet man slår emot, eller blir det knasigt?? Givetvis får man slänga in någon extraregel om att man alltid lyckas om man slår "3", eller kanske tom "4", så att det inte blir helt omöjligt att lyckas när man fått ett avdrag som gör att värdet hamnar under 3.
Vidare skulle jag vill avskaffa fummel-regeln helt, och låta fummel eller kassa resultat helt vara en konsekvens av att man slår högt och därmed får en hög negativ effekt. I strid kanske man skulle kunna räkna det som fummel om man slår 10 över sitt värde, eller någonting sånt. Jag har bara svårt att vänja mig vid tanken på att man kan slå jättehögt och få en katastrofal effekt, men ändå inte fumla bara för att man inte slog 3 st 6:or på första slaget (enligt EON III). Även i detta fall skulle det vara intressant med synpunkter eller - om någon testat något liknande, att få höra hur det gick.
/Frater William
Vidare skulle jag vill avskaffa fummel-regeln helt, och låta fummel eller kassa resultat helt vara en konsekvens av att man slår högt och därmed får en hög negativ effekt. I strid kanske man skulle kunna räkna det som fummel om man slår 10 över sitt värde, eller någonting sånt. Jag har bara svårt att vänja mig vid tanken på att man kan slå jättehögt och få en katastrofal effekt, men ändå inte fumla bara för att man inte slog 3 st 6:or på första slaget (enligt EON III). Även i detta fall skulle det vara intressant med synpunkter eller - om någon testat något liknande, att få höra hur det gick.
/Frater William