Hej hej.. Dom som läser rollspelsmakarforumet är nog rätt bekanta med mitt grundegenskaps/färdighetssystem..
(Snabb resumé: Köp grundegenskaper -> Värdet i grundegenskapen ger dig erfarenhetspoäng -> t. ex hög fysik ger många erfarenhetspoäng på fysik-baserade färdigheter. Som för att förklara varifrån fysiken kommer..)
Problemet med detta är att det är oerhört lätt att minmaxa, bränna alla sina smidighets eller fysik-erfarenhetspoäng på vapenskickligheter.. Hur göra? Ska man låta spelarna och SL ta ansvar själva? Eftersom alla moment i karaktärsgenereringen ska kunna göras på det Fria och Rättvisa sättet, där man väljer fritt med den fria metoden, och får rättvisa rollpersoner med den rättvisa metoden, så behövs en regelmekanik för den rättvisa metoden.
Vad göra? Tillåta max 15 i en färdighet när man skapar en rollperson? Tillåta max hälften av erfarenhetspoängen på en färdigheter? Göra det DYRT med höga färdigheter? (Det är det redan, men jag tror inte det räcker..)
Och så över till Magin!
Jag skissar på ett väldigt fritt magisystem där man ska kunna improvisera lite och hålla på hur man vill.. Gärna mäktig, men samtidigt instabil och farlig, magi.
Jag har funderat på att man sätter ihop besvärjelser av olika komponenter, som ljus-forma-svärd för att få ett svärd av ljus, träd-ta-vatten för att få ett träd rötet..
Jag har även funderat på att man bara säger vad man vill göra (magikern som visualiserar i sitt huvud) och sedan får SL avgöra pris, och vara fri att misstolka meningen! Vissa ord är "farligare" att använda än andra, som t. ex döda..
Sedan så finns det möjligheten med olika skolor som alla har olika "trick", som t. ex skapa eld, samla ljus osv, som man utgår ifrån och lägger på effekter, som skapa STOR eld som flyger mot troll, och kanske improviserar egna effekter.
Som vanligt: Feedback och råd uppskattas! Mycket!
(Snabb resumé: Köp grundegenskaper -> Värdet i grundegenskapen ger dig erfarenhetspoäng -> t. ex hög fysik ger många erfarenhetspoäng på fysik-baserade färdigheter. Som för att förklara varifrån fysiken kommer..)
Problemet med detta är att det är oerhört lätt att minmaxa, bränna alla sina smidighets eller fysik-erfarenhetspoäng på vapenskickligheter.. Hur göra? Ska man låta spelarna och SL ta ansvar själva? Eftersom alla moment i karaktärsgenereringen ska kunna göras på det Fria och Rättvisa sättet, där man väljer fritt med den fria metoden, och får rättvisa rollpersoner med den rättvisa metoden, så behövs en regelmekanik för den rättvisa metoden.
Vad göra? Tillåta max 15 i en färdighet när man skapar en rollperson? Tillåta max hälften av erfarenhetspoängen på en färdigheter? Göra det DYRT med höga färdigheter? (Det är det redan, men jag tror inte det räcker..)
Och så över till Magin!
Jag skissar på ett väldigt fritt magisystem där man ska kunna improvisera lite och hålla på hur man vill.. Gärna mäktig, men samtidigt instabil och farlig, magi.
Jag har funderat på att man sätter ihop besvärjelser av olika komponenter, som ljus-forma-svärd för att få ett svärd av ljus, träd-ta-vatten för att få ett träd rötet..
Jag har även funderat på att man bara säger vad man vill göra (magikern som visualiserar i sitt huvud) och sedan får SL avgöra pris, och vara fri att misstolka meningen! Vissa ord är "farligare" att använda än andra, som t. ex döda..
Sedan så finns det möjligheten med olika skolor som alla har olika "trick", som t. ex skapa eld, samla ljus osv, som man utgår ifrån och lägger på effekter, som skapa STOR eld som flyger mot troll, och kanske improviserar egna effekter.
Som vanligt: Feedback och råd uppskattas! Mycket!