Ja självklart är alla andra sorters beskrivningar viktiga! Jag gillar alla beskrivningar ska du veta! Men miljöer har ändå en särskild plats i mitt hjärta!
min bild av tolkiens miljöer, eftersom du tar upp honom, är en helt annan än vad det skall vara eller itne vara, det är en helt annan en vad Peter Jacksson har sett i boken med, den skiljer sig från min alltså.
för mig är rohan en stor stad och inte den lilla "byn" som det egentilgen skall vara och klyftan ser helt annorlunda ut också, bron i mordor ser helt annorlunda i min version av boken med
Ja det är klart! Alla har olika bilder av miljöer i böcker, så är det bara... Jag såg också Rohan som en större stad än den är i filmen, men Peter kan ju bara utgå från sin egen bild. Tolkien har ju också väldigt mycket beskrivningar, och att man ändå får olika bilder av hans miljöer bevisar ju bara att fantasin får jobba även med längre beskrivningar! Jag tror de flesta tänker sig bron i Moria (jag antasr att det var den du menade? Eller finns det en bro i prologen t ex som jag har missat?) annorlunda. Ingen har förmodligen samma bild som Tolkien hade av den heller.
för mig så behöver det inte se ut på ett specielt sätt, jag tycker bättre om en beskrivnig av ett rum än en beskrivning av ett fält som sedan övergår i en skog, det känns mer intressant
Men en beskrivning på ett rum är ju också en milöbeskrivning! Bara för att något är inomhus slutar det ju inte vara en miljö som behöver beskrivas. Skogar gillar jag beskrivningar på, det är inget jag förnekar eller något. Men en beskrivning av ett rum kan ju vara precis lika intressant och är förmodligen mer intressant är beskrivningen på skogen. Dock ger en beskrivning på en skog mig en känsla som är svår att beskriva (i alla fall om den är bra)... Något som kanske liknar harmoni, men inte riktigt.
ngt annat som är mer intressant än miljöbeskrivningar är personbeskrivningar, det kvittar hur det ser ut i en värld om inte de som lever i den inte är bra beskrvina basta
Absolut! Här är vi eniga! Personbeskrivningarna
är jätteviktiga! En bra beskriven värld utan intressant folk och beskrivningar på olika personer, kulturer, arkitektur, politiska faktorer, klädstilar osv. kommer inte heller verka trolig! Det gillar jag med t ex WoT Jordan beskriver de olika ländernas kulturer och politik osv. väldigt noggrant, vilket jag absolut gillar! Det är en av de väldigt bra grejerna i de böckerna! Och han har mycket personbeskrivningar också. Så självklart, alla sorters beskrivningar är viktiga. Men jag tog upp just miljöbeskrivningarna just för att de är mest ifrågasatta.
/Herr Balderk