Mest framgångsrika hittills?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Jag tror att det delvis är en chimär, eftersom det finns viss evidens för att många köper rollspel primärt som litteratur och/eller samlarobjekt.

Neotech Edge tex sålde till betydligt fler backare än Eon V, men verkar inte ha alls lika många spelgrupper som aktivt spelar det.

För företags fortsatta förmåga att faktiskt publicera spelet och material till det är också penningsumman mycket intressantare än antalet backers. Ett spels fortsatta utgivning av material kan klara sig fint på en ganska liten men väldigt entusiastisk och köpstark grupp fans, medan det i själva verket klarar sig sämre på en initialt stor köpskara som sedan inte är så intresserade av att faktiskt spela spelet. Mutant: Hindenburg är tex rätt dött idag (rätta mig om jag har fel givetvis!), medan Eon lever och frodas.

Det enda antalet backare säger är hur många som är intresserade av att, av måhända radikalt olika skäl, köpa den initiala produkten. Det säger väldigt lite om hur många av dessa som faktiskt kommer spela spelet, och fortsätta vara potentiella konsumenter till eventuella moduler. För ett mått på ett rollspels verkliga hälsa är det det sistnämnda du hade velat ha koll på - hur många av köparna hade kunnat tänka sig att köpa framtida produkter till spelet? Men det är givetvis en ganska osynlig siffra, som bara framtida kickstarters kan utvisa. Statistik från gamla kickstarters tyder på att det i regel är en ganska låg siffra jämfört med backarna av grundspelet.
Nja, en stark kundbas är liksom A och O för all sund verksamhet oavsett hur affärsmodellen ser ut. Det finns för all del företag som bara behöver en eller ett fåtal kunder men här snackar vi exakt samma produkt.

Generellt kan premiumprodukter säljas i färre exemplar men till ett högre pris, men även om jag älskar Eon så kan jag inte riktigt se att det skulle vara rollspelens motsvarighet till Chanel.

Ska jag vara ärlig så tror jag att antalet backare även till Eon 5 hade kunnat vara närmare 1000, men Helmgast har inte riktigt vårdat varumärket. Och det här är inte kritik, eller jo, det kanske det är, men jag vet att de är fullständigt medvetna om det.

Ett spels livskraft efter KS har egentligen inget med detta att göra utan är en separat diskussion som handlar om sådant som affärsmodell, varumärkes- och sortimentstrategi m.m.

Tl;dr - Fler backare är *alltid* bättre än färre oavsett priset på produkten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Jag tror att det delvis är en chimär, eftersom det finns viss evidens för att många köper rollspel primärt som litteratur och/eller samlarobjekt.
Fast det där påverkar summan också. Ett fåtal sammlare som är beredda att betala 10 000 SEK var för en premiumnivå för att de får lite coola grejer. Eller i alla fall vad det nu är för deluxnivåer som finns (jag tror exemplet jag tog var rätt unikt, ska erkännas). Men den skaran "köpstarka backare" kommer bara betala ut i längden om företaget fortsätter ge ut preimumprodukter till hutlösa priser. Om de sen övergår till att släppa vanliga äventyr för ett par hundralappar styck bidrar inte de köparna mer än någon annan.

Samtidigt så är det ju fullt möjligt att de som köpte rollspel enbart för att läsa eller samla kommer köpa resten av produkterna som släpps också. Just för att läsa eller samla. Så de kommer ju utgöra en del den fortsätta kundbasen oavsett om de spelar eller inte.

Så om valet står mellan att kolla närmare på insamlade pengar eller antal backare så håller jag med Luddwig att antal backare oftast är mycket mer intressant.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Så enkelt kan ju inte sambandet vara. I så fall skulle ju alla kampanjer bara bli längre.
Jag tror en viktig faktor är om kickstartern löper över en eller till och med flera löneutbetalningar eller inte.

Men det är ett dubbeleggat svärd så klart. Ju längre kickstartern pågår dessto mer tid har folk på sig att inse att de inte alls behöver det där deluxpaketet. Eller att de inte egentligen har råd att backa över huvudtaget. Eller att de i vart fall inte behöver mer än PDF:erna på den mest grundläggande nivån.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Jag tror en viktig faktor är om kickstartern löper över en eller till och med flera löneutbetalningar eller inte.

Men det är ett dubbeleggat svärd så klart. Ju längre kickstartern pågår dessto mer tid har folk på sig att inse att de inte alls behöver det där deluxpaketet. Eller att de inte egentligen har råd att backa över huvudtaget. Eller att de i vart fall inte behöver mer än PDF:erna på den mest grundläggande nivån.
Värt att påpeka är att spelet som toppar listan, Mutant: Hindenburg, är den kortaste KS av samtliga på den. Så sambandet framgång vs antalet dagar är inte fullt så enkelt. I vanlig ordning är det andra värden som väger betydligt tyngre.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Gissar att kommande kickstarten för ROLLSPEL kommer sopa banan med övriga rollspels dinosaurier👍 Tänk bara vad alla töjmål såsom blåvita tärningar, verkets egendesignade plastpåse och startäventyret ÄVENTYR kommer locka.
Backa nu allihopa!
Eftersom ROLLSPEL och i synnerhet Rollspelsverket, drivs att statligt stöd har det begränsade möjligheter att nå ut på en komersiell marknad på samma sätt som privat finansierade förlag och deras spel. ROLLSPEL har helt enkelt inte som mål att maximera sälj utan att vara ett stöd och moralisk kompass för konsument och spelföreningar.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Nja, en stark kundbas är liksom A och O för all sund verksamhet oavsett hur affärsmodellen ser ut. Det finns för all del företag som bara behöver en eller ett fåtal kunder men här snackar vi exakt samma produkt.

Generellt kan premiumprodukter säljas i färre exemplar men till ett högre pris, men även om jag älskar Eon så kan jag inte riktigt se att det skulle vara rollspelens motsvarighet till Chanel.

Ska jag vara ärlig så tror jag att antalet backare även till Eon 5 hade kunnat vara närmare 1000, men Helmgast har inte riktigt vårdat varumärket. Och det här är inte kritik, eller jo, det kanske det är, men jag vet att de är fullständigt medvetna om det.

Ett spels livskraft efter KS har egentligen inget med detta att göra utan är en separat diskussion som handlar om sådant som affärsmodell, varumärkes- och sortimentstrategi m.m.

Tl;dr - Fler backare är *alltid* bättre än färre oavsett priset på produkten.
Jag är nyfiken; berätta på vilket sätt du inte tycker att Helmgast vårdat varumärket Eon?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
9 år av inflation är skoningslöst.
Eon IV:s 800 320 kr från 2014 omräknat till dagens penningvärde blir 1 056 057 kr (enligt ekonomifakta). Det knäcker både DoD 2016 (omräknat enligt ovan till 1 036 247 kr) samt Eon V men inte Call of Cthulhu Sverige (1 210 786 kr) eller Mutant Hindenburg (1 406 971 kr).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Jag är nyfiken; berätta på vilket sätt du inte tycker att Helmgast vårdat varumärket Eon?
Det var Sveriges största rollspel. Det är det inte längre. Inte svårare än så. Och jag har full förståelse för att det har blivit så. Varumärket har har bytt ägare, ingen jobbar heltid med det o.s.v. Det är fullt naturligt. Men likväl sant. Och synd.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Det beror väl samtidigt lika mycket på att det var mycket svag konkurrens under lång tid. Och nu är konkurrensen mördande. Jag tror att det är huvudförklaringen till att de inte är "Sveriges största rollspel" längre?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,012
Location
Ereb Altor
Det beror väl samtidigt lika mycket på att det var mycket svag konkurrens under lång tid. Och nu är konkurrensen mördande. Jag tror att det är huvudförklaringen till att de inte är "Sveriges största rollspel" längre?
Alltså, produkter och varumärken befinner sig inte i vakuum. De måste vårdas, helst varje dag året runt. Med tid, kunnande och resurser kan du se till så att din produkt är marknadsledande år ut och år in. Du kan hantera konkurrens och hitta nya sätt, nya produkter, nya vinklar o.s.v. Men detta är ett heltidsjobb. Jag har alltså full förståelse för att HG inte har mäktat med att göra det, eller att företaget som ägde varumärket efter Neogames inte gjorde det.

Det är verkligen inget kontroversiellt med mitt påstående alls öht. Visst hade Eon "tur" med sin tajming, men naturligvis hade varumärket, med rätt insatser, kunnat vara "Sveriges största rollspel" än i dag. Drakar och Demoner är ju det igen exempelvis.

Ps. Jag jobbar en del med varumärkesstrategi och blir alltid lika förvånad när folk inte verkar förstå hur viktigt det är och hur mycket jobb det är. Det finns rätt stora företag som verkar tycka att det är något man eventuellt kan göra lite vid sidan om, om man hinner. Så att ett litet hobbyföretag inte är bäst i klassen här är verkligen inte alls konstigt.
 
Top