MERP

Tycker också att mer regeltunga system som MERP och än mer så Rolemaster, som ju är storebror till MERP, vinner ofantligt mycket på att spelas med digitala hjälpmedel online via VTT, så att man slipper allt overhead med att räkna om trait-, level-, skilltree-bonusar och sedan än mer slipper huvudräkning och tabell-letande för varje stridsslag.
Då kan man istället mer fokusera på själva rollspelandet samtidigt som det ändå är en rätt så kraftig motor inunder, som man egentligen inte behöver fundera över.
Det här stämmer så otroligt bra. Tack vare Foundrys HarnMaster-modul har jag kunnat använda detta ypperliga system... med MERPs moduler.

Vi pratade fortfarande bara om själva erfarenhetspoängen och om poängen man får för kritiska träffar skulle dras ifrån "segerpoängen" man får eller inte.

Japp, det är jag som citerar dig och svarar @Mikl och @Dubbelyxa bara för att göra samtalet sådär skönt självklart och upplyst och inte alls rörigt och känslan av att alla talar i mun på varandra. :)

Men å andra sidan, som jag varit inne på förut: MERP är lite av en artefakt från tiden innan genreemulation i rollspel riktigt slagit igenom som koncept. Det var en Midgårdspatch till Rolemaster som i sin tur började som, och till rätt stor del förblev, ett AD&D-fast-bättre-hack.
Även om jag har lätt för att såga MERP med dagens perspektiv, är jag försiktig med att såga MERP om jag tar på mig mina glasögon från 1984.

Nu var det ju inte så att Tolkien Enterprises aktivt sökte efter ett rollspelsförlag och "vettiga regler" för deras franchise (i princip inget ord i den meningen är vettig: TE styrdes av en 63-årig gubbe vid namn Saul Zaentz som gissningsvis inte hade god koll på vad nördiga ungdomar sysslade med i sina föräldrars källare och som garanterat inte hade en aning om att "rollspel" ens existerade; det var definitivt någon från ICE som kläckte idén att kontakta TE, inte tvärtom; och detta var långt innan franchising fanns som koncept), men om så varit fallet? Vilka alternativ fanns tillgängliga på den tiden?

Svaret är "inga".

Antingen valde du AD&D (och hade initiativet kommit från TE hade AD&D troligen blivit vald, eftersom det lär ha varit det enda namnet inom industrin outsiders alls haft en chans ha snappat upp) eller så valde du... vadå? I princip alla andra rollspel vid den tiden var raka motreaktioner mot D&D som just RoleMaster och RuneQuest. Det fanns givetvis fler spel 1984, men hur många av dem hade tillräcklig tyngd och namnigenkänning och var inte i helt andra genrer (som Traveller, Chivalry & Sorcery eller Gamma World)?

Nej, vi får nog trösta oss med att bara att det alls gick att hitta ett fantasyspel som kunde nödtorftigt reskinnas till Middle Earth får anses vara en betydande prestation, även om vi nu i backspegeln lätt kan konstatera att 99% av Tolkienstämningen måste komma från spelledaren och spelgruppen.

Även om jag har lätt för att såga MERP med dagens perspektiv, är jag försiktig med att såga MERP om jag tar på mig mina glasögon från 1984.

Nu var det ju inte så att Tolkien Enterprises aktivt sökte efter ett rollspelsförlag och "vettiga regler" för deras franchise (i princip inget ord i den meningen är vettig: TE styrdes av en 63-årig gubbe vid namn Saul Zaentz som gissningsvis inte hade god koll på vad nördiga ungdomar sysslade med i sina föräldrars källare och som garanterat inte hade en aning om att "rollspel" ens existerade; det var definitivt någon från ICE som kläckte idén att kontakta TE, inte tvärtom; och detta var långt innan franchising fanns som koncept), men om så varit fallet? Vilka alternativ fanns tillgängliga på den tiden?

Svaret är "inga".

Antingen valde du AD&D (och hade initiativet kommit från TE hade AD&D troligen blivit vald, eftersom det lär ha varit det enda namnet inom industrin outsiders alls haft en chans ha snappat upp) eller så valde du... vadå? I princip alla andra rollspel vid den tiden var raka motreaktioner mot D&D som just RoleMaster och RuneQuest. Det fanns givetvis fler spel 1984, men hur många av dem hade tillräcklig tyngd och namnigenkänning och var inte i helt andra genrer (som Traveller, Chivalry & Sorcery eller Gamma World)?

Nej, vi får nog trösta oss med att bara att det alls gick att hitta ett fantasyspel som kunde nödtorftigt reskinnas till Middle Earth får anses vara en betydande prestation, även om vi nu i backspegeln lätt kan konstatera att 99% av Tolkienstämningen måste komma från spelledaren och spelgruppen.
Håller helt med. Jag skulle bara önskat att idén kläckts hos Chaosium. Vilken värld vi hade haft.

Videon Dubbelyxa länkade till tidigare innehåller Fenlons version för hur det gick till, det är ganska intressant för oss rollspelsarkeologer.
Och även en hel del intressant om hur Tolkiens licensiering såg ut då och vad som skiljer mot nu.

Det är verkligen påtagligt hur AD&D var det rådade paradigmet vid den här tiden, och hur RM bokstavligen växte ur det. Som Pete Fenlon beskriver i den här intervjun:

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Men all kritik åsido, det var fortfarande ett kul spel.
Absolut. Men detta kan vara sant samtidigt som "...men idag 2026 finns det ingen anledning spela MERP"

Det var ett kul spel. Ett verkligt kul spel - det var det första spel jag spelade med den spelgrupp jag fortfarande spelar med.

Men det är inte ett kul spel, vi har inte spelat det efter att vi bytte, och jag ser ingen anledning spela det idag när det finns spel som The One Ring och Against the DarkMaster.

Jag skulle till och med säga att medan jag givetvis förstår att folk spelar gamla editioner av D&D av nostalgiska skäl så har jag svårt för RoleMaster och MERP. RoleMaster som regelsystem är... sådär. Massor av simulationism och detaljism utan någon som helst nytta, och RoleMasters äventyr är avgrundsusla. Och MERP fungerar (som redan avhandlats) mycket bättre som AD&D-fast-inte-AD&D där din karaktär kan vara sedvanlig mördarhemlös motiverad av guld än som "äventyr i Tolkiens universa" - det finns i princip ingen support alls för att skapa en karaktär vars personlighet och motivation är trogen Tolkiens böcker.

AD&D och B/X och Rules Cyclopedia (osv osv) har ju den avgörande fördelen av att vara "fit for purpose", eftersom ditt purpose helt enkelt är att gå ner i grottor och dammsuga guldet oavsett vad grottornas invånare tycker.

Är det det jag vill göra väljer jag D&D hellre än MERP tio gånger av tio.

Är det Tolkien jag vill uppleva väljer jag TOR nio gånger av tio, annars tittar jag antingen på AtDM eller någonting typ Adventures in Middle-earth eller kanske till och med The Lord of the Rings Roleplaying Game.

Håller helt med. Jag skulle bara önskat att idén kläckts hos Chaosium. Vilken värld vi hade haft.
Ja, att det skulle bli ett av de stora existerande systemen vid tillfället är ju inte förvånande. Men jag är rätt övertygad om att BRP hade varit en betydligt bättre matchning. Med tanke på vad de kunde göra med Pendragon, som kom året efter, hade nog tonträffen i reglerna sannolikt blivit bättre.

Det sagt ska ICE verkligen ha en eloge för sitt arbete med världsbyggandet. Jag uppskattar inte allt de gjorde (och det är ju väldigt omodern grepp idag), men väldigt mycket är riktigt bra.

Jag skulle ju säga din vän har missat det absolut mest essentiella här (som jag tycker är extremt tydligt i regeltexten), att du får inte erfarenhetspoäng av att döda en levande varelse utan av att vara med i en strid och besegra en motståndare.
Ja, som EvilSpook föredömligt visade med sin uträkning här lite lägre upp så går inte siffrorna ihop, så antingen var det en tokig beräkning från början eller så har jag glömt någon viktig detalj (detta var rätt många år sen…)

Gud ja! Vi partywipade tre-fyra gånger mot första striden i introäventyret. Armar och ben flyger också.

Men framför allt är den starkare sidan väldigt mycket bättre, och här är orcherna bättre (typ L4 mot L1).
MERP är grunden till vårt interna skämt att det den erfarne orcherjägaren verkligen fruktar är... djuren i skogen.

Nu menar jag rådjur och kaniner och sköldpaddor och skit. Allting i MERP är superfarligt, värre än Australien 😉

Tycker också att mer regeltunga system som MERP och än mer så Rolemaster, som ju är storebror till MERP, vinner ofantligt mycket på att spelas med digitala hjälpmedel online via VTT, så att man slipper allt overhead med att räkna om trait-, level-, skilltree-bonusar och sedan än mer slipper huvudräkning och tabell-letande för varje stridsslag.
Då kan man istället mer fokusera på själva rollspelandet samtidigt som det ändå är en rätt så kraftig motor inunder, som man egentligen inte behöver fundera över.
Eller så kan man, allteftersom åldern ger större visdom och sämre regelminne, välja regellättare spel... så slipper man både huvudräkning och datorer vid spelbordet.

Win win! 😎

Du kan väl det under karaktärsskapandet ialf, minns inte hur det är i spel. Men fortfarande är det ju lite som ett paket du får, varje rangökning får tjuven det här paketet och krigaren detta. Men man väljer ju inte att köpa "vildmarkspaketet" utan det är ju låst till ens yrke.

Detta är sant för alla RM-varianter men i några av dem, inklusive HARP som också hör till familjen på nåt sätt, finns möjligheten att betala en större klumpsumma förbättringspoäng för att få en rabatterad uppsättning färdighetshöjningar.
Finns inte i MERP dock så jag råkade orsaka ett sidospår i tråden.

Ja, som EvilSpook föredömligt visade med sin uträkning här lite lägre upp så går inte siffrorna ihop, så antingen var det en tokig beräkning från början eller så har jag glömt någon viktig detalj (detta var rätt många år sen…)

Till saken hör att vi var någonstans i mitten av tonåren när den här "uträkningen" gjordes (och han som gjorde det är några år yngre än både dig och mig @Mikl) :)

Så att det kan förekomma felaktigheter och feltolkningar är nog snarare att förvänta än förvånande. Samtidigt var det inte en så allvarlig tankeövning som jag kommer ihåg det utan mer en 'det här är en derp:ig grej' :D

Cog.

Back