INGEN (eller iaf inte som jag har läst) pratar om att legitimera nazism (eller öppen rasism, sexism eller något annat sådant som är ruggigt på riktigt).
Det här var
verkligen att fultolka mig och det jag sa och inte alls ta in budskapet jag sa. Jag menade självklart inte att antyda att man är nazist för att man efterfrågar ett annat diskussionsklimat.
Det jag menade var att ibland kan jag inte ha en öppen åsikt om alla, för de har/uttrycker åsikter som är kopplade till min identitet som är så omöjliga att kompromissa på och kan få mig att känna sig otrygg.
Jag tog exemplet med
nazister för att det fanns en del nazister och de gjorde mig (av rätt uppenbara skäl) illa till mods, för jag tillhör en identitet som är bland deras största måltavla. Nu är de inte kvar, men folk som illgör sig över att saker är woke brukar också ha mycket emot min identitet.
Personer som har en sådan åsikt får mig att känna mig otrygg och om jag vet att en sådan person uttryckt en sådan åsikt på forumet kommer det
alltid att påverka min bild av dem. Oavsett om de kanske säger bra saker på annat håll.
För det är en sådan sak jag inte kan tumma på. Då kommer jag inte ha ett öppet sinne mot dem.
Nu är det såklart det mest extrema exemplet, men vissa personer står man så fundamentalt långt bort ifrån att man inte kan enas. Ibland kan man bara ignorera dem, men i vissa fall är det viktigt att de inte står oemotsagda.
Jag brukar alltid ha inställningen att det jag skriver i forumet ska kunna läsas av vem som helst och i vissa fall vet jag att personen jag argumenterar med och jag inte kommer ändra oss. Däremot känner jag att det är viktigt att det jag för fram
syns för andra som läser diskussionen.