Nekromanti Mass Effect 3 (ME1+2 spoilers)

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
OBS! Jag tänkte mig att det är helt okej att spoila ME1+2-grejjer i klartext i denna tråd. Medan ME3-spoilers bör markeras tydligt...

Så vilka sitter fast i Mass Effect 3, och vad spelar ni? Vilka val gjorde ni?

Själv så spelar jag:
* FemShep Soldier, överlägset Renegade men ofta Paragon mot sin besättning. (ruthless war hero)
* Kört all DLC.
* 12 (alla) surviving members från suicide mission, inklusive besättning.
* Romantic interest Liara, Garrus, och Liara igen (SB DLC efter avklarat Suicide Mission)
* Offrade Council
* Räddade Rachni Queen
* Kaidan död i ME1
* Hade med mig Morinth istället för Samara
* Sprängde Relayen och dödade massor av batarians
* sparade collector basen.
* Minns fan inte vad jag gjorde med Geth. Tror jag förstörde dem.
* Förstörde Keiji's greybox
* Blev inte Spectre igen i ME2

Jag har säkert glömt något viktigt, men det här var vad jag kom på.

Så, vad spelar ni? Vad tycker ni? Vad har ni stött på från tidigare?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Sitter bara med multiplayer, väntar på att Bioware ska fixa ansiktsimportbuggen där ansikten från ME1 blir helt fuckade i ME3 pga ME2 inte konverterade dem ordentligt. Jag vill ju spela trean med min Shepard...

Dock så är ju multiplayer tokigt skoj, så jag lider ingen nöd än så länge.

Annars är min FemShep en total paragon, där nästan allt jag gjort är din motsats :gremsmile: Dock lät jag såklart Kaidan dö, eftersom han var så enormt tråkig; rasist-bruden var aningen mer underhållande.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
ME3 SPOLIERS!!!!!!

Oj, var ska man börja. Jag har varit ett hängivet ME fan sedan ME1 releasen och har investerat åtskilliga 100-tals timmar i spelet. För att belysa hur hängiven serien jag är så vill jag berätta att min dotter heter Tali.

Spelet är bra, inte så bra som jag hade hoppats på men ändock tillräckligt. Men med 15 minuter kvar av spelet så händer något... Efter att Harbringer träffat Shep med sin death ray så blir spelet sjukt ovärdigt ett ME spel. Sluten eller snarare slutet med den enda variationen av att man får välja sinfavoritfärg är katastrofal. Efter 100 timmar eller mer i de tre spelen så "belönas" man med ett slut som det helt klart luktar LSD om. Vad fan rökte författarna när de skapade det här slutet?

Jag har nu absolut inget sug att spela om något av de tre spelen för i ärlighetens namn var det aldrig gameplayet som var spelets starka sida, det var vetskapen eller numera illusionen om att dina val spelar roll. Illusionen förstörs rejält i slutet av ME3 och det visar sig att de karaktärer du lagt ned timmar med att bli vän med eller inleda romanser med har varit totalt bortkastat då du som spelare inte får veta något om deras öde när spelet väl är slutfört.

Jag är besviken och bitter och önskar nu i efterhand att jag aldrig spelat något av spelen. Nu får jag säkert en massa moraliska uppmaningar om att det bara är ett spel, men ME var mer än bara ett spel, det var en upplevelse som skulle visa att dina val styrde galaxens öde och allt man får är ett tre alternativs färgval... Jag hoppas mem tror inte att Bioware lägger till eller ändrar slutet för det här är inte vad kunderna och de som älskat ME förtjänar. Det behövs inget sockerslut med dansande björnar och fyrverkerier men jag somspelare förtjänar ett slut där mina val har påverkat slutet och där jag får reda på vad som händer med de pixlar och polygoner jag kommit att älska och bry mig om.

För att ge mer bränsle till elden så är det dessutom så många plotholes i slutsekvenserna att man tvivlar på att det var människor som skrev det. Shep och hans besättning handlar helt out of character och saker händer utan förklaring eller anledning. Förklaringen till reapernas existens är att de dödar och utrotar all civilisation innan några av civilisationens skapade syntethics gör det...... Va?????

Vilket jävla skitslut på en sådan underbar saga.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: ME3 SPOLIERS!!!!!!

Det finns hopp, desperation och/eller vilt gissande. Vi får se vad som är vad om en månad eller två.

http://www.gamefront.com/rumor-mass-effect-3-dlc-the-truth-due-in-april/

http://www.giantbomb.com/mass-effect-3/6...ence/35-539298/

Och det här lilla tweetet:

https://twitter.com/#!/GambleMike/status/177942797880541185

Michael Gamble ‏ @GambleMike

Hardest. Day. Ever. Seriously, if you people knew all the stuff we are planning...you'd, we'll - hold onto your copy of me3 forever.
3:24 - 9 mars 12 via Twitter for iPhone · Detaljer
Vad som är säkert är att det kommer mer material till ME3, både till multi- och single player. Om det faktiskt är gratis och och ändrar på slutet återstår att se. Just nu vågar jag inte riktigt hoppas.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: ME3 SPOLIERS!!!!!!

Mjo, jag hänger på bioware forumen och folk är inte glada. Jag tror dock inte att bio kommer ändra på något, twittrandet lär vara PR trams. Jag kan ha fel och hoppas det.

Men av din text att dömma så uppfattar jag att du inte heller är helt nöjd med hur serien kom till sitt slut, är det en korrekt uppfattning?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: ME3 SPOLIERS!!!!!!

Det var ett helt fantastiskt spel fram till och med att jag övertygade Illusive Man att klia sig på hjärnbarken med en kula. Sen gick det helt åt helvete.

Det är visserligen 5-10 minuter av ett 30+ timmars spel, så det är kanske lite befängt att tycka att det förstör hela spelet (och trilogin). Jag försöker iaf intala mig det. :gremtongue:
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: ME3 SPOLIERS!!!!!!

Jag ser vad du menar. För min del blir slutet ännu mer vanskligt av att det just bara är de sista minuterna som förstör. Hade hela spelet haft samma filosofiska infallsvinkel så hade jag accepterat det. Men nu har bio mage att låtsas i 2.9 spel att allt är ok för att de sista minuterna utföra en fistfuck våldtäkt på sina fans. Jag är inte road eller nöjd av det här
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: ME3 SPOLIERS!!!!!!

Jag tänker tolka det här inlägget från Casey Hudson som mer eller mindre en bekräftelse på att vi inte sett det definitiva slutet än.

http://social.bioware.com/forum/1/topic/324/index/10089946

Sen kan man argumentera och hata och ha sig för att man sannolikt kommer få betala extra för det... men jag känner inte riktigt att det är lönt, eftersom jag vet att jag kommer snällt hala upp plånboken som en duktig liten fanboy. :gremtongue:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: ME3 SPOLIERS!!!!!!

Har hört ryktas på flera forum och diskussionstrådar att det ska bli ett mass effect till.
Det lär väl isf vara därför de lämnar slutet så öppet?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Re: ME3 SPOLIERS!!!!!!

Om så skulle vara fallet så skulle ingen bli gladare än jag. Jag skulle också betala för det... För slutet är verkligen så hemskt. Jag skulle fan betala din DLC också om slutet var värt det, det har du mitt ord på och "A Lannister always pays his dept"
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: ME3 SPOLIERS!!!!!!

De har varit noga med säga att ME3 skulle vara slutet på Commander Shephards historia, inget om att det skulle vara slutet för franchisen.

jfr t ex med Assassin's Creed. Vi har sannolikt sett det sista av Altaïr och Ezio Auditore som huvudpersoner även om franchisen rullar vidare med AC3. Andra exempel är Halo: ODST och Reach.

Det finns ju dessutom redan ett par Mass Effect-spel utanför huvudtrilogin (Galaxy, Infiltrator och Datapad).
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Mass Effect har varit en kär resvän de senaste åren. Jag tillhör dem som tycker att tvåan var aningen bättre än ettan. Mycket av strömlinje formandet tog egentligen inte bort så mycket utav rpg-elementen som många kritiker vill på skinna. Vi som spelar riktiga rollspel vet att det kan handla mer om inlevelse och val än om exp och utrustning. (Även om det också är roliga spel element.)

Min femShep var huvudsakligen parragon, men lyckades plocka på sig någon enstaka renegade poäng här och där då jag tyckte att jag inte ville ge någon pardon. I övrigt följde jag nog mest med i handlingen än vad jag försökte skapa den. The Counsil räddades, Rachni drottningen släptes fri, the geth heretics skrevs om, maelons data sparade jag, Kasumi fick behålla Keiji's graybox. Räddade vid min första genomspelning Kaidan då min dåvarande femshep var förälskad i han. Under senare omspelningar romantiserade jag Liara istället, och då räddade jag Ashley som passade bättre in i det team jag hade då. Fast i efterhand undrar jag om inte Kaidan hade varit mer intressant att spara till senare spel. Oh well. Man får leva med de val man gör. :gremcrazy:


Varvade trean i natt. Tyckte om hur de val jag gjort i tvåan spelade in, även om det var i mindre roller. För det mesta så kändes det som om karaktärerna från 2:an mest gjorde cameo roller. Är ändå glad att de var där, vem vet hur det hade sett ut annars? Maelons data på the genophage var bra att ha, deras oetiska tillkomst till trots.
Har bara sett ett slut än så länge men efter vad jag har läst om de andra sluten så tror jag att jag gjorde det rätt valet. Jag köper the indoctrination theroy rakt av. Hade hört att slutet upprörde många och som så var jag nog ganska förberedd. Ser inte riktigt hur man skulle kunna avsluta spelet annorlunda. Folk klagar på att det inte känns som om deras val spelade någon roll och nej, det kanske det inte gjorde. Men kan man inte se det som att vägen dit är vad som bestämmer hur man väljer? Är inte resan lika mycket värt som målet? Jag vill se mer av vad som händer efteråt, det vill jag göra, men köper man indoctrination teorin så är det inte riktigt över än. Får se vad "the truth"-dlcn kan komma att bjuda på.

Som slut punkt vill jag bara hylla serien lite granna allmänt. Mass Effect har trots allt satt en standard som kommer att vara svår att slå. Den har haft med intressanta karaktärer som jag har brytt mig om, blivit vän med, lidit med, skrattat med. De har lyckats göra världen levande. De har fått mig att engagera mig. Och även om det bara är en avatar, även om det bara är en figur, en bit av en kollektiv fantasi så har jag hela tiden känt att det handlat om "mig". Jag har varit shepard. Och jag vet inte många spel som kan nå den graden av immerson.

/Hartland - Heter Hartlande på origin om nån vill spela MP tillsammans
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Re: ME3 SPOLIERS!!!!!!

Det var mitt antagande också. Jag minns att jag läste en intervju med skaparna där de medgav att de var väldigt kittlade av tanken på ett Mass Effect MMO. Inte så att de sa rakt ut att det var något sådant på gång, men det skulle kunna förklara ett och annat. Minns tyvärr inte var jag läste det. Ett ME4 tror jag inte riktigt på.

Och jo, slutet sög något otroligt. Bristen på återkoppling till allt man gjort fram till det ögonblicket, och bristen på kritiskt tänkande från Shepard i de sista ögonblicken gör det svårt att tro att det där ens hände på riktigt.

Sen att allt man gjorde reducerades ner till en siffra, effektiv militär styrka, känns närmast som en förolämpning.

Frågan är om något av det vi ser efter att Harbingers laserstråle (eller vad det nu är) träffar Shepard verkligen händer på riktigt, eller om det är en enda lång drömsekvens, eventuellt driven av indoktrinering. I det "bra" slutet ser vi att Shepard rör på sig, och eftersom Shepard inte är den som ger sig...men även om spelkonstruktörerna pratar om att spelarna inte förstår deras konstnärliga vision så är det ett jävligt märkligt ställe att avsluta en episk trilogi av det här slaget.

Spelade klart med min renegade-Shepard som hookade upp med Jack. Det störde mig också hur många gamla medlemmar av Normandybesättningen blev förpassade till minimala biroller. Hade det varit så svårt att dynamiskt styra om berättelsen så att oavsett vilken romantisk partner man valt tidigare, så att de blev en mer aktiv del i berättelsen?

Jag har en paragon-femShep jag tänkte spela igenom spelet med härnäst, men har ärligt tappat sugen. Om det kommer någon slags DLC med ett mer meningsfullt slut så kanske jag får tillbaka lusten. Nu vet jag ju redan hur det slutar, oavsett vilka val jag gör.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: ME3 SPOLIERS!!!!!!

Erik Ny said:
Spelade klart med min renegade-Shepard som hookade upp med Jack. Det störde mig också hur många gamla medlemmar av Normandybesättningen blev förpassade till minimala biroller. Hade det varit så svårt att dynamiskt styra om berättelsen så att oavsett vilken romantisk partner man valt tidigare, så att de blev en mer aktiv del i berättelsen?
Nästan varje uppdrag innebär att du träffar en gammal bekant. Det blir lite förutsägbart...

Och angående romans:
Garrus friade ju nästan till mig. Och trots det så är all dialog med honom efteråt precis som vanligt. Det är tråkigt.

Men jag gillar att Wrex påpekar vilket fint rum Liara har fått och säger att han inte kan räkna med det eftersom han antagligen inte kysser lika bra...
Och jävlar vad Liara blev arg när jag dumpade henne för Garrus :gremlaugh:
 

Erik_N

Warrior
Joined
21 May 2005
Messages
309
Location
Stockholm
Re: ME3 SPOLIERS!!!!!!

Min paragon femShep har gått en liknande väg - romans med Liara i ME1, med Thane Krios i ME2,

...nu har jag inte spelat långt alls med den karaktären i ME3, men tillräckligt långt för att ha intygat Liara om att det där med Thane, det var inte alls seriöst...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Okej, nu är jag klar.

Fantastiskt spel, ända fram till de sista 5 minuterna. Om vi ignorerar dem för ett tag:
Att Liara, Garrus och Tali får de mest framträdande rollerna av den gamla besättningen gillas skarpt. De var de tre favoriterna från ME1 och ME2. Jag hade några OMG THIS IS AWESOME-moments nu när jag spelade 3an:
* Liara blir arg över att jag väljer Garrus.
* Tali super till.
* "This is for Thane you Son of a Bitch" (Kai Leng var rätt kass i övrigt imo)
* Thane ber för mig när han dör.
* Legion kallar sig själv för Jag. (även om den helt övertydliga förklaringen på detta efteråt hade kunnat skrotas...)
* Garrus lägger armen om mig när vi pratar om svåra beslut vi bägge tvingas ta.
* Garrus börjar prata om barn, Shep föreslår adoption och Garrus kommenterar att det snart kommer finnas massor med Krogan-barn...
* Moridin sjunger för sista gången.

En riktig WTF-moment som jag hade hoppats kommenterats mer var den ensamma Bansheen man får slåss emot efter att man tagit ut Hades-kanonen. Jag dödade ju Samara och tog med hennes dotter Morinth i ME2, Morinth skickar ett mail och säger att hon nu är någon annan person, någon annanstans och önskar mig lycka till typ, precis i början av spelet. Sen händer inte så mycket, fram dit då, på jorden, bland det sista man gör, så dyker en Banshee upp som inte alls heter Banshee, hon heter Morinth. Jag blev helt ställd. Tyvärr var det ju bara att skjuta ihjäl henne och sen var det inget mer med det. Ingen kommentar, ingenting som går att identifiera att det faktiskt var Morinth...

Slutet då?
Jag reagerade direkt på att slutet (nu pratar vi om allt som händer efter Harbringer skjuter) kändes konstigt. Vart tog rustningen vägen? Vad hände med hjälmen? Vad fan gör Anderson där? Om vi ska göra ett episkt slut där jag har chansen att rädda livet på någon så skiter jag väl i Anderson? Varför inte använda det romantiska intresset? Eller någon annan person som jag faktiskt tycker om?
Jag valde destroy som slut, det var ju vad jag hade kämpat för hela den här tiden. Jag offrade hundratusentals Batarians och flera vänner gick åt för att förstöra reapers, inte för att kontrollera dem eller göra man-machines av allt.

Är det en dröm? Kanske. Jag vet dock inte vilket av svaren på den frågan jag blir mest upprörd över. Om slutet inte är det riktiga slutet så blir jag lite sur över att jag inte fått det riktiga slutet än. Om det här var det riktiga slutet så är jag inte nöjd. Varför Anderson? Varför får jag välja och inte se något av vad som händer efter? Vad hände med alla? Vilka överlever? Vafan måste alla relays förstöras?

Vad gör Buzz Aldrin där?
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Nu lär väl många ha sett det redan, men bioware har announceat en dlc som ska ge mer closure och brodera ut mer. Sluten är samma, men man får veta vad som hände med alla andra (or so they say). Hela kittet ska dessutom vara helt gratis.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,338
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Med tanke på hur bajs slutet var så ter det mig ofattbart att bio väljer att behålla skiten när de nu har möjlighet att göra rätt.

ME3 är den största besvikelsen för mig personligen när det gäller spelupplevelser. Aldrig har jag förväntat mig så mycket men fått så lite.(blå, röd och grön duger inte)

DLC jippot har väckt ett svagt hopp inom mig men jag är trots detta fortsatt pessimistisk för då slipper jag bli så jävla besviken igen.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Tror att anledningen att de behåller 3 slutsystemet är för att de verkar ha stora planer för det.
Om man klarar spelet med över 5000 i war assets och väljer "förstöra" slutet så ska man tydligen se shepard vakna upp på marken. Absolut i början så sa ju bioware 'Vi vet att ni inte gillar det här, men om ni bara visste vad vi har planerat, omfg om ni bara visste.' eller något i den stilen.
Så jag tror att den här gratis DLC'n är för att blidka det, helt ärligt, blinda hat de har fått kastat på sig, så att de inte tappar hela sin fanbase.

Jag var inte överförtjust i sluten heller, men jag var mest "meh, jag väntade mig bättre" jag rageade inte föränn jag hade läst en massa artiklar och andra fans som börjat ragea. Har sansat mig nog nu för att kunna tycka att det är biowares spel att göra vad de vill med.
 
Top