Gubbe med keps bara.Finns det något monster som är det jag letar efter?
Kanske att ta ett sido spår men jag har sett den där tolkningen här och där och skulle vilja veta om någon egentligen har undersökt om den stämmer? Det finns så många teorier och påståenden rörande vissa delar av mytologi/folktro, där iallafall vissa har vistats sig var väldigt sentida konstruktioner utan egentlig grund, så jag skulle bara vilja veta om det du säger är något man kan föra vidare eller är något jag bör ha en brasklapp till om jag nämner det för andra?Jag skulle säga att haggkonceptet bygger på två idéer grundade i ett patriarkalt samhälle. Till att börja med bygger de på vämjelse inför den kvinna som inte längre är sexuellt attraktiv eller fertil. Därtill på fruktan inför idén om en dold kvinnomakt, särskilt hos äldre kvinnor. Att få till samma vämjelse för en gammal gubbe är nog görbart, men jag vet inte om den har lika mycket tänder.
Ja, försiktighet krävs, men samtidigt används ju girighet som ett angrepp eftersom det är en faktiskt negativ egenskap. Det blir ett problem om man undviker att gestalta girighet negativt för att det används i negativa stereotyper – på samma sätt som jag anser att man inte ska avhålla sig från att gestalta religiös fanatism negativt även om det förekommer i islamofoba stereotyper, gestalta våldsamhet negativt även om det förekommer i anti-svarta stereotyper, etc. Problemet upplever väl jag snarare är när man främmandegör girigbuken. Granströms Paratorna är i mitt tycke ett gott exempel på hur man gör bra girigbukar, eftersom den paratornska girigheten är en uppenbar satir över vår egen tids konsumism och hyperkapitalism, snarare än en egenskap som framställs som om den kommer "utifrån".Jag ser ett problem med "girigbuken": den är en klassisk antisemitisk trop. Det gäller alltså att navigera försiktigt i gestaltandet.
Det är ju inte direkt någon empirisk vetenskap att bedöma vilka sociala/psykologiska rötter olika mytbildningar har. Man kan alltså inte säga att det är bevisat som så – det finns inget nedtecknat om någon som direkt säger "usch vad gamla kärringar är räliga, och tänk om de kan trolla också". Snarare får man ju se ifall det hela passar in i en viss sorts kulturmönster – förekommer det andra uttryck för motvilja mot åldrade kvinnor? Verkar det ha funnits en allmän rädsla för att kvinnor skulle besitta en sorts dold makt? På så vis kan man säga att dessa föreställningar passar in i detta mönster, men man kan ju inte fastslå ett direkt orsak-verkan-samband.Kanske att ta ett sido spår men jag har sett den där tolkningen här och där och skulle vilja veta om någon egentligen har undersökt om den stämmer? Det finns så många teorier och påståenden rörande vissa delar av mytologi/folktro, där iallafall vissa har vistats sig var väldigt sentida konstruktioner utan egentlig grund, så jag skulle bara vilja veta om det du säger är något man kan föra vidare eller är något jag bör ha en brasklapp till om jag nämner det för andra?
I DoD kan man ju frammana Guld-Ivar Flinthjärta.Ja, försiktighet krävs, men samtidigt används ju girighet som ett angrepp eftersom det är en faktiskt negativ egenskap. Det blir ett problem om man undviker att gestalta girighet negativt för att det används i negativa stereotyper – på samma sätt som jag anser att man inte ska avhålla sig från att gestalta religiös fanatism negativt även om det förekommer i islamofoba stereotyper, gestalta våldsamhet negativt även om det förekommer i anti-svarta stereotyper, etc. Problemet upplever väl jag snarare är när man främmandegör girigbuken. Granströms Paratorna är i mitt tycke ett gott exempel på hur man gör bra girigbukar, eftersom den paratornska girigheten är en uppenbar satir över vår egen tids konsumism och hyperkapitalism, snarare än en egenskap som framställs som om den kommer "utifrån".
Ja, jag vet men det jag undrar över är om någon har iallafall har gjort en efterforskning rörande hur stabil grund teorin står på (det finns ju flera teorier som låter bra tills man inser att de bygger på att folk som framför dem saknaren egentligen övergripande bild av hur det såg ut), samt hur långt bak man kan spåra själva teorin.Det är ju inte direkt någon empirisk vetenskap att bedöma vilka sociala/psykologiska rötter olika mytbildningar har. Man kan alltså inte säga att det är bevisat som så – det finns inget nedtecknat om någon som direkt säger "usch vad gamla kärringar är räliga, och tänk om de kan trolla också". Snarare får man ju se ifall det hela passar in i en viss sorts kulturmönster – förekommer det andra uttryck för motvilja mot åldrade kvinnor? Verkar det ha funnits en allmän rädsla för att kvinnor skulle besitta en sorts dold makt? På så vis kan man säga att dessa föreställningar passar in i detta mönster, men man kan ju inte fastslå ett direkt orsak-verkan-samband.
… haggan är väl inte direkt porträtterade som ”superfeminina”, så ska dess manlige motsvarighet inte då också vara ”omaskulin”. Eller missar jag något väsentligt?Och de kanske inte är supermaskulina ur exempelvis muskelknuttsnivån, men de
De är ju nästan uteslutande gamla _kvinnor_ så det är väl då mer en fråga om vad du bakar in i "fenminin" i så fall. Det är inte en diskussion jag kommer gå in i dock =).… haggan är väl inte direkt porträtterade som ”superfeminina”, så ska dess manlige motsvarighet inte då också vara ”omaskulin”. Eller missar jag något väsentligt?
Jag förivrade mig nog och tänkte mindre på trådstarten och mer på beskrivningen av haggor längre fram i tråden … ja det beror nog lite på vad som läggs in i ordet.Och hur som är väl det i så fall en fråga att ställa till trådstartaren så fall, som tog upp maskulinitet som önskvärt i sammanhanget i trådstarten.
Ja! Det är jättebra! Det är typ perfekt! Till och med bättre än Dracula vampyrer.Kiang-tsi, de hoppande vampyrerna? De är ju den tidigare kejserliga maktens ämbetsmän, så typiskt gamla, mäktiga män. Hela grejen med att suga ut de levandes livskraft/andetag känns ju också som en sorts ”parasitera på ungdomen”-grej.
På det temat började jag tänka på anden i flaskan och därmed djinner - har nog aldrig sett dem i formen av en kvinna. De är ju en sorts djävlar; förknippade med shaitan (demoner).Jag grunnade på... är inte egentligen djävulen den direkta motsvarigheten till den stereotypa haggan? Eller valfri demon, för den delen, så som Belzebup eller Mephistopheles (Eller om de bara är synonymer till djävulen, jag vet inte riktigt).
På det temat började jag tänka på anden i flaskan och därmed djinner - har nog aldrig sett dem i formen av en kvinna. De är ju en sorts djävlar; förknippade med shaitan (demoner).