Nekromanti Man lär av sina misstag

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Kom på en lite crazy idé häromdan (Ja, i duschen). Vad sägs om ett spel där man får xp vid misslyckanden? Ju duktigare man blir, desto färre misslyckanden gör man, desto svårare blir det att gå upp till en ny nivå. Självklart ger ett misslyckande i en lätt uppgift fler poäng än ett misslyckande i en svår uppgift och systemet skulle inte gälla för 'grundegenskaper' eller 'attribut' eller vad man nu ska kalla dem.

Vad tror ni? Skulle detta vara praktiskt genomförbart?
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Tveksam... Hur lärde du dig saker i skolan? Genom att skriva alla fel på proven, eller plugga för att kunna få de rätta svaren? Betrakta din ide som ett misslyckande som du lärt dig något av... /images/icons/wink.gif
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Som sagt, det var bara en crazy idé, inget som jag egentligen tänkt att använda.
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
Varför inte. det borde ju kunna funka för även fast man lär sig genom att plugga så kan detta lösa en del problem.

-Inte så sura miner hos spelarna när de misslyckas med sina färdighetslag, de får ju erfarenhetspoäng./images/icons/smile.gif

-Man kommer att vilja använda sina färdigheter man är dålig i för då kan man misslyckas och man blir bättre.

-Automatisk sikteskorigering, missade skot ger högre färdighet och störe chans att träffa nästa./images/icons/devil.gif

Jag får faktiskt ta och testa detta... kanske kan vara användbart på sitt lite mysko sätt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
En bra idé!

Själv funderade jag ett tag på att ge erfarenhet för lyckade slag när färdigheten är 10 eller lägre (På en skala 1-20) och ge erfarenhet för misslyckade slag när färdigheten är 11 eller högre. Speciellt lämpar det sig för praktiska färdigheter, fast kunskapsfärdigheter kan man ju ändå inte träna upp så...

Kör hårt!
 
G

Guest

Guest
fan du har ju rätt!!! =) man lär sig ju av sina misstag... fast ja tror nog inte de skulle funkka om man tänker efter =( ... i så fall får du fixa så de blir jävligt ra!! ha de bra /ns
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Mmmm...kanske skulle gå. Men man måste nog belöna spelarna, för annars skulle en kille som klarar det mesta vara sämre än en som halkar på samma bananskal varje dag.
Ev. kan man ge halverad xp vid misslyckanden, gentemot den xp man skulle ge om det lyckades.
Nalle
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Kritik

...ge erfarenhet för lyckade slag när färdigheten är 10 eller lägre (På en skala 1-20) och ge erfarenhet för misslyckade slag när färdigheten är 11 eller högre.

Hmmm, betyder inte detta att det är lika svårt att höja färdigheten från 1 till 2 som från 19 till 20?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jo! Är det inte genialiskt! :)

1 till 2.. Det är ju en fördubbling av chansen att lyckas..
Och 19 till 20.. Det är ju en halvering av risken att misslyckas..
Om man nu kör med en T20:a och inte obT6:or eller nåt..
Därför är ett steg från 1 till 2 eller 19 till 20 är mycket mer värt än ett från 10 till 11..

På det sättet blir det svårast att lära sig något helt nytt, och att lära sig det mest avancerade.. Och lättast i mitten.. Så ska det tydligen vara i verkligheten också sa någon på forumet..
Hmm.. Nu när jag skrotat förbättringsslag till förmån för erfarenhetspoäng så kanske jag ska arbeta in något liknande i mitt system?
 

Bargad

Veteran
Joined
15 Nov 2001
Messages
29
Location
Luleå
I DoD började jag köra med att misslyckande eller lyckande inte spelade någon roll för chansen att få EP.
Vid högre FV lyckades man ju nästan alltid (särskilt när man fick över 20) så då utvecklades man ju skitfort. Att höja från 1 till 2 i något var svårare!

Det fungerade helt enkelt så att efter man använt en färdighet (t ex efter en strid) slog man ett slag mot egenskapen färdigheten baserades på (precis som under träning) för att se om man fick en EP.

I i kendotävlingar möter jag hellre någon bra och förlorar än någon dålig och vinner. Jag känner inte att jag får ut något mer av att göra rätt. Då utövar jag ju bara de kunskaper jag redan har. Men när jag förlorar tänker jag till. Varför förlorade jag? Sen försöker jag träna på mina svagheter som min motståndare var vänlig nog att upptäcka!

Förresten, hur löste ni problemet med två personer med FV 20+ som möttes i strid? De misslyckas ju nästan aldrig!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,499
Location
Helsingborg
"Förresten, hur löste ni problemet med två personer med FV 20+ som möttes i strid? De misslyckas ju nästan aldrig!"
En DoD-fråga som bör tas upp i DoD-forumet men olydig som jag är så svarar jag här.. /images/icons/smile.gif
Dela upp attacker.. Vill man göra 2 attacker delar man FVt m 2. Avrundar första attacken uppåt. 3 attacker delar man m 3 (FV 19, 3 attacker m 7, 6 resp. 6 i CL).
Finta.. Lika mkt som attackeraren drar av på sitt FV får försvararen minus på sitt..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker att DoDs höjningssystem var "svårast att lära sig något helt nytt, och att lära sig det mest avancerade.. Och lättast i mitten.."
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Mkt bra idé. [låååångt exempel]

Ville bara säga att jag diggade den här idén skitmycket. Den är spelvänligare (man blir inte lika sur om man misslyckas med något) och dels tror jag att det är mycket mer verklighetstrogen än de system vi är vana vid.

Man blir ju inte bättre av att ha bondtur. Björns liknelse med att skriva prov är ju inte riktigt ett bra exempel, (för man lär sig ju precis lika lite av att komma oförberedd på ett prov och bara chansa på alla frågorna, och råka få rätt) men jag tror ändå att han har en poäng. KAnske utvecklas fysiska färdigheter och kunskapsfärdigheter på olika sätt? Nå, som ett system för fysiska färdigheter är det iaf mycket mer realistiskt än det gamla vanliga.

Särskilt i system där man slår sina färdighetsslag mot en svårighetsgrad. Då skulle jag vilja se en utveckling av din idé som sa att "om man misslyckas med FEM ELLER MINDRE (eller nåt) så får man en utvecklingspoäng (eller vad de ska heta), men inte om man misslyckas mer än så."

-DÅ blir det skitarealistiskt, kolla här bara:

Simbad ska träna upp sig för att bli klättringsmästaren. Han har tre övningsklätterväggar och börjar (lite övermodigt) med att gå direkt på den svåraste.

Då han är så usel (och svårighetsgraden så hög) misslyckas han hela tiden med bra mycket mer än fem, och övar inte upp sig ett dugg.

När han däremot provar på den lättaste övningsväggen misslyckas han ibland precis i början, men märker snart att det här är alldeles för lätt och att han slutar utvecklas.

När han går över till mellanväggen har han ingen chans att klättra över, men det är dock inte svårare än att han når upp till kanten några gånger (han misslyckas precis, alltså) och hittar hela tiden nya sidor hos sig själv och utvecklas framåt. Snart har han klarat det för första gången i sitt liv, men han är fortfarande osäker ibland. Efter ett tag har han dock blivit så duktig att han klarar det varje gång, det ger honom inte mer träning längre.

När han nu går över till supermuren klarar han den inte nu heller, men nu misslyckas han iaf "bättre" än senast, och precis som med mellanväggen ger detta träning och han fortsätter utvecklas...

---

Typ. Visst är det realistiskt? Betydligt bättre än ett system där man bara larvar sig med den urlätta barnväggen och sedan, hux flux, är världsmästare.
 
Top