Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Efter att ha funderat vidare ett tag så känns ju det här som en av de viktigaste egenskaperna som i princip alla magiska delar i alla rollspel jag har läst så vitt jag minns. Att magiska vapen kan skada varelser som normalt är immuna mot skada.Hans E Magnusson said:Viktigast är ju att +1 vapnet är effektivt mot varelser som är immun mot vanliga vapen.
Och är inte det här en väldigt kraftfull sak i sig? Helt plötsligt håller du i ett vapen som kan parera ett anfall från ett spöke, och till och med anfalla tillbaka.
Det är till och med så att jag nu känner att det här är en alldeles för underutnyttjad egenskap. Man borde göra en mycket större poäng av fiender som inte kan skadas med vanliga vapen, så som spöket som vaktar skattkammaren, så att rollpersonerna _måste_ jaga upp ett magiskt vapen för att ens kunna komma vidare. Det här hade ju kunnat vara riktigt spännande, men istället brukar magiska vapen vara så vanliga att när man väl kommer till det här spöket så är det egentligen bara en fråga om vilka det är som behöver bry sig om att slåss mot det, snarare än OM de kan slåss mot det.
Så inte nog med att magiska vapen finns i ett alldeles för stort överflöd i de flesta spel (jämfört med vad "fluffet" påstår), de är dessutom underutnyttjade i handlingen.