De flesta saker kan du bara spela ut i din egen runda, och om man ska vara ännu petigare endast i dina huvudfaser (en runda består av: Startfas (Untap, Upkeep, Draw), Huvudfas 1, Stridsfas (Början av strid, deklarera anfallade, deklarera blockare, stridsskada, slut på strid), Huvudfas 2 och Slutfas (slut-på-rundan och upprensning)). För att slutligen göra det ännu jobbigare kan du bara spela ut de flesta saker när inget annat ligger på "stacken" (antagligen vad som kallas "stapeln" i de svenska reglerna).
Det finns dock undantag från detta: Du kan spela ut kort av typen "Instant" när du vill, så länge du har prioritet. Det innebär två viktiga saker: du kan spela kortet under motståndarens runda, och du kan spela kortet i respons till att något annat händer. Generellt sett räknas också aktiverade förmågor som instants om inget annat sägs (t ex Sadistic Hypnotist, på vilken det står Sacrifice a creature: Target player discards two cards from his or her hand. Play this ability only any time you could play a sorcery)
Stapeln/stacken är ett sätt att hålla reda på vad som händer och i vilken ordning. När man annonserar en besvärjelse eller förmåga placeras den på stapeln. När man gjort detta kan man antingen själv placera fler förmågor/besvärjelser på stapeln (dock endast instants och liknande eftersom det ligger något på stapeln redan) eller låta motståndaren få prioritet. När motståndaren sedan har prioritet har han samma val: lägg på fler saker på stapeln eller låta prioriteten gå tillbaka. När båda spelarna "passar" efter varandra utlöses den effekt som ligger överst på stapeln, varpå den spelare vars tur det är åter får prioritet och kan lägga mer saker på stapeln eller "passa", precis som innan.
Anledningen till att det kallas för en stapel (eller stack) är att det fungerar som en stapel tallrikar - det du stoppar på sist är det som du tar ut först. Låt oss ta ett exempel: Du spelar ut en Firebolt (Sorcery, R, Firebolt deals 2 damage to target creature, Flashback 4R - du behöver inte bry dig om Flashback i exemplet dock) på min Llanowar Elf. Då tappar du ett Berg för att betala Fireboltens kostnad, och placerar Firebolt på stapeln. Du har inget mer att tillägga, utan låter mig få göra saker nu. I min hand har jag en Monstrous Growth (Sorcery, 1G, Target creature gets +4/+4 until end of turn) och en Giant Growth (Instant, G, Target creature gets +3/+3 until end of turn). Jag kan inte kasta Monstrous Growth eftersom det är en Sorcery och sådana kan bara kastas i min egen runda när inget annat ligger på stapeln. Däremot kan jag kasta Giant Growth eftersom det är en Instant. Sagt och gjort, jag tappar en Skog och lägger en Giant Growth på min alv.
Efter detta har jag inget att tillägga, och du har inte heller något mer att göra. Då börjar vi med min Giant Growth, eftersom den "ligger överst" på stapeln. Vips så är min Llanowar Elf en 4/4 till slutet av rundan. Ingen har något att göra mellan Giant Growth och Firebolt, så sedan gör Firebolt 2 i skada på min alv. Dock så har min alv 4 i toughness, så den klarar två i skada alldeles utmärkt.
Ett lite lurigare exempel hade varit om jag t ex hade anfallit dig med min alv, och efter att du släppt förbi den (alltså låtit bli att blocka) så lägger jag en Giant Growth på den innan skada beräknas. Då kan du inte lägga en Firebolt på den (eftersom det är en Sorcery), men däremot en Shock (Instant, R, Shock deals 2 damage to target creature). Om ingen sedan har något att tillägga händer följande: Shock ger alven 2 poäng i skada, alven dör (och hamnar i graven) för att skadan är lika med eller mer än dess toughness, och Giant Growth kontras av spelreglerna eftersom dess target är borta.
Hoppas det här gjorde saker och ting lite tydligare!