Nekromanti Magi - teori och praktik...

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Some likned it to breathing fire, others said it was like standing in the midst of a tidal wave and yet others talked about suddenly hearing the silence between notes of music. They all agreed on what it was. It was the sensation of magic...

Så, nu fattar folk nog vad det handlar om...

***

I Grå Tiders magisystem har jag fastnat för en modell som baserar sig på elementen:

Jord
Eld
Vatten
Luft
Tomhet/Eter/Ande

Nu undrar ni kanske lite vad det sista elementet är. Tomhet/Eter/Ande (benämningen ska skifta inom olika magitraditioner i världen, beroende på vad man anser att det består av) är det som binder samman alla de övriga elementen. Somliga magiker anser att det är själskraft och vissa observationer tyder på detta, eller åtminstone ett samband mellan dem. Det är hur som helst lite av ett mellenliggande kitt.

***

Så, nu till problemen.

Vissa magiska effekter är ju någorlunda självklara angående vilket element de associeras med. Ljus- och värmebesvärjelser associeras med eld. Men helande besvärjelser och annat som inte riktigt passar in bland elementen vid första anblick? Det blir lite krångligt, eftersom allting trots allt består av alla dessa element. Det hela är en aning luddigt, magin är fortfarande på konceptstadiet...

En idé kan ju vara att man kan använda något (vilket som helst, eller ett urval beroende på effekt) av de andra elementen för vissa effekter, men att Tomhet/Eter/Ande måste vara inbegripet.

Någon som har några idéer eller tankar kring några originella sätt att handskas med elementen?

DragonLord - Bonus: Var har jag fått det femte elementet ifrån? (Inte filmen, i alla fall) :gremgrin:
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Det jag aldrig lyckats förstå är varför alla(och nu menar jag inte strikt alla utan bara en massa) ska envisas med att använda dessa element.
Jord
Luft
Vatten
Eld
Ande

Det som gör det mest förvirrande är givetvis eld... Vad har detta udda element egentligen med något att göra?

Jord luft och vatten är på alla sätt grundläggande i världen, eld däremot är i alla fall i verkligheten, något som skapas. Jag vill envist påstå att det inte har en plats bland element. Dock finns det givetvis en förklaring, eld var ursprungligen en symbol för, kan ni gissa jo anden... det själsliga, det där lilla extra som man aldrig riktigt såg...

Jag undrar vem det var som kom på idéen att tillföra ande till denna samling.

Vet möjligtvis någon om spel där inte dessa gamla banor följs? Där de grundläggande elementen kanske är snö, snor och tändstickor?


***

Om du nu vill dela upp magi så får du väl helt enkelt lista ut vad människor är gjorda av. Troligtvis alla elementen, Jord(kol) Luft(Syre) Vatten...(Ja gissa) Eld(Ehh, eller inte) Ande(Självklart)

För att hela en människa skulle man troligtvis behöva blanda in alla element utom möjligtvis eld, även om det skulle gå använda för att ex. försluta sår.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Det jag aldrig lyckats förstå är varför alla(och nu menar jag inte strikt alla utan bara en massa) ska envisas med att använda dessa element.
Jord
Luft
Vatten
Eld
Jag saknar elementet Hemelektronik. Utan hemelektronik kan inget liv existera.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Jag förstår fullt ut vad du menar, men jag har mig en liten tanke.

Se det såhär, elementen har inte ett dugg att göra med hur världen fungerar, däremot har det att göra med hur magikern påverkar den genom sin vilja. Detta ger i sin tur utrymme för att spelledaren ska kunna bara improvisera magiska händelser totalt slumpmässigt. Reglerna reflekterar hur magikerna tror att världen fungerar, inte hur det faktiskt fungerar. De påverkar saker genom sitt sätt att tänka och tro, inte genom att känna til varenda en av magins lagar. Det hela handlar om magikerns visualisering av hur det enligt hans uppfatting borde fungera, inte enligt fysikens lagar (som folk i en fantasymiljö inte har den blekaste aning om).

Jag har helt enkelt valt elementindelningen för att den känns rätt vettig. Den har använts i vår historia och invånarna i min värld har en liknande uppfattning.

Syre och H2O är ju knappast någon vettig indelning i en fantasyvärld, IMHO. Syret upptäcktes inte så ämlans tidigt i vår historia och man vet nog knappast så mycket om grundämnena i fantasyvärlden.

Magi har ingenting att göra med hur det faktiskt ligger till i världen. Magi är ett sätt att tänka och en person som tror tillräckligt starkt kan göra saker mer logiska och mindre fantasifulla personer inte skulle kunna. Detta hör hop med att magi slutar fungera när man slutar tro på det.

DragonLord - IMHO, förståss...
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Mmm... Jag menade knappast att du skulle använda kemiska beteckningar för att beskriva magi( även om det vore en idé för ett futuristiskt spel. Jag bara skrev av mig lite tankar.

Du har ju en anledning och det är allt som behövs...

Lycka till med att bygga ihop det.
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Tackar, tackar, du verkar förstå hur jag menar...

Men du har rätt i att alltför många hänger fast vid de fyra elementen och även om jag la till den ursprungligen asiatiska Tomheten (översättning av "Void"), så känns det fortfarande lite för standard.

Jag tycker om möjligheter att vara originell, men jag har som sagt/skrivit fastnat för idén med en elementuppdelning. Ska däremot försöka ha någon sorts annan faktor också som tar det hela bort ifrån det som ses som standard.

***

Däremot ser jag gärna ett magisystem i ett futuristiskt spel som behandlar grundämnena! Hoppas du gör något av det, för det har faktiskt en viss mysighetsgrad.

Eller så är det bara jag som är konstig som naturvetare... :gremcrazy:

DragonLord - "- Vilka besvärjelser kan jag lägga inom Oxygendisciplinen?"
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
De gamla grekerna pratade om det femte elementet som någon form av just magi-element, och som till viss del hörde ihop med liv - tror jag. Jag har för mig att man kallade det Quinte essence och associerade det med tolv-sidingen.

Vad det gäller de övriga elementen, vad som är uppbyggt med vad osv, så rekomenderar jag några bra associationstabell. Läs gärna Viktor Rydbergs Medeltidens magi. Den är nämligen gratis på nätet och om man orkar läsa den har den en hel del bra saker man kan sno och modifiera.

Boken

Speciellt bra är kapitel III. Renässanstidens magi.Där finns det ett par bra tabeller att fundera kring.
Kapitel 3
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Tack + mer idésprut...

Man tackar. Ska läsa igenom och kika på detta.

Och angående det femte elementet så är det ungefär min tanke. Fast de magikunniga invånarna i världen kommer nog har väldigt olika uppfattning om vad det femte elementet faktiskt är. Den allmänt accepterade teorin ska vara att det består av vad en av mina religioner kallar alltings Ande. Ungefär "Världen består av Jord, Eld, Vatten, Luft och Anden som binder dem samman". Sedan ska vissa anse att det är Tomhet á la "Emptyness is form, form is emptyness". Det ska vara en stor dispytfråga bland magikerna. Men att länka det till någon sorts livskraft ligger nog rätt nära till hands.

Sedan har jag fler idéer också, som ligger utanför elementsystemet. Först så vill jag ha någon sorts färdigeheter som används för att forma elementen, ungefär som i Ars Magica.

Spelet Grå Tider handlar till stor del om konflikten mellan en gammal värld av magi och traditioner som håller på att dö ut på grund av teknologisk revolution. Världen "grånar" allteftersom folk slutar tro på magi. Därför tänker jag på ett koncept som kallas Färg (inte hudfärg). Ju mer Färg en person har, desto mer koppling till magin har hon. En teknolog lär vara grå i magikerns ögon, medan en magiker står ut mot omgivningen.

Får väl spåna mer...

DragonLord - The color of magic
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Hmm, jo. Tid borde iaf också vara inblandat i magin, kanske som ett element eller en kraft separat från elementen.

Att kontrollera tiden genom magi är dock lite tveksamt. Det är aningens svårt att rollspela tidresor eller till och med framtidsspådomar, eftersom det ställer vissa krav på en som spelledare.

DragonLord - behöver nog mer koffein i blodet innan han kan behandla frågan vettigt...
 

Suction Lord

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
3
Location
Västerhaninge, Stockholm
Tjena!

En sak som kan vara värd att kolla in, om du inte redan har gjort det, är Mage från White Wolf. Det har ett ruggigt bra magisystem i mitt tycke.

Där finns det nio sfärer (spheres):
Correspondence (rummet)
Entropy (slumpen, entropi, sannolikheten)
Forces (krafterna, värme och liknande)
Life (livet)
Matter (materian)
Mind (sinnet, hjärnan, drömmar)
Prime (kvintessensen, det som allt är uppbyggt av)
Spirit (ande)
Time (tiden)

Det är inte direkt element, men det är ju en tydlig indelning av magin. Det finns inga "spells" utan man får själv skapa sina egna besvärjelser, vilket ger utrymme för kreativitet.

Ett tips iaf!
/ Jonas
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Jag har inte kollat in Mage, men systemet låter bra. Jag gillar idén att det inte finns besvärjelser, hade tänkt köra på något liknande i mitt system. Det enda problemet jag ser med det är att magin kanske skulle bli lite tråkig om det inte fanns nytt att uptäcka hela tiden, men jag får nog kolla in Mage så får jag kanse några bra exempel.

Tack för tipset och välkommen till forumet! :gremlaugh:

DragonLord
 

Suction Lord

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
3
Location
Västerhaninge, Stockholm
Tackar, tackar...

Personligen tycker jag att det blir betydligt mer att upptäcka i ett system som är fritt än ett system som bygger på "spells". Den nackdel som kan finns är att SL måste kunna svara på väldigt mkt frågor som "jag har Matter 2 och Correspondence 3, kan jag då teleportera den här bilen till andra sidan stan?". Det krävs att SL har god koll på de olika sfärerna, och det kan vara lite knepigt ibland. Men det uppstår ibland diskussioner om det metafysiska, vilket ju är roligt! :gremsmile:
Dessutom finns det ofta många sätt att använda magi för att lösa ett och samma problem.

Jag har dock bara goda erfarenheter av Mage.

/ Jonas
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Tja.. men det borde ju ingå som ett grundelement, kankse för mäktigt eller våldsamt eller farligt att använda sig av? Om man misslyckas med en tidsbesvärjelse ´så kanske tiden kräver en dyr tribut???= dvs att karaktären åldras några år....
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Ja, älska metafysiska-diskussioner! :gremsmile:

Börjar fundera på att utöka mina regler till mer än bara elementen. Det börjar kännas lite snävt med bara element, men om man delade in de i liknande alla dessa sfärer du snackar om skulle man nog kunna ha rikigt roligt. Och regelkunnande blir nog inget problem, jag är ju spelledare för mitt eget spel. :gremwink:

Ska verkligen kolla in detta och se om jag kan ge det någon intressant twist...

DragonLord - ska ge sig ut och leta efter Mage-böcker imorgon...
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Idé:

Tiden tillåter endast observation, men inte påverkan. Att se vad som hänt eller vad som kanske kommer att hända kan ju vara tämligen praktiskt, men att påverka det ska inte gå (så vitt magikerna vet, någon über-onding kan ju ha kommit på något sätt. Spelarna lär bli paffa! :gremgrin:)

DragonLord - skriver detta vid knappast den mest pedagogiska timmen...
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Jovisst- men priset ska ju vara oerhört högt att manipulera med tidenj.. Så under ett äventyr kan spelarna stöta på en man som gör allt för att stoppa dem för att de kommer att sätta stopp för honom senare - så han vill ta kål på dem innan de blir för bra... Eller nåt sånt..
En onding kan ju störta kungamakter med sånt här som tidsresor... Ett litet snitt när en mor föder ett barn och så råkar barnet också dö....
Fast det är ju svårt att genomföra det förstås
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Fast det är ju svårt att genomföra det förstås

Men ack, så intressant. :gremwink:

Gillar lite tanken på att rollpersonerna är jagade genom tiden. Görs det bra blir det en sådan härlig känsla av att saker händer som rollpersonerna inte alls förstår. När man leker med tanken om resor i tiden så blir allt vi kallar logik totalt ställt på ända.

Skulle vilja se spelarnas diskussioner om vad som egentligen händer under äventyrets gång. Bruker kunna vara hysteriskt kul.

DragonLord - ska nog använda tiden i något äventyr, någon gång...
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,065
Location
Linköping
Jag vet inte om någon redan skrivit detta men helande kunde ju vara kopplade till de fyra kroppsvätskorna slem, blod, gul galla och svart galla. Varje kroppsvätska är sedan kopplad till ett element. Tyvärr minns jag inte riktigt vilka som var kopplade till vilka men det borde inte vara så svårt att ta reda på. Medusa, svenska tidskrift hade en rätt trevlig artikel om en romersk läkare och teorierna om kroppsvätskorna.En sjukdom/skada beror sedan på rent fysisk skada och/eller obalans i kroppsvätskorna vilka kan påverkas beroende på om de anses vara våta, torra, varma eller kalla och sedan säkert även genom magi med korresponderande element...
 
Top