Nekromanti Magi i DoD 91

Leguwai

Veteran
Joined
23 Jan 2004
Messages
35
Är det någon som klarat spela upp en magiker så den klarat få någorlunda höga värden i mer än två-tre besvärjelser??
Jag menar vill man ha FV 10 i ex. Hela (12) så kostar ju det 80ep... det är ju helt vansinnigt.
Jag har funderat på att kapa multiplikationskostnaden till hälften... annars kan man ju inte bli bra... eller?
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
När vi spelar så brukar vi använda oss av två olika system.

System 1:
Alla multipelkostnader halveras och sedan köper man besvärjelser som vanligt.

System 2
Spelledaren bestämmer tillsammans med spelaren vilka värden han/hon ska få i sina besvärjelser.

Jag rekommenderar system 2 då det oftast är roligast, men det lägger en hel del ansvar på både spelare och spelledare att inte göra en maxad roll, utan en som är balanserad för de utmaningar som kan komma i äventyret.

Legolas
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det är ju nackdelen med att speal magiker.. Man har ju inte så bra FV när man startar.. Så man får ju hoppas att man har nån som kan ha lite stridsfärdigheter, så man kan skydda magikern i början.
Ett tipps kan ju vara att magikern får lite mer poäng att sätta ut, så att magikern inte blir allt för kass i början.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Magiker brukar vara svaga i låga nivåer, det är inte specifikt för DoD, men de brukar vara mäktiga i högre nivåer, och att ge dem extra poäng i inledningen, ger ju att de har lättare att få mer krafter senare också. Det blir lite obalans då.

Jfr t.ex. MERP/SRR där en Trollkarl/Mage på nivå/level 1 kan på sin höjd koka vatten, den mest offensiva formeln är Sömn/Sleep.

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Magiker brukar vara svaga i låga nivåer, det är inte specifikt för DoD, men de brukar vara mäktiga i högre nivåer, och att ge dem extra poäng i inledningen, ger ju att de har lättare att få mer krafter senare också. Det blir lite obalans då.

Jfr t.ex. MERP/SRR där en Trollkarl/Mage på nivå/level 1 kan på sin höjd koka vatten, den mest offensiva formeln är Sömn/Sleep.

// Radagast
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Jfr t.ex. MERP/SRR där en Trollkarl/Mage på nivå/level 1 kan på sin höjd koka vatten, den mest offensiva formeln är Sömn/Sleep.
Behöver du en mer offensiv spell än Sleep? Det är ju den bästa av alla attackbesvärjelser, hopplöst undevärderad i nästan alla system. Inget nednötande av hälse eller sådant krångel, bara söv offret och avsluta det hela i lugn och ro.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Amen brother... det är ofta de "små" besvärjelserna som är effektivast i längden. Söva någon och skära halsen av dem.

Jag vet att detta har föga med DoD att göra men det är ett träffande citat i sammanhanget:
I Vampire the Masquerade: Clanbook Lasombra står det att(ungefär):
"En äkta Lasombra ska inte behöva använda sig av mer än XXXXX i de allra flesta lägen"

XXXXX står i det här fallet för den lägsta nivån av deras diciplin Obtenebration.
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
min spelgrupp gjorde om hela den biten totalt. inga färdighetsvärden för varje besvärjelse. systemet fungerade utngefär såhär.
Vi hade en färdighet som heter besvärjelse och en för varje magiform t.ex. mentalism. för att lyckas kasta en besvärjese skulle man lyckas med ett slag mot båda färdigheterna. mentalism avgör även hur högt skolvärde en besvärjelse kan ha som man vill lära sig.
då magikerna bara behöde höja två färdigheter blev ens magiker inte lika dåliga, efter att ha spelat ett tag hade man 5 besvärjelser med FV 8 eller så...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Men å andra sidan har Förtrollad sömn skolvärde 12 medan de simpla attackbesvärjelserna har hälften så mycket när det gäller DoD4, till exempel, så helt ovanligt är det nog inte att tänka så. Jag har gjort det vid ett flertal tillfällen, till exempel. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Dark_Maven

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
42
Location
Stockholm, Sollentuna
Jag har funderat på samma sak och jag undrar om man inte kan göra så att man istället för att börja på noll så börjar man på det ursprungliga FV som man hade i magiskolan, d.v.s. att om man hade Mentalism med FV3 så har man skolvärde 3 i sina magier från början.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Om någon är intresserad så kan ni kolla in mina magiregler i signaturen, en aning ouppdaterade, men de gäller generellt (för DoD 5 iof, men det skiljer sig inte nämnvärt från 4:an)...
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Jag tycker att magiker ska vara kassa i början, eftersom det kompenseras av att de blir überbra senare. (Om de nu överlever så länge, dvs.) Dessutom brukar man kunna kobold-maxa en magiker i stridsmagi ganska bra om man gör honom till högalv eller dimalv och urgammal på köpet. Det finns alltid vägar till koboldismen, oavsett yrke och ras. =)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,604
Location
Helsingborg
Under de 10 år jag spellett så har jag inte upplevt det.. När magikerna har varit bra så har spelledarna ofta hittat på några extraregler genom att ge extra EP, köra Svavelvintergrejen för magiker (FV är lika med FV i Magiskola minus besvärjelsens skolvärde (SV)) eller rent av låta spelaren få sätta ut sina värden efter eget tycke..

Anledningen till varför magiker är så dåliga är följande:
1) Det kostar för mycket att köpa besvärjelser.. En magiker kan ju inte enbart köpa besvärjelser (jo, denne kan men hur logiskt vore det på en skala?) utan måste även spendera poäng på färdigheter

2) Magiker kan inte utvecklas lika väl som andra då deras besvärjelser kostar mer att höja.. För 91:an är detta en rest från EDD, då EDD:s färdigheter också kostade olika.. Ta besvärjelsen Hela (SV 12) som exempel.. Den kostar 8 EP(!) för att höja ett enda pyttelitet steg om FV är under 10 medan det är 2-3 EP för de andra färdigheterna..


Jag tycker man ska ha detta i åtanke när man modifierar DoD:s magisystem (inte för att jag hade det.. :gremwink:).. Varför kostar besvärjelserna olika mycket när färdigheterna inte längre gör det? Okey, besvärjelserna är olika bra men det tycker jag gott begränsas med SV, även om den rollen blir mindre.. Jag tycker gott du kan sänka allting till hälften eller göra så att multipeln i tabellen går med 1 steg istället för 2.. Alltså SV 1-3 har en kostnad på 1, 4-6 kosnad 2, 7-9 3 osv.. Chronopia har ungefär den indelningen..

Det kostnadssystem för magi jag kör med nu (för jag håller på att göra ett nytt - det här är "tills vidare") är att alla besvärjelser kostar 3.. En spelare får något som jag kallar för Magipoäng som är FV i alla magiskolor + åldern (jag har även sammanbundit EP till åldern).. För att få köpa i en besvärjelse måste spelaren spendera lika många Magipoäng som SV i besvärjelsen.. Att köpa en minimagisk besvärjelse kostar 2 Magipoäng.. Det gör magikerna lite bättre och gör så att de får en utvecklingsmöjlighet..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som fick hårdtesta sitt magisystem när en spelare ville spela en 400-årig alvmagiker (och kom nu ihåg att han ger högre EP och magipoäng för ålder)
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag har skapat en tabell där kostnadsmultipeln för att köpa en besvärjelse sjunker i takt med att man får högre FV i magiskolan. Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med det eftersom det ger den mycket logiska sidoeffekten att stor teoretisk kunskap gör det lättare att lära sig i praktiken. En åldrad Elementare Magus ska knappast ha lika svårt att lära sig besvärjelsen Ljus som lärlingen som just fått sitt första FV i magiskolan. Den enkla tabellen gör det alltså både möjligt att få en användbar magiker från början (man köper alltså FV i magiskolan först och sedan besvärjelser) plus att den gör systemet mer trovärdigt.

Tyvärr har jag inte tabellen till handa så jag kan kopiera den men den funkar så att kolumnen i x-led är skolvärde i grupper om 3 och den i y-led är FV i magiskolan. Sedan förskjuts den vanliga serien med kostnadsmultiplar allt eftersom FV:t blir högre.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag skulle föreslå att byta ut hela magisystemet från DoD91/Expert till något som mer liknar det i DoD6. Ifall du inte har DoD6 kommer en kort sammanfattning:

1. Magi är frånkopplat från PSY, i stället har man en ny grundegenskap som heter Spiritus. Spiritus kan rätt lätt nå höga nivåer - en magiker får en rätt fet bonus för varje nivå i DoD6, vilket väl i DoD91 skulle överföras till att ha mycket generösare regler för att höja den.

2. Varje besvärjelse har en fast kostnad i SPI (i stället för 1/effektgrad som i DoD91). Denna är tämligen hög i jämförelse med DoD91 (10 är på den låga sidan om medel), men å andra sidan har man ju som sagt var mer SPI.

3. Effektgrader är för övrigt helt borta, utan hur tuff en besvärjelse är beror på ens yrkesnivå.

4. Besvärjelsekunskap är binär, alltså antingen kan man en besvärjelse eller så kan man den inte. För att lyckas med den ska man slå mot (permanent) SPI minus besvärjelsens kostnad.

5. Magiskolor är borttagna. De enda begränsningarna på vilka besvärjelser man kan lära sig är (a) att en magiker med låg SPI inte kan använda de tuffare besvärjelserna, och (b) att man inte kan lära sig de riktigt tuffa besvärjelserna (kostnad över ett visst värde, kommer inte ihåg om de kallades Rimvitner eller Havitner) förrän man kommit upp till en viss nivå.

För att anpassa detta till DoD91 skulle jag införa följande ändringar:

1. Ersätt alla magiskolor med färdigheten "Magi".

2. Inför värdet SPI, som är lika med PSY + Magi. Inför även Kraftpoäng, som helt enkelt är "nuvarande" SPI (lättare att skilja på dem om de heter SPI och kraftpoäng än om de heter permanent SPI och temporär SPI).

3. För att lära sig en besvärjelse måste man ha minst lika högt FV i Magi som besvärjelsens skolvärde. Att lära sig besvärjelsen kostar lika många EP som skolvärdet, och för det kan man lägga den som E1. Varje extra effektgrad kostar hälften så många EP till, avrundat uppåt (så att lära sig Hela till E3 kostar 24 EP).

4. För att lägga en besvärjelse, slå mot SPI minus dubbla skolvärdet. Den kostar halva skolvärdet i kraftpoäng.

Detta är bara ett snabbt utkast. Eventuellt kan en del nuffror här och var ändras. Om man vill ha kvar indelningen i magiskolor, ersätt helt enkelt den allmäna färdigheten Magi med enskilda magiskolor. SPI beräknas då på den högsta magiskolan.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,542
Location
En mälarö
Jorå. Jag hade (har fortfarande antar jag fast kampanjen ligger nere sedan en 8-10 år) en magiker som hade följande besvärjelser och FV (cirka, minnet kan svika):

Eld 22
Ljusväg 14
Ljus 16
+ en 2-3 besvärjelser till med FV 4-10 eller så.

Fast för att ta mig dit var jag visseligen tvungen att slogga mig igenom HELA konfluxserien, Marsklandet samt en hel drös mindre äventyr. Så helt klart är magi inte en billig hobby för Ereb Altor-borna inte....

/Anders
 
Top