Nekromanti Mage Armor

Hibashira

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
48
Location
Östersund
Snabb fråga: Är mage armor cumulative. Den ger ju +4 i armor och en Sorc som kan den kan göra den typ 3ggr så då kan han bygga upp en härlig armor bonus på +12?
Detta låter lite mäktigt... Vad tycker ni?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
har aldrig funderat ens tanken.

jag skulle inte tillåta det om det inte redan står att det inte är så..

(mcyket inte där)

men asså. jag satsar på nej.

chrull
 

plaps

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
14
Nej, den ger "armor bonus" och är därmed inte kulmulativ med annan "armor bonus" från tex rustning eller mage armor.
 

Hibashira

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
48
Location
Östersund
Skulle nån kunna ge mig klara ord om det här med cumulative stats då tack? Jag är väldigt kluven angående det här.
Om man har en ring of protection +1 och ett halsband av deflection +2 , med en mage armor spell på det här också. Får man då sammanlagt +7 på sin vanliga armor? (och sin dex om den finns)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,577
Location
Stockholm
Bonusar av samma typ stackar inte, så enkelt är det. Om du har två sakter som ger dig t.ex. Armor Bonus så räknas bara den högsta bonusen. Enda undantaget till denna regel är Dodge Bonus, som stackar med annan dodge bonus.

Däremot är det helt okay för olika bonusar att påverka samma egenskap samtidigt. Exempelvis är det för ens AC att påverkas av en Mage Armor (armor bonus), en Shield (deflection bonus), en Amulet of Natural Armor (natural armor bonus) och Dodge (dodge bonus).
 

Hibashira

Veteran
Joined
3 Oct 2001
Messages
48
Location
Östersund
Ok, tack så mycket för hjälpen. Trodde Shield bara hade en "shield bonus" och inte deflection bonus men det kanske är samma sak...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Formeln shield ger en cover-bonus, på samma sätt som att stå bakom ett hörn eller liknande. En "riktig" sköld, alltså en sådan man har i handen ger en armor-bonus med specialregeln att bonus från riktig rustning och riktig sköld stackar (och att deras respektive enhancement-bonusar också stackar). Däremot stackar inte en sköld med Mage Armor, Inertial Armor (psionic-feat som funkar som mage armor), Bracers of Armor, eller liknande effekter.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Nu är jag inte säker på att jag tolkar dig rätt, men låt oss ta ett exempel: Tordek har, dvärg som han är, tagit på sig en chain mail +3 och har en large shield +2 i ena näven (och en dwarven waraxe i andra, men det hör inte hit). Detta ger honom en AC på 10 (grund) +5 (ringbrynjan) +3 (brynjans magiska bonus) +2 (stor sköld) +2 (sköldens magiska bonus) = 22. Tordeks bror Pargath, å andra sidan, är lite av släktens utstötte i och med att han ägnar sig åt att vara en sorcerer. Pargath försvarar sig normalt sett med en small shield +1, vilket ger honom en AC på 12. När Pargath lägger sin mage armor så får han i stället AC 14, eftersom formelns +4 armor-bonus inte stackar med de +1+1 som skölden och dess magi ger.
 
Top