Nekromanti Mörkrets förkämpar

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,667
Jag blev inspirerad av Random motståndare tråden och tänkte att det kanske inte vore så dumt att ha en hög färdiga grupper av fiender till fantasy rollspel. Inte regler och sådant, det beror på system och level och så vidare. Men generell beväpning, special utrustning, taktiker, sinnestämning och ledarens personlighet.

Så har du några bra fiendegrupper som ger upphov till intressanta strider så skriv gärna upp dem här :gremsmile:

Här är en för att få igång tråden:

Namn: Sabotage!

Sammanfattning: Designade för att ha i sönder eller stjäla gruppens utrustning och vapen och sedan mörda dem när de är obeväpnade. Fungerar också bra i kombination med mer skadeorienterade grupper man sätter in direkt efteråt. Perfekta om gruppen förlitar sig för mycket på speciella magiska vapen.

Trupper: Halv-orker med tunga rustningar och vapen designade för att ha i sönder eller avväpna fienden. Dessa är uppbackade av en grupp goblins med rep med änterhakar i ändarna som drar till sig tappade vapen och sedan springer iväg med dessa.

Elit karaktärer: En till tre goblins ridande rostmonster. Alltså en varelse som förstör metall som kommer i kontakt med monstret. Goblinsen rider nära krigare i rustning och förstör deras rustningar. Väljer de att slå på monstret förstörs istället deras vapen.

Moral: Mer rädda för sin ledare än för fienden. Ökande friktion förekommer mellan goblinsen och halv-orkerna.

Ledare: En halv-ork trollkarl på en vagn som har med sig en stor häxgryta med stark syra i. När goblin trupperna kommer springande med stulna vapen kastar han dem i grytan och förstör dem. Trollkarlen använder magier som låter honom avväpna fiender eller göra dem lättare för hans trupper att avväpna. Om någon kommer runt hans trupper och försöker anfalla honom kommer han sparka omkull grytan med syra på dem.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,597
Gör ett försök även om det var länge sen jag spelade fantasyspel

Namn:Slavjägare

SammanfattningKringstrykande grupper med mål att oskadliggöra men helst inte döda eller stympa spelarna, man vill ju inte skada varan. Använder sig av bakhåll och snabba grab and run-taktiker.

Trupper Varierar beroende på spelvärld och tillgängliga slavmarknader. Mestadels beridna fiender med vapen av typ bola, lasso, nät, pilar med ickedödande gift, (sömnmedel/magi?) Lätt bepansring för att behålla snabbhet.

ElittrupperLedaren + några till tyngre utrustade som håller sig lite i bakgrunden används mest om bakhållet slår slint eller motståndarna bjuder för starkt motstånd.

Moral Hellre fly än illa fäkta. Visar sig spelarna alltför stridsdugliga flyr slavjägarna, elittrupperna täcker flykten. Dör ledaren rasar moralen då slavjägarna är fega kräk.

Ledare Klassiskt biffig figur som upprätthåller disciplinen med skräckvälde. I levelbaserade spel rimligtvis ett antal levlar högre än underhuggarna.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Namn: Missförstånd!

Sammanfattning: Genom illusioner eller allmänt missförstånd har spelarnas grupp hamnat i strid med en annan grupp äventyrare.

Trupper: Gruppen är välbalanserad för att hantera det mesta de kan stöta på i sina äventyr. En tjuv (från samma organisation som spelarnas tjuv?) som kommer gömma sig i terrängen och smyga på gruppens svagaste medlem. En eller två tyngre krigare som fort kommer storma fram och angripa spelarnas närstridskaraktärer. En präst eller annan mirakelman (samma religion som någon i gruppen?) som förstärker sina egna och begränsar fienden. En magiker som gör weird shit, men mest är där för att kontra spelarnas magiker.

Elit karaktärer:
Alla är mer eller mindre elitkombatanter på sitt sätt. Dock är krigaren (eller en av dem ifall de är flera) utvald av sin gud och kan nedkalla support från ovan/våningen under.

Moral: Gruppen är hyggligt sammansvetsad, men blir det på tok för tungt så flyr de hellre än att bli ihjälslagna. De är rätt trötta på sin ledare och hans tjat om ett heligt uppdrag, så de överger denne snabbt om så behövs.

Ledare: En helig krigare som på övernaturligt vis förstärker sina kamraters moral. Gruppen är dock inte helt nöjd med detta och andra saker denne har för sig. Också den enda i gruppen som är beriden, efter en serie händelser som berövade resten av gruppen på deras ridjur.
 
Top