Nekromanti Många frågor i ett inlägg

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Alvin

Jag tyckte inte Alvin-serien var något vidare, faktiskt. Det blev för mycket fantasy för 'vår värld', helt enkelt. Har, trots mitt WoD-älskande, svårt för den kompotten.

- Ymir, tyckte dock den började bra.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Har det inte mycket att göra med att vi svenskar ofta är mycket bra på att läsa engelska, men mindre bra på tyska, franska, kinesiska och koreanska? Det är ju ändå relativt lite fantasy (och i princip ingen SF) som översätts till svenska. Det mesta av vårt SF- och fantasyläsande kommer från import (framför allt från SF-bokhandeln skulle jag tro) och därmed läser vi författare som skriver på det språk vi begriper. När ett förlag sedan ska översätta böcker till svenska tittar de antagligen på vad som säljer bra på import, och det är naturligtvis de amerikanska/brittiska författarna.

Jag skulle gärna läsa fantasy från något annat land, men risken är att om man har valt att översätta den så är det för att den är ytterligare en Tolkienimitation.

/tobias
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Mangamysteriet?

Jag håller med Ugglis här. Precis alla källor jag träffat på definierar manga som japanska serier. Aldrig någonsin hört talas om något annat.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Nja...

"Jämför antalet fantasyförfattare med antalet icke-fantasyförfattare. Jämför antalet förlag som ger ut fantasy med antalet förlag som inte gör det. Jämför antalet fantsyhyllor på biblioteket med antalet icke-fantasyhyllor. Lägg sedan till det faktum att det finns speciella fantasyförlag och -hyllor. "

Det där är väl ändå ett lite konstigt resonemang? Den litterära världen består av fler kategorier än fantasy. Det går att framvisa vilken kategori som helst som en minoritet jämfört med alla de andra tillsammans. Fantasy är en växande genre mycket på grund av att den är kommersiellt gångbar. Fantasyböcker säljer helt enkelt bra även om det knappast räknas som finkultur, med vissa undantag.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Alvin

"Jag tyckte inte Alvin-serien var något vidare, faktiskt. "

Inte jag heller. Men det berodde mest på att Alvin var så onyanserat äckelgod. Något av en pacifistisk Arn de Gothia förflyttad till 1700-talets Amerika. Kräkmedel. Annars tycker jag att det var en fräsch idé. Orson var inte heller någon dålig författare så det kunde ha blivit mycket bättre.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Njaä...

Jämför antalet fantasyförfattare med antalet icke-fantasyförfattare
Jag undrar om en sådan jämförelse är rättvis. Att en enskild genre är mindre än alla andra genrer tillsammans behöver inte i sig betyda att den är marginell.
Motsatsen, att en enskild genre är större än alla andra genrer tillsammans, är per definition unikt.
Däremot har väl fantasylitteraturen förut varit sedd över axeln, men nu för tiden tycker jag man kan säga att den är en del av huvudfåran. Säg det bokbås som inte har Pratchett och Rowling på sin topplista.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Såg ditt inlägg först när jag postat mitt... [NT]

NT = No Text (Ingen text)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Ingen skada skedd [ANT]

En bra åsikt förtjänar att upprepas både en och två gånger. :gremwink:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Gaiman och invandrare...

Neil Gaiman är ju också britt, väl?
Svar ja... Och dessutom finns det en del andra generationens invandrare från ex. irland och england ex. Kerr och Rice...

Jag tror att en ganska stordel av de amerikanska fantasyförfattarna är "andragenerationsinvandrare" att vilja berätta om sitt hemlands myter för sin omvärld (iaf. i ett land som USA som saknar egna myter om man räknar bort indianernas, vilka jag tror en "vit" amerikan har det svårare att identifiera sig med...) men jag kan ju förstås ha väldigt fel...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vikten av myter

"Jag tror att en ganska stordel av de amerikanska fantasyförfattarna är "andragenerationsinvandrare" att vilja berätta om sitt hemlands myter för sin omvärld (iaf. i ett land som USA som saknar egna myter om man räknar bort indianernas, vilka jag tror en "vit" amerikan har det svårare att identifiera sig med...) men jag kan ju förstås ha väldigt fel... "

En synnerligen intressant vinkling. Är det verkligen så belastande att tillhöra ett "historielöst" folk om man vill skriva bra fantasy? Kan inte myterna vara en belastning lika väl som en tillgång?
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Jeg menade snarare...

Är det verkligen så belastande att tillhöra ett "historielöst" folk om man vill skriva bra fantasy?
Att man som andragenerations invandrare har du säkerligen hört myter från ditt hemland, som din omgivning inte har hört eftersom de inte är en del av deras kultur... Alltså har du en möjlighet om du har ett intresse av att bli författare...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jo, men...

(Det här är förstås tänkt som svar både på ditt och Waliums inlägg)

Jag tänkte ut ett mycket bra svar – med inskjutna bisatser och ord som inte ens jag hört förr – medan jag hämtade en kanna te, men jag glömde bort alltihop medan jag valde en lämplig skiva (Ray Charles – The Genius Sings the Blues, om ni ville veta) och satte den i skivspelaren. Men vi kör i alla fall.

Då jag kallar fantasy och sf mariginallitteratur är det inte något slags försök till värdering av genren (eller genrerna, om ni så vill. Jag är mycket flexibel) eller så. Visserligen finns det folk som hävdar att det finns en centrallitteratur och "The Western Canon" och allt det där, men vi är ju bildade människor allihop. Jag använder (eller "använde", eftersom jag börjar ångra mitt ordval en aning. Uppenbarligen var det inte det bästa ordet i sammanhanget. Men nu är det för sent) "mariginallitteratur" uteslutande av bekvämlighetsskäl, det försäkrar jag er.

Jag menar alltså att det finns ganska få sf- och fantasyförfattare i USA också, men där betyder "ganska få" mer än på de flesta andra ställen.

Jag är medveten om att sf och fantasy (främst fantasy) håller på att bli mer accepterade, och att ett fåtal fantasyförfattare konkurrerar på bästsäljarlistorna med vem som helst som också råkar vara där för tillfället. Men det hör inte hit. Frågan var varför amerikanska fantasyförfattare dominerar utgivningen, och varför vi inte får veta någonting om icke-amerikansk fantasy (och sf, men nu tröttnar jag på att alltid skriva ut båda genrerna, så ni får föreställa er att jag gjort det på alla ställen där det verkar vettigt).

Vi kan till exempel titta på svensk fantasy – den enda icke-amerikanska fantasylitteratur som vi väl borde vara någotsånär bekanta med. Hur många svenska fantasyförfattare finns det? Och hur många av dem (om man inte räknar Astrid Lindgren, som visserligen skrivit en del som kan kallas fantasy, men som var känd innan dess) kan räknas som stora ens inom svenska fantasykretsar?

(mina svar skulle vara något stil med "tio, kanske" respektive "varför får man inte räkna med Astrid? Nu försöker du begränsa diskussionen igen bara för att det ska verka som om du hade rätt")

Anta nu att du är en tjeckisk förläggare (jodå, det går bra. Vi är ju trots allt rollspelare. Skicka ett privat meddelande om ni vill se den tjecikske förläggarens rollformulär först) som ger ut fantasy. Hur stor är chansen att du väljer att låta översätta och ge ut en svensk författare? Samma sak gäller antagligen andra vägen.

Om vi bortser från själva ordet "mariginallitteratur" och tänker oss att jag valde ett ord med mindre negativ laddning i stället så är det något i den stilen jag menade.

JPS – som är väl medveten om att det finns andra genrer som är i samma situation när det gäller chansen att bli känd eller ens publicerad utanför sitt eget språkområde (ungefär allt utom tantsnusk, thrillers och eventuellt brittiska deckare) men det hör inte hit.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Jo, men...

varför får man inte räkna med Astrid?
Utav samma anledning som Pixi boken om Eddie Ekorre inte räknas till genren trots att den handlar om påklädda ekorrar som berusar sig med jäst frukt... :gremgrin:

Båda riktar sig till en speciell åldersgrupp, i det här fallet, små barn (huruvida Eddie Ekorre är det mest omoraliska som skådats Målgrupp kontra Innehåll kan disskuteras... I vilket fall som helst är den värd fler Nobel-pris än A. Lindgren någonsin kommer få, och därmed basta...)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Mangamysteriet?

såvitt jag fått lära mig representerar begreppet 'manga' i Västvärlden blott en särskild seriekategori, en teckningsstil, från Japan.

Det finns folk som sätter ett likhetstecken mellan "manga" och stora ögon, ja... som exempel på manga och anime brukar de också nämna Aeon Flux, W.I.T.C.H, Totally Spies och Powerpuff Girls.
(Påminner mig fö om nån tant i USA som hävdade att Hayao Miyazakis filmer inte var anime, eftersom de inte innehåller en massa naket och tentakler och sånt...)

De fotorealistiskt tecknade japanska serier vi studerade då jag gick på serieteckning refererades aldrig till som 'manga', åtminstone.

Men om man köper en ordinär japansk mangatidning (en sån där telefonkatalog med korta följetongsavsnitt av ett par dussin olika samtidiga serier) så brukar minst hälften av dem vara tecknade i någorlunda realistisk stil, med tämligen normalstora ögon o dyl. Innehåller de bara manga till hälften då?

--
Åke
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Jo, men...

så bara för att de riktar sig mot barn kan det inte klassas som fantasy?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
NEJ!

Nja, det där sa jag ju faktiskt bara i en självironisk parentes, så jag skulle helst se att vi låter bli att gå in på den diskussionen. Åtminstone i samband med mitt inlägg. Är ni med på det?

JPS
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Älskar Noon.
"Needle in the Groove" är nog min favorit. Som att få huden avsliten och bli kastad i ett badkar vinäger.
 
Top