Varulv [Mäster Ulv] - Runda 2

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,506
LJSLarsson: 5 röster (Korpa, Basenanji, Xyas, Sidd, Empiricus)
Sidd: 3 röster (Konrad Konvalj, Martin3, RasmusL)
Martin3: 1 röst (fjodorsenuba)
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,000
Fjodors miss att Xyas skulle vara siare är verkligen pikant. Jag får för mig att någon coachar honom och manar på: "Det gör dig bara grön om du verkar nybörjaraktig!"

Sedan har vi fortfarande inte hört något från @LJSLarsson. :/

@Konrad Konvalj vad är dina slutsatser efter allt gräv?
Nej jag ville ha input från xyas. Empiricus har såklat också möjlighet att svara men hen har ju varit aktivare än xyas i mitt tycke.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,661
Location
Stockholm
Vilket tidigare resonemang hänvisar du till här, bara för att vara tydlig? För att det senaste jag hittar om dina åsikter om Sidd är att han spelar upp sig (i går kväll 19.48). Är det KKs postande som sålt in det till dig?
Nej, hänvisar till min tidigare post i R2:


I korthet: mycket liv men väldigt harmlösa anklagelser, jag har haft Sidd som en av mina röda sedan start. Impetigos och Genesis är inne på samma linje och har tagit resonemangen om poäng etc vidare. Jag tycker att det finns mer på Sidd än det finns på Larsson.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,661
Location
Stockholm
Jag tycker att han spelat upp sig men om vi ska få igång parallella drev så är Sidd bästa 2:e-kandidat. Om vi skulle hänga Larsson utan konkurrens och han sedan visar sig vara bybo har vi ju i princip gett upp en hel runda för inget alls. Kom igen nu byn, det finns fortfarande tid!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,661
Location
Stockholm
@RasmusL och hur ser du på Larssons frånvaro? Är det betydelselöst?
Inte alls, men att ligga med en röst på honom hela rundan och vara nöjd med det är inte tillräckligt bra. Att Larsson skulle använda sitt AFK:ande som en ulvtaktik ser jag som mycket osannolikt, särskilt som det varit tydligt i typ ett dygn att han är huvudkandidat för hängning. Jag vill hellre att vi kollar på hur folk spelat än att vara nöjda med att de är röda pga inte har spelat.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,506
Jag kollade på Larssons profil och där står det att han skulle varit inloggad igår vid 18-tiden!

Ser någon annan samma sak? Är det forum kraschen som krånglar?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,506
Sedan är det inte bara AFK:andet som är märkligt. Han ville tex länge betrakta Xyas som röd, trots att det var många som försökte förklara varför Xyas var grön. Han går snabbt in i slutet av R1 och röstar Impetigo.

Iofs så kan det också tyda på en snurrig bybomiss, men jag tycker att ulvpotentialen väger över.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,661
Location
Stockholm
Jag kollade på Larssons profil och där står det att han skulle varit inloggad igår vid 18-tiden!

Ser någon annan samma sak? Är det forum kraschen som krånglar?
"Yesterday 19:53" för mig. Ja det är konstigt. Men även om Larsson ska hänga så har vi tid att jobba, så jobba!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Sedan är det inte bara AFK:andet som är märkligt. Han ville tex länge betrakta Xyas som röd, trots att det var många som försökte förklara varför Xyas var grön. Han går snabbt in i slutet av R1 och röstar Impetigo.

Iofs så kan det också tyda på en snurrig bybomiss, men jag tycker att ulvpotentialen väger över.
Att Larsson är med och nackar Impetigo är värt noll. Han räddade sitt eget skinn. Är det två jämna drev ikväll kommer Larsson dyka upp och ninja och möjligen ha vågmästarroll.

Rösten på Impetigo var dock inte fällande men den lades ju där för att han inte skulle ryka i R1.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,532
Location
Oktoberlandet
Sidd, om vi inte ska rösta på dig och inte Larsson, vem är din kandidat och varför?
Jag känner att jag knappt vågar skriva mer då mina fantastiska texter tydligen mest missuppfattas.
Förstår att det är scum nånstans i mina antagonister men men.
Jag la ju upp en personlista med lite tankar om er övriga post #53 lördag morgon.
Vad har hänt sen dess då: Inte mycket, Larsson-drevet ger ju inget då denne inte försvarar sig (ja vi får resultat nästa runda visserligen), jag fförsöker hålla mig i skinnet och inte ge mer “brus” vilket gjort att inte mkt händer, MO-diskussionen har ju fastnat i den frågan jag tycker är viktigast: Siaren!
Om jag skummar igenom min post #53 då och ser om jag vill ändra nåt:
Det största är väl att : Efter att jag gnällde lite på KK har han faktiskt gjort ett försök till genom gång👍som landade i röst på mig👎Men i allafall bra för att då kan ni skärskåda denne ytterligare när ni ser att jag är grön.
Fjodor är med i spelet och nybörjar sig: igenkänning här för mig så det är fortfarande grönich…
Korpa röstar inte på mig vilket är glädjande.
Rasmus röstar på mig vilket är mindre glädjande.

Nåt nytt på min rödlistan då?:
Basse har ju börjat chilla gärnet med mig vilket är det som funkar bra på mig: smart ulvmove kanske men eftersom att sånt som bollande med ideer ger mig förståelse för vad som händer (tex sånt ni fattat direkt) så det gör ju att han hjälper mig vilket är grönande så han håller på att poppa bort från mina misstankar.
KK se ovan.
Martin ser jag inte mkt från alls som hjälper byn att lirka fram nåt men här kan jag ju därför vara helt borta också.
Larsson vågar jag som sagt knappt utala mig om då ni direkt kommer skrika: sammarbete! Men en bybo som inte hjälper till funkar ju inte.

Viktigt är ju att hitta mekaniken i Vimes spelupplägg och inte fastna på folks olika spelstilar eller missförstånd.
Siaren: här har vi spelets knutpunkt tror jag.

Jag har lite övriga funderingar jag tänkte post innan deadline som ni får mer er om jag ryker.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,000
Jag är fast i föjande och ni kanske kan hjälpa mig räta ut hur jag ska tänka.

Om vi ser de andra 4 från tvåpoängsoutnings-gate som misstänkta. Om jag inte ska rösta på martin3 eller LJSLarsson (eftersom det föreslås att hen endast är inaktiv) så är det KK (känns grön), Sidd och Basenanji kvar att rösta på.

De jag misstänker fördelar nu sina röster på LJSLarsson och Sidd. Se sammanställning i post 141 (hur länkar man poster?)

Om jag lägger min röst på LJSLarsson har vi övertag även om LJSLarsson gör en sen röstning mot Sidd men om vi har en ulv som också kan svinga ytterligare en mot Sidd.

För byn vore det bättre om LJSLarsson faktiskt bidrog med ett meh vilket är mer än inget.
Det samma gäller @Empiricus.

Min röst kommer ligga kvar på martin3 och jag kommer förhoppningsvis inxen vända runt 20.00 för att sen krypa till sängs innan 21.

Tack alla för grävande och petande. Hoppas vi får en ulv på kroken och att MU inte köpt nattmord på jämna kvällar.

Tack alla som fixar fina listor och sammanställningar samt hjälper till med att förklara hur man ska spela. Det underlättar för en förvirrad nybörjare.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,506
Jag inser att jag innerst inne hoppas på att Larsson ska dyka upp, förklara sig bra, och därefter delta mer i spelet. Han är en av mina absoluta favoriter att spela varulvsspel med.

Men nu rinner tiden ut.

OM Larsson dyker upp vid åttasnåret och börjar gaffla ska det mycket till för att jag flyttar min röst.

Och jag hoppas att inga andra ska hålla på och ninja sig strax före rundan slut. Såå jobbigt! 😤
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,506
Finns det något annat jag kan bidra med till R2?

Syna Martin, Sidd och Fjodor
Den här gruppen borde undersökas närmare. Hänger de ihop? Inte? Hur skiljer de sig åt? Beröringsskräck? En detalj jag tycker är alltmer oroande är att Fjodor radar upp olika nybörjarmissar och nu har Sidd också börjat ta upp det. Men är alla poster lika nybörjaraktiga?

Sianden
Jag tycker att Empiricus skött jobbet som siare galant. Vi ska förstås inte peta i vem han ska sia, men nog kunde det vara intressant att få höra resultatet från R1 och R2. Mest också för att ytterligare stärka upp ljuget hos 2p-gänget. Sedan är det nog stor risk att han ryker inatt. Tack för allt i så fall Empi! Du är en 🌟

Hur har Mäster Ulv tänkt? (Eller: inte tänkt...)
Jag undrar om det inte kan vara givande att börja fråga sig hur de olika deltagarna skulle agera ifall de är Mäster Ulv. Är det tex lika troligt att en nybörjare gör skarpa och genomtänkta drag (köper förmågor, placerar info hos bybor) som att en erfaren spelare gör det? Där tror jag att lite spekulationer kan göra nytta!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,532
Location
Oktoberlandet
Så där ja:nu har jag smitit från grannens 50-års fest och tänkte slänga in lite oredigerade textnoteringar jag sparat för att det är ju risk för att jag snajputröstas:

Vad tror jag om MU strategi:
  • Är det en erfaren MU ligger kanske valet att pröva köra själv närmare -annars nej: MO lutar också åt att det stämmer med fler ulvar då #1, #2 fortfarande verkar kvar som tänkbara alternativ.
  • Är denne erfarna MU själv så är #11 sannolikt köpt
  • Räknade MU att det skulle bli en så snabb MO: nej. Har därav inte lagt upp en exakt plan för det, visst blandat roll-utdelning men inte mer.
  • Rollutdelnig till bybor: nog tänkt ”bakåt” vilka roller är viktigast att luras med och därför låta de ”bli över” därav lutar jag åt att den dyra #11 Naiv Siare ej finns i spel (dock är det ensam MU så har denne råd)
  • Spelet så här långt: räknade MU med att Impetigo skulle ryka: nej
  • MUs val denne inte gjort:
#3 ej 4 ulvar i spel (Genesis) 3p
#4 slumpval av kompanjoner (Xyas) 1p
#6 nattmord ojämna rundor 1p
#7 öppen miller (Sidd) 1p
(#11 Siaren siar alla som bybor för dyr 4p osäkert kort men väldigt dyr)
#12 siar alla ulv (Impetigo) 3p
#17 oväktnigsbar bybo (Empi) 2p

Det här med MU strategi behöver byn försöka diskutera igenom mer.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,532
Location
Oktoberlandet
Detta vet vi att MU har valt:
  • MUs val: #6 för det har skett nattmord ojämn R1 1p.
  • Gissningar: #1 troligt, #2 kanske, #5 vi får kanske svar efter R2,
 
Top