Nekromanti [Mäster Ulv] - Runda 2

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Xyas som till slut iaf delvis sänkte Rasmus, vad tänker du nu när Han är grön? Du röstade ju trots allt ut honom
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Halo77;n249032 said:
Xyas & Sodivra. Varför bytte ni röst i sista minuten?
För att provocera. Med så tajt lopp mellan flera kandidater fanns det en möjlighet att någon ulv känt sig tvingad att flytta sin röst för att rädda en kollega.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Xyas;n249038 said:
För att provocera. Med så tajt lopp mellan flera kandidater fanns det en möjlighet att någon ulv känt sig tvingad att flytta sin röst för att rädda en kollega.
För att provocera... och då väntar du till SISTA MINUTEN?

RÖST: XYAS
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Hur tänkte du Xyas? Hade det inte varit vettigare att provocera ulv tidigare så att ulvarna åtminstånde skulle få chansen att bli provocerade...
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Sodivra;n249033 said:
RasmusL verkade grön, .113 gjorde ett bra argument för att ingen ulv verkade dra igång aktivitet för att skydda hade dig eller Rasmus, och till mindre utsträckning Basse. Jag hade inget på Jocke, men jag kände mig säkrare på att Rasmus var grön.
Men varför väntade du till sista minuten med att byta?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,642
Location
Huddinge
Jag tycker det är intresant att halo77 inte alls tog ställning i dreven och valde att rösta ensam på sodiva.

Kan du vara vänlig och prata lite om hur du tänkte där.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Mina tankar om 113s påhopp på Jocke:

Det ser ut som att Rasmus skall åka ur, och i sista stund försöker 113 få folk att rösta på Jocke istället, bland annat för att 113 tyckte att det verkade skumt att inga ulvar försökte någonting och att därför alla i dreven var gröna.

Att göra något sådant här som ulv (särskilt när det visade sig att Rasmus faktiskt var grön) har jag svårt att föreställa mig - det skulle krävas extremt mycket is i magen. Detta ger 113 gröna poäng för mig.

Xyas sitter hela spelet och säger att han inte vill rösta på någon av kandidaterna eftersom ingen verkar ulvig. Att han sedan hoppar på 113s drev mot Jocke kan väl verka okej med det i åtanke. Men att sedan hoppa tillbaka till Rasmus - en spelare xyas har sagt att han ser som grön - när han istället kunde få en spelare som han inte hade en åsikt om? Det ger röda poäng.

Om Jocke röstas ut - och visar sig vara röd - ser det inte bra ut för xyas i framtiden. Skulle Jocke visa sig vara grön så försvinner lite av 113s gröna glans (bara lite eftersom det fortfarande satte obehagligt mycket ljus på honom, vilket ulvar gärna undviker), och lite av det röda försvinner från xyas. Ingen ulv har glädje av att hoppa mellan två gröna drev i sista minuten.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Lukas;n249045 said:
Jag tycker det är intresant att halo77 inte alls tog ställning i dreven och valde att rösta ensam på sodiva.

Kan du vara vänlig och prata lite om hur du tänkte där.
Ingen av kandidaterna gav mig några bruna ping medans Sovidra pingade brunast så jag hoppades på att fler skulle följa. Sen tog batterierna i min telefon slut på hemvägen...

Men jag hade inte bytt till Jocke ändå för han verkrade mest som ett riktigt desperat försök att rädda situationen.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tankar om en spelare jag vill titta extra på:

Det gick livat till i första rundan med många drev och mycket som hände. Jag, Rasmus, Halo och Basse hade ständigt strålkastarna på oss.

Rasmus var grön, och det grönar Halo för mig (eftersom det som jag tyckte rödade honom var hur han och Rasmus betedde sig mot varandra). Basse vill jag återkomma till lite senare, för det har varit väldigt många spelare som kommit lätt undan första rundan.

Vi har haft många lågflygare: kk, xyas och mukwa. Men kk kom in strongt, skrev mycket om allt och gjorde väsen av sig - det grönar (och stämmer överrens med tidigare spelstilar - var det inte något parti han inte började skriva förrän i runda 2?).

Xyas har inte gjort så mycket men kommer säkert få sina fiskar varma denna runda pågrund av rösthopp.

Mukwa förtjänar att tittas mer på... i viss mån. Han försökte bygga ett svagt case mot mig (vilket han fortfarande inte förklarat vidare än med magkänsla), och hade Rasmus varit röd hade detta legat honom i fatet - då hade det sett ut som en ulv som långt i förväg försökte rädda en ulvkompis genom att sätta fokus på en grön spelare. Men nu var ju Rasmus grön... i och för sig hade Basse och Halo det hett om öronen också, men absolut inte lika mycket som Rasmus. Om någon av dem röstas ut - och visar sig röda - skall mycket press sättas på Mukwa.

Men det finns en spelare som har lågflugit trots att han skrivit mycket. Spelare som kunnat luta sig tillbaka, ta lätta strider och ta det lugnt medan byn röstade ut en bybo.

Jag tittar på dig, Empiricus.

Jag gick igenom alla dina inlägg, och detta är vad du utförde förra rundan:

1. Diskuterar ulvförmågor
2: Pressar Basse
3: Pressar Basse
4: Pressar Xyas
5: Röstar Basse
6: Pressar Halo
7: Pressar Basse
8: Pressar Basse
9: Pressar Halo
10: Skriver att han inte vill röra vid Rasmus
11: Pressar Basse
12: Klagar över formatering
13: Meddelar att han kommer att vara frånvarande under sista röstningen
14: Hjälpte till med rösträkningen genom att lägga till sin egen missade röst
15: Pressar Halo (angående Basse)

Om det finns lågt hängande frukt för ulvarna bör det väl vara Basse och xyas? Man behöver bara skriva till Basse att han är skum och så rödar han sig själv i varenda inlägg han skriver. Och xyas är ju verkligen inte en vän av ordningen - provocerar man honom sätter man armarna i kors och säger att han spelar som han vill.

Du nosar lite på Halo, men när du pressar honom i inlägg nr 9 hade jag och Rasmus redan varit där och petat. Jag tyckte i och för sig inte att Rasmus petade tillräckligt, men ändå.

Så du har går igenom nästan hela runda 1 utan att egentligen komma med egna åsikter utöver den här lilla blänkaren:

Nu har jag inte varit inne på hela dagen, under kvällen har jag hängt med en del och nu under natten suttit med en hel del postanalys för att komma ikapp. I morrn bitti (tekniskt sett i dag eftersom det är efter midnatt) kommer jag dra lite mer poster med mer utveckling och anledningar, men några axplock kommer nu (#teaser)!

Basenanji - mest ulvig

RasmusL - trolig by
Sodivra - trolig by
Det är tydligt att du tycker Basse varit rödish, men VARFÖR är Sodivra och Rasmus troliga bybor? Det är synd att du inte fördjupade dig i Rasmus status utan istället skrev så här:

Empiricus;n248724 said:
Tilltaget kändes som en bekant RasmusL-grej från blockbuster movies så som Immunförsvaret, alltså en gambit som jag inte vill röra vid med en tio fot lång pinne utan är bekväm med att betrakta på avstånd och se vad som står kvar när dammet lägger sig och ifall ett brinnande hjul rullar ut ur vraket.
Så du tvår dina händer från Rasmus-drevet, trots att du tidigt i spel ansåg honom byboig?

Nu vill jag veta flera saker från dig, Empiricus:

1. Varför du ansåg Rasmus grön men inte ansåg det värt att försvara honom?
2. Varför är Sodivra grönish, bortsett från att han varit i konflikt med Basse?
3: Hur ser du på Halo idag?
4: Vilka ser du som potentiella ulvar?
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Ingen ulv har glädje av att hoppa mellan två gröna drev i sista minuten.
Om det inte är i syfte att gröna varrandra. Tänk på att ulvarna har fulla kommunikationsmöjligheter och skulle kunna samordna ett byte mellan två gröna i sista minuten.

Om vi röstar ut Jocke nu och han visar sig vara grön så grönas enligt LJS både Sovidra och Xyas. Jag tror inte det är så enkelt med tanke på att vi har att göra med en mäster ulv som väljer bort nattmordet. Det krävs lite mer unortodoxa strategier för att vinna då.



Fråga till er som inte varit med ett tag. Vilka spelare tror ni skulle kunna tänka sig välja bort nattmordet?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
LJSLarsson;n249046 said:
Om Jocke röstas ut - och visar sig vara röd - ser det inte bra ut för xyas i framtiden. Skulle Jocke visa sig vara grön så försvinner lite av 113s gröna glans (bara lite eftersom det fortfarande satte obehagligt mycket ljus på honom, vilket ulvar gärna undviker), och lite av det röda försvinner från xyas. Ingen ulv har glädje av att hoppa mellan två gröna drev i sista minuten.
Jag tror väl i nuläget att både .113 och jocke är gröna. Jocke är förmidligen siaren, därav hans önskan att vi skulle vänta en runda med att rösta ut honom så han i alla fall skulle hinna göra ett siande. Har ulvarna nattmord, vilket jag tror de har, så försökte de nog nattmörda jocke men han blev väktad. Om detta stämmer så innebär det att ulvarna är rädda för siaren = de vet att siaren fungerar som den ska. Det innebär även att väktaren fungerar som den ska. Av den anledningen så tycker jag att Jocke vorde outa sig pronto om han är siaren. Det ger en mass info om speluppläget och ett siande vi kan lite ganska väl på. Vi kommer inte att hamna i någon situation där vi har bättre nytta av siaren i det här spelupplägget.

(om nu inte detta är en long-con från ulvarna där de tagit bort siaren och brödsmulat Jocke, men då borde de ha varit mer angelägna om att rädda jocke i slutet på förra rundan)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Jag tror även att vi hittar någon ulv bland de som promotar tanken på att det inte skulle finnas någon nattmord. Ulvarna sumpade sin chans inatt, vilket innebär att vi har en väktare i spel som nu vet att den som denne väktade inatt är grön. Det ligger då i ulvarnas intresse att försöka övertyga om att de faktiskt inte har något nattmord.

RÖST: Halo77, till exempel.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Halo77;n249041 said:
Men varför väntade du till sista minuten med att byta?
Jag bytte så fort jag kunde se att ett drev mot Jocke var igång. Den versionen av forumet vi har nu uppdaterar lite hipp som happ, du kan se följande i våra sista inlägg:

.113: Varken Halo eller Rasmus är skyldiga för aktiviteten varit så låg
Jag: Bra poäng, men nu står det mellan Halo och Rasmus (ser inte något Jockedrev)
.113: Jocke då?
Jag: Ser jockedrev, röstar Jocke, skriver ett inlägg där jag svär över forumet
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Xyas;n249065 said:
Jag tror även att vi hittar någon ulv bland de som promotar tanken på att det inte skulle finnas någon nattmord. Ulvarna sumpade sin chans inatt, vilket innebär att vi har en väktare i spel som nu vet att den som denne väktade inatt är grön. Det ligger då i ulvarnas intresse att försöka övertyga om att de faktiskt inte har något nattmord.

RÖST: Halo77, till exempel.
Det är sant jag glömde bort väktaren. Det kan såklart fortfarande finnas nattmord och du har helt rätt i att vi bör misstänka dem som promt menar på att det inte finns något nattmord.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Noterar dock att du fort var på mig om just detta. Min teori kanske stämmer.
 

Halo77

Veteran
Joined
20 May 2017
Messages
189
Jag föreslår att vi väntar med Jocke till nästa runda och röstar ut Xyas först. För att vara på den säkra sidan.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Xyas;n249064 said:
Jag tror väl i nuläget att både .113 och jocke är gröna. Jocke är förmidligen siaren, därav hans önskan att vi skulle vänta en runda med att rösta ut honom så han i alla fall skulle hinna göra ett siande. Har ulvarna nattmord, vilket jag tror de har, så försökte de nog nattmörda jocke men han blev väktad. Om detta stämmer så innebär det att ulvarna är rädda för siaren = de vet att siaren fungerar som den ska. Det innebär även att väktaren fungerar som den ska. Av den anledningen så tycker jag att Jocke vorde outa sig pronto om han är siaren. Det ger en mass info om speluppläget och ett siande vi kan lite ganska väl på. Vi kommer inte att hamna i någon situation där vi har bättre nytta av siaren i det här spelupplägget.

(om nu inte detta är en long-con från ulvarna där de tagit bort siaren och brödsmulat Jocke, men då borde de ha varit mer angelägna om att rädda jocke i slutet på förra rundan)
Men Jocke gick ju själv ut med att hans kommentar var skämtsam. Finns det ngt mer tecken på att han är siare? Ganska långsökt annars.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Tack Rasmus för spel!

LJSLarsson;n249060 said:
Tankar om en spelare jag vill titta extra på:

Det gick livat till i första rundan med många drev och mycket som hände. Jag, Rasmus, Halo och Basse hade ständigt strålkastarna på oss.

Rasmus var grön, och det grönar Halo för mig (eftersom det som jag tyckte rödade honom var hur han och Rasmus betedde sig mot varandra). Basse vill jag återkomma till lite senare, för det har varit väldigt många spelare som kommit lätt undan första rundan.

Vi har haft många lågflygare: kk, xyas och mukwa. Men kk kom in strongt, skrev mycket om allt och gjorde väsen av sig - det grönar (och stämmer överrens med tidigare spelstilar - var det inte något parti han inte började skriva förrän i runda 2?).

Xyas har inte gjort så mycket men kommer säkert få sina fiskar varma denna runda pågrund av rösthopp.

Mukwa förtjänar att tittas mer på... i viss mån. Han försökte bygga ett svagt case mot mig (vilket han fortfarande inte förklarat vidare än med magkänsla), och hade Rasmus varit röd hade detta legat honom i fatet - då hade det sett ut som en ulv som långt i förväg försökte rädda en ulvkompis genom att sätta fokus på en grön spelare. Men nu var ju Rasmus grön... i och för sig hade Basse och Halo det hett om öronen också, men absolut inte lika mycket som Rasmus. Om någon av dem röstas ut - och visar sig röda - skall mycket press sättas på Mukwa.

Men det finns en spelare som har lågflugit trots att han skrivit mycket. Spelare som kunnat luta sig tillbaka, ta lätta strider och ta det lugnt medan byn röstade ut en bybo.

Jag tittar på dig, Empiricus.

Jag gick igenom alla dina inlägg, och detta är vad du utförde förra rundan:

1. Diskuterar ulvförmågor
2: Pressar Basse
3: Pressar Basse
4: Pressar Xyas
5: Röstar Basse
6: Pressar Halo
7: Pressar Basse
8: Pressar Basse
9: Pressar Halo
10: Skriver att han inte vill röra vid Rasmus
11: Pressar Basse
12: Klagar över formatering
13: Meddelar att han kommer att vara frånvarande under sista röstningen
14: Hjälpte till med rösträkningen genom att lägga till sin egen missade röst
15: Pressar Halo (angående Basse)

Om det finns lågt hängande frukt för ulvarna bör det väl vara Basse och xyas? Man behöver bara skriva till Basse att han är skum och så rödar han sig själv i varenda inlägg han skriver. Och xyas är ju verkligen inte en vän av ordningen - provocerar man honom sätter man armarna i kors och säger att han spelar som han vill.

Du nosar lite på Halo, men när du pressar honom i inlägg nr 9 hade jag och Rasmus redan varit där och petat. Jag tyckte i och för sig inte att Rasmus petade tillräckligt, men ändå.

Så du har går igenom nästan hela runda 1 utan att egentligen komma med egna åsikter utöver den här lilla blänkaren:



Det är tydligt att du tycker Basse varit rödish, men VARFÖR är Sodivra och Rasmus troliga bybor? Det är synd att du inte fördjupade dig i Rasmus status utan istället skrev så här:



Så du tvår dina händer från Rasmus-drevet, trots att du tidigt i spel ansåg honom byboig?

Nu vill jag veta flera saker från dig, Empiricus:

1. Varför du ansåg Rasmus grön men inte ansåg det värt att försvara honom?
2. Varför är Sodivra grönish, bortsett från att han varit i konflikt med Basse?
3: Hur ser du på Halo idag?
4: Vilka ser du som potentiella ulvar?
Fetat tycker jag är en rätt stor missläsning, jag vill hävda att mina åsikter är mina egna, trots att de på ställen stämmer överens med andra.
1 – Halo77 var den som hade flest röster när jag drog på rollspel, och hade jag sett någon hänga i runda 1 så hade det helst varit Halo77 eller Basse eftersom jag tycker mig se päls där. Jag hade inte tid för eller tanke på att rädda RasmusL under slutet av rundan eftersom jag var upptagen med att spela rollspel med några polare.

2 – Det är inte själva varandet i konflikt med Basse som var det som jag höll med Sodivra om, utan vad Sodivra tyckte var skumt med Basses poster och som jag själv också reagerade på. Sättet som Sodivra resonerade på kändes sunt, så jag tyckte det var grönande.

3 – Halo har inte blivit grönare än. Visserligen är Halo nybörjare, men säger sig själv ha spelat liknande spel tidigare, och borde då kunna utveckla sig om exempelvis varför Basse och .113 var pålitligast/plötsligt inte var det. Att Halo undvek att svara på ett gäng frågor förra rundan tycker jag rimmar illa med byaspel.

4 – Halo77 och Basse är på min topplista.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Lukas;n249022 said:
Miniresan jag gör har visat sig varit med väldig dålig tillgång till internet.
Jag är tillbaka i civilisationen på söndag. Men ska tills dess förska titta in när jag kan.

Rasmus: ledsen för att du blivit utröstad, jag tänker vid hålla att jag inte gillade ditt spel, men det var kul att få bli arg på något rolig istället föe värdspolitiken för än gång skull.
Hoppas vi spelar ihop igen i framtiden.


Jag håller nog med. 113 att det kanske är så att vi ska frukta 4ulvar.

Kanske? Vad tror du egentligen Lukas. Tror du på 3 eller 4 ulvar? Eller har du någon annan kombination att presentera.

Jag vidhåller att Mäster Ulv aldrig i sitt liv skulle försaka möjligheten att nattmörda. Det är ulvarnas grej och den "förmågan" är deras absolut viktigaste för att ta hem spelet. Tror du har varit inne på den linjen också, men nu kanske vi skall frukta 4 ulvar.
 
Top