Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 2

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,595
och röstade på KK för alternativen var sämre, jag läste @Basenanji som grönast av de tre fördömda, mellanlandade på Sidd men bytte till KK för att förhindra snajpande tillbaka på Basse på slutet.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,430
Sovdags snart och vill inte spamma, jag tror verkligen inläggstak är rimligt med många och väldigt tända spelare, detta spel var efterlängtat kan man lugnt säga. Avslutar med en kort sammanfattning om hur jag ser på spelarna

Grönast (i ordning)
Skarpskytten följd av BB7, följd av Brynolf och Impetigo, bra resonemang och byboigt

Brusigast
Anthrox och Hägerstrand, aktiva som tusan men är "all over the place". Jag tror på övertända bybor för att spela så som ulv måste vara asjobbigt, men snälla chilla lite.

Step it up plz
@Empiricus @Octagonal och @HerrK Empiricus lågflyger alltid men kom med någon bra post idag, Octagonal började bra men nattinläggen är lite mellanmjölkiga, här finns mina två kandidater för en lågflygar-ulv

Gult
Basse, Sidd, Fjodor Hade lite feeling mot både Basse och Sidd i början men skulle inte bli överraskad om båda är gröna heller. Inget grepp om Fjodor riktigt

Mina mest misstänkta
Andersson och LegoIvar, luskar roller, hoppar på tåg mot gröna

Tillbaka i eftermiddag!
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
890
Det hör till ovanligheterna att en ulv drar igång drev eller lägger sig som sista person (och så att säga) slår i sista spiken. I ovanstående fall var det ändå en ganska stor majoritet som röstade ut KK så att lägga sig som sista eller näst sista röst var nog ofarligt för en ulv. Att Sidd röstar KK är inget konstigt med tanke på att han ville rädda sig själv. Däremot blir jag nyfiken på Anderson, Anthrox och Hägerstrand – för vad som inte riktigt framgår av röstsammanställningen ovan är hur rösterna föll från det att Sidd, jag och KK var lika stora drev. Försökte någon rädda Sidd eller mig genom att rösta ut bybo-KK?
För mig personligen skrev jag i post #308 att jag tänkte ta den från min då aktuella rödlista som vi hade bäst chans att fördriva och ligga kvar på så länge som möjligt, sen gjorde jag det.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Röstmönster och motiv för röster

Okej, nu har jag föröskt att vara så noggrann jag kan och detta blev slutresultatet utifrån Martins röstverktyg:

Konrad Konvalj (8)
Andersson (199), Anthrox (200), Hägerstrand (325), RasmusL (415), Octagonal (422), BiobunkerVII (427), Sidd (495), fjodorsenuba (498)
Sidd (5)
Impetigo (150), Skarpskytten (176), Empiricus (211), Basenanji (381), Brynolf (477)
Basenanji (4)
HerrK (96), Waterhouse (225), LegoIvar (372), Konrad Konvalj (429)

Det hör till ovanligheterna att en ulv drar igång drev eller lägger sig som sista person (och så att säga) slår i sista spiken. I ovanstående fall var det ändå en ganska stor majoritet som röstade ut KK så att lägga sig som sista eller näst sista röst var nog ofarligt för en ulv. Att Sidd röstar KK är inget konstigt med tanke på att han ville rädda sig själv. Däremot blir jag nyfiken på Anderson, Anthrox och Hägerstrand – för vad som inte riktigt framgår av röstsammanställningen ovan är hur rösterna föll från det att Sidd, jag och KK var lika stora drev. Försökte någon rädda Sidd eller mig genom att rösta ut bybo-KK?

Så jag tänker att jag fortsätter gräva i det.

Och kom ihåg, jag försöker inte påskina att jag kommer göra någon fantastisk super-analys här, jag vill bara tänka tillsammans och hjälpa oss att hitta ulvar genom att bidra med den här typen av analys. Ser ni felaktigheter eller bristande resonemang ska ni påpeka det, vi måste hjälpas åt som en solidarisk by!
Min röst på Sidd lade jag i ett läge då basse och kk hade 6 röster var och Sidd hade 4 (5 med min). Jag ville jämna till det för att se vilka som hoppade vart. De som lämnade basse och sidd och hoppade till konraad när det började strama ihop sig är högintressanta att spana närmare på sen när vi börjat få bekräftat vilka sidd o basse är.

Jag upplevde det som att Fjodor och Sidd var de som hoppade över och satte spiken i kånkelkistan. Sitter i bilen och kan inte bläddra runt och kolla.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Att Sidd fortsätter jiddra med mig i R2 är inte smickrande för honom. Jag noterar även att Andersson tar rygg på honom och står och bjäbbar argt.

Har @Sidd förklarat varför han inte röstade på Basse istället för Konrad?
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
Min röst på Sidd lade jag i ett läge då basse och kk hade 6 röster var och Sidd hade 4 (5 med min). Jag ville jämna till det för att se vilka som hoppade vart. De som lämnade basse och sidd och hoppade till konraad när det började strama ihop sig är högintressanta att spana närmare på sen när vi börjat få bekräftat vilka sidd o basse är.

Jag upplevde det som att Fjodor och Sidd var de som hoppade över och satte spiken i kånkelkistan. Sitter i bilen och kan inte bläddra runt och kolla.
Detta tycker jag är lite ulvigt då det skulle göra så att en ulv lätt skulle kuna snajpa rösten så att ulvarna egentligen får bestämma vem som åker. Om jag är helt ute och cyklar kan ni ju säga till mig.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Det jag oroar mig mest för egen del just nu är att det ska komma ett drev på mig, antingen från @Sidd eller @Anthrox . Sidd låg ju med röst på mig en stor del av Runda 1, och Anthrox har sakta byggt case mot mig om jag minns rätt, det har varit lite krypskytte från din sida i alla fall, eller @Anthrox ?

Och då tror jag den stora (ulv)planen kommer att vara att smeta ihop mig med @Impetigo också, och det kommer väl att heta att jag tog rygg på honom, varit osjälvständig, etc.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Rösträkning, del 1

Jag vill börja med att gräva lite kring hur det kom sig att KK röstades ut och hur rösterna flyttades när det stod och vägde mellan mig KK och Sidd. Jag vet inte om jag kommer hitta någt där, men ganska intressant att se om någon försökte rädda en ulvkompis eller helt enkelt hjälpa till att få ut bybo-KK. Det här kommer ta tid så jag delar upp det i lite olika poster. Dessutom ber jag er vara tålmodiga med eventuella slarvfel, det här ganska mycket data och jag är lite dimmig i pallet. Det viktiga är att vi får till stånd en sund diskussion om spelet!

Jag tycker att det är ganska intressant vad som händer fram till att jag, KK och Sidd formas till de tre dreven. Brynolf är tex i hetluften pga sin frånvaro, vilket Rasmus gjorde en honungsfälla. av om jag inte tar fel? Detta får jag kolla upp senare.

På måndagen 20.44 röstar Skarpskytten (176) på Sidd. Då ser röstläget ut så här:

Brynolf 5 Rasmus, Waterhouse, Andersson, Biobunker VII, LegoIvar
Sidd 3 Impetigo, Anthrox, Skarpskytten (176)
Konrad 2 Basenanji, Sidd
Andersson 2 fjodor, Basenanji
LegoIvar 1 Hägerstrand
Basenanji 1 HerrK
Impetigo 1 Octagonal

Ej röstat: Empiricus, Brynolf
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Detta tycker jag är lite ulvigt då det skulle göra så att en ulv lätt skulle kuna snajpa rösten så att ulvarna egentligen får bestämma vem som åker. Om jag är helt ute och cyklar kan ni ju säga till mig.
Absolut, men då får vi ju grejer att analysera också.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Äh, det blev ju fel på en gång. :/

Rätt ska vara:

Måndag 20.44

Brynolf 5 Rasmus, Waterhouse, Andersson, Biobunker VII, LegoIvar
Sidd 3 Impetigo, Anthrox, Skarpskytten (176)
Andersson 2 fjodor, Basenanji
Konrad 1 Sidd
LegoIvar 1 Hägerstrand
Basenanji 1 HerrK
Impetigo 1 Octagonal

Ej röstat: Empiricus, Brynolf
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Och kort nu: jag tycker nog att vi ska kolla Empiricus lite nogrannare. Han röstar en enda gång under R1 (211) och då på Sidd med en ganska slapp motivering:

Empiricus said:
Mest misstänkta att ligga i ulvfodrad sovsäck:
RasmusL - Känns inte såhär out of the gate bybo-RasmusLaktig. Grejen med första inlägget från mitt förra inlägg, inte riktigt det driv eller den tagg som jag brukar se hos RasmusL, och honungsfällan ställer jag mig tveksam till om den verkar vara ett bybopåfund för att fånga ulvar eller ett ulvpåfund för att fånga oförsiktiga bybor som är med i föreningen "häng de inaktiva högt".
Andersson - Väldigt anonymt spel som ändå är med i dialogen, och det skavde lite med första inlägget.
Sidd - Känns i mina ögon inte som bybo-Sidd heller i skrift, men också Sidds reaktion på att vara misstänkt ger mig vibbar av ulv som blivit påkommen snarare än bybovift.
Legolvar - Svårläst och väldigt svår att bilda mig en uppfattning om. Poster med dubbla meningar, men även här mest en känsla ur tråden.

Grönare i hopen är väl följande:
Anthrox - skriver rätt byboigt på rätt ställe, känns som genuina poster.
Skarpskytten - lagt ner mycket arbete på att producera genomtänkta inlägg.

Inget av ovanstående är särskilt hårda färger, det är tidigt och med olika glasögon kan jag typ läsa folk än röda än gröna. Som vanligt runda 1 då.

Skall jag parkera en röst nu så blir det iallafall på Sidd.

Röst: @Sidd
Han skriver totalt fem inlägg, gillar Anthox förklaring till vårt tjafs samt röstar som sagt en (1) gång på Sidd,

Jag gör så här:

Röst: @Empiricus

Jag vill att du kommer in i spel och ger din bild av slutet på R1. Hur ser du på Sidd just nu? Anthrox?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,185
Location
Uppsala (Umeå)
VMA - jag går och lägger mig nu. I morgon är jag på konferens hela dagen och är inte hemma igen förrän sent på kvällen beroende på hur tågen går. Så jag kommer att ha extremt låg aktivitet den här rundan och kommer att ha svårt att läsa ikapp mängder av text.
Hallå byn! Ni har inte riktigt tid att dreva mot någon som tidigt signalerat att han inte kommer att vara aktiv och svara förrän sent ikväll. Det tjänar bara ulvarna på.

Om ni undrar vilka jag rödar sefter R1 så postade jag det tidigare.

Håller med. Det är dels suspekt att HerrK, Waterhouse och LegoIvar låg kvar med röster på ett dött Basse-drev.

Och Impetigo och Empiricus lade tidigt röster på Sidd, men var sedan väldigt passiva. Skarpskytten var mer aktiv i tråden men låg också länge med en röst på Sidd utan att utveckla resonemanget speciellt mycket varför. De tre ligger också med rösterna på Sidd efter varandra.

Sedan tycker jag att Brynolfs vilda fäktande mot slutet av R1 var klart misstänkt. Man fick ju i en post intrycket att han försa sig och hade pratat med någon annan. Men han blir ju lite grönare iom att KK inte visade sig vara ulv.
Eftersom @HerrK nu verkar ha vaknat lite så hakar jag på (suspekt, inte sant?!) @Anthrox och försöker få fart på Waterhouse som verkar både rösta och gröna personer som är på min rödlista.

Röst: @Waterhouse
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Hallå byn! Ni har inte riktigt tid att dreva mot någon som tidigt signalerat att han inte kommer att vara aktiv och svara förrän sent ikväll. Det tjänar bara ulvarna på. [...]
Röst: @Waterhouse
Tillbaka i eftermiddag!
Alltså, jag vet inte. Vi ska inte dreva Andersson för han har signalerat frånvaro, och sen röstar han på Waterhouse som har signalerat frånvaro. Om inte riktigt lika länge. Det är ju under alla omständigheter rätt långt hängande frukt för en ulv att i post 94 rösta på någon som i post 84 sagt att den inte kommer vara med på ett bra tag. Men jag läser kanske in för mycket i detta.

Tycker @Waterhouse har spelat väldigt grönt hela den här rundan.

@Impetigo @Waterhouse @fjodorsenuba @Brynolf Kan någon av er kort säga vad det är som gör att ni tycker Andersson är röd? Jag är gärna kvar på @Sidd - drevet, inte intresserad av @Waterhouse drevet men börjar fundera på @Andersson drevet.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Hallå byn! Ni har inte riktigt tid att dreva mot någon som tidigt signalerat att han inte kommer att vara aktiv och svara förrän sent ikväll. Det tjänar bara ulvarna på.

Om ni undrar vilka jag rödar sefter R1 så postade jag det tidigare.



Eftersom @HerrK nu verkar ha vaknat lite så hakar jag på (suspekt, inte sant?!) @Anthrox och försöker få fart på Waterhouse som verkar både rösta och gröna personer som är på min rödlista.

Röst: @Waterhouse
Det är ju inte att rösta på Basse och Sidd som är mest suspekt, det är att rösta ut Konrad. Vilka tror du är ulvar i konrad-drevet?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,698
Location
Oktoberlandet
Nu känner jag att det försöks skapas falska narrativ kring mig. Jag ska försöka förklara varför det är falska narrativ när jag har tiden till det om en stund.

Men två saker:
1) kanske är det min oerfarenhet som talar, men jag tyckte inte att min plan var vidare svår att genomföra. Kan vara för att jag är online mer eller mindre 24/7 under ulvspelen, men att få folk att rösta efter ett specifikt mönster på 10 timmar kändes inte särskilt svåröverkomligt egentligen och om det inte hade gått med en-två timmar kvar på deadline hade vi bara kunnat återgå till vanliga röster.

2) ingen kan säga att det inte fanns fog att rösta ut KK. Det var världens sämsta fälla som BARA skapade förvirring, hos flera olika spelare. Då kan en ju tycka att vi något fall så borde KK förklarat sig och visat på vad han höll på med. Det gjordes aldrig. Jag hade mer än gärna reviderat min åsikt och gav honom många chanser att bättra sig, chanser som aldrig togs. Motarbetar du byn på det sättet förtjänar du att åka ut, vare sig du är ulv eller ej.
1) Det är bra med drivande ideer vilket grönar dig men den här planen var inte genomförbar då pga spelares vilja/tycke/snurrighet/livspussel: själv hade jag försökt: sånt här grönar en spelare i mitt tycke i alla fall: ett försök
2)Håller med.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Förresten, detta är väl @Waterhouse andra varulvsspel på rätt länge? Ni som var med i förra spelet, tycker ni att han är sig lik eller har han bytt spelstil? (Han är ju grön i min bok, men jag tycker inte det skadar att vända på den här stenen).
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Happ, varför röstade ni ut KK? Jag har alltså 10 sidor runda 1, 5 sidor runda 2 att läsa igenom och jag har en hel del sömn att ta igen från nattens jobb.

Kort recap från min ståndpunkt i går. Jag röstade på Sidd, jag tyckte Sidds spel inte kändes som hur jag tyckt Sidd spelat i spel där Sidd varit bybo., och när det lyftes så blev Sidd defensiv på ett sätt som just då inte kändes bykonstruktivt. Dessutom hade jag börjat få dålig magkänsla för hur Anthrox fyllde tråden med sätt attt använda röstning för att analysera spelupplägget istället för att jaga ulvar samt en känsla av att A (tillsammans med Hägerstrand) lade lite väl mycket energi på ombudsgrejen med KK vilket visserligen var okonventionellt spelat men inget jag fattade hur det skulle läsas just som ulvigt.

Bara översiktligt så vill jag ändå hävda att jag i stunden nu tror det finns minst en ulv i den konstellationen. När jag fått sova några timmar skall jag sätta mig och titta lite på hur dreven skiftade där, men jag får en vibb av att det börjar bli mer koordinerat mot KK ungefär när det börjar bli möjligt att Sidd eller Basse kanske blir huvuddrev. Med tanke på grön KK måste ju då ljuset riktas på vilka som var alternativen i de drev som inte vann.
 
Top