Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 1

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Ulvarna vill väl att allt ska outas så tidigt som möjligt oavsett hur många fiender det är. Då ökar chanserna för dessa att slå ut som medans det fortfarande finns andra bybor att gömma sig bland.
Oavsett vad gäller det väl?

I övrigt har jag en liten grön lista på g ska bara läsa ikapp igen!
Nej, om ulvarna bara köpt naiva siaren till byn vill de ju inte att byn för reda på att det är så det ligger till.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Okej, jag håller på att läsa igenom tråden, det tar bevisligen bra med tid.

Om jag hade varit MU hade jag nog gått en lite radikal väg för att krydda på det hela och köpt 6 extra ulvar. Det hade resulterat i inga nattmord, men mer än en tredjedel av byn på min sida. Alla eller många bybor hade behövt enas om vem som skulle röstas ut för att inte storulvslaget skulle få röstmajoritet. Väktandet hade inte spelat nån roll, inte de vanliga siandena heller i och med att man inte skulle kunna veta vilken siare varje siare är förrän en kandidat röstas ut. Det hade varit lite eljest men rätt intressant. Det hade också gjort det lite lättare att spela för mig med tanke på veckans jourer.

Men några av de tankar jag får under de första fyra sidorna.

Basse och Anthroxgrejen - Anthrox känns resonabelt genuin i hur hen skriver de tidiga posterna, de ger ett byboigt intryck, men som jag fattar det så reagerar Basse på att Anthrox tidigt skriver att hen känner sig "som Basenanji" innan Basse postat i tråden vilket Basse verkar tolka som en referens till något Basse skrivit snarare än som honom som spelare. Vad är det den posten refererar till, @Anthrox?

RasmusLs start tycker jag ger lite vibbar. Kommentaren om att det är jobbigt när ens spelupplägg luskas ut och så därefter ett typiskt standardupplägg som förslag - det känns inte helt kongruent. Och rösten på Anthrox, var den bara för att A var vaken och skrev eller var det nåt som skummade tidigt där @RasmusL ?

Anderssons första post känns skum i mina ögon. Rollfiske direkt från start.

Sidd skriver en post där hen tydligt verkar förorda outande för att sedan ställa sig mot det och av vad jag ser här nu på slutet också verkar gå upp lite i varv under strålkastarljuset. Sidd ger mig lite vibbar päls.

Skarpskyttens poster känns stabila och innehållandes resonemang som tycks förberedda, vilket första posten också säger rakt ut. Posterna känns konstruktiva och det som jag plockar upp här som ringer lite i nån varningsklocka är att Skarpskytten är bra på att lyfta andra spelare och poängtera bra saker tidigt i spel, vilket ger en effekt av att bygga positiva tankar tillbaka vilket hade varit en utmärkt strategi som ulv. I brist på andra faktiska ulvtells så vill jag dock se det som grönande men med brasklapp.

Jag har svårt att säga om Basse spelar annorlunda hittills, men jag får inte lika mycket ulvvibbar som jag brukar so far så det måste väl innebära att Basse faktiskt är ulv då (uppenbart skämt om min egen bias mot Basse)?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,695
Location
Stockholm
Tjofräs! Varit lite busy. Kul att vi är många men satan vad text det blir att hinna ifatt. Lite tankar:

Ang outande - Nejförfan, det väntar vi med. Jag kanske är paranoid men ulvarna har redan koll på upplägget och vet vilka roller de kan claima riskfritt.

Siare ska inte outa sig förrän de har siat TVÅ pers, alltså tidigast runda 3. Och då endast om du siat någon röd. Har du bara siat gröna så är du troligen naiv eller riktig siare och isf ska du hålla huvudet kvar bakom planket (möjligen med undantag för om vi håller på att rösta ut en grönsiad eller dig själv).

Anth tycker jag grönar sig när han inte hänger med på tåget mot mig. Helt rätt tänkt att det är för tidigt att slösa röster på en inaktiv. En ulv VET ju att jag är bybo och skulle hemskt gärna haka på ett befintligt drev. Rasmus rödar sig av motsatt anledning; varför piska upp (det låg redan lite röster på mig) ett värdelöst drev på mig i det här skedet? Nä, du är rutinerad och vet bättre än så, Rasmus. Biobunker, Andersson och Legovlar hakar snabbt på Rasmus, vilket rödar dem ännu mer än Rasmus. De liksom bara glider in i vinddraget efter Rasmus och tappar lite röster på mig. Visserligen i ett rätt tidigt läge men ändå. Ulvar vill inte ta ställning men vill ändå visa att de är med i spel.

DOCK, @Anthrox Du skriver bak i post 40 att "Rollsiaren har INTE fått ett vanligt siar-PM". Hur tänker du där?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Ja, Brynolf har en del att förklara. Om vi skulle låta bli honom och han är ulv spelar vi honom rätt i händerna, och om han är bybo gör han ändå inte mycket för oss. Folk ha blivit utröstade för mindre.

Röst: @Brynolf
Borde så klart varit en röst i mitt förra inlägg (och kanske även i Rasmus)

Röst: @Brynolf
Nä hörrni, det var såklart en liten honungsfälla :)

Det jag letade efter var någon som skulle försöka ge en bra motivering till sin röst, för det finns ju inget att motivera utifrån :)
Jag medger att det här är rätt svagt, men @Legolvars försök till resonemang är inte så snyggt. @BiobunkerVII är bara med på att få fart på Brynolf, det är lika neutralt som de som reagerar på att min röst på Brynolf (som "slutröst" då, vilket var vad jag försökte få fram som motiv) är prematur, vilket den ju är.

Jag samlar det på listan, men @Brynolf nu är din AFKL-status använd till max, dags att komma in i matchen!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Tjofräs! Varit lite busy. Kul att vi är många men satan vad text det blir att hinna ifatt. Lite tankar:

Ang outande - Nejförfan, det väntar vi med. Jag kanske är paranoid men ulvarna har redan koll på upplägget och vet vilka roller de kan claima riskfritt.

Siare ska inte outa sig förrän de har siat TVÅ pers, alltså tidigast runda 3. Och då endast om du siat någon röd. Har du bara siat gröna så är du troligen naiv eller riktig siare och isf ska du hålla huvudet kvar bakom planket (möjligen med undantag för om vi håller på att rösta ut en grönsiad eller dig själv).

Anth tycker jag grönar sig när han inte hänger med på tåget mot mig. Helt rätt tänkt att det är för tidigt att slösa röster på en inaktiv. En ulv VET ju att jag är bybo och skulle hemskt gärna haka på ett befintligt drev. Rasmus rödar sig av motsatt anledning; varför piska upp (det låg redan lite röster på mig) ett värdelöst drev på mig i det här skedet? Nä, du är rutinerad och vet bättre än så, Rasmus. Biobunker, Andersson och Legovlar hakar snabbt på Rasmus, vilket rödar dem ännu mer än Rasmus. De liksom bara glider in i vinddraget efter Rasmus och tappar lite röster på mig. Visserligen i ett rätt tidigt läge men ändå. Ulvar vill inte ta ställning men vill ändå visa att de är med i spel.

DOCK, @Anthrox Du skriver bak i post 40 att "Rollsiaren har INTE fått ett vanligt siar-PM". Hur tänker du där?
Snygg dubbelpost, och välkommen in i spel! Ingen stress, läs på i godan ro, men sen ett litet tankeexperiment: om du måste rösta på en person och den rösten kommer att ligga matchen igenom, vem skulle du rösta på?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Välkommen in i spel. Hade varit segt att nacka någon som inte ens skrivit.

DOCK, @Anthrox Du skriver bak i post 40 att "Rollsiaren har INTE fått ett vanligt siar-PM". Hur tänker du där?
Beskrivningarna är lite olika så jag tror Anthrox har rätt där.

U6 - En ulv slumpas att vara rollsiare. Denne väljer en spelare att granska varje runda. Svaret är “Har roll” eller “Har inte roll”. Alla förutom vaniljbybor har en roll.
B3 - En bybo slumpas att vara naiv siare. Denne får ett vanligt siar-PM, men kommer sia alla som bybor.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,748
Location
Stockholm
Ett taffligt försök att göra sig lustig på Basses bekostnad (för att han ofta inleder spelen med att säga att han inte fattar det). Inte mer än så. Därav min förvåning att det blåstes upp så mycket :)
Du är jäkligt på hugget den här matchen @Anthrox , jag gillart! Har du spelat något spel med halvklassiskt upplägg tidigare eller har det bara varit far out grejer? Jag känner inte riktigt igen den konfrontativa stilen men å andra sidan har du drivit "spela spelmekaniken"-diskussionerna i spelen med stark mekanik.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,695
Location
Stockholm
Om jag hade varit MU hade jag nog gått en lite radikal väg för att krydda på det hela och köpt 6 extra ulvar. Det hade resulterat i inga nattmord, men mer än en tredjedel av byn på min sida. Alla eller många bybor hade behövt enas om vem som skulle röstas ut för att inte storulvslaget skulle få röstmajoritet. Väktandet hade inte spelat nån roll, inte de vanliga siandena heller i och med att man inte skulle kunna veta vilken siare varje siare är förrän en kandidat röstas ut.
Så hade jag också gjort. Så kan byn tjafsa om powerroller bäst de vill och ulvarna kan gömma sig i meningslösa diskussioner. De lär till och med kunna claima en siarroll själva om det kniper. Det finns redan så många siare att ingen vet vem som är vem ändå. Jag tror det hade blivit ett annorlunda spel.

Dock tror jag inte att MU har kört på det spåret. Han låter oss veta att han inte tagit 5 extra ulvar. Han lämnar alltså öppet för att det KAN finnas sex extraulvar. Hade jag varit MU och faktiskt valt 6 extraulvar (vilket jag alltså nog hade gjort), så hade jag valt en annan o-vald förmåga att outa till byn. Om jag har sett till att det här spelet ska definieras av att det är en sjuhelvetes massa ulvar, vill jag att det ska vara så svårt som möjligt för byn att lista ut hur många det faktiskt är.
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,029
Dags att sticka ut hakan och får lite mer kött på benen. Kommer lite snurriga tankar innan kudden. Den stora gula massan i mitten har inte gjort några större intryck ännu på mig. Jag får försöka fylla på lite mer imorgon men lovade lite analys om än dålig innan kudden så här får ni den.

Basenanji - försöker dra igång ett konstigt drev, läser inte detta som en förvirrad Basenanji utan som en avledande manöver för att kunna spela annat mer "sansat" spel senare och komma undan ulskärskådning i senare rundor.
Konrad Konvalj - PM gate och det generella påhåppandet när jag gick på andersson. Inte egentligen släppt det men verkar ha beröringskräck till andersson.
Andersson - rollfiskar och hakar bar på enkelt drev och beröringskräck mot Konrad Konvalj, det som eventuellt grönar honom lite är att Basenanji inte har beröringskräck...


Brynolf - lite sen i matchen...

HerrK
Hägerstrand
LegoIvar
Empiricus
Impetigo
Waterhouse
BioBunkerVII
Octagonal
RasmusL


Sidd - trots avsaknaden av emojis så har han jobbat på mot bybospåret snarare än kaos ulv
Anthrox - gör gräv, vågar ta duster
Skarpskytten - imponerande start, läser dig som grön och om du nu mot all förmodan skulle vara ulv så skulle det vara hatten av.
Fjodorsenuba


Att tillägga så tror jag nog att MU har minst 2 kompanjoner då de är gratis. Verkar väldigt riskabelt och vågat att inte ta dem.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
DOCK, @Anthrox Du skriver bak i post 40 att "Rollsiaren har INTE fått ett vanligt siar-PM". Hur tänker du där?
Det står explicit i startinlägget att de andra tre siarna har fått ett vanligt siar-PM. Det står inte på rollsiaren.

Du är jäkligt på hugget den här matchen @Anthrox , jag gillart! Har du spelat något spel med halvklassiskt upplägg tidigare eller har det bara varit far out grejer? Jag känner inte riktigt igen den konfrontativa stilen men å andra sidan har du drivit "spela spelmekaniken"-diskussionerna i spelen med stark mekanik.
Jag har spelat lite varulviga brädspel och mafia på konvent och så, men det här nog det närmaste "vanligt ulvspel på forum" jag kommer. Får se hur det går när jag inte har snurriga mekaniker att analysera :)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,695
Location
Stockholm
Det står explicit i startinlägget att de andra tre siarna har fått ett vanligt siar-PM. Det står inte på rollsiaren.
Tack. Ok, du är grönast just nu.


Röst: @Konrad Konvalj

För det första HEJ! För det andra... Spela via ombud? Det är nåt av det knausigaste jag varit med om i ett varulvsspel samtliga kategorier. Förtäljj!
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,580
Location
Oktoberlandet
Sidd skriver som många påpekat på ett ovanligt sätt. Vi ser honom ibland skriva på liknande sätt när han är ulv.
Snacka om att brunsmeta utan substans!
Vad menar du?
På vilket sätt skriver jag nu som ulv?
Å kom inte dragandes med emoisdravel nu också för det är ju pinsamt.

Att jag gnällt på att jag tycker du hakat upp dig på Octa verkar vara det som gör att du utan substans kör tillbakakak-leken.

Nä precis du har inget egentligen att komma med än de här två meningarna tagna ur luften.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,580
Location
Oktoberlandet
Tack. Ok, du är grönast just nu.


Röst: @Konrad Konvalj

För det första HEJ! För det andra... Spela via ombud? Det är nåt av det knausigaste jag varit med om i ett varulvsspel samtliga kategorier. Förtäljj!
Tackar Brynolf för att du hjälper mig med denna lilla lustiga detalj för det känns så konstlat.
Behöver ju inte vara nåt scum-tell men vad betyder det?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
@Sidd!
Du flaggar inaktivitet mitt i rundan, ulvtell för potentiell lågflygning och skjuta bort ansvar på andra. (1 emoji)

Du förespråkar outning (fast det är snålt läst, du vill bara lyfta diskussionen) vilket kan vara en ulvtell om ulvarna köpt förmågor till byn som de vill veta.

Sen postar du ett inlägg sär du i princip vevar på ALLA. (2 emojis postade på 4 poster) Lägger röst på KK, vilket kan vara för att det är ett enkelt val, imo konstigt spel därifrån.

Här nånstans börjar du få riktig heat, vilket antagligen leder till:
En post jag knappt förstår, vilket mer är helt i linje med en "vanlig" Sidd (3 emojis på 5 poster)

En ursäktspost med massa emojis (man får inte spela fel, det är misstänksamt!)

Och sen börjar du komma in i matchen på allvar.

Kan du förklara ditt beteende i början av spelet, det som gjorde folk aviga till en början?
Alltså, det finns ett case här, men det är ju papperstunt.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
Andersson - rollfiskar och hakar bar på enkelt drev och beröringskräck mot Konrad Konvalj, det som eventuellt grönar honom lite är att Basenanji inte har beröringskräck...
Antar att vad du menar är att KK gick till försvar när du lade en röst på mig. Det var under brinnande arbetstid så jag hade inte jättemycket tid att lägga på det just då och sedan var det överspelat

Däremot kanske man borde kolla KK lite mer noggrant. Han dyker upp, fyrar av några rätt vaga inlägg,varav ett par direkt kaosiga om inställningarna på forumet och försvinner sedan resten av dagen.

Eftersom @Brynolf kommit in i matchen ordentligt flyttar jag min röst.

Röst: @Konrad Konvalj
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Jag flyttar också tillbaka till Röst: @Konrad Konvalj
Som sagt är caset mit Sidd papperstunt. KK å andra sidan spelar scumt, skumt och frånvarande. Fick heat i eftermiddags och försvann sen helt, förutom en liten like på ett inlägg vid 20-tiden. Helt obegripligt och inte på något sätt hjälpsamt för byn.
 
Top