Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 1

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
2. Mycket text att förhålla sig till, men det jag reagerade lite extra på var @Basenanjis tankar kring att icke rutinerade spelare skulle hålla låg profil, känns spontant som att det skapar splittring och osäkerhet i byalaget och en onödig"vi- och dom"-känsla?

Därför:
Röst: @Basenanji
Vilken post hänvisar den här motivering till?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Jag tycker fortfarande att ditt inlägg är helt omöjligt att förstå: Menar du att Vimes antagligen fifflat med lotten eller menar du att tanken på att Vimes fifflat med lotten är skrattretande? Det låter som att du säger båda sakerna samtidigt och i så fall är det absurt.
Gick tillbaka och kollade på detta.Det känns som du gör en höna av en fjäder. Att tänka lite högt är väl knappast rödande även om det inte var den mest konstruktiva tanken?
Jag tror absolut inte Vimes mixtrat med lotteriet, men är väl klart vi alla funderar på hur olika spelare tänkt som MU?
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
Jag gör en lista med de traditionella färgerna.
Väldigt bra inlägg! Golden standard! Det grönar dig att du lägger ner ett så gediget bybo-jobb (det kan förstås vara en väldigt ambitiös ulv som gör nåt sånt här men det är svinsvårt att få påhittade tankar att resonera med läsarens egna, och det är en av de stora anledningarna att en sån här lista kan gröna en i andra bybors ögon).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
@Basenanji Nu får du ta fram vinnarskallen och svara på min fråga!
Tack för påminnelsen! Är lite förkyld-dimmig. Jag har inte sagt uttalat att KK är mysko, men att snacket kring ombud är det. Men sdan måste jag säga att jag inte är jätteimponerad av vad som följt under dagen så KK stannar på gult. Om det visar sig att MU kan ha valt art vara ensam skulle det inte förvåna mig om KK försöker upprepa LJS Larssons bravad.

Just nu tycker jag att det finns många som är ganska skumma, den jag misstänker (och fruktar) mest just nu är @Andersson . Han är slug, listig och skicklig och har skrivit lite, men fullkomligt logiskt och precis så som jag tror att ulv skulle göra. Han har dessutom fullständigt logiska resonemang, men som utgår från en ulvs perspektiv.

Röst: @Andersson

Kan du säga något mer om hur en Mäster ulv borde ha tänkt?

För referens till Anderssons inlägg hittills:
Nummer 1
Nummer 2
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
Ok så Skarpskytten bestämmer sig för att han också vill in i kategorin Kaozulvar. 😉

Skämt åsido, bra inlägg för att vara R1, visst många är grå och de skulle man kanske kunnat kladda färg på, ellet?

Håller inte med gällande diskussionen om menyn, som ulv blir det stressigt att hitta på ett nytt menyval och man vill inte läcka den egna menyn.
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
En tanke jag också funderat lite över är om chansen att en ny spelare blir mästerulv är lika stor som att en mer rutinerad blir det. Nu menar jag inte att Vimes har fifflat med lottningen men sannolikheten att någon vars första spel detta är skulle bli mästerulv kanske är nån procent mindre;)

Jag tror absolut inte Vimes mixtrat med lotteriet, men är väl klart vi alla funderar på hur olika spelare tänkt som MU?
Goddag yxskaft?

Jag tror absolut inte att Vimes mixtrat med lotten, inte på tusen år.

Octa säger att han tror det, eller säger han att han inte tror det? Jag vet inte, därför ber jag om förtydliganden.

Ja, vi funderar alla på hur olika spelare tänker som mäster Ulv. Vad har det med mitt ifeågasättande av Octas resonemang om lotten att göra?
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,180
Location
Uppsala (Umeå)
Kan du säga något mer om hur en Mäster ulv borde ha tänkt?

För referens till Anderssons inlägg hittills:
Nummer 1
Nummer 2
Det jag kan säga något om är hur jag hade tänkt om jag varit MU. Jag hade gått på två extra ulvar - nattmord varje runda, en naiv siare samt antingen utslagsröst i byn eller spökröst. Det ger byn noll traditionella powerroller så att det varken finns risk för siande eller väktning. Spökrösten/utslagsrösten blir bara viktig i speciella lägen (och utslagsrösten kan ju dessutom åka ur spelet). Dessutom skulle det finnas lite redundans ifall någon av de slumpade extraulvarna skulle visa sig vara inaktiv eller att någon ulv åker på ett slumpdrev.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Vilken post hänvisar den här motivering till?
Tror det är post 11, om att duktiga ska analysera
Låt duktiga spelare analysera spelupplägget
Jag vill helst se rutinerade rävar och intelligenta spelmakare analysera spelupplägget tidigt. Av två skäl: 1) jag vill förstå spelupplägget med hjälp av smartare hjärnor än min egen och hur vi kan utnyttja det till vår fördel och 2) jag vill så snart det är möjligt få en känsla för om de rutinerade och smarta är bybor. Det betyder inte att våra kära nykomlingar ska betraktas som oskyldiga – tyvärr är ni lika misstänkta som alla andra så här i början och jag vill inte vara alltför sentimental (se ovan). Däremot handlar det om att snabbt förstå om en sådan som @Konrad Konvalj @Waterhouse eller @Impetigo är ulvar.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
Goddag yxskaft?

Jag tror absolut inte att Vimes mixtrat med lotten, inte på tusen år.

Octa säger att han tror det, eller säger han att han inte tror det? Jag vet inte, därför ber jag om förtydliganden.

Ja, vi funderar alla på hur olika spelare tänker som mäster Ulv. Vad har det med mitt ifeågasättande av Octas resonemang om lotten att göra?
Jag läser honom som att han lekte med tanken eftersom han tror MU är ett sånt stort ansvar för en nybörjare. Håller med om att det inte tillför något och är brusigt, men tycker din fixering är konstigare ärligt talat.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,594
Jag tolkade @Octagonal som att statistiskt borde det inte vara en nybörjare, men jag kan ha läst sjukt slarvigt.

Pitbull-Impetigo ser jag som rödare än spelknäckarImpe så den här beefen med Octa får mig att greppa efter Paranojjaglajjorna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Extrakommentar: Jag reagerade lite på Basses och Anthrox gräl, från post 16 och framåt. Undrar om vi har stressad ulv där? Eller två ulvar som regisserar en fajt. Anthrox är grön för mig just nu, men jag tänker inte släppa den här observationen.
Okej. För att inte det här ska bli en grej jag får dras med vill jag förtydliga hur händelsekedjan sett ut:

Det var Anthrox som började med att skriva att han tyckte att det var mycket att analysera och därför "känner jag mig lite som Basenanji" utan att jag hade skrivit något.

Sedan skriver jag en post om att KKs snack om ombud är mysko och att jag vill att KK ska förklara sig.
Det inlägget tycker Anthrox är en "okaraktäristisk hård inledning för att vara Basse".

När Rasmus undrar vem Anthrox skulle vilja ta ut om det gick svarar Anthrox att jag skulle bli hans mål.
Lite senare är mitt spel kalkylerat ont. (Obs att det här var tidigt i spel och att Anthrox mest gick "på känsla")

Sedan svarar jag med att Anthrox rivstartar och att jag vill veta varför han så tidigt nämner mig innan jag har hunnit posta.
@Anthrox du svarade inte på min fråga om vad "det blev lite mycket" syftade på? Minns du vad du tänkte på?

Som svar skriver @Anthrox att jag verkar missförstå saker för att skruva upp tonläget

Sedan dör det här ut, efter att du har pressat på.

Jag håller förstås inte med Anthrox! Jag tycker att det är rimligt att pressa Octagonal om hans läsning av spelupplägget och att det är konstigt att Anthrox så tidigt klibbar ihop sig med mig. Jag tycker också att det är märkligt att prata om ombud som KK gjorde och jag var dessutom noga med att jag ville veta om det förelåg några andra omständigheter kring KKs spel som vi borde känna till.

Det är bra att du granskar spelarna i spelet, men i så fall vill jag att rätt fakta ska ligga till grund. I det här fallet är Anthrox den aktiva parten, det är tidigt i spel och jag har helt rimliga frågor som jag ställer till ett par andra spelare. Om jag ska snäll-tolka Anthrox så är det här ett exempel på en "het" spelare som överreagerar. En annan analys är att ulv-Anthrox medvetet brunsmetar mig, men nog skulle ulv-Anthrox spela smartare än så?!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Tror det är post 11, om att duktiga ska analysera
A propos det @Waterhouse vill du tillägga något kring spelupplägget som du hittills inte kommenterat? Jag gillar dina kärnfulla listor, men aksnke kan de få bli något mer informationsrika? Fråga två: tycker du att erfarna och listiga spelare tydligt gett sin bild av spelupplägget?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Angående Basse så vet jag inte. Vevar mot alla och ingen på samma gång nu känns det som . Ska bli spännande att se hur du ser på spelet senare
Lite grönande att du tar tag i denna tråden i stället för att bara låta den försvinna i bruset.

Jag tycker fortfarande att ditt inlägg är helt omöjligt att förstå: Menar du att Vimes antagligen fifflat med lotten eller menar du att tanken på att Vimes fifflat med lotten är skrattretande? Det låter som att du säger båda sakerna samtidigt och i så fall är det absurt.
Jag menar absolut inte att Vimes "antagligen har fifflat med lotten". Hur du kan läsa in det tycker jag är extremt konstigt när jag skrev:

En tanke jag också funderat lite över är om chansen att en ny spelare blir mästerulv är lika stor som att en mer rutinerad blir det. Nu menar jag inte att Vimes har fifflat med lottningen men sannolikheten att någon vars första spel detta är skulle bli mästerulv kanske är nån procent mindre;)
Jag skrev till och med, nu menar jag inte. Kontexten var att jag satt på bussen och fick en tanke att i och med att spelet har hajpats upp så mycket med trailers och vi är så många att det skulle vara lite gambling att låta någon ny styra i skutan. Lite antiklimax om det skulle sluta efter ett hjärnsläpp i R1 liksom. Därav att jag skrev "nån procent". Alltså chansen är ofantligt liten att det är så. Slarvig och oviktig post det kan jag hålla med om men att du läser in massa saker som inte står förstår jag. Anledningen att jag inte utvecklade var för att jag inte såg nån poäng i att den diskussionen skulle ta fart.

Fortsättningen på ditt inlägg:
Att du verkar mena att det inte skulle vara viktigt huruvida närmare 25% av startfältet är gröna eller inte (vi har väl fyra nybörjare i spel och om Vimes lottat mästerulv bland övriga är ju alla dessa garanterat gröna) är lika märkligt.

Så jag är fullständigt uppriktig i min fråga om vad i hela fridens namn det är du trevar efter.
Om du läst vad som står och inte hittat på egna tolkningar skulle det först vara nån procent högre högre chans att ingen av dessa skulle bli mästerulv. Är det samma sak som att dessa är gröna. Svar: NEJ.

Om vi för sakens skull när vi är igång utvecklar det ytterligare så har det jag skrivit ingenting om eventuellt utlottade extraulvar. Bara MU som jag nämnde i inlägget så att du undrar om jag tror att 25% av startfältet automatiskt är gröna blir bara så fel att jag inte vet om du menar detta eller bara eldar på.

Själv känner jag att saken är utagerad och har blivit det onödiga brus i tråden varken du eller jag menade att det skulle bli. Tror inte det riktigt finns någon poäng att fortsätta ytterligare men om du inte förstår vad jag menar får du gärna säga till :)
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Angående Basse så vet jag inte. Vevar mot alla och ingen på samma gång nu känns det som . Ska bli spännande att se hur du ser på spelet senare
Början på ett tidigare resonemang gällande Basses metaspel som inte skulle varit med i inlägget. Gör som Basse själv och skyller på för tjocka fingrar ;)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Okej, sista inlägget från mig inför morgondagen som lär bli hektisk. På dagen gästjobb på annan skola. På kvällen countrykonsert med Gabe Lee. Missar med all säkerhet omröstningen. Här följer mina tankar om deltagarna och spelet just nu:

Röda
Andersson, Sidd, RasmusL, Fjodorsenuba, Empiricus, Waterhouse, Octagonal, Brynolf, LegoIvar
Andersson skriver lite men gör det bra och han fiskar lite efter powerroller. Samma med Sidd och bristen på emojisar är inte till hans fördel för en gångas skull. RasmusL är för passiv och snömosig för att jag ska känna mig trygg. Fjodor är tyst som ett gåtfullt hav. Empiricus har väl inte gjort något iögonfallande, men om det är någon som kan dribbla bort oss alla så är det han. Ge mig excel snabbt! Waterhouse är skum som inte kan låta Octagonal försvara sig själv när Impetigo pressar och nog är Waterhpsue lite väl passiv han med? Octagonal är kylig och verkar ligga lågt. Var är Brynolf? LegoIvars mräkliga resonmenag om outning sticker ut och kan vara ett fiskande. [kanske att LegoIvar, Sidd och nån mer är ulvgenget som gett sig tusan på att hitta powerroller?!]

Gula
KK, Anthrox, Impetigo, HerrK
Konrad vill dra igång stuff och gärna med sig själv som bete, men blir mest obegriplig i sina ganska tafatta försök. Anthrox är driftig och bra, nen tjafset med mig i början känns konstigt och onödigt. Impetigo är sund, men ganska fåordig och ger inte byn vad vi skulle kunna få av en spelknäckar-Impe. HerrK har jag verklige dålig koll på, men ger mig typiska nybörjar-ulv-vibbar. Eller nybörjar-bybo-vibbar.

Gröna
Skarpskytten, Hägerstrand, Biobunker
Skarpskytten gör sitt bästa såvitt jag kan bedöma. Färglistan är föredömlig. Högestrand verkar sund och vettig. Biobunkern är långt ifrån sitt kaoziga jag.

***
I morgon hoppas jag på tre ordentliga och tydliga drev, inte den här sjösjuka mellanmjölksblandningen av röstalternativ. Tre drev där vi alla måste ta tydlig ställning genom röster och motiveringar. Inget snajpande snälla! Kom ihåg att vi vill ha ut så mycket info som möjligt innan rundans slut. Jag vill inte se några outningar! OM en siare eller väktare att håller på att röstas ut kan denne få outa men avvakta röstläget tålmodigt innan nån spiller bönor.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,689
Location
Oktoberlandet
Väldigt bra inlägg! Golden standard! Det grönar dig att du lägger ner ett så gediget bybo-jobb (det kan förstås vara en väldigt ambitiös ulv som gör nåt sånt här men det är svinsvårt att få påhittade tankar att resonera med läsarens egna, och det är en av de stora anledningarna att en sån här lista kan gröna en i andra bybors ögon).
Ok, så nu när du skrivit att det är så ”Väldigt bra inlägg! Golden standard!…! @Impetigo
Att bara skriva så här hurra toppenpost utan att ge respons tycker jag är väldigt konstigt från dig.

Vad tycker du egentligen om slutsattserna?

Jag tycker också det är bra att Skarpskytten skriver en lång post för det finns mycket att analysera men jag såg inte dessa slutsattser.
Jag tycker det är konstigt att göra en grön-gul-röd-lista så här med så små tells.
Varför tex inte rösta på nån av de två röda?

Post 88 var väl inte Octa som skrev KK på näsan att stänga av online-status. Det var ju Waterhouse som startade den diskussionen (inget fel med det).

Vidare känns det som när du som senast var ulv lite fastnat i en liten krok (denna gång Octa-larvet) och vägrar släppa taget.
Känner igen en ulv-stil här.

Att du höjer Skarpskytten till himlens höjder här (lite konstlat övertydligt) utan vidare motivering lägger vi på minnet. 👍
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,428
A propos det @Waterhouse vill du tillägga något kring spelupplägget som du hittills inte kommenterat? Jag gillar dina kärnfulla listor, men aksnke kan de få bli något mer informationsrika? Fråga två: tycker du att erfarna och listiga spelare tydligt gett sin bild av spelupplägget?
Alltså jag är inte riktigt i form, kl 8 är när jag gå och lägger mig efter nattjobb, hade ärenden att uträtta i morse, kunde inte sova men inte riktigt analysera allt heller. När jag hade grepp på MU-menyn var tråden redan lång och proppfylld med hårda meningsutbyten
Jag måste läsa ifatt, när jag såg @Skarpskytten lista så insåg jag hur mycket jag skummat och missat.
Men jag tror detta är en bra runda även om jag inte varit det än, finns väldigt mycket att analysera och komma tillbaka till i framtida rundor.
 
Top