Varulv [Mäster Ulv 5] - Runda 1

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Dubbelpost!

Varför Basse?
Som sagt, okarakteristiskt hård inledning imo. Det är mer av en känsla än något annat just nu, men den känslan ger en antydan av att Basse planerar att skruva upp tonläget för att införa brus och sen gömma sig bakom hans sedvanliga offerkofta av "Jag förstår inte spelet".
Jag säger alltså inte att det nödvändigtvis är så här. Jag bara säger att jag läste de första inläggen från honom och fick den känslan. Det kändes kalkylerat ont.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,604
Om jag hade varit Mäster ulv
Svårt att analysera, men jag hade nog antingen gått på att vara riktigt många ulvar eller bara två. Vet inte riktigt, men tycker att det vore smart att försöka vinna spelet i senare rundor och då vore det ju listigt att ha några på ulvlaget som kan offras på vägen dit. Jag hade inte velat ha med det där spöklaget eller väktare. Nattmord är ju bra, men kanske att det hade varit cool att chansa på att inte ha det varje runda för att folk ska tro att en väktare är med i spel? Just väktare tycker jag är en ganska imba funktion som dels grönar någon och dels hindrar nattmord. Som Mäster Ulv hade jag definitivt köpt bort den. Jag är annars svag för att ha flera olika siare som förvirrar och håller på.

Vad jag tror att andra gör som Mäster Ulv
Typ det Impetigo sa ovan. Jag gillar hans analys om än att den var ganska kort.
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
197
Att vi har en naiv siare känns väldigt troligt. Nattmord i alla fall udda rundor får vi snart se, så vi bör inte slösa tid på att spekulera om det finns eller inte. Hade jag varit ulv hade jag även tagit 2 kompisar, nattmord och något mer.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,604
Jag säger alltså inte att det nödvändigtvis är så här. Jag bara säger att jag läste de första inläggen från honom och fick den känslan. Det kändes kalkylerat ont.
Öh, nu rivstartar vi va? Jag vill i så fall veta varför du så tidigt klibbar ihop dig med mig? Förklara vad du menade med att i din första post skriva:

Anthrox said:
Spontant kännner jag mig lite som @Basenanji här, det blev lite mycket på en gång 😓
Hur vet du vad jag känner? Vad är "det här" i citatet ovan?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,390
Väntan är över! Äntligen börjar det roliga. Kan lugnt säga att jag sett fram emot detta väldigt mycket. Trevligt med så många nya också, framförallt @HerrK som jag är god vän med privat. Anthrox lir har varit riktigt kul och spexiga, men nu ett klassiskt varulvsspel, mitt första faktiskt.

Inte hunnit titta jättemycket på ulvmenyn än men nattmord varje natt är väl rätt billigt, någon form av korrumperad siare också (få inkomst för det om jag fattar rätt?). Antal ulvar är väl 3 baselinen, och om inte mästern fått någon riktig feeling tror jag det är omkring där det ligger. Spökröst för 2 inkomst däremot vete tusan, inget jag hade valt iaf, måste väl vara asjobbigt för ulveriet att ha en extra röst emot sig hela spelet?

Min dygnsrytm är lite annorlunda så förvänta er inte så mycket aktivitet från mig på förmiddagen och tidig eftermiddag då jag oftast sover, på mitt inte alltför betungande nattjobb har jag ofta en del tid över för att läsa ifatt och skriva.

Jag kör igång med en
Röst: @HerrK
Nu vill jag höra vad du tänker och välkomna dig in i spelet! Vad tror du om mäster ulvs val? Några tankar eller funderingar på hur eventuella powerroller bör agera? Något som ser misstänkt ut av vad du läst hitintills?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Öh, nu rivstartar vi va? Jag vill i så fall veta varför du så tidigt klibbar ihop dig med mig? Förklara vad du menade med att i din första post skriva:
Hur vet du vad jag känner? Vad är "det här" i citatet ovan?
Det här är andra gången i det här spelet som du verkar missförstå saker med vilja för att skruva upp tonläget :) (Första gången var med Konrad_konvalj).

Varför så antagonistisk?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,390
Halloj alla glada Varulvsspelare

Jobb hela dan å Kult ikväll så inga djupanalyser idag från mitt håll.
Jag tycker det är bra att tråden hålls igång och att det ges input på spelmekaniken och tänkbara val av MU mm och att folk tar ställning.
Så skriv!

Vi vill veta vad MU har valt👍
MU och möjliga ulvakompisar vill INTE att det ska uppdagas.

Så tar vi upp den eviga frågan om Outning!

Spontant är jag ALLTID för att så mycket som möjligt läggs upp i ljuset då MU har info-övertag och kan agera bättre utifrån det till skillnad från byn som famlar i förvirrat mörker.

Men jag förstår att det behöver göra i bästa möjliga ordning så vi inte i onödan bränner power-roller såsom Siare. Väktare osv.

Jag ser gärna att vi börjar där å diskuterar huruvida det är vettigt eller ej och i så fall vilka förmågor och ej.

Generellt sett så tycker jag att alla som förordar lågflygeri och försöker tysta diskussioner är scumt.

Fridens
Ett Sidd-inlägg med bara en tumme upp emoji? o_O Mår du ok?
Vad menar du att byn ska outa, det finns väl bara två väktare och siare och dem bör man vara tyst om i början?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Okej, men gör det då (dvs läsa menyn)?! Du måste vara en av dem som räknas som särskilt skarpa och har ett track record som läskig ulv och det känns ointuitvit att just du skulle strunta i att analysera spelupplägget.

Det vi kan göra är att analysera vad folk påstår att Mäster ulv har köpt och sedan jämföra med vad som släpps varje runda av Vimes.

@Octagonal jag vill veta vad du skulle ha köpt som Mäster ulv och vad du tror att andra skulle ha köpt! Dvs: analysera upplägget!
Jo visst men det tar ju tid att gräva sig ner i menyn eller har jag helt fel. Nu har du nog lite bråttom eller har du redan läst allt tidigare? Finns ju väldans massa olika alternativ som kan göras där det ser ut att vara ett förhandlande mellan att ge oss fördelar och för ulven att sno åt sig egna. På uppstuds är självfallet nattmord varje runda något vi får räkna med. Utesluter också i princip att det bara är en ulv (riktig galning som vill köra mot 16 andra isåfall).
Börjar försöka gräva lite i början av menyn. Dvs hur många ulvar det är. Har jag räknat rätt blir olika valuta för pengarna/poängen beroende på hur många extra ulvar som väljs.
  1. Inga extra ulvar - inkomst: 6
  2. 1 extra ulv - inkomst: 2
  3. 2 extra ulvar - kostnad: 0
  4. 3 extra ulvar - kostnad: 8
  5. 4 extra ulvar - kostnad: 12
  6. 5 extra ulvar - kostnad: 22
  7. 6 extra ulvar - kostnad: 24
Det jag menar är till exempel att alternativ 3 är billigare än alternativ 4. Då kostar två extra ulvar tre pengar var om vi utgår från -6 till 0 för två stycken. Ska du däremot ha en till blir det ju dyrare per ulv. Från -6 till 8 är skillnaden 14. Har jag räknat rätt kostar varje enskild extra ulv då 4,66 pengar istället för 3 och blir kanske mindre värt. Lista på antalet pengar/poäng varje extra ulv kostar med -6 som botten.

Alternativ 1: 0 pengar per extra ulv (Inga alls)
Alternativ 2: 4 pengar per extra ulv.
Alternativ 3: 3 pengar per extra ulv.
Alternativ 4: 4,66 pengar per extra ulv.
Alternativ 5: 4,5 pengar per uv.
Alternativ 6: 5,6 pengar per ulv.
Alternativ 7: 5 pengar per extra ulv.

Sen kanske spelet blir avsevärt enklare för ondingarna med visst antal ulvar och därmed är mer värda men jag vet inte. Även fast vissa alternativ är dyra kanske de är mer värda än fördelarna som ges till byn också. Hur bra balansen är mellan fördelarna kontra vad de kostar är ju väldigt svårt att veta.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Alltså, det här med Spökröst. Den är ju kul. För byn. Men det är många vassa hjärnor här - jag hade som ulv inte velat ha kvar dem i spel mot slutet av partiet med en extra röst.

Och nu har vi beef mellan @Anthrox och @Basenanji ? Spännade. Tycker iofs bägge har börjat med solida, drivande inlägg. Hade bägge på plussidan tidigare. Två bybor som är heta på gröten och brakar ihop? Eller en het ulv som vill få igång något? Eller två ulvar som regisserar något?

@Empiricus Jag har sett dig göra fantastiska analyser och gräl (även som ulv ;-)). Men också vara rätt passiv. Vilken Empiricus kan vi räkna med i det här partiet? Har du öppnat en Excel-fil än?
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Tror också vissa spelare skulle vilja få till ett roligt spel med massvis av förmågor. Hade inte blivit ett dugg förvånad om till exempel Sidd skulle ösa på med max antal ulvar och förmågor till byn bara för att det skulle bli så sjukt kaosigt och roligt.

En tanke jag också funderat lite över är om chansen att en ny spelare blir mästerulv är lika stor som att en mer rutinerad blir det. Nu menar jag inte att Vimes har fifflat med lottningen men sannolikheten att någon vars första spel detta är skulle bli mästerulv kanske är nån procent mindre;)
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
813
Jag är ju bevisligen i team avslöja saker, eftersom jag alltid drar på mig heat för det. Jag utgår ju från att ulvarna inte gett byn något direkt av värde, så en outning av roller skulle ge en bra överblick över hur spelet ser ut, utan att direkt kosta något.
Vad är det vi inte vill ha outat? Väktaren?
Hur mycket ger en outning av roller oss såhär tidigt? (uppriktig fråga, inte retorisk)
Är det för att vi vill ha information om upplägget i och med spenderade poäng eller för att vi vill veta rollerna?

Naiv väktare är garanterad, men vi kan i en outning få 3 siare utan att veta vem av dem som vi kan lita på. Risken känns uppenbar att de börjar plockas av innan vi kan dra nytta av dem?

Jag har funderat lite och siaralternativen känns väldigt Allt eller inget för mig. Om MU väljer en siare så är det lika bra att välja alla siaralternativ. Det skapar både motsägelser där siare säger emot varandra (går dock att reda ut efter en outning), men det gör också att rollsiaren går att slänga med för extra inkomst. Den rollen blir ju i mina ögon mindre kraftfull ju fler icke varulvs-roller som är i spel.

(nu går jag på möte i 2h)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Och nu har vi beef mellan @Anthrox och @Basenanji ? Spännade.
Haha, det är ju mest Basse som går in med taggarna utåt omgående, och jag som reagerade på det 😹 Det kommer dö ut inom kort.

Hur mycket ger en outning av roller oss såhär tidigt? (uppriktig fråga, inte retorisk)
Är det för att vi vill ha information om upplägget i och med spenderade poäng eller för att vi vill veta rollerna?

Naiv väktare är garanterad, men vi kan i en outning få 3 siare utan att veta vem av dem som vi kan lita på. Risken känns uppenbar att de börjar plockas av innan vi kan dra nytta av dem?

Jag har funderat lite och siaralternativen känns väldigt Allt eller inget för mig. Om MU väljer en siare så är det lika bra att välja alla siaralternativ. Det skapar både motsägelser där siare säger emot varandra (går dock att reda ut efter en outning), men det gör också att rollsiaren går att slänga med för extra inkomst. Den rollen blir ju i mina ögon mindre kraftfull ju fler icke varulvs-roller som är i spel.

(nu går jag på möte i 2h)
Jag tänkte att det skulle vara bra att få koll på spelupplägget. Men jag inser nu att det kan vara jättedumt. Ulvarna vet vilka roller som INTE har köpts och kan gömma sig bakom dem. Så om vi inte konstaterat att vi har rollsiare blir det ändå bara att famla i mörker att outa.
 

Andersson

Hero
Joined
28 Apr 2005
Messages
1,136
Location
Uppsala (Umeå)
Det är ju omöjligt att veta i nuläget något säkert om MU:s strategi i o m att vi har så lite information (utom att han inte bränt 22 poäng på fem extra ulvar). Med det sagt så tycker jag att den minimalistiska strategin som Impe och andra pratat om ovan är rimlig. För 4 poäng får MU två exra ulvar och mord varje natt utan att kostnaden behöver bli för stor. Naiv siare är väl i fall i princip givet. Spökröst (eller bara en extra ulv) ger de nödvändiga yterligare två poängen och då har du dessutom en by helt utan powerroller.

Den här hypotesen är ju delvis testbar. Om alla powerroller (utom eventuell väktare) outar sig tidigt så får vi en bild av hur många ulvar vi kan vänta oss.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,604
Haha, det är ju mest Basse som går in med taggarna utåt omgående, och jag som reagerade på det 😹 Det kommer dö ut inom kort.
Jo, jag är väl taggad för att jag vill vinna och för att Mäster Ulv väcker något särsilt hos mig. Det är liksom extra viktigt att vinna den här gången. Men jag tycker inte att jag har "taggarna utåt".

Jag har två grejer som Anthorx plockat upp:

1) Jag vill veta vad @Konrad Konvalj menar med att han "spelar via ombud". Konrad, för er nya, är en superduper-varuilvsspelare och jag vill att det ska vara tydligt under vilka omständigheter/förutsättningar han kan delta. Sedan är det lite ironiskt att innan spel så tyckte Anthorx att detta var mystiskt ("sus") men nu ser min ambition till klarhet som "antagonism"?
2) Jag tycker ofta att spelupplägg och regelmassa är krångligt att analysera, eller: jag suger på det. Det vet ju förstås Anthrox, men jag tycker ändå att det är tveksamt att skriva att han "tänker som jag" innan jag har hunnit posta?

Men det här är nog strax överblåst och förmodligen bara en reaktion på att vi väntat så länge på att få spela. Jag skrivre inte mer om detta nu för att inte överbelasta spelet, vill du ha sista ordet @Anthrox så varsågod! :)
 

Impetigo

Ärkebiskop
Joined
1 Aug 2013
Messages
1,844
En tanke jag också funderat lite över är om chansen att en ny spelare blir mästerulv är lika stor som att en mer rutinerad blir det. Nu menar jag inte att Vimes har fifflat med lottningen men sannolikheten att någon vars första spel detta är skulle bli mästerulv kanske är nån procent mindre;)
Du menar att Vimes skulle manipulera lottningen så att en nybörjare slapp vara mäster Ulv? Eller vad menar du?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Haha, det är ju mest Basse som går in med taggarna utåt omgående, och jag som reagerade på det 😹 Det kommer dö ut inom kort.
Även om jag förstår vad du menar med att Basse startat lite okaraktäristiskt, så tycker jag nog ändå att du är du som drar igång det här. Post #16. Var lite sugen på att lägga min röst på dig. Men:

Jag tänkte att det skulle vara bra att få koll på spelupplägget. Men jag inser nu att det kan vara jättedumt. Ulvarna vet vilka roller som INTE har köpts och kan gömma sig bakom dem. Så om vi inte konstaterat att vi har rollsiare blir det ändå bara att famla i mörker att outa.
Det här känns solitt bybospel. En teknikalitet i upplägget mot outning. Så jag släpper det här. Sen tycker jag ni gamla rävar ska syna @Basenanji i sömmarna: spelar han annorlunda än han brukar.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Brukar generellt vara för outande för att förenkla samarbetet och planeringen i byn men är inte lika säker i det här fallet av den enkla anledningen att jag tror fördelarna med en tidig outning kommer försvinna med tiden för att spelet kommer hålla på så många rundor. Är det ett mindre spel med många förmågor kan outning ofta hjälpa men så ser det inte riktigt ut nu. Vi kanske i ett tidigt skede med lite tur lyckas gröna några av oss men dessa kommer bara bli nattmördade och om några rundor står vi igen och letare efter en nål i en höstack.
Outning som sker senare kan ju bli mer avgörande. Dels då personen kanske sitter på värdefull information som samlats men även inte hinner nattmördas i samma utsträckning.
Att gröna någon så här tidigt har knappt nån effekt på spelet (de kommer dödas) medans det i ett slutskede kan bli avgörande för att vi ska vinna!!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Den här hypotesen är ju delvis testbar. Om alla powerroller (utom eventuell väktare) outar sig tidigt så får vi en bild av hur många ulvar vi kan vänta oss.
B1 - En bybo slumpas att vara siare. Denne väljer en spelare per runda att sia och får reda på om hen är bybo eller ulv.

B2 - En bybo slumpas att vara galen siare. Denne får ett vanligt siar-PM, men kommer få felaktiga svar. Bybor sias som ulvar, och ulvar som bybor.

B3 - En bybo slumpas att vara naiv siare. Denne får ett vanligt siar-PM, men kommer sia alla som bybor.

B4 - En bybo slumpas att vara väktare. Väktaren får väkta en spelare per runda, och får väkta samma spelare flera gånger i rad.

B5 - En bybo slumpas att vara rollsiare. Denne väljer en spelare att granska varje runda. Svaret är “Har roll” eller “Har inte roll”. Alla förutom vaniljbybor har en roll.

B6 - En bybo slumpas att ha utslagsröst. Om det är lika mellan olika alternativ gäller utslagsrösten före “först lagda röst” som särskiljning. Om båda utslagsrösterna är i spel och kolliderar avgörs särskiljningen på “först lagda röst”.

B7 - Alla utröstade och nattmördade bybor hamnar i en spöktråd i PM. Där får de diskutera och rösta. Det alternativ som vinner i spöktråden får en extra röst tillagd efter deadline. Spökrösten meddelas av mig efter deadline.

Vi har tre siare, och vi är ganska överens om att vi troligtvis har en Naiv siare i byn. Så att outa vanlig siare ger inget om inte två outas. Väktaren vill vi inte outa oavsett (eller?) för att rollen tjänar mest på att vara skyddad.

Men!

Rollsiaren har INTE fått ett vanligt siar-PM. Det betyder att vi skulle kunna utvärdera om det är värt att outa en potentiell rollsiare för att avgöra om det finns en, och efter det lägga upp en teori om spelupplägg. För om vi har en rollsiare så säger det en hel del om MU:s val. För säkerhets skull bör vi nog rösta ut rollsiaren inom kort, eftersom det är överhängande risk att hen är en ulv som vill gömma sig bakom en saknad roll.
Det går sannolikt också att outa rollen utslagsröst, ifall det är en roll som faktiskt har meddelats till spelaren. Men jag är inte helt hundra på om den är det?
 
Top