Nekromanti Lucas

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Annars har vi ju filmen som inte var en uppföljare, "The Madness of King George", där pjäsen den bygger på hette "The Madness of George III", men filmen fick en annan titel så att inte den amerikanska publiken skulle leta efter "The Madness of George" och "The Madness of George II". :gremcrazy:

/Mikael
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Henry V

"Annars har vi ju filmen som inte var en uppföljare, "The Madness of King George", där pjäsen den bygger på hette "The Madness of George III", men filmen fick en annan titel så att inte den amerikanska publiken skulle leta efter "The Madness of George" och "The Madness of George II"."

Du, jag har hört en videobutik här i stan råka ut för den. Grabben tyckte att Henry V var rätt bra, men lite billig, och hunsade den stackars expediten om att försöka få tag på del ett till fyra i hopp om att de skulle vara mer påkostade...
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Hmm, det där med att han hade del 1-9 uttänkt från början är enligt uppgift inte sant.

Läste en intervju med Lucas där han rakt ut sade att han endast tänkt göra Episode IV, men när den blev en succé så byggde han ut det (han hade ju trots allt funderat ut vad som hände innan/efter i stora drag).

Hittade tyvärr inte min källa :gremfrown:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hmm, det där med att han hade del 1-9 uttänkt från början är enligt uppgift inte sant. Läste en intervju med Lucas där han rakt ut sade att han endast tänkt göra Episode IV, men när den blev en succé så byggde han ut det (han hade ju trots allt funderat ut vad som hände innan/efter i stora drag)."

Tja, hans ursprungliga synopsisar stämmer dock inte överens med det uttalandet i så fall. Där finns en ganska bra outline av episoderna 4-6 plus små element av element 1 och 2 (de har han skrivit om rätt bra).
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Hittade inte sidan jag läste det på, men jag hittade ursprungliga källan:

CNN 8 maj 2002:
”Allt jag visste var att jag skulle göra klart de här tre”.

Jag mindes fel. Han hade planerat för tre, men inte 6 eller 9. Dock så hade han säkert 1-9 mer eller mindre färdiga i huvudet...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Han hade egentligen inte ens planerat för tre. Han fick budget för en och tog den bit i sin ståry som passade bäst givet budget och teknik. Den blev en sådan framgång att han kunde göra två till med bitar av resten av materialet.

Skilj på att "göra klart de här" och att ha skrivit ståry för nio. Produktion och manusskrivande är två helt separata saker.
 
Top