Londonbesök tips

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Ska till London några dagar med familjen (barnen är 12 och 14), nästan en hel dag går bort för Harry Potter-besök, men har någon andra tips på saker att göra eller se med barnen, nördrelaterade eller inte? Har någon koll på en nördrelaterad-butik som är värd ett besök så tipsa gärna om den också.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Jag kom till tråden för att tipsa om Beefeater, men när jag googlade för att skicka med en länk så såg jag att de har lagt ner. Synd, det var starkaste minnet från min egen Londonresa när jag var typ som din äldsta.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Ska till London några dagar med familjen (barnen är 12 och 14), nästan en hel dag går bort för Harry Potter-besök, men har någon andra tips på saker att göra eller se med barnen, nördrelaterade eller inte? Har någon koll på en nördrelaterad-butik som är värd ett besök så tipsa gärna om den också.
Har ni redan planerat in muséerna? British Museum, V&A, Tate Modern? För en liten mindre skala brukar jag alltid titta förbi The Wallace Collection när jag kommer åt. Rubens och andra fina grejer på övervåningen och fantastiskt rollspeliga vapen och rustningnar i källaren. Och inte så långt från Baker Street om man vill Sherlock Holmes-nörda
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Forbidden Planet? På Shaftesbury Avenue. Mest för serienörden.
Serienörd är jag. Forbidden Planet är det nog 20 år sedan jag var på, kan nog övertyga resten av familjen att titta in där, tack.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Har ni redan planerat in muséerna? British Museum, V&A, Tate Modern? För en liten mindre skala brukar jag alltid titta förbi The Wallace Collection när jag kommer åt. Rubens och andra fina grejer på övervåningen och fantastiskt rollspeliga vapen och rustningnar i källaren. Och inte så långt från Baker Street om man vill Sherlock Holmes-nörda
Funderar på Science Museum eller Natural History Museum, tror att konstmuseerna får vänta något år för att barnen ska uppskatta dem mer.
Wallace Collection fick jag med mig frun till sist vi var i London (jag mutade henne med deras afternoon tea), fantastiskt ställe.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag kom till tråden för att tipsa om Beefeater, men när jag googlade för att skicka med en länk så såg jag att de har lagt ner. Synd, det var starkaste minnet från min egen Londonresa när jag var typ som din äldsta.
Menar du vaktbytet vid Towern? Vi bor i närheten så det kanske hade varit något.
 

MetaLarsson

Warrior
Joined
22 Mar 2014
Messages
245
Sky Garden är ett trevligt och relativt avkopplande sätt att se London från ovan. Kan också vara ett bra alternativ för den som inte vågar sig på London Eye.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
När jag var i dina barns ålder och var i London tyckte jag att Madame Tussauds var fantastiskt häftigt! Men kidsen idag kanske tycker det är trist, vad vet jag 🙂
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,445
Nä, det var ett gäng som ordnade gästabud med god mat och underhållning i källarvalv.
Låg i St Katherines dock. Jag var där för femton år sedan (när tjejen började inse att jag hade vissa nördintressen). Kändes mer inriktat mot svensexor och möhippor än mot historienördar eller barnfamiljer tbh. Fast vi kan ju bara haft otur med kvällen


Tack, den har jag ju faktiskt hört talas om.
Orc's nest är en riktig klassiker. Besökte den första gången på klassresa i 8:an tror jag ;)


Sedan finns det massa grymma antikvariat och bokaffärer. Vi brukar alltid gå till stora Waterstones vid Piccadilly Circus, värt det bara för skalan. Och så brukar vi ta en turkisk kaffe på Kahve Dunyasi som ligger bredvid. Fast det är ju inte så brittiskt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Hackney, Shoreditch och Whitechapel. Att gå från London Fields, via Colombia Rd till Spitalfields är trevligt om ni vill käka på nått kul ställe och dra runt i roliga små butiker.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Om ni gillar film är det värt att gå på bio! BFI Dome har en jätte-IMAX duk och erbjuder 70mm IMAX och är tokmaffig, medan Cineworld på Leicester Square är bredare och har laserprojektorer. Det är också jättevärt att se en musikal på West End om ni kan, det är verkligen en upplevelse. Det går att köpa box office-biljetter online till föreställningarna samma kväll som ofta har rätt överkomliga priser.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Vet inte om det är för sent med tips men hittade den här filmen på Instagram:

 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
När jag var i dina barns ålder och var i London tyckte jag att Madame Tussauds var fantastiskt häftigt! Men kidsen idag kanske tycker det är trist, vad vet jag 🙂
Skräckkabinettet i källaren är ju inte så dumt. Det fick min fru att börja gråta :D
 
Top