Nekromanti Livet efter detta

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Medan jag lyssnade på musik på min nya stereo (woohoo!) härom dagen fick jag inspiration till en novell. När jag hade börjat skriva på den tyckte jag att den var tråkig och lät bli, men fick för mig att det vore kul att rollspela i den miljö där den skulle utspela sig. Jag pysslar fortfarande med Derelict, förstås, men tänkte att det här vore ett intressant sidoprojekt.

Spelet, som har arbetsnamnet "Oktagon", handlar om dödsriket. Oh, yes. Nästan alla inblandade personer är alltså döda redan från början. Även om jag tycker mig ha kommit en bit på väg så behöver det trasslas ut lite mer innan jag försöker beskriva det för omvärlden, men jag skulle ändå vilja ha lite hjälp.

Min fråga till er är: Finns det redan något spel med liknande tema, som man borde ta sig ett span på? Det kan vara bra att veta så snart som möjligt om mitt koncept är alltför likt någon annans.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Egendomligt sammanträffande (lätt ot)

Va, är det sant? Jag började också skriva på en novell där huvudpersonen är död för ett par dagar sen. Jag kan bara inte bestämma mig för om jag skriver den på svenska eller engelska. Dessutom hamnade han inte i dödsriket, utan i källaren under ett rivningshotat hyreshus. Men ändå - ett sammanträffande?

Berätta gärna mer om spelet också, för all del...

-JPS- lyckades återskapa min krashade hårdskiva idag - allt som jag skrivit det senaste året är alltså inte försvunnet! Ibland är livet faktiskt inte så illa.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,965
Location
Barcelona
Tja, den mest uppenbara kopplingen är förstås Wraith- the Oblivion från WW (vilka annars), ett rollspel som helt och hållet utspelar sig i dödsriket och som verkligen är värt att ta en titt på för sin spelvärlds skull.

Den finske författaren Arto Paasilinna har skrivit en bok på samma tema. huvudpersonen dör och får lära sig allt om livet efter detta (som faktiskt är ganska tråkigt och omfattar föga mer än att snacka med gamla påvar och ragga brudar på sjukhus). Boken heter på svenska "Hoppsan, jag är död!".

För ett tag sedan hittade jag den här gulliga nätserien om en tjej som plötsligt avlider.

Det är väl alla tips jag har att komma med. I övrigt vill jag bara ge ett uppmuntrande ord och säga att jag gillar konceptet. Jobba på!
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Det finns även ett gammalt spel som heter "Lost Souls" där man spelar spöken som inte "gått vidare" än.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
GURPS Riverworld, men...

...jag misstänker att det inte tillför så mycket. Det faktum att alla dött är bara ett berättarmässigt trick för att förklara gimmicken som driver världen.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Egendomligt sammanträffande (lätt ot)

"lyckades återskapa min krashade hårdskiva idag - allt som jag skrivit det senaste året är alltså inte försvunnet"

Yay! :gremlaugh:
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Mera stuff

Tack för tipsen! Har kollat lite info om Wraith, och tror att mitt spel är tillräckligt olikt det för att inte anklagas för plagiat ^_^ Ska leta efter Riverworld och Lost Souls också.

Tänkte berätta lite om Oktagon, men vet inte riktigt var jag ska börja... Kanske med en kortfattad beskrivning av novellen jag inte skrev ^_^

[color:\\"#009999\\"] MERCEDES [/color]
Mercedes dör. Oops! Jag bestämde inga detaljer om det, men självmord är troligt. Pojkvännen, som aldrig hann få något namn, förlorar livsviljan för en tid, och anstränger sig inte tillräckligt för att överleva en farlig situation (typ olycka eller slagsmål). Så han dör också. Oops igen! Han har ett visst hopp om att de ska träffas igen, så att allt blir som förut. Men när han väl kommer till dödsriket upptäcker han att det kanske inte är så lätt som han trodde, att leta reda på en specifik person bland alla som någonsin har dött. Till att börja med reflekterar han inte över hur han själv har förändrats, uten ger sig bara iväg efter sin älskade. Gradvis inser han att han inte riktigt är den han är van vid att vara, och börjar frukta att Mercedes också har förändrats så att de inte längre känner igen varandra. Oj, vad rätt han har!

Mercedes var snäll och söt, och hade många vänner. Tyvärr var hon hopplöst deprimerad, och tyckte att hon själv var ett monster. Självhatet ledde till att hon i dödsriket faktiskt blev ett monster.

Och sedan vet jag inte så mycket mer om det, förutom att Mercedes förmodligen kommer att finnas med i reglerna som exempel-RP eller något. För jag tycker fortfarande att hon är söt :gremgrin:

[color:\\"#009999\\"] OKTAGON [/color]
Så kommer vi till själva spelet... Det är tämligen bisarrt, och inriktat på äventyr/action.

Som sagt så förvandlas du efter döden till något som matchar din inre bild av dig själv - något du tycker att du är, eller att du borde vara. Till exempel så kan självhat göra dig till ett monster; transsexuella kan byta kön; allmän förvirring kan leda till spontana teleportationer inom några meters radie. Typ.

Dödsriket är bokstavligt talat hur stort som helst, för att få plats med alla dödingar. Det är indelat i olika stora områden, som styrs av mer eller mindre välvilliga diktatorer. Det finns egentligen inga lagar, utan allt beror på ledarnas åsikter och humör. I princip kan du göra vad du vill, men vem som helst kan straffa dig för det. Områdena kan se ut hur som helst, och naturlagarna fungerar annorlunda än i de levandes värld. I varje område finns ett åttakantigt rum, en Oktagon, där nykomlingar hamnar när de precis har dött. Det finns senare möjlighet att förflytta sig mellan Oktagoner.

Hälsa mäts i Kraft och Existens - alla har från början 8 poäng i varje. De flesta skador påverkar bara Kraft, vilket ger ungefär samma effekt som att få stryk när man lever. Motsvaras av "kroppspoäng" eller "hit points". Blir man av med all Kraft så förflyttas man till en Oktagon, där man får tillbaka sina Kraftpoäng men förlorar en Existenspoäng. Jag har inte bestämt vilken Oktagon man kommer till, så ni får gärna ge förslag:
<ul style="list-style-type: disc">[*] Den första man kom till när man dog. Fördel: Man vet var man är. Nackdel: Har man rest långt innan dess så är man jäkligt långt från där man ska vara.
[*] Den som är närmast. Fördel: Inte alltför långt att gå. Nackdel: Man kanske aldrig har varit där, så man vet inte vilket håll man ska åt.
[*]Den senaste man var i. Fördel: Man kan till viss del bestämma själv var man vill hamna (genom att undvika Oktagoner på platser man inte vill tilbaka till), och man kommer alltid till en plats man känner igen. Nackdel: SL måste komma ihåg att notera när någon går in i en Oktagon, så det gäller att inte vara slarvig. Annars kommer jag inte på några direkta nackdelar. [/list]
Det finns också vissa vapen och varelser som kan göra Existens-skada direkt, men de är sällsynta. Förlorar man all Existens så är man borta för gott. Både Kraft och Existens går att hela/läka.

Ibland kan döda ta sig över till de levandes värld, i sin nuvarande form och bara för en kort tid. Hur länge man kan stanna beror på erfarenhet. Om man blir "dödad" där så skickas man tillbaka direkt, till den plats där man "korsade gränsen". Det är likadant med levande som tagit sig till dödsriket: Om de "dör" så skickas de bara hem igen.

Vanliga dödingar är inte de enda som bor i dödsriket, utan det finns hinkvis med andra varelser. Ett exempel är Visare - ett folk med särskilda förmågor som av tradition hjälper dödingar tillrätta. De räknas som rikets urbefolkning, fastän de tros vara vanliga dödingar som efter lång tid anpassats helt till omgivningen. De kan se ut precis som andra döda, förutom att hud och hår är helt vita, och ögonen är kolsvarta.

Nu tycker jag att jag har skrivit tillräckligt för tillfället. Det kommer mer senare om någon är intresserad ^_^
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Jag ändrar uppfattning...

...du kan nog hitta en viss inspiration i Riverworld ändå, även om de har stora skillnader. GURPS Riverworld är förresten baserade på Philip Jose Farmers böcker, så det kanske är där du ska börja, om inte annat så för att GURPS Riverworld troligen är out of print sedan länge.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Mera stuff

"Som sagt så förvandlas du efter döden till något som matchar din inre bild av dig själv - något du tycker att du är, eller att du borde vara. Till exempel så kan självhat göra dig till ett monster; transsexuella kan byta kön; allmän förvirring kan leda till spontana teleportationer inom några meters radie. "

Vad händer då med alla knäppa galningar som tror att de är Gud och liknande? Om man dör nöjd och glad i sin egen säng efter ett långt och lyckligt liv vad händer då? Måste man spela en plågad karaktär?

Jag är intresserad och vill gärna veta mer. Kör så det ryker.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Mera stuff

"Vad händer då med alla knäppa galningar som tror att de är Gud och liknande?"

Du får gärna se ut som Vishnu om du vill. Kanske får du till och med ett följe av små knytt om du har en snäll SL :gremwink: Förvandlingen gäller form och personlighet; du har fortfarande samma egenskaper som vanligt folk. Om vi tar monstret Mercedes som exempel, så har hon klor och ett fruktansvärt temperament - men hon är inte starkare eller snabbare än en normal människa skulle kunna vara. Hennes spelare kanske väljer att ha hög styrka, men då blir hon sämre på något annat. Förstås.

"Om man dör nöjd och glad i sin egen säng efter ett långt och lyckligt liv vad händer då?"

Om du helt och hållet trivs med dig själv så kan du bli precis likadan efter döden. Kanske blir du yngre, så att du slipper de värsta ålderskrämporna. Kanske blir du lite smalare, eftersom du inte brydde dig om att banta bort ditt överflödiga hekto. Drastiska förändringar är bara en möjlighet, inte ett krav :gremsmile:

"Måste man spela en plågad karaktär?"

Absolut inte! Om du är neurotisk eller harmonisk beror på vad du tycker är roligast att spela. Det är inget skräckspel, det här ^_^
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Mera stuff

Det låter ju riktigt trevligt (vilket i och för sig är en aning oroväckande om man tänker på var det utspelar sig, men man ska stå för sina åsikter så jag tycker att det är trevligt i alla fall).

Så kommer vi till själva spelet... Det är tämligen bisarrt, och inriktat på äventyr/action

Det tror jag är en bra idé. Ett spel som utspelar sig i dödsriket och är inriktat på, säg, filosofisk kontemplation och att lära sig acceptera det liv man nyss lämnat skulle antagligen kännas förutsgbart och tråkigt, men det här verkar mer intressant (å andra sidan kunde man ju fråga sig om det i så fall överhuvudtaget finns någon poäng med att det utspelar sig efter döden, men å tredje sidan kan man låta bli)

Hälsa mäts i Kraft och Existens - alla har från början 8 poäng i varje. De flesta skador påverkar bara Kraft, vilket ger ungefär samma effekt som att få stryk när man lever. Motsvaras av "kroppspoäng" eller "hit points". Blir man av med all Kraft så förflyttas man till en Oktagon, där man får tillbaka sina Kraftpoäng men förlorar en Existenspoäng.

Hmm... låter oroväckande TV-spelsaktigt. Nåja, det kan nog fungera i alla fall, se upp med Nintendofaktorn bara...

Jag har inte bestämt vilken Oktagon man kommer till, så ni får gärna ge förslag

Alla förslag verkar ungefär likvärdiga rent logiskt sätt (spelvärdens logik alltså). Det första alternativet gör det lite mera allvarligt att "dö" (bli av med all sin kraft, vill säga, men "dö" blev en aning kortare, och jag gör ju mitt bästa för att hålla det kort :gremcrazy:), medan det med de andra alternativen mest blir ett litet irritationsmoment.

(det kanske till och med går att använda det till sin fördel -- om man är mitt inne i en strid som man inser att man inte kommer att vinna, men som man kanske skulle klara av om man var bättre utrustad så är det kanske inte så dumt att föras till närmaste oktagon)

Det beror alltså på vilken spelmekanisk effekt du vill att det ska ha (jag har ingen aning om vad en spelmekanisk effekt är för något, men det låter ju väldigt fint).

Det kommer mer senare om någon är intresserad ^_^

Visst, jag är intresserad. Då kanske jag har något vettigt att säga också (och skulle jag dessutom ha något vettigt att skriva så skulle det ju vara ännu bättre...).

-JPS- märkte nyss att jag inte alls skrivit lika mycket det senaste året som jag föreställde mig. Och allt jag skrev var mycket bättre när jag trodde att det var försvunnet...
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Mera stuff

"å andra sidan kunde man ju fråga sig om det i så fall överhuvudtaget finns någon poäng med att det utspelar sig efter döden"

En poäng av något slag tror jag nog att jag har. Till exempel så vore det mindre trovärdigt att ha minnen av två liv om man bara har haft ett O_O Eller... jag kan inte komma på något enkelt sätt att få den här spelvärlden till något annat än dödsriket. Det skulle kräva en total omskrivning av nästan allt, vilket vore ganska dumt :gremgrin:

"låter oroväckande TV-spelsaktigt"

Tycker du? :gremsmirk:
Tja, i min hjärna känns det ganska logiskt: Ju fler gånger din ande får däng, desto större risk är det att du dör på allvar. Men sedan ska man beskriva det på ett sätt som inte blir fånigt. Det är det som är det svåra :gremcrazy:

"Det första alternativet gör det lite mera allvarligt"

Mm, det är det alternativet jag lutar åt.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Mera stuff

En poäng av något slag tror jag nog att jag har. Till exempel så vore det mindre trovärdigt att ha minnen av två liv om man bara har haft ett O_O Eller... jag kan inte komma på något enkelt sätt att få den här spelvärlden till något annat än dödsriket. Det skulle kräva en total omskrivning av nästan allt, vilket vore ganska dum

Jo, jag har alltså ingenting emot det -- det är intressant, rätt originellt och verkar kunna fungera hur bra som helst. Det jag skriver i mina parenteser behöver du inte bry dig så mycket om (även om det ibland kan hända att mer än hälften av innehållet i mina inlägg är inom parentes. Nåja).

tycker du? :gremsmirk:

Tja, jag skrev det åtminstone... Men jag litar på att du kan genomföra det utan att det blir det minsta TV-spelsaktigt alls. Just det.

Tja, i min hjärna känns det ganska logiskt: Ju fler gånger din ande får däng, desto större risk är det att du dör på allvar.

Jo, det verkar vettigt. Men samtidigt innebär det ju att man får en möjlighet att klara sig ur vissa situationer genom att helt enkelt ta emot lite mera däng och sen satsa på att kompensera det på något sätt. Där man i en "vanlig" värd skulle ha dött får man en chans till i stället. Men å andra sidna så ska det ju inte vara någon vanlig värld, så det finns ingen orsak att följa vanliga regler.

Men sedan ska man beskriva det på ett sätt som inte blir fånigt. Det är det som är det svåra

Ack ja (kommer ihåg mina egna skrotade rollspelsprojekt). Lycka till.

-JPS-
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,965
Location
Barcelona
Re: Mera stuff

Låter tufft. Några generella frågor:

Hur ser dödsriket ut? Jag får bilden av en stor bussterminal eller något där dom döda irrar omkring, men där tror jag att jag går bet. Ligger dödsriket i underjorden? Är det ödsligt och vindpinat, eldfängt och vulkaniskt eller ser det ut som den vanliga världen? Finns det städer? Kan de döda *manipulera* materian i dödsriket och bygga hus och verktyg.

Uppenbarligen kan de döda bli skadade så till den milda grad att de dör en gång till, eller förintas eller hur du nu vill ha det. Vilka omständigheter, förutom ren däng, kan driva en närmare förintelsen. Är hotet om förintelse den enda kraft som motiverar de döda (förutom eventuella personliga drivkrafter?) Man tycker ju att i en värld där det inte finns något behov av mat, skulle folk ganska snart bli ganska apatiska, eftersom det inte finns något att kämpa för. Behöver de döda äta, och om inte, vad är deras drivkraft? Makt? hur ser de dödas samhällen ut när man väl kommer under diktatorernas nivå? Finns det hierarkier av döda är de gamla härskar över de unga, eller något annat? Vilka är diktatorerna, är de också döda, eller någon annan typ av varelser. Vad är det som motiverar *diktatorernas* handlingar. Med vad rättfärdigar de sitt styre? Kontrollerar de arméer eller mäktig magi?
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Re: Mera stuff

Får man ta över novell skrivandet med dom tankarna du hade från början?
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Mera stuff

"Får man ta över novell skrivandet med dom tankarna du hade från början?"

Menar du typ att du skulle skriva den istället för mig? Njaee... Eftersom jag tänker använda både personerna och miljön i rollspelet, så vill jag inte att någon annan fipplar med dem förrän jag har ordentliga beskrivningar av allt. Om det blir en novell av det så vill jag skriva den själv.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Re: Mera stuff

Men om jag bara tar saken att båda dör o letar efter varandra.
 
Top