Mera stuff
Tack för tipsen! Har kollat lite info om Wraith, och tror att mitt spel är tillräckligt olikt det för att inte anklagas för plagiat ^_^ Ska leta efter Riverworld och Lost Souls också.
Tänkte berätta lite om Oktagon, men vet inte riktigt var jag ska börja... Kanske med en kortfattad beskrivning av novellen jag inte skrev ^_^
[color:\\"#009999\\"]
MERCEDES [/color]
Mercedes dör. Oops! Jag bestämde inga detaljer om det, men självmord är troligt. Pojkvännen, som aldrig hann få något namn, förlorar livsviljan för en tid, och anstränger sig inte tillräckligt för att överleva en farlig situation (typ olycka eller slagsmål). Så han dör också. Oops igen! Han har ett visst hopp om att de ska träffas igen, så att allt blir som förut. Men när han väl kommer till dödsriket upptäcker han att det kanske inte är så lätt som han trodde, att leta reda på en specifik person bland alla som någonsin har dött. Till att börja med reflekterar han inte över hur han själv har förändrats, uten ger sig bara iväg efter sin älskade. Gradvis inser han att han inte riktigt är den han är van vid att vara, och börjar frukta att Mercedes också har förändrats så att de inte längre känner igen varandra. Oj, vad rätt han har!
Mercedes var snäll och söt, och hade många vänner. Tyvärr var hon hopplöst deprimerad, och tyckte att hon själv var ett monster. Självhatet ledde till att hon i dödsriket faktiskt
blev ett monster.
Och sedan vet jag inte så mycket mer om det, förutom att Mercedes förmodligen kommer att finnas med i reglerna som exempel-RP eller något. För jag tycker fortfarande att hon är söt
[color:\\"#009999\\"]
OKTAGON [/color]
Så kommer vi till själva spelet... Det är tämligen bisarrt, och inriktat på äventyr/action.
Som sagt så förvandlas du efter döden till något som matchar din inre bild av dig själv - något du tycker att du är, eller att du borde vara. Till exempel så kan självhat göra dig till ett monster; transsexuella kan byta kön; allmän förvirring kan leda till spontana teleportationer inom några meters radie. Typ.
Dödsriket är bokstavligt talat hur stort som helst, för att få plats med alla dödingar. Det är indelat i olika stora områden, som styrs av mer eller mindre välvilliga diktatorer. Det finns egentligen inga lagar, utan allt beror på ledarnas åsikter och humör. I princip kan du göra vad du vill, men vem som helst kan straffa dig för det. Områdena kan se ut hur som helst, och naturlagarna fungerar annorlunda än i de levandes värld. I varje område finns ett åttakantigt rum, en Oktagon, där nykomlingar hamnar när de precis har dött. Det finns senare möjlighet att förflytta sig mellan Oktagoner.
Hälsa mäts i Kraft och Existens - alla har från början 8 poäng i varje. De flesta skador påverkar bara Kraft, vilket ger ungefär samma effekt som att få stryk när man lever. Motsvaras av "kroppspoäng" eller "hit points". Blir man av med all Kraft så förflyttas man till en Oktagon, där man får tillbaka sina Kraftpoäng men förlorar en Existenspoäng. Jag har inte bestämt vilken Oktagon man kommer till, så ni får gärna ge förslag:
<ul style="list-style-type: disc">[*] Den första man kom till när man dog. Fördel: Man vet var man är. Nackdel: Har man rest långt innan dess så är man jäkligt långt från där man ska vara.
[*] Den som är närmast. Fördel: Inte alltför långt att gå. Nackdel: Man kanske aldrig har varit där, så man vet inte vilket håll man ska åt.
[*]Den senaste man var i. Fördel: Man kan till viss del bestämma själv var man vill hamna (genom att undvika Oktagoner på platser man inte vill tilbaka till), och man kommer alltid till en plats man känner igen. Nackdel: SL måste komma ihåg att notera när någon går in i en Oktagon, så det gäller att inte vara slarvig. Annars kommer jag inte på några direkta nackdelar. [/list]
Det finns också vissa vapen och varelser som kan göra Existens-skada direkt, men de är sällsynta. Förlorar man all Existens så är man borta för gott. Både Kraft och Existens går att hela/läka.
Ibland kan döda ta sig över till de levandes värld, i sin nuvarande form och bara för en kort tid. Hur länge man kan stanna beror på erfarenhet. Om man blir "dödad" där så skickas man tillbaka direkt, till den plats där man "korsade gränsen". Det är likadant med levande som tagit sig till dödsriket: Om de "dör" så skickas de bara hem igen.
Vanliga dödingar är inte de enda som bor i dödsriket, utan det finns hinkvis med andra varelser. Ett exempel är
Visare - ett folk med särskilda förmågor som av tradition hjälper dödingar tillrätta. De räknas som rikets urbefolkning, fastän de tros vara vanliga dödingar som efter lång tid anpassats helt till omgivningen. De kan se ut precis som andra döda, förutom att hud och hår är helt vita, och ögonen är kolsvarta.
Nu tycker jag att jag har skrivit tillräckligt för tillfället. Det kommer mer senare om någon är intresserad ^_^