Nekromanti Lite frågor som någon kan hjälpa med ?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"En sak; färdigheten Teoretisk magi borde väl gå att lära sig under "avhållsamhetsperioder", eller?"

Det är typ den enda som jag skulle kunna gå med på, och det är på håret.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Hmm.. krille du vill verkligen inte att man ska kunna studera magi och genom att förstå den bättre bli bättre på att hantera magi ? =)


"Spela roll. Principen kanalisering gäller. Om det är Ritual eller Ceremoni som bevisar det spelar föga roll. "

Knappast.. Det är guden som ger filament till en och samma person.. de andra ber bara guden göra det..
Till skillnad från en ritual där varje person måste alstra den kraft han behöver för att genomföra det han tänkte.
Dvs du behöver vara så pass mäktig att du är en gud och kan skapa Teotropi.. finns inga andra sätt att Kanalisera magi.. och om det skulle gå att göra.. varför i hela friden finns det inga regler för det ? (vanlig mundan magi.. inte Teotropi som inga andra än gudarna kan alstra.. eller skapa.. ) du borde läsa vad som står i den heliga regelboken krille.. =)


men men.. återkommer om ett par timmar med ett uförligare svar.. =)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"du vill verkligen inte att man ska kunna studera magi och genom att förstå den bättre bli bättre på att hantera magi ? =)"

Vad jag inte vill är att "enbart studera magi" ska räknas som "avhållsamhet från magi".

Liksom, alla magifärdigheter utom möjligen "Teoretisk magi" är praktiska färdigheter. Praktiska färdigheter måste praktiseras för att man ska bli bättre på dem. Att praktisera en färdighet är inte att avhålla sig från att använda dem. Ergo: att studera/utbilda sig/träna sig/whatever i allt utom möjligen "Teoretisk magi" är inte avhållsamhet.

" och om det skulle gå att göra.. varför i hela friden finns det inga regler för det ?"

Därför att kanalisering i den form som används i undervisning inte behöver andra regler än de som finns för undervisning, träning och studerande. Vilket jag har försökt att få fram ett tag nu.
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Men för faen ...

Härmed inför vi nu en ny Mystisk Färdighet.

"Kanalisering av Filament."

Hur svårt var det?
Dumt att göra det svårare för sig än vad det är.

Eller utan att införa något nytt.
"Har man färdigheterna: Undervisning (spec Magi) - Alstra - Teoretisk Magi - så kan man lära sig att Kanalisera Filament . till det FV av de ovanstående som man har lägst i".

Du ser ... man kan göra det exakt hur krångligt man vill .....
---------------------------

Och jag måste hålla med Krille.
Att studera Magi utan Praktik är lite som att göra lumpen vid skolbänken "och sen så får ni tänka på SARA ..."

Dvs .. det går inte att genomföra bortom det absolut mest grundläggande. Och angående Kongelat ... om man låter folk som inte kan dissipera lära sig alstra .... ja då får vi väldigt lätt väldigt snabbt väldigt få magiker.

Tänk på att en hyfsad alkemist med tillgång till ett bra labb och labbråttor (studenter) kränger ut 5-6 filament om dagen till ett lågt pris. Så nog fan låter magiker sina elver FÖRST lära sig dissipera. Och en liten fotnot, häng inte upp dig på pris och lönelister i Eon böckerna - dom har inte ett rätt.

MvH
Kullendorff
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Vettighet och grejer

Härmed inför vi nu en ny Mystisk Färdighet.

"Kanalisering av Filament."

Hur svårt var det?


En av dom få vettiga sakerna jag hört sägas i hela tråden.
Grattis ! Hur känns det att vara klok ? :)


/Grottrollet Naug
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Bly är instabilt

bly är stabilt och ger inte ifrån sig någon strålning i sig
Joho, men lite långsamt. Allt går mot järn. Tror jag. Men ingen vet väl?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Magifilosofiteori

Vad som händer med en besvärjelse bestäms av ett antal tärningar. Tärningarnas resultat tros inte vara förutbestämda då vi inte längre vill leva i en deterministisk värld. Så därför måste magi vara slumpartad.
 

Deishun

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
30
Regler hit och regler dit...

Ser ut som att det är värt att påpeka att det tydligen går hur bra som helst att lära sig magi totalt teoretiskt, åtminståne enligt Henea.

Henea kastade totalt tjugoen besvärjelser under sin levnadstid, alla under lärlingstiden. Om vi nu utesluter att dessa besvärjelser var eldklot och blixtar mot framstormande troll eller dylika situationer som skulle kunna ge riktiga förbättringsslag så måste man nog säga att Henea måste lärt sig en stor del Alstra, Transformeing, Besvärjelse och Ritualfärdighet genom rent teoretiska studier.

Det var ju så att Henea var Magister, villket innebär att hon passerat både Adept, Dicipel och Magus gradernas initieringsprov för alla dessa färdigheter, hon måste därför ha haft åtminstone skapliga kunskaper innom dessa områden, kunnskaper ej förvärvade genom att väva magi.

-

En regel som jag saknade I magiboken var just någon form av kanalisering. En oerhört viktig regel om det skulle vara möjligt, speciellt i ritualer.
Dessutom skulle den vara intressant magiteoretiskt. Vad händer om två magiker alstrar ett filament var, den ena magikern ger den andra sitt filament men detta har samma Henea-tal som det han höll på, vad händer? Okontrollerad dissipation låter sannolikt....

Själv har jag övergett Eons magisystem helt och gjort ett eget för mina kampanjer. Jag försökte först modifiera det för att inkludera de saker som borde ingå i ett ordentligt system men grunden är helt enkelt för stel för min smak.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Regler hit och regler dit...

"Ser ut som att det är värt att påpeka att det tydligen går hur bra som helst att lära sig magi totalt teoretiskt, åtminståne enligt Henea."

Tja, uppenbarligen går det att lära sig magi totalt teoretiskt, men då kan man det också bara rent teoretiskt. Det vill säga, man har färdigheten Teoretisk magi. Vilket också mäster Hanea var en jävel på.

"Vad händer om två magiker alstrar ett filament var, den ena magikern ger den andra sitt filament men detta har samma Henea-tal som det han höll på, vad händer?"

Kanaliseringen misslyckas. De två filamenten kan inte komma till samma magiska fält.

"Jag försökte först modifiera det för att inkludera de saker som borde ingå i ett ordentligt system"

Så vad bör enligt dig ingå i ett ordentligt system?
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
Re: Bly är instabilt

>>bly är stabilt och ger inte ifrån sig någon strålning i sig
>Joho, men lite långsamt.

Bly är lätt radioaktivt men det är även du (kom i håg H2, C14, O18, etc). Alla ämnen har radioaktiva isotoper men alla förekommer inte naturligt (alt. i mycket små mängder). Skall man vara petig så har varje grundämne ett oändligt antal olika isotoper. De flesta grundämnen har mätbara mängder av flera isotoper. Dessutom beror det på vilken tidskala vi pratar om t.o.m. protoner sönderfaller (dock VÄLDIGT långsamt).

>Allt går mot järn.

Nej.

>Men ingen vet väl?

Fysiker har en ganska bra ide.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Fysik [ot]

Bly är lätt radioaktivt men det är även du (kom i håg H2, C14, O18, etc).
Deuterium klassas inte som radioaktivt (däremot tritium) , men allt är ju det, utom järn, då det har lägst massa per nukleon och massa har väldigt hög energikvalitet.

Dessutom beror det på vilken tidskala vi pratar om t.o.m. protoner sönderfaller (dock VÄLDIGT långsamt).
Det var kanske det jag försökte få fram.

>Allt går mot järn.

Nej.

Jo, det gör det, det är då stjärnor dör, då allt väte, helium, syre och så slagit ihop sig till järn.

>Men ingen vet väl?

Fysiker har en ganska bra ide.

För några hundra år sedan var jorden 6000 år gammal, nu är den närmare miljonen gånger så gammal, var skall det sluta. Dessutom så sjönk Titanic, hon var ju osänkbar. Lita inte på någon. Gnothi seauton.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: Lite svar

Jag tycker att man skall kunna öka den med 20 cm, men svårighetsökning blir fortfarande Ob1T6.
Ja, jag menade det, men jag sa inte det. Vi tcker samma.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: Lite svar

Uppföljning sker i sist i rundan. Då kan man bara göra kvickt anfall och sen uppföljning på det. Snabbt men kraftlöst.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: Lite svar

Uppföljning sker inte sist i rundan. Uppföljninger sker direkt efter attacken, om attacken bara lyckas knuffa motståndaren bakåt.
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Ett bra exempel.

Försök lära dig köra bil utan praktik = omöjligt. /images/icons/tonguea.gif
 

Deishun

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
30
Re: Regler hit och regler dit...

"Tja, uppenbarligen går det att lära sig magi totalt teoretiskt, men då kan man det också bara rent teoretiskt. Det vill säga, man har färdigheten Teoretisk magi. Vilket också mäster Hanea var en jävel på."

Trodde du skulle säga så, det var därför jag sa det där om att Henea var magister och altså måste klarat en hel del prov i färdigheterna Besvärjelse, Alstra, Ritual och så vidare. Hon var knappast en mästare på dessa färdigheter men någorlunda kunde hon dem i alla fall.

"Så vad bör enligt dig ingå i ett ordentligt system?"

Tja, det är som sagt en smaksak, regler för kanalisering är högst relevant, sen så höll jag på en del med ökade detaljer vad det gäller utformningen av ritualer och fomaliserde besvärjelser. Det jag till slut körde fast på är dock hur stelt systemet är i grunden. Framför allt kommer denna stelhet från den här likheten:

Ob1T6 svårighet = 1 filament = Ob1T6 skada = Ob1T6 helning = Ob1T6 svårighetsökning = 1 rang = osv.....

Eon systemet är balanserat kring enheten 1 filament, som kommer från att man slår en tärning för varje filament, man kan altså inte dela ett filament eller konglegat på grund av att tärningar är odelbara (heh..). Tyvärr är ett filament aldeles för stort som minsta enhet och Ob1T6 som minsta svårighetsförändring är aldeles för stort, en så låg... upplösning.. hos systemet gör det stelt, oflexibelt och förutsägbart. Detta är dock i min mening, jag vet de som tycker att det är ett jättebra system.

Det system som jag gjorde istället har en mindre magisk enhet, och är desutom mer fokuserat på hur själva inlärningen av magi ser ut, det var därför jag fann den här diskussionen intressant. Mitt system behandlar till stor del hur en magikunning måste kämpa för att få kontroll över sina förmågor och långsamt utvecklas mot en äkta magiker, något som tar mycket lång tid och få lyckas med. Inga unga ärkemagiker här inte.

En magikerlärling startar med mer nackdelar än fördelar av sin magiska talang (dvs, fömågan att fungera som en kanal för en viss typ av magisk energi), en talang som växer och blir mer okontrollerad allt eftersom tills lärlingen lyckas bemästra den eller tar livet av sig. Med tiden utvecklar lärlingen kontroll över sin förmåga, förhoppningsvis med en mästares hjälp, och kan börja använda den på ett användbart sätt (detta liknar försvagad inproviserad magi), efter mycket mycket träning senare kan magikern börja lära sig högre magi (liknar vagt formaliserad/ritual magi).

Den vilda magin samt den improviserade magin är helt praktiska färdigheter, de måste tränas (eller snarare uthärdas i fallet vild magi). Den högre magin är till stor del teoretisk men innehåller praktiska inslag som till exempel motsvarigheten till Transformenting som är en färdighet endas tillgänglig för Högre magi (gränserna för olika sorters magisk kraft är dock mycket vagare än Eons aspekter, det finns mycket man kan göra med olika sorters energi men få liknande resultat. Ett exempel är att både eld och jord kan användas för att göra någon stark, tyvärr medför båda biefekter i form av aggressivitet hos den eldpåverkade samt långsamhet hos den jordpåverkade. Bieffekter kan tas bort vid vid nogrannt formaliserande i Högre magi).

Något annat som jag försökt med systemet är att det går mot ökad realism. Den 'effekt' som orsakar eld ger till exempel inte någon skada, den ger eld, om sen någon/något skulle utsättas för denna eld så är det bara att betrakta den som villken eld som helst. Elden blir givetvis hetare och så om mer magisk energi är lagd i den men den följer ändå de vanliga reglerna för eld och antändning. På ett liknande sätt är verkningarna av andra slags magi konsekventa med liknande naturliga effekter. Jag har också försökt sätta energikraven till magi efter den realistiska energiförbrukningen för effekten snarare än hur bra den är, ett realistiskt system skall inte balanseras på ett sådant sätt.
 

glappkaeft

Veteran
Joined
23 Jul 2000
Messages
66
Location
Sundsvall
Re: Fysik [ot]

>>Bly är lätt radioaktivt men det är även du (kom i håg H2, C14, O18, >>etc).
>Deuterium klassas inte som radioaktivt (däremot tritium) , men allt är
>ju det, utom järn, då det har lägst massa per nukleon och massa har
>väldigt hög energikvalitet.

Min "Physics handbook" innehåller tre naturligt förekommande radioaktiva järnisotoper.

>>>Allt går mot järn.
>>Nej.
>Jo, det gör det, det är då stjärnor dör, då allt väte, helium, syre
>och så slagit ihop sig till järn.

Nu pratar du om något helt annat nämligen fusion. Dessutom så är det uppenbart att du har fel då bly existerar. Det tyngsta ämne som en stjärna kan producera beror på stjärnas storlek (och livsfas) och varierar mellan helium och någonstans runt uran.

>>>Men ingen vet väl?
>>Fysiker har en ganska bra ide.
>För några hundra år sedan var jorden 6000 år gammal, nu är den
>närmare miljonen gånger så gammal, var skall det sluta.

Det är en stor skillnad mellan att gissa och vetenskapliga observationer. Man kan vara ganska säker att 99,99% av all nuvarande fysik är korrekt. Alla framtida vetenskapliga teorier måste nämligen förklara samma observationer som dom nuvarande gör.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Regler hit och regler dit...

"Tyvärr är ett filament aldeles för stort som minsta enhet och Ob1T6 som minsta svårighetsförändring är aldeles för stort, en så låg... upplösning.. hos systemet gör det stelt, oflexibelt och förutsägbart."

Får jag då frågar vad du jämför med? "Ett annat känt svenskt fantasyrollspel" (som det så fint heter) har uppdelningen 1 poäng PSY = 1 effektgrad = 1T6 skada (utan kroppsdelar) = 1 steg på grundegenskapsgruppen. Ett berömt utrikiskt fantasyrollspel med tung fokusering på magi har uppdelningen 1 poäng rå vis = fem poäng svårighet = 1 magnitud besvärjelse = 0,5 slumpgeneratornormalspann.

Vad jag finner stelt är avsaknad av konvertering från olika möjliga skalor, som i till exempel det andra kända svenska fantasyrollspelet, där 1 poäng PSY bara kan omvandlas till 1 effektgrad. Först om just den besvärjelser tillåter det kan man gå vidare till en annan skala (till exempel 1T6 skada). Tack vare att Eon har just konverteringsmöjligheten 1 = 1 = 1 = 1 osv så finner jag det synnerligen flexibelt.

Jag tvekar inte på att ditt system har fördelar. Jag har dock svårt att se varför ditt system och Eons system skulle vara helt oförenliga.

"Något annat som jag försökt med systemet är att det går mot ökad realism."

Vilket är, när man talar om magi, ett ytterst flytande och luddigt mål. Trots allt talar vi magi nu, inte fysik. Vi talar om filament, inte kilojoule värmeenergi. Vi talar om transformeringar, inte om termodynamikens andra lag. Vi talar om Haneas uteslutningsprincip, inte Heisenbergs osäkerhetsrelation.

Jag har under en viss tid här på forumet försökt presentera en världsbild som inte bygger på newtonsk/einsteinsk/borhsk fysik (vilka naturligtvis inte ens finns på Mundana, och knappt ens förstås här), utan som bygger på mundansk magiteori, och som förklarar mundanska fenomen så som de skulle förklaras på Mundana. Jag har under det arbetet utgått från den metafysik som vi byggde när vi byggde magisystemet, som nästan helt saknar koppling till jordisk fysik. Likförbannat har folk lust att blanda in atomer, legeringar, genetik och allskäns modernt bråte.

Rätt ofta känns det som att budskapet helt enkelt inte går fram. Men vi tar budskapet igen: realism i form av att magi ska följa jordiska fysiska naturlagar är totalt blöja i Mundana. Mundansk magi har inga kopplingar till jordisk fysik. Därför är det bara löjligt att tala om "ökad realism". Talar vi konsekvens med världsbilden i Mundana, då talar vi om något helt annat, men realism är det inte.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Regler hit och regler dit...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

"Tyvärr är ett filament aldeles för stort som minsta enhet och Ob1T6 som minsta svårighetsförändring är aldeles för stort, en så låg... upplösning.. hos systemet gör det stelt, oflexibelt och förutsägbart."

Får jag då frågar vad du jämför med? "Ett annat känt svenskt fantasyrollspel" (som det så fint heter) har uppdelningen 1 poäng PSY = 1 effektgrad = 1T6 skada (utan kroppsdelar) = 1 steg på grundegenskapsgruppen. Ett berömt utrikiskt fantasyrollspel med tung fokusering på magi har uppdelningen 1 poäng rå vis = fem poäng svårighet = 1 magnitud besvärjelse = 0,5 slumpgeneratornormalspann.

<hr></blockquote>


Jag tror han menar att Ob1T6 i grunden är en för stor svårighetsenhet, något som jag faktiskt kan hålla med om. Det är en ofantlig skillnad i praktisk svårighet mellan Ob2T6, Ob3T6 och Ob4T6.
 
Top