Nekromanti Lite extra input

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Goddagens!

Rakt på sak: Jag funderar på att slänga in mina spelare i slaget mot Vrimzikiels upprorshär. Det står att den har ungefär 500 man, men det står inte vad ungefär den bör bestå av. Någon som har några idéer?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Förmodligen består hären mestadels av ashariska lycksökare, cirefalska straffarbetare som hoppat av. några cirefalska avhoppare precis som han själv.
En stor del med legoknektar och gammalt rövarpack.
Några rauner som gärna är med och plundrar osv osv.

Skulle nog tro att majoriteten är ashiariska lycksökare/legeknektar/rövare(flera ord för samma sak?)


/poseur letar bra Risinginlägg
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Håller med dig Poseur, men jag skulle också se en än större variation och "packighet". Typ två dussin bazirktiraker och deras shamankvinna som kan besvärja fram en dimma. Eller plocka ut en vapenmästare eller tre ur Vapenmästaren, några av de som verkar ondast. Någon som kan skjuta skarpt med en båge tvärs över krigszonen, eller den onde riddaren som omnämns i vissa stämningstexter som cirzariddarens (Tzorcelan?) nemesis.

Finns det någon lokal baron som kanske bundat med Vrimzikel?


Något som inte är direkt svar på frågan, men som är tips till upplägget är väl att ge RP typ två chanser att förminska Vrimzikels armé. Kanske döda ledaren för ett litet legoband så att de bailar, eller kidnappa baronens kära dotter så att han inte vill vara med.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ja håller absolut med dig Fryksdal.
Även om jag faktiskt räknade in tiraker i ashariskt skum and vilany. Alla andra kanske inte gör det så det var bra att du påpekade det, och jag håller med att dom bör ha en högst otrevlig shamankvinna(tirak) i sitt led. Det skulle kunna förklara en hel del hur Vrimzikel´s här är så framgångsrik.

Fick en annan idé angående din barongrej. Vrimzikel och några skickliga närstående kanske kdinappar "baronens" dotter istället och kräver att baronens soldater står på hans sida.


Den ända gången jag använt vrimzikel i mina kampanjer är tyvär bara en gång. Det var i consaber där Rollpersonerna spelade grevar på Danbrean och en utav grevarna var inriktad på utrikeshandel. Han hade tidigare i sitt liv träffat den här härliga upprorsmannen och dom kom mycket bra överens.
Greven sålde nämligen vapen till riktigt billigt pris(läs gav bort) till Vrimzikel så att han kunde fortsätta vara en stor nagel i ögat på Caeserion.
Detta skulle kunna användas om man vill ha ett större politiskt perspektiv, men på lite närmare nivå så är det onödigt.


Vidare så tycker jag att vrimzikel bör ha en gammal cirzariddare som delar hans "ondsinthet" och tycker att cirza står på deras sida och att dom gör rätt. Cirefalernas sammhälle måste renas ifrån den dekadenta ondo som cirza fördömmer.


/poseur-dricker kaffe och hittar inte just det där Risinginlägget:/
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Härens ledare: Vrimzikiel.

Härens förkämpar: de två bröderna Hadum

Legoknektar (Krigarens väg, sid 95), cirefalier, drunokier, jargier, thalasker, osv...

Fredlösa (Eon3SH, sid 49)

Auser(?)

Det verkar helt klar som det finns raunländska element (Cirefalier, sid 59).

Kanske troligt att de har ett lätt rytteriet med bågskyttar

Några riddare?

Jargiska "rådgivare"
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Här är det enda material som finns i Jargien-boken som jag håller på att skriva:

"Precepten Selinos Avensis i Thara-Tiannon sägs också vara ledare för den så kallade ’barbarbyrån’ (en avdelning inom Ignariosorden). Precepten har agenter som verkar inom Vrimzikiels upprorshär. Det ryktas också att det skall finnas tempelriddare från Preorim Nove och Kaalds hand i staden [Thara-Tiannon] för att avslöja och likvidera spioner utsända av kättaren Vrimzikiel."

...alltså tveksamt till om det skulle kunna finnas "Jargiska rådgivare" som jag skrev i inlägget ovan.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hmm tycker det skulle låta intresant med en jargisk rådgivare dock, kan ju skapa en hel del konflikter.
Jargien är ju en enorm byråkratiskt djungel så någonstans kan man säkert hitta någon som stöder vrimzikel.

Vilket gav mig en änn ondskefullare och elakre idé

Moderkyrkan stöder vrimzikel genom massa byråkratiskt krångel och liknande så att man inte kan spåra pengarna ifrån kyrkan.

Kyrkan tycker helt enkelt det är billigare och effektivare att låta kättarna döda varanndra än att låta förklara ytterligare ett korståg.
Dessutom skulle inte jargien klara sig om relationerna med cirefalerna försämmrades så därför måste kyrkan vara tysta med sina operationer.
Alltså tyst stödja Vrimzikel med vapen och "falskstämplade" mynt(dock av riktig metall) så dom kan få lite mer pengar i kassan.
För varje kättare vrimzikel dödar så slipper en korsfarare riskera sitt liv.
Alltså två saker av ondo förgör varann.


/Poseur blir nog nu brännd för kätteri för att påstå att den heliga moderkyrkan skulle stödja kättare och hedningar.
 

Demo

Veteran
Joined
27 May 2008
Messages
18
Location
Norrköping
Jag ska använda mig av samma ide som dig faktiskt i min kampanj, men mina rp ska inte kämpa emot Vrimzikiels upprorshär.
Min tanke är att de ska på någe sätt ansluta sig till hären.

Det finns ju lite uppgifter om Vrimzikiels här i ett äventyr... kommer inte ihåg vilket det är men det är rätt bra fakta faktiskt. Det är en kampanj på 3 delar har jag för mig, det är inte neogames som har gjort det... jag hittade det på nätet.

Mina planer är lite att Vrimzikiels här ska vara med i ett större slag framöver med flera andra "små" härar.
Det börjar nalkas oro i Mundana om man säger så, sen att Caserion inte ligger så bra till i mina framtida planer heller och där kommer Vrimzikiel att ha en stor roll att spela :gremlaugh:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Vrimzikiel är ju redan förskjuten av Cirzatemplet så han kan ju likagärna låta sig döpas in i Daakkyrkan och på så sätt få jargiskt stöd (i och med att det ligger i Kejsardömets intresse att destabilisera Asharien). Bara en tanke, nåt sånt skulle åtminstone jag ha gjort i hans situaion...
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Äventyr

Här finns äventyret som beskriver Vrimzikiels upprorshär, det heter En Dolk I natten. Visserligen är det inte officiellt material, men det kan ju ge idéer.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Anledning såklart att jargiska moderkyrkan inte kan stödja vrimzikel är ju således att vrimzikel även plundrar caserion ju. Skulle det läcka ut att jargien hjälpte V så skulle nog cirefalerna vara ganska sura.

Hade Vrimzikel bara plundrat i asharien hade det varit en annan femma.(men man kan fortfarande inte öppet stödja kättare)

/Poseur påpekar
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag hoppas att det finns vältäckande material om Jariens relation till cirefalierna i modulen, eftersom de har täta handelsrelationer (och en cirefalisk minoritet i vissa städer i södra Jargien, om jag inte minns fel) men tillhör en annan tro... och detsamma gäller dvärgarna (båda grupperna bränns för övrigt friskt under pesten i min nuvarande kampanj; toleransen minskar väldigt snabbt när de högre makterna tycks bestraffa människan).

Och, som sagt, Jargien består ju av många delar som inte nödvändigtvis anser samma sak, och skumma jargier i för fina kläder med oklara ärenden ger nog ett väldigt bra stämningstillskott till de flesta skummare fraktioner :gremwink:
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Slaget vid röda floden (OT)

Fanns det inte något gammalt konventsäventyr som började med att rollpersonerna deltog som soldater i kriget mot Vrimzikiel? Jag tror det hette "Slaget vid röda floden" eller något åt det hållet, men jag kan tyvärr inte hitta det någonstans. Vet någon annan var det finns?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jo jag håller med om att falska mynt är ganska töntigt. Vapen räcker gott och väl.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jo han plundrar i asharien också. Hade han bara plundrat asharien så hade ju kyrkan kunna stött honom öppet eller hur? det är ju bara kättare där ändå.
Men nu plundrar han i caserion också, och jargien har inte råd att mista de bra relationerna med cirefalerna.

Men gör man det tyst så låter man kättare(vrimzikels här) döda kättare i både asharien och caeserion. Alla vinner på det, ifrån kyrkans synsätt åtminstonde
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Hehe, då blir det ännu svårare för jargierna. De måste alltså stödja Vrimizikiel i Asharien, men inte i Caserion... Kanske jargierna utfärdar något form av "kaparbrev" för landbruk mot Asharina/Soldarn. Skulle det funka?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hah jag tycker ett "kaparberv" utfärdat emot asharien/soldarn skulle vara ett underbart byråkratiskt koncept som nog bara jargien skulle komma på.
Jargiska kyrkan (inkvisitionen) skulle ju kunna betala per capita infångad asharisk kättare. Helst levande så dom kan visa upp denne i en ofentlig tortyr/avrättning.


/poseur gillar kaparbrev på land
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Det låter som en rolig idé, men hur tas kättarna till Jargien (om de gör det) utan att någon börjar lägga näsan i blöt? Fast iofs så kanske ingen direkt bryr sig.
 
Top