jensofsweden
Stjärnmagiker
Hello alla,
Efter att ha skapat tabeller för unga karaktärer till en kommande kampanj har jag nu gått till nästa steg av förberedandet för deras karaktärsskapande, Mysterier. Detta kommer färdigställas i två delar, magiska mysterier och religiösa mysterier.
Del 1 - Magiska Mysterier
Jag har valt att lägga mest vikt vid magiska mysterier då jag tror chansen är mycket större att spelarna väljer en magisk väg snarare än en religiös väg till att göra mystiska saker. Av den anledningen har jag valt att börja med den magiska delen istället för den religiösa delen.
Jag har velat lite över att ge dem tillgång till alla aspekter vid karaktärsskaparstadiet, eftersom 20 aspekter kan bli lite överväldigande (vissa spelare är helt nya till Eon), men att ha många alternativ är ju inte heller helt fel. Min tanke är just nu att fixa fram typ 3-5 mysterier till varje aspekt, och bestämma senare ifall vissa ska läggas undan tills rollpersonerna mognat lite och kan handskas med mer avancerade grejor.
Eftersom karaktärerna är unga så kommer de såklart inte ha tillgång till superfarliga grejer. Detta beror dels på att lärare mest troligt inte vill riskera att deras studenter drabbas av en massa borttoning och riskerar att försvinna, och dels på att barn inte har bra konsekvenstänk och kan därmed bli helt jävla livsfarliga om de kan kasta eldbollar och grejs när de får något utbrott.
As such så har jag satt följande begränsningar för magiska mysterier:
1. Barn kan inte lära sig ritualer. De klarar inte av att fokusera på en uppgift tillräckligt länge och är inte tillräckligt kunniga eller pålitliga för att handskas med så pass starka krafter.
2. Svårighetsgraden för barns besvärjelser kan inte överskrida 10, men bör helst ligga någonstans mellan 4-8. Barn är sämst på typ allt och man måste därför lära dem väldigt enkla grejer så att de kan träna på att använda magi samtidigt som att riskerna för att de ska drabbas av okontrollerade dissipationer minimeras.
3. Besvärjelser ska helst inte kunna orsaka direkt skada. Barn har dåligt konsekvenstänk så det betraktas generellt som en ganska jättedålig idé att ge dem tillgång till krafter som allvarligt kan skada dem själva eller andra personer i deras omgivning.
Del 2 - Religiösa Mysterier
Då karaktärerna kommer vara Soldier så kommer deras huvudreligion vara Samoriska Läran. Dock finns en minimal chans att en karaktär kan tillhöra en minoritetsreligion, har dock gjort dessa till Dibuk/Jordmodern då dessa i princip kan tolkas som att man endast dyrkar en av Aurias/Pelias gudarna.
Precis som med magin så kommer barnen vara lite begränsade med vad de kan lära sig, dock är det mindre barriärer än för magiska mysterier eftersom alla kan dyrka gudar lika bra, gör man fel så betyder det ju bara att man är en dålig troende och måste dyrka bättre.
Följande begränsningar gäller för religiösa mysterier:
1. Barn kan endast lära sig korta ceremonier (max 30 minuter). Ceremonierna måste vara enkla och med få detaljer, annars blir det lätt fel.
2. Svårighetsgraden kan inte överskrida 10, men bör helst ligga någonstanns mellan 4-8.
3. Mysterierna ska helst inte orsaka skada.
All hjälp och förslag uppskattas stort!
// JoS
Efter att ha skapat tabeller för unga karaktärer till en kommande kampanj har jag nu gått till nästa steg av förberedandet för deras karaktärsskapande, Mysterier. Detta kommer färdigställas i två delar, magiska mysterier och religiösa mysterier.
Del 1 - Magiska Mysterier
Jag har valt att lägga mest vikt vid magiska mysterier då jag tror chansen är mycket större att spelarna väljer en magisk väg snarare än en religiös väg till att göra mystiska saker. Av den anledningen har jag valt att börja med den magiska delen istället för den religiösa delen.
Jag har velat lite över att ge dem tillgång till alla aspekter vid karaktärsskaparstadiet, eftersom 20 aspekter kan bli lite överväldigande (vissa spelare är helt nya till Eon), men att ha många alternativ är ju inte heller helt fel. Min tanke är just nu att fixa fram typ 3-5 mysterier till varje aspekt, och bestämma senare ifall vissa ska läggas undan tills rollpersonerna mognat lite och kan handskas med mer avancerade grejor.
Eftersom karaktärerna är unga så kommer de såklart inte ha tillgång till superfarliga grejer. Detta beror dels på att lärare mest troligt inte vill riskera att deras studenter drabbas av en massa borttoning och riskerar att försvinna, och dels på att barn inte har bra konsekvenstänk och kan därmed bli helt jävla livsfarliga om de kan kasta eldbollar och grejs när de får något utbrott.
As such så har jag satt följande begränsningar för magiska mysterier:
1. Barn kan inte lära sig ritualer. De klarar inte av att fokusera på en uppgift tillräckligt länge och är inte tillräckligt kunniga eller pålitliga för att handskas med så pass starka krafter.
2. Svårighetsgraden för barns besvärjelser kan inte överskrida 10, men bör helst ligga någonstans mellan 4-8. Barn är sämst på typ allt och man måste därför lära dem väldigt enkla grejer så att de kan träna på att använda magi samtidigt som att riskerna för att de ska drabbas av okontrollerade dissipationer minimeras.
3. Besvärjelser ska helst inte kunna orsaka direkt skada. Barn har dåligt konsekvenstänk så det betraktas generellt som en ganska jättedålig idé att ge dem tillgång till krafter som allvarligt kan skada dem själva eller andra personer i deras omgivning.
Del 2 - Religiösa Mysterier
Då karaktärerna kommer vara Soldier så kommer deras huvudreligion vara Samoriska Läran. Dock finns en minimal chans att en karaktär kan tillhöra en minoritetsreligion, har dock gjort dessa till Dibuk/Jordmodern då dessa i princip kan tolkas som att man endast dyrkar en av Aurias/Pelias gudarna.
Precis som med magin så kommer barnen vara lite begränsade med vad de kan lära sig, dock är det mindre barriärer än för magiska mysterier eftersom alla kan dyrka gudar lika bra, gör man fel så betyder det ju bara att man är en dålig troende och måste dyrka bättre.
Följande begränsningar gäller för religiösa mysterier:
1. Barn kan endast lära sig korta ceremonier (max 30 minuter). Ceremonierna måste vara enkla och med få detaljer, annars blir det lätt fel.
2. Svårighetsgraden kan inte överskrida 10, men bör helst ligga någonstanns mellan 4-8.
3. Mysterierna ska helst inte orsaka skada.
All hjälp och förslag uppskattas stort!
// JoS