Nekromanti less

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
jag är så himmla less på att det är så OTROLIGT mycket bättre att skapa en ung karraktär än en t.ex uråldrig!
om man skapar en uråldrig får man typ +4 Psyke! har man levt i låt säga 86 år och inte höjt fitt Psyke mer än 4?

vad tror dom att man gjort under hela sitt liv?!?, kliat sig på magen eller..
Om man däremot spelar tar det inte ells lång tid tills man fått +10 Psyke!

USH

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Öh va? Vilket spel snackar du om? Det kanske vore en bättre idé att göra inlägget på det spelets forum (låter lite som Drakar) än på det allmänna rollspelsforat...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Tips: Lägg av med DoD6 om du irriterar dig på sådana här saker. Det finns många utav dem i reglerna. I övrigt håller jag med föregående inläggare.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Efterblivna alver

Vi kan ju också ta upp en annan sak som är fel i många rollspel. Alver och ibland även dvärgar börjar oftast på mycket hög ålder. Ibland över hundra år. Ändå har de lärt sig lika mycket som en människa gör på kanske 24 år. Så trott all mystik och alvernas intellekt och visdom så är de ju ganska efterblivna. Deras kunskapsnivå kan ju inte ha något att göra med deras fysiska utveckling.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"jag är så himmla less på att det är så OTROLIGT mycket bättre att skapa en ung karraktär än en t.ex uråldrig! om man skapar en uråldrig får man typ +4 Psyke! har man levt i låt säga 86 år och inte höjt fitt Psyke mer än 4? vad tror dom att man gjort under hela sitt liv?!?, kliat sig på magen eller.. Om man däremot spelar tar det inte ells lång tid tills man fått +10 Psyke!"

Varför skulle Psyke (eller motsvarande) höjas om man blir äldre? Vad simulerar det, och hur motiverar du att det ska höjas?

Om Psyke motsvarar någon slags själsstyrka så borde den förmodligen vara oförändrad eller tvärtom sjunka med åldern - faktum är att de personer som brinner mest för sin övertygelse och har störst själslig styrka är unga radikala aktivister av både höger- och vänstersort, möjligen med undantag för jägarsoldater. Vad en äldre person har är dock en stor kasse med rejäl erfarenhet, och det mäts över huvud taget inte i grundegenskaper.

Slutligen måste jag också påpeka att det normala äventyrarlivet inte är ett särdeles normalt yrkesliv. Jag finner det fullt möjligt att det händer saker med ens Psyke (och andra grundegenskaper) under äventyrarlivet som inte inträffar under normal yrkesverksamhet.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Efterblivna alver

"Alver och ibland även dvärgar börjar oftast på mycket hög ålder. Ibland över hundra år. Ändå har de lärt sig lika mycket som en människa gör på kanske 24 år."

Det har väl antagligen speltekniska orsaker. Det skulle rubba balansen i spelet och helt enkelt inte vara särskilt kul om vissa rollpersoner får 10 gånger mer bakgrundspoäng eller dylikt för att de levt 10 gånger längre.

Dessutom är jag lite tveksam till om man egentligen lär sig så mycket i vuxen ålder. En del givetvis, å andra sidan glömmer man andra saker. Har en känsla av att man så småningom når en gräns där man glömmer mer än man lär sig. Iaf upplever inte jag att t.ex. en genomsnittlig 70-åring vet mer än en genomsnittlig 40-åring.

"Deras kunskapsnivå kan ju inte ha något att göra med deras fysiska utveckling."

Är det inte just det den har (i fallet med alver)? Efter att alver nått vuxen ålder slutar de utvecklas fysiskt och likaså lär de sig inte något längre (eller rättare sagt glömmer uppenbarligen lika mycket som de lär sig) vilket visas genom att de får samma mängd erfarenheter som människo-RP.

Tilläggas bör kanske att jag i min spelgrupp har rykte om mig att vara "alv-hatare" och att jag aldrig haft någon alv som RP... /images/icons/wink.gif
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Efterblivna alver

Jag håller med om det där med att man kommer till en gräns där man kär sig lika nycket som man glömmer.....men det hör till livet tror jag....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Efterblivna alver

<I>Dessutom är jag lite tveksam till om man egentligen lär sig så mycket i vuxen ålder. En del givetvis, å andra sidan glömmer man andra saker. Har en känsla av att man så småningom når en gräns där man glömmer mer än man lär sig. Iaf upplever inte jag att t.ex. en genomsnittlig 70-åring vet mer än en genomsnittlig 40-åring.</I>

Jo, men nu talar du om människor, inte alver. Det har med vår naturliga livslängd att göra; en 300-årig alv lever ett helt normalt alvliv, men en 300-årig mänska skulle nog mest ligga på långvården och stirra upp i taket hela dagarna...

För homo sapiens del har vi en <I>otrolig</I> förmåga för teoretisk inlärning som småbarn, sedan sjunker den vid 7-8 års ålder men förblir hög - och när vi kommer i puberteten gör den ett djupdyk och ligger på rekordlåg nivå, då vi hellre brukar lära oss praktiska grejor, tills vi är omkring 17. Då stiger den igen till en nivå som vi sedan ligger kvar på genom våra vuxna liv.  (Själva nivåerna varierar förstås mellan individer.)
Det brukar anföras ibland som argument för att grundskolans uppbyggnad är articifiell och inte tar hänsyn till naturliga faktorer.

--
Åke
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Efterblivna alver

”Jo, men nu talar du om människor, inte alver. Det har med vår naturliga livslängd att göra; en 300-årig alv lever ett helt normalt alvliv, men en 300-årig mänska skulle nog mest ligga på långvården och stirra upp i taket hela dagarna...”

En 300-årig människa har passerat alla gränser för livslängd som vi känner till idag, men 40-åriga respektive 70-åriga människor som jag nämnde lever helt normala människoliv, och jag tycker det är klart tveksamt om kunskapsmängden ökar under de 30 år som går från 40 till 70. Nu ska väl alver iofs snarare jämföras med människor i 25-årsåldern och då ökar man väl kanske på kunskapsförrådet något varje år (även om jag är grymt avundsjuk på syrrans 1-åriga dotter som hela tiden lär sig saker i storlekordningen gå eller prata; själv får man vara glad om man lär sig namnet på nya arbetskamrater... /images/icons/smile.gif). Men jag tänker mig hur som helst att kunskapen ökar ganska långsamt för alver efter att de nått vuxen ålder, så att 300 års lärande egentligen inte ger så fantastiskt mycket då de hinner glömma bort en hel del samtidigt. Dessutom ser jag hjärnan som ett begränsat förrådsutrymme; till slut går det inte att få in (lära sig) något om man inte slänger ut (glömmer) lika mycket. I min spelvärld är alvrollpersoner för övrigt ganska unga när de blir äventyrare så det känns inte så orimligt att de ligger på ungefär samma nivå som andra RP kunskapsmässigt. Gamlingalver som vet en massa (för mycket) förekommer bara som SLP.

Såhär ser i alla fall jag det, men eftersom det som bekant inte finns några alver i vår dystra verklighet så finns det väl inget rätt eller fel i frågan.

”när vi kommer i puberteten gör den ett djupdyk och ligger på rekordlåg nivå, då vi hellre brukar lära oss praktiska grejor, tills vi är omkring 17.”
”Det brukar anföras ibland som argument för att grundskolans uppbyggnad är articifiell och inte tar hänsyn till naturliga faktorer.”


Fast det skulle väl å andra sidan bli lite konstig stämning i plugget om lärarna skulle kolla in ungarna i duschen för att avgöra vilka som ska ha matte och svenska respektive vilka som ska ha träslöjd och teknik... /images/icons/smile.gif
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Efterblivna alver

<I>Men jag tänker mig hur som helst att kunskapen ökar ganska långsamt för alver efter att de nått vuxen ålder, så att 300 års lärande egentligen inte ger så fantastiskt mycket då de hinner glömma bort en hel del samtidigt.</I>

Själv föredrar jag att tänka mig att de <I>kan</I> lära sig... men de har ingen brådska. (-:
Vad jag däremot tror rätt seriöst är att alver (liksom mänskor om vetenskapen lyckas hitta och neutralisera åldrings-genen eller vilka som helst som lever väldigt länge) skulle få ett helt otroligt KONSERVATIVT samhälle. Folk är <I>sega</I> i sina åsikter; det tar oftast 20-30 år att få igenom ett förändrat synsätt om nånting i samhället - inte för att folk ändrar sig under tiden, utan för det är den tid det tar innan folk i maktpositioner har bytts ut genom naturlig avgång. Så om man har samma individer in charge i flera århundraden...
    Farbror Tolkien verkar fö ha varit inne på samma tanke; han sa ju att människornas dödlighet inte var en förbannelse utan en <I>gåva</I>, som gav dem en energi och skaparkraft som de Förstfödda inte kunde mäta sig med.

<I>I min spelvärld är alvrollpersoner för övrigt ganska unga när de blir äventyrare så det känns inte så orimligt att de ligger på ungefär samma nivå som andra RP kunskapsmässigt. Gamlingalver som vet en massa (för mycket) förekommer bara som SLP.</I>

Min RP i D&D3 är en 25-årig halvalv som mognade fortare än sina alvsläktingar pga sin mänskliga pappas anlag, och for ut och äventyrade för att han blev less på att bli behandlad som en osnuten pojkspoling hemma i alvbyn.

<I>Fast det skulle väl å andra sidan bli lite konstig stämning i plugget om lärarna skulle kolla in ungarna i duschen för att avgöra vilka som ska ha matte och svenska respektive vilka som ska ha träslöjd och teknik...</I>

Jag ser nog snarare risken att elever skulle vilja visa upp sina sevärdheter för lärarna för att få slippa matten... (-:

--
Åke
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Efterblivna alver

Saken är väl den att en alv som börjar äventyra vid 150 års ålder har gjort ungefär lika mkt meningsfullt som en människa som börjar äventyra vid 25 års ålder, dvs. inte så himla mycket... Tänk dig själv. Om du är alv och bara springer runt i skogen och skuttar i 125 år, hur erfaren blir du? Om alven ska vara erfaren vid 150 års ålder kan han ju alltid börja äventyra som yngre eller något...
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Huvudet på spiken, Rosen!

Mycket bra synpunkter angående alvernas lärande och samhälle. Lite av min ovilja mot alver försvann här också av någon anledning. Fast någon alv-RP kommer jag fortfarande inte att göra!

"Jag ser nog snarare risken att elever skulle vilja visa upp sina sevärdheter för lärarna för att få slippa matten... (-:"

HAHAHA!!! /images/icons/laugh.gif Det vore kanske ett effektivt sätt att rekrytera fler manliga lärare till grundskolan...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Blang tuuut Blatt!

Och där passarade vi Krilles 5000:e inlägg! Tal! Tal! Tal!



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tal [OT]

Ers majestät, herr forumsmästare, herr riddare, mina damer och herrar, ärade publik.

Det är mig en stor ära att stå här idag på denna jubileumsdag. Det har krävts hårt arbete för att komma upp i detta stora antal, men jag hade aldrig klarat av det själv. Jag skulle därför vilja tacka alla de som har hjälpt mig hit, det vill säga den vanliga högen folk som börjar med mamma, pappa, min agent, producenten, regissören, Fan och och dessutom hans moster - moster Lilith, jag tycker fortfarande bäst om dina köttbullar.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
*applåderar!*

Om man vall vara lite allvarsam så kan man ju säga något om den stora roll Krille har spelat i hela forumets historia och den kultur och vänskap som byggts upp här.. Men så kul kanske vi inte ska ha? /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Något jag vill veta ...

Grattis på 5000-jubileumet, Krister !

Ett par fakta som jag vill veta om dig - Krille - är:

* Håller Krille reda på många här i forumet, kändis som han är, eller bryr inte detta hans huvud ?
* Hur många gånger ordet "Kasse" yttrats ?
* Antalet diskussioner vunna, oavgjorda och förlorade.
* Alla citat som stått under vår mästares namn.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Re: Efterblivna alver

Först och främst måste jag påpeka det där om människans hjärnkapacitet... Alla siffror jag någonsin hört pekar på att människan bara har tillgång till 10% av hjärnan, detta lämnar alltså 90% som vi inte har en blekaste aning om vad den sysslar med. Dessutom vill jag nog påstå att det är inte så att folk glömmer bort saker, utan man tappar snarare förmågan att plocka fram det. Sen finns det ju en enorm skillnad mellan långtidsminnet och korttidsminnet... Har man väl ryckt in något i långtidsminnet, så finns det där, garanterat.

Hrm... Och det där med att gå in i duscharna för att kolla vilka elever som kommit i puberteten är kanske inte så vettigt... Man kan ju faktiskt fråga dem... Minns du inte skolsköterskan? Annars kommer alla lärare att anklagas för att vara snuskiga fula gubbar och gummor...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Efterblivna alver

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Alla siffror jag någonsin hört pekar på att människan bara har tillgång till 10% av hjärnan<p><hr></blockquote><p>
Suck...
<A HREF="http://www.urbanlegends.com/science/10_percent_of_brain.html" target="_new">http://www.urbanlegends.com/science/10_percent_of_brain.html</A> /Staffan "Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Om minne och skämtsamheter

Först och främst måste jag påpeka det där om människans hjärnkapacitet... Alla siffror jag någonsin hört pekar på att människan bara har tillgång till 10% av hjärnan, detta lämnar alltså 90% som vi inte har en blekaste aning om vad den sysslar med.

Eftersom de övriga 90% finns där så sysslar de uppenbarligen med något och kan inte användas till att komma ihåg massa saker. Enligt vad jag vet om evolution så vore det förbannat konstigt om hjärnan var 10 gånger fetare än vad som behövdes. Varför skulle människan utveckla så mycket av något så komplicerat om det inte behövdes? Att vi skulle ha 10 gånger större hjärna för det fall vi plötsligt skulle leva i tusen år är inte så troligt och inte heller tror jag att stenåldersmänniskorna lärde sig så mycket grejer att de hade tio gånger mer kunskap än dagens människor.

Dessutom vill jag nog påstå att det är inte så att folk glömmer bort saker, utan man tappar snarare förmågan att plocka fram det.

Och vilken är skillnaden? Hur det än fungerar så är kontentan att en del av det man kunnat försvinner och så småningom så torde takten för inlärning och kunskap som går ur skallen bli ungefär densamma.

Sen finns det ju en enorm skillnad mellan långtidsminnet och korttidsminnet... Har man väl ryckt in något i långtidsminnet, så finns det där, garanterat.

Knappast. Även saker som man haft i skallen i flera år kan försvinna.

Hrm... Och det där med att gå in i duscharna för att kolla vilka elever som kommit i puberteten är kanske inte så vettigt...

Insiktsfullt. /images/icons/wink.gif

Man kan ju faktiskt fråga dem... Minns du inte skolsköterskan?

Jaha, det hade jag ju inte alls tänkt på…/images/icons/wink.gif

Minns du inte skolsköterskan?

Hur kan du ens fråga? Det som ”tryckts in i långtidsminnet” finns ju där ”garanterat”! /images/icons/wink.gif

Annars kommer alla lärare att anklagas för att vara snuskiga fula gubbar och gummor...

Är de inte det då? /images/icons/wink.gif

Eftersom jag blir lite osäker på huruvida det framgick så gör jag kanske bäst i påpeka att det jag skrev angående grundskolan alltså var en liten skämtsamhet från min sida. Ditt svar får mig att misstänka att det inte riktigt tagits emot på det sättet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Något jag vill veta ...

"* Håller Krille reda på många här i forumet, kändis som han är, eller bryr inte detta hans huvud ?"

Nja. Njo. Eller kanske.

Det finns några som jag höjer på ögonbrynen på, men oftare tittar jag på intressanta trådar och bevakar dem istället. Visst, trådar blir oftare mer intressanta om vissa specifika personer ger sig in i dem, men för det mesta spanar jag bara på trådarna.

"* Hur många gånger ordet "Kasse" yttrats ?"

En kasse gånger, ungefär.

"* Antalet diskussioner vunna, oavgjorda och förlorade."

Vem bryr sig? Det är diskussionerna som är viktiga, inte poängen.

"* Alla citat som stått under vår mästares namn."

Två, tror jag, plus en adress.

"Never place a rock near a hard place" har ju utgått till förmån till den nuvarande, som var så stor att adressen <A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A> inte fick plats.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Top