Nekromanti Leslie Cheung 12/9 1956 - 1/4 2003

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En stor skådespelare har gått ur tiden. Leslie Cheung hoppade den 1:a April till sin död från ett fönster på Mandarin Oriental Hotel i Hongkong. Han efterlämnade ett brev där han förklarade sitt självmord med stora personliga problem. Han blev 46 år gammal.

Leslie Cheung var en av de allra största stjärnorna i den Hongkong-kinesiska filmskolan, och hann under sitt liv arbeta med många av de stora Hongkong-regissörerna och skådespelarna. Många filmer han medverkade i har närmast fått kultstatus vid det här laget. I rollspelarkulturen är han framförallt odödliggjord genom sin huvudroll i Ching Siu-Tungs 'Sinnui yauman' (A Chinese Ghost Story), i mitt tycke en av de vackraste filmerna någonsin. Han spelade också i flera filmer av John Woo, däribland 'Ying huang boon sik' (A Better Tomorrow), liksom Wong Kar-Wais 'Cheun gwong tsa sit' (Happy Together), där han spelade mot Tony Leung (aktuell i Zhang Yimous 'Hero'). Bland filmfinsmakare är han mest känd för sin roll i Chen Kaiges kritikerrosade 'Ba wang bie ji' (Farväl, min konkubin), en av milstolparna i den moderna kinesiska filmhistorien.

Men nu är Leslie Cheungs verk alltså till ända, och världen en mästerlig skådespelare fattigare. Jag sörjer hans frånfälle och hoppas att hans trots sin våldsamma död fann en trygg väg till vad som än ligger bortom. Och att han inte förälskade sig i något spöke på vägen...

- Ymir, lite ledsen, faktiskt
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Det var var tråkigt att höra.
De borde visa hans filmer på antingen SVT eller TV 4.
MEN VARFÖR VISADES INTE NYHETEN PÅ NÅGON AV TV KANALERNA!?!?!?!?!?!?!

Detta är konsekvenserna av Iraq Kriget......
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Kulturimperialism

Det är konsekvenserna av den angloamerikanska kulturimperialismen, snarare. Den genomsnittlige svensken har helt enkelt aldrig sett en kinesisk film, än mindre hört talas om Leslie Cheung.

Tragiskt men sant.

Att visa några av hans filmer hade varit ett jättefint initiativ från SVT. Men som kulturläget ser ut idag lär det ju knappast inträffa...

- Ymir, trött på Hollywood
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Re: Kulturimperialism

Jag har väl sett två stycken i mitt liv, ja Amerikanska filmer är VÄLDIGT patriotiska.
Kolla bara på Air force one, varför dödade inte ryssarna fången innan allt hände?
Alla blev ju så glada då!
Ja en sak ska jag bara säga, LÄNGE LEVE DRAGONBALL Z.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Kulturimperialism

varför dödade inte ryssarna fången innan allt hände?

därför att så är det, tänk på tex. bond-filmerna, alla de gånger som bond skulle kunnat dö men tack vare någon tragisk skurk måste döda honom mha av en vedklyv istället för ett nackskott så lever den saten fortfarande
det hela handlar om att hjälten alltid skall kunna överleva och stoppa skurkarna innan nyheterna på tv-börjar.

//Netfeed, som skall kolla på någon av filmerna som Ymir nämnde
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
Re: Kulturimperialism

Ja det är väldigt konstigt att ''Hjälten'' är den ende som kan döda skurkarna.
Det vore bra ifall en helt okänd militär eller nån annan person köttade skurken.

Men låt oss nu ha en tyst minut för Leslie Cheung.
<är tyst i en minut>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Iof inte hört talas om honom, men ändå..

Trist att bra folk ska gå ur tiden...
Kanske ska ta & försöka hitta nån film där han medverkar i.
 
Top