Nekromanti Låsdyrkning...

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Feliath Gör Inbrott Hos Senatorn

Inte helle jag har helt koll på hur låsen i Rom funkade ännu, men jag kan inte annat än hålla med Feliath angående enkelheten. Låter bara marginellt svårare än att få upp en hasp från fel sida dörren. Med basala kunskaper om hur låsen funkar tror jag att det skulle gå på några sekunder att få upp ett sådant lås för en som övat lite (tre, fyra gånger kanske).
Men hänglåsen, om de hade sådana i antikens Rom, kan ha varit en annan sak. Hänglås har nästan alltid varit lite knepigare än dörrlås (och förr i tiden ofta många gånger dyrare). Egentligen är de fortfarande minst lika svåra att dyrka som dörrlås (även om svårigheten numera är att de hänger löst och inte sitter fast i en dörr, och därför måste spännas fast på något sätt för att man ska kunna dyrka på ett vettigt sätt). Dock har hänglås andra svagheter, som jag tagit upp tidigare.
(För övrigt har jag nyligen fått tag på ett äkta gammalt Polhemslås, en av få saker jag ville ha efter min morfar. Serienummer och allt. När jag tittar på det och nyckeln inser jag att det hänt en del med lås och låssäkerhet bara under de senaste decennierna. /images/icons/smile.gif Men hänglåset är mycket snyggare än de flesta hänglås som säljs idag.)

Daniel
 
G

Guest

Guest
Re: Feliath Undviker Ett Missta g

"Sedan kom jag på att det antagligen är olagligt och absolut är moraliskt förkastligt att lägga upp något sådant på Internet"
dumheter! å dessutom tror jag inte på moral(eller.. inte kristen moral iaf)... men eftersom jag är lat så ger jag er nåra länkar ifall ni är intresserade...
http://www.lysator.liu.se/mit-guide/mit-guide.html
http://www.wilton.force9.co.uk/lock/
http://www.gregmiller.net/locks/
så. det får räcka... vill ni vetta mer så sök på google eller altavista.

"Nej, det blir ingen åverkan, låset reagerar precis som om det blivit upplåst med nyckel"
beror lite på hur man gör... om man vill göra det snabbt så juckar man som en galning med gemet... å då blir det filspånn å så som man kan se om man kollar ifall låset har blivit dyrkat... fast det märks ju inte om man inte letar efter det... sedan så får jag ju ta å säga att gem inte är det bästa att dyrka med... för mjuka... såg blad å sådan däringa saker som dom har å soppar gatorna med går fint... å så finns det ju sådan däringa kneppiga verktyg som är böjda... öh... sjutton... har glömt va de heter... hur som helst är det bökigt med en skruvmejsel... :C)
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,065
Location
Linköping
Re: Feliath Gör Inbrott Hos Senatorn

AAArgh, jag sitter här med min uppfinningsbok och massor av text och en och annan bild om lås. Romarna skall tydligen under imperiet (lite diffust) ha haft fallregellås som ändå var rätt lätta att dyrka upp men även vridlås.
Helst skulle jag ju scanna in alltihop och skicka det för ett utlåtande till er :)
Å andra sidan har jag sett hundarna som var populära som vakthundar så jag är inte så säker på att man vill göra ett inbrott hos senatorn i alla fall. :gremsmile:
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Feliath Gör Inbrott Hos Senatorn

Fallregellås är sällan något problem (man kan göra det lite svårare med en del enkla tricks, men det verkar ha tagit mänskligheten ett par hundra år att komma på tricken .../images/icons/smile.gif). Det skulle dock vara lite intressant att se några bilder på vridlåsen.
Men om man försöker se det ur rätt perspektiv, så har vi nog rätt lätt att sitta idag och oja oss över hur enkla låsen var att dyrka upp i Rom, men jag är inte så säker på att vilken romare som helst fixade det ändå. Våra insikter i lås är nog aningen högre idag än då.
Sedan berör du ju en annan sak; de romare som hade något riktigt värdefullt att vakta hade säkert råd med hemska vakthundar, en mindre vaktstyrka och en hel del andra saker. Sådant som säkert var knepigt att dyrka sig förbi (det är väl blodiga biffar och rejäla mutor som gäller, eller att smyga sig förbi). Så även om låsen var lättare då, så var det nog ingen dans på rosor att vara inbrottstjuv ens i det antika Rom. Och straffet för att försöka bryta sig in hos en senator var nog inte heller att leka med ...

Daniel
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Re: fundering

Ursäkta för att jag inte svarat men jag glömde faktiskt bort den här tråden..

Iaf. Jag kollade in i låset där man stoppade in nyckeln.. I nyckelhålet alltså (fast det inte är ett hål rakt igenom). "Metallpinnarna" som jag skrev förut var koppargem som jag stoppade in i vårt runt 20 år gamla lås (från idag sett).. Jag petade upp två spärrar mha. de två gemen och vred sedan runt låset.. Svårt, eftersom gemen ville böja sig..

Jag kommer också ihåg att jag en gång lyckades böja av ett gem när jag försökta vrida runt (=fummel?) och att jag även försökta vrida runt med en skruvmejsel.. Då ville jag ha en extra arm. Två som håller i var sitt gem och en som håller och vrider skruvmejseln..

Som en anekdot så kommer jag å tänka på mitt riggertroll i Shadowrun. Hans skåpbil hade en tvärslå på bakdörrarna. På utsidan, så tung att bara ett troll kunde lyfta av den.

~Något [color:448800]Han</font color=448800> numera gör är att bära nycklarna i plånboken eller i kedja så att [color:448800]Han</font color=448800> slipper dyrka upp huslåset
 
Top