Nekromanti Låsdyrkning...

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,812
Location
Göteborg
... hur svårt är det egentligen? Om man vet hur låset är uppbyggt? Vad jag funderar på är alla dessa rollspel (t.ex. DoD) som baserar låsdyrkning på SMI eller motsvarande. Kräver det stor fingerfärdighet eller borde låsdyrkning vara en kunskapsfärdighet (Låskunskap)?
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
När det gäller moderna lås är det skitsvårt, och talar vi moderna lås med sidoprofiler (tänder på sidan och inte bara på kanten av nyckelbladet) är det i praktiken omöjligt. När jag jobbade hos en låssmed fick jag prova på och jag lyckades inte dyrka upp ett vanligt patentlås. De skickliga låssmederna (och de är mycket kunniga i hur låsen är uppbyggda) brydde sig aldrig om att ens försöka, ville de öppna ett lås utan att ha nyckel tog de fram en kraftig borrmaskin, det gick snabbare (då tog det bara mellan 5 och 20 minuter, beroende på låset säkerhetsklass).
Tillhållarlås är inte heller så lätta.

När det gäller lås i DoD och andra spel som utspelar sig en någon sorts historisk tid är det enklare. De låsen är mycket enklare och mindre säkra i sin konstruktion, och till och med jag kan lyckas få upp ett sådant lås på någon minut (ibland på några sekunder, men det beror nog mer på tur än skicklighet). Då har jag dock, tack vare mitt gamla jobb, fått en del inblickar i hur lås av olika slag funkar, vilket kanske gör det lättare för mig. Kanske har jag låskunskap FV 8, typ ...

Daniel
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
Jag har ingen kunskap what so ever, men det borde betydligt enklare om man visste hur låset funkade.. När jag var... jag kommer inte ihåg, säg 12-15 år så dyrkade jag upp ytterdörrlåset hemma när jag glömt husnycklarna.. Detta genom att ta en titt i låset och nyckeln, lista ut hur det funkade och använda mig av två, smala stålpinnar..

Tog 2T6+1 minut att dyrka upp låset (minns inte så noga).. Det klurigaste var att koordinera de två pinnarna men framför allt vrida om låset (skruvmejsel rekommenderas + en extra arm).. Hänglås skulle säkert vara lätta att dyrka, med rätt kunskap och verktyg men frågan är om det verkligen är lönt när det ändå finns lättare metoder.. Hänglås kan man knipsa av, ska man in i ett hus så kan man lika gärna ge sig på fönstret (glasskärare, någon?), fönsterluckor kan man haka av, osv..

~Låsdyrkning blev baserad på INT när [color:448800]Han</font color=448800> gjorde om färdighetssystemet i DoD
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Om man vet hur de funkar och äger ett stålgem, en hammare och en smalbladig skruvmejsel är i stort sett alla pintumblerlås (svengelska, för jag minns inte vad de kallas på svenska. Vanliga ASSA-lås ni vet, sådana som alla har på ytterdörren) bara en tidsfråga; att misslyckas kräver nästan färdighet. I beaktande av detta skulle jag säga att de flesta medeltida lås var fånigt enkla att dyrka upp, men jag gillar svår låsdyrkning i fantasyspel för spänningens skull.

Angående fingerfärdigheten så krävs det dock en del om man vill kunna forcera låset inom rimlig tid; då måste man nämligen ha känsla för tryckbelastningen på stiften och kunna känna i dyrken när stiften sitter rätt.

En personlig käpphäst, för att vara lite OT, är att nästan alla (rollspel, dataspel, filmer, you name it) jämt beter sig som om bara dyrken behövs; det är i stort sett omöjligt att dyrka upp pintumblerlås utan någon sorts torsionsarm.

/Feliath
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
fundering

Undrar bara en sak hur kunde du ta dig en titt i självalåset, alltså innut i, samt om du hade glömt nyckeln hur kunde du då studera den?
Det kanske bara är jag men det verkar en aning ologiskt.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
OBS: Nu talar jag om nutida lås, så kallade pintumbler, alltså sådana lås man hittar i så gott som alla lägenhetsdörrar osv:

Utan att vara helt säker på metoden du menar (gem, hammare och skruvmejsel) misstänker jag att det är en metod som kommer att göra viss åverkan på låset. Det kommer att synas att någon varit där, och det är väl inte ens säkert att låset funkar som det ska efteråt.
Sant är att om det är sned låsregel kan man pilla upp låset genom att sticka in en kniv (eller kreditkort enligt vissa amerikanska filmer) och pressa in regeln i låskistan och på så vis få upp dörren. Men talar vi låskistor idag, i Sverige, så har de flesta rak regel, eller åtminstone en spärr för detta, så den metoden funkar inte på nya lås. Dessutom är det ganska lätt att hindra sådant direkt pillande på själva regeln genom att sätta ett säkerhetbleck i dörrkarmen (ett T-format bleck som täcker för dörrspringan vid låset).
Och att DYRKA upp ett pintumbler lås (i synnerhet ett med sidoprofil), utan att göra åverkan på det, hävdar såväl låssmeder, låstillverkare och anddra låskunniga jag haft kontakt med, är i stort sett omöjligt inom rimlig tid. De använder alla metoden kraftig borrmaskin och kunskap om precis var de ska borra för att få upp ett sådant lås utan kunskap, och då går det ofta på cirka fem minuter.
Det där man ser i filmer, med två smala metallpinnar och lita juckande i låset, det funkar i alla fall inte på särskilt många svenska lås. Jag har sett dyrkarna, som faktiskt ser ut ungefär så, även om man ofta måste ha fler än två. Och jag har sett experter dyrka med dem, men det var ingen spännande sak, det tog en fasansfull tid och var ett evinnerligt pillande. När jag själv provade gick det inte alls, trots att jag hade lagt många låskolvar vid det laget, och var väl insatt i hur de fungerade. Det krävs nämligen en oerhörd finkänslighet i fingrar och öron (det är bra att höra när man petar upp nålen ("pin" i pintumbler) precis lagom mycket, sedan måste du hålla den där medan du går vidare till nästa nål (av minst fem, ofta sju eller nio, eller arton i sidoprofilslåsen). En finkänslighet och ett tålamod jag inte hade, och då hade jag inte någon beväpnad galning precis bakom mig ens. /images/icons/smile.gif

Daniel
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
En sak till, om åverkan inte är ett problem

Brandmän kan snabbt få upp ganska många lås. De har ett speciellt verktyg, som lite ser ut som en kofot, som de använder för att få upp lås. Det tar dem ungefär femton sekunder att få upp ett vanligt lägenhetslås, men då är hela dörren, paj efteråt. I de fall där de använder den metoden är det dock kanske inte det största problemet.

Daniel
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Håller med.

Ett annat alternativ är att ge sig på gångjärnen. Med rätt verktyg går de att få upp och då kan man lyfta av hela dörren. Jag har sett snickare göra det. Det blev ingen åverkan på dörren eller gångjärnen och det var inga problem att sätta tillbaka dörren. Jag vet inte om det fungerar med alla typer av dörrar. Det här var en vanlig lägenhetsdörr men jag kommer inte ihåg om den var ny eller äldre modell. Inte så osynligt att lyfta av hela dörren dock =)

Jag har själv gjort det på en förrådsdörr när jag tappat bort nyckeln. Men dom gångjärnen var inte jämförbara med en lägenhetsdörr.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Det är en sak man lätt förhindrar genom att sätta tappar i bakkanten på dörren, tapparna går sedan in i hål på dörrkarmen när dörren stängs. Då kan inte dörren lyftas av längre. Tapparna kostar kanske femton spänn och är något vem som helst som är det minsta händig kan fixa själv. Den låssmed jag jobbade på fixade alltid till den grejen när den ändå gjorde något med lås eller dörrar hos kunderna.
Fallregel med krok kan också förhindra en sådan sak, men det är genast lite dyrare.
Dessutom brukar nyare gångjärn, i alla fall på ytterdörrar, vara lite bökiga att ha att göra med.
Om man nu ändå talar åverkan kan man ju alltid titta på vad det är för vägg dörren sitter i. Kanske är det enklare att slå upp väggen? Jag har sett en del märkliga exempel där man sätter in en dörr i högsta säkerhetsklassen, medan väggen är en gisten gammal trävägg eller en gipsvägg! /images/icons/smile.gif

Daniel
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Hänglås

Är det vanliga, enkla hänglås är det inga problem att knipsa av dem med en kraftig bultsax. Dock finns det en del tyngre säkerhetsklasser på lås, med låskåpa och grejer. Har men ett hänglås i högsta säkerhetsklassen (bulthänglås med säkerhetskåp) kommer du dels inte åt med en sax under kåpan, dels är det svårt att komma åt själva bulten även utan kåpa och slutligen är den rent jävelstark, så det kräver nästan motordrivna verktyg för att kapa den bulten.

I samtliga fall med hänglås kan det vara värt att titta lite på hur de är fästa och vad det är för vägg runt om. Talar vi de värsta hänglåsen är det ofta kanske lättare att ge sig på fästen eller vägg ...

Daniel
 

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Vad jag funderar på är alla dessa rollspel (t.ex. DoD) som baserar låsdyrkning på SMI eller motsvarande.

<hr></blockquote>



Jag tror detta beror på att skapa en balans i spelet. Om man inte vill spela en "stor" och stark dvärg som "dyrkar" upp dörrar med yxa och svärd (dvs. slår den till kaffeved). Kanske man vill spela den lilla smidiga tjuven som med sin egenskap (i detta fallet SMI) dykar upp låset. Jag håller med om att smidighet inte har med låsdyrkning att göra, men i de "flesta" (vad vet jag?) rollspel är just smidighet tjuvens främsta egenskap (och tjuvar har ett förtjänat rykte om sig att just dyrka lås till både höger och vänster). Istället för att göra en sjutusan massa grundegenskaper och kombinationer i det oändliga har man nog bara valt att "generalisera" /images/icons/laugh.gif

Obs! bara en tanke - jag säger inte att det ÄR så... men jag skulle nog gjort så om jag skulle gjort så. /images/icons/smile.gif

/trött
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Re: Dyrkningsintervall

Vad skulle tänkas vara lämpliga tidsintervall för dyrkning? ''Slå för färdigheten var x:te y''
Jag handskas mest med enklare lås eftersom jag spelar mest i dåtid (á la antikens Rom).
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Dyrkningsintervall

Det beror ju lite på regelsystem. En del system har ju funktioner för att man ska ackumulera en viss summa för att komma över en tröskelnivå (IIRC hade DoD Expert ett sådant system). Andra gör det enkelt för sig och säger att ett lyckat slag får upp låset.
I det senare fallet (med tanke på vad jag kan tänka mig att de har för lås i antikens Rom) skulle jag säga mellan fem och tio sekunder per slag. Låsen då kan inte ha varit alltför knepiga för en som hade lite koll på hur lås funkade.

Daniel
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Feliath Undviker Ett Misstag

Jag tänkte igår när jag läste det här posta ett långt förklarande inlägg som i stort sett lärde ut låsdyrkning. Sedan kom jag på att det antagligen är olagligt och absolut är moraliskt förkastligt att lägga upp något sådant på Internet. Därför nöjer jag mig med ett kort(are) svar:


Utan att vara helt säker på metoden du menar (gem, hammare och skruvmejsel) misstänker jag att det är en metod som kommer att göra viss åverkan på låset. Det kommer att synas att någon varit där, och det är väl inte ens säkert att låset funkar som det ska efteråt.

Nej, det blir ingen åverkan, låset reagerar precis som om det blivit upplåst med nyckel. Hammaren är enbart till för att göra en dyrk av gemet. Det kommer inte att märkas att någon fipplat med låset såvida inte "någon" är kass och tar så lång tid på sig att han arbetar bort låsoljan, i vilket fall låset blir en smula trögare att öppna. Annars funkar låset perfekt.
Och med ordentlig träning kan man konsekvent få upp ett niostifts pintumblerlås på runt två minuter.

/Feliath - klargör (?)
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Feliath Undviker Ett Misstag

Nu blev jag lite nyfiken .../images/icons/smile.gif
Nu vet jag vad man har gemet till (och även hammaren), men vad har man skruvmejseln till? Är det för att vrida låskolven? (Ja, eller nej, du behöver inte förklara i detalj hur det går till, jag kommer ihåg tillräckligt för att lista ut ändå)

När jag jobbade på en låssmed hade de en anställd som påstods vara duktig på att dyrka lås, och han behövde mer än två minuter på sig. I alla fall på de lås vi sålde själva. Så då undrar jag om han inte var så duktig som det sades, eller om de nya tintumblerlåsen är väldigt mycket svårare än äldre, och det är äldre du menar. (I de nya vet jag att de har massa brickor, lagerskivor och skräp mellan nålarna, just för att ställa till det för eventuella låsdyrkare, men att sådant inte finns i äldre pintumblerlås.)

Daniel
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Re: Dyrkningsintervall

(med tanke på vad jag kan tänka mig att de har för lås i antikens Rom

De vanligaste låsen tror jag bestod av en hållare på väggen ungefär vid handtaget på dörren. På dörren satt en arm som kondefjädra upp och som sträckte sig in över hållaren. I hållare fanns ungefär sex hål av lite olika storlek och form. Armen hade motsvarande piggar som gick ned i hålen. När man låste upp förde man in en (för oss gigantisk) nyckel med rätt sorts piggar under hållaren på väggen och trycke upp armens piggar upp ur hållarens hål. Då blev dörren fri att öppna.
Nu när jag skrivit detta ser jag att det nog borde vara så att armen sitter på väggen och hållaren på dörren annars hamnar nyckelhålet på väggen och det kan jag inte minnas att det skall.
De lär dock ha gjort mer avancerade lås (t.ex. med nyckel som vrids om och hänglås). Jag får nog gå och ta en titt i min uppfinningsbok...
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Feliath Undviker Ett Misstag

Ja, det är för att vrida låskolven. Utan torsionsarm av någon sort (skruvmejsel är ju egentligen förbannat klumpigt) GÅR det inte att dyrka upp pintumblerlås. En av mina personliga käpphästar är att de alltid klarar sig med bara dyrken på film o.s.v. - fast i det här fallet är ju avsiktlig felinformation en möjlighet, antar jag. "Hur bröt du dig in i valvet på Barings Bank?" "Jag såg hur man gjorde i en film med Bruce Willis." /images/icons/grin.gif

Om man använder krattningstekniken för att dyrka upp låset kan du inte stoppas av något som inte också skulle stoppa nyckeln - ett svårkringbyggt problem /images/icons/wink.gif
Det är den man också måste nyttja för att ta upp låsen inom rimlig tid. Ingen mera information på den punkten; kan du lista ut vad jag menar själv är det bra, annars får du klara dig ändå. /images/icons/grin.gif

/Feliath
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Feliath Gör Inbrott Hos Senatorn

Lås sådana som de du beskriver är förbålt lätta att dyrka upp, om jag inte missuppfattat beskrivningen helt. Så som jag förstår anordningen kan i alla fall vilken klåpare som helst "dyrka" upp vilken sådan dörr som helst på nolltid med följande metod (den här vågar jag redovisa, dels därför att låsen är obsoleta och dels därför att metoden är så simpel att jag just tänkte ut den /images/icons/wink.gif):
1) Skaffa en rätt smal järnpinne med en 90-graders böj i ena änden, så att längden på den lilla avböjningen är proportionell mot längden på nyckelns piggar.Se till att järnpinnens diameter är något mindre än den smalaste biten på en genomsnittlig nyckel-"pigg".
2) Stick in den i låset med lätt tryck uppåt tills den går in i ett av hålen i hållaren.
3) Tryck uppåt, så att armen åker upp ur hållaren. Öppna dörren.

Steg 1 låter som om det kräver stor specifikation på "dyrken" (järnpinnen), men det gör det i själva verket inte, eftersom det bör ha funnits någon sorts standard även där och dessutom borde man till och med med antik romersk teknologi ha kunnat göra en anpassningsbar "dyrk"-sats.

/Feliath - romarbrottsling /images/icons/devil.gif
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Feliath Undviker Ett Misstag

Jag börjar förstå lite mer nu. Är medveten om att kolven måste vara vridspänd för att det hela ska funka, har ju trots allt byggt ihop ett antal sådana lås. Men jag skulle gärna se någon göra det, det är ju ofta kul att titta på folk som kan sin sak. /images/icons/wink.gif Jag skulle också vilja prova på själv, men eftersom jag inte längre jobbar på en låssmed och inte heller har sådan bekantskapskrets som knallar runt och dyrkar upp lås, och definitivt inte är en sådan person själv (man måste faktiskt ha ett rent polisregister, t ex, för att jobba på en lås- och säkerhetsfirma) så lär det inte inträffa inom den närmaste framtiden.
Jag får väl vänta tills jag skaffar eget hus, med pintumblerlås ... /images/icons/smile.gif

Daniel
 
Top