Nekromanti Lär mig saker också! Matematik och undervisning

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Har undervisning i matematik i gymnasiet och oroar mig en del - mest för det didaktiska - att jag missar en del grundläggande brister elever har. Dessutom har jag en liten grupp där alla spretar åt alla möjliga håll.

Så jag känner att jag behöver utöka min verktygslåda en del här - både vad gäller kunskaper (mest kringkunskaper i matematiken, vart allt kommer ifrån, nytta, rika uppgifter etc - användningen behärskar jag någorlunda) och hur jag får eleverna att utveckla sina egna.

Alla råd, tankar, tips o s v välkomna. Tack på förhand!
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Hej håller på att utbilda mig till lärare i matematik nu på sista terminen, lite osäer på direkt vad du söker men kan rekomendera att det finns en hel del bra literatur på området matematiks didaktik. Det finns även flera bra examensarbeten som skrivits i lärarutbildningen det ska gå att finna i databasen diva
Hoppas det kan hjälpa
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,428
Location
Göteborg
Det är väldigt svårt att ge någon direkt hjälp i ett så brett spörsmål, men för att ge ett väldigt brett svar så:

Svante Silvén Sydsvenskan 13/12 2004 said:
...Jag har frågat många vuxna, och elever på högstadium och gymnasium om den undervisning de fick i skolan. Alltför många säger att deras matematiklärare gjorde ämnet tråkigt, att de inte fick förklaringar på satser: ”Det bara är så!” fick många höra! ...
Det där tror jag är det allra viktigaste felet som många gör och som man måste undvika. Kan man inte svara på en fråga så är det mycket bättre att erkänna det och återkomma dagen därpå efter att man kollat upp saken.

Jag kan också tycka att ha läst lite kring matematikens grunder kan vara väldigt viktigt (men det kanske man gör på lärarutbildningen inom den rena matematikundervisningen på universitet saknas det i vart fall).

En matematiklärare måste till exempel kunna svara på vad innebär "lika många"? eller vad är den geometriska motivationen för kvadratkomplettering?
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Re: Lär mig saker också! Matematik och undervisnin

Jag tänker börja med att fråga vilka matematikkurser det gäller och om det är något särskilt vi bör veta om klassen, förutom att den är liten och "spretig"? För mig(som elev) var det ju rätt stor skillnad mellan tex. matte A och matte D(som nu/snart heter matte 1 och matte 4 vill jag minnas), dessutom finns det ju en massa specialkurser för matte och i GY11 är det ju skillnader beroende på vilken linje man läser(vet inte hur stora dock). Oavsett borde du noga läsa igenom kursplaner och liknande(men det antar jag att du sedan gjort iofs.). Du kanske ska kika på Kranks tråd, visserligen ett annat ämne, men det kanske står nåt användbart ändå.
Sedan tycker jag att du borde försöka specificera problemet. Vill du ha tips på tendenser att hålla utkik efter bland eleverna(f?ör att uppfatta problem och liknande)? Allmän didaktik för matte, bara allmän didaktik eller specifika moment och övningar att göra(och i så fall ri
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Instämmer med Björn den gode.

Jag tror inte det är fel att använda bra exempel "från verkligheten". Enkla sådana kan vara att ge dem aktuella räntetrappor från en bank och förutsättningar för att göra en hushållsbudget, och bl.a. räkna ut vilken ränta de kan ha råd att betala.

På samma sätt kan de få i uppgift att räkna ut vilken marginalskatt de ligger på, om de ska göra en hypotetisk skatteinbetalning för en sidoinkomst de fått (utan källskatt).

För min del är statistik garanterat det nyttigaste jag någonsin läst - och något jag använder hela tiden, i och med att jag jobbar med politik. Det finns användningsområden både i ekonomi och i bredare samhällspolitik. X påstår i en rapport att det råder en korrelation mellan två fenomen, och vill att riksdagen gör något (förbjuder, reglerar, beskattar osv.). Hur starkt är sambandet egentligen?

Bara att gå igenom sådana saker, när de dyker upp, skulle kunna vara intressanta övningar. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Re: Lär mig saker också! Matematik och undervisnin

Tack för inläggen så här långt. Lite extra info:
Lär ut Ma 1b (ungefär samma som gamla Ma A), B och C. Utbildad in Fysik/Engelska med en specialisering på data.

Har alltså lite dåligt i bagaget vad gäller didaktiken/metodiken för matematik i gymnasiet - har en del vana från högstadiet, men det kan behöva expanderas.

Den grupp som har mest bekymmer f n är Ma C med 8 personer, där i snitt hälften har dykt upp per lektion. De hamnar redan där på ganska olika ställen när de räknar, missar olika genomgångar etc. Ovanpå det så har en del inte räknat matematik på något år och har alltså tappat en del som de visste sedan innan och/eller sånt de använde men inte förstod.

Ma 1b behöver jag något för de elever som är speciellt snabba (dock löst), Matematik B verkar gå hjälpligt.

Någon form av samling på problem ur verkligheten skulle vara bra, så även matematiklabbar och rika problem. Skulle också vilja öva upp "språkfärdigheten" hos en del av eleverna - hittade några övningar om "osynlig" matematik men i övrigt är det lite skralt.

Tar en paus nu, dragit på mig någon flunsa som satt sig på halsen. Ber om ursäkt om jag är lite osammanhängande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,122
Location
Rissne
Re: Lär mig saker också! Matematik och undervisnin

Kanske dags att individualisera? Göra nåtslags inventering av vad varje elev kan, ta ett litet snack individuellt för att kolla varför de har så hög frånvaro, vad de tycker jag förbättras, vad de har svårt med etc.

Och sen kan du kanske fråga efter specifika, bra resurser/övningar här. Typ "tre av mina elever greppar inte X. Har ni några tips på hur man förklarar X?"
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Jag tycker det är viktigt, och som fungerat bra, att visa hur man kan lösa ett problem på många olika sätt. Jag tycker oftast att problemet med matte är att eleven tycker att det är väldigt svårt att förstå hur man löser problemet. Att visa olika sätt att tänka tror jag är ett bra och viktigt verktyg för att hjälpa elever med matten.

Men som de andra säger, om du vill ha lite mer hjälp får du nog specificera dig lite mer.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Jag tänker lämna den här länken: A Mathematician's Lament

Jag vet inte hur användbar den är för någon som har ett jobb att utföra, men den visdom som den delger anser jag ändå vara bra läsning för alla som funderar på matematisk undervisning.
 
Top