Nekromanti Länktips för skräckel

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
http://www.dagobertsrevenge.com/

löjligt namn, jag vet. Men för dne som är intresserad av ockultism och det som är mera "på gränsen" tycks detta vara helt ok. Rekommenderar artikeln/intervjun om naziockultism ("Peter Levenda and "the Occult Roots of Nazism") som var mycket bra.

Om du har andra bra länkar i samma anda, släng upp dem! Jag behöver särskilt info om seriemördare, förantika religioner (särskilt från mellanöstern) och ockultism just nu. Allt ni har om latinamerikanska indianer (inka, aztek, maya etc.) kan ni slänga med. Skriver på en kampanj för Kult som ska utspela sig i efterkrigstidens Tyskland (från -46 och framåt), så allt möjligt andra världskrigstjafs skulle också uppskattas.

Tack på förhand

Ghoulzie
 

teofagus

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
21
Location
Stockholm
Post-WW2 Ty. & ockultism

Om du tänkt förlägga KULT-kampanjen till efterkrigstidens Tyskland, har du sett Von Triers 'Europa'? En briljant skildring av just den miljön, fylld med goda uppslag, och gjord innan han började fjanta sig med dogma och liknande (och ännu var nordens största filmstilist sedan Bergman). Filmens inledning med en monolog av Max Von Sydow där han tilltalar tittaren på samma sätt som spelledaren skulle kunna tilltala sina spelare är som gjord för inspiration till nya berättargrepp i rollspel. ("...at the count of three you will be in EUROPA")Nicholas Goodrick-Clarke's bok 'The Occult Roots of Nazism' innehåller en bättre (och korrekt) skildring av det Levenda tar upp. Bra är även Francis King's 'Satan and Swastika', men den kan vara svår att hitta. Gillar man graalen och katarer kan man läsa något om Otto Rahn, SS-mannnen som letade efter graalen runt katarernas gamla borgar i Frankrike. (tas ex upp i detalj i Angeberts 'The Occult and the Third Reich') Om någon vill ha fler boktips i den här vägen, säg till! (skrev en b-uppsats i religionshistoria om ämnet för några år sedan)>this is radio werewolf, end transmission< *kzzzzth*
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Tackar ödmjukast goe herrn!

Jodå, jag har sett Europa och blev väl aningen inspirerad. Det var dock ett par år sedan och jag minns inte så mycket av själva storyn. Stämningen är väl snarare det jag vill ha. Alla tips är välkomna, som sagt - och "ska läsa"-listan kan ju aldrig bli för lång, så slå till med vad du har! Jag tänkte ligga lågt med graalprylarna och satsa på mer obskyra saker som förantika gudar (Baal-Reshef (tänkte jag bygga om från Kultidén om pestgud) och Moloch mest) och navajoprofetior - kanske kan jag gräva fram lite prylar om mayaindianerna också. Tack för hjälpen, ska leta vidare med det jag fick.
 
Top