Kungens råd - första mötet

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Äsch, nu läser jag Feuflux starttråd där han skriver:

Demokraterna kommer i sin tur att arrangera skandaler som tvingar rojalistiska rådsmedlemmar att avgå för att inte svärta ner kungens råd. Detta sker via PM till spelledaren under varje runda.

Så jag är nog en riktig siare. Eller hur tolkar ni det där?

(Och sorry Feuflux för att jag stör dig under arbetet, beklagligt!)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Basse, du har fortfarande inte svarat på vad det är i ditt PM som skulle kunna fälla en falsk siare. Jag ser det inte i varje fall.

---

Stöveln, har du någon fluffig beskrivning av din millerroll? Hur ser den ut?

---

BDG, varför har du inte outat ännu?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Hörrni! Ni vet väl vad det är dags för?

Jag tycker att BDG ska börja, han har spelat med korten otroligt nära västen. Har han haft anledning till det? Han kommer dock börja stalla och sätta sig på tvären, och prata om att så gör man minsann inte i R1 och göra sitt bästa för att få ett orimligt resonemang om bybostrategi att verka sunt och logiskt. Så, jag röstar på honom.

Röst: Björn den gode

Det är rimligt att vi har minst en ulv bland Basse-Khan-Stövlis, men det är förtvivlat svårt att utröna vem utan mer info. Så sluta skriv inlägg om att man inte ska outa i runda 1 och skriv vad du har för titel. Har jag inte fått mer att gå på gällande trion ovan är jag rätt ok med att rösta ut dig istället.
Så gör man inte! Och att du försöker förekomma mina vettiga invändningar med att håna dom innan jag sagt dom hjälper inte. Jag är faktiskt rätt obekväm med hur Vimes verkar få styra det här spelet, trots att han gång på gång gjort skumma saker och sen kommer undan med att bara säga att alla andra läser för slarvigt eller (fast det kanske bara är mig?) säga gång på gång att jag spelar för dåligt. Om det är någon som spelar dåligt så är det ju Vimes som om han är bybo har åstadkommit att avslöja väktaren, att gång på gång ropa varg och sen hävda att det är en orimlig invändning att det inte är bra att göra så eftersom folk outade som gjort att första vargropet måste vara fel, som först smula att han har en förmåga och sen hävda att han alltid sagt att han är vanilj och om någon inte tycker det så är den dålig...

Nåväl, den här gången har han ju rätt, eftersom vi redan har fått fram powerrollerna och kanske till och med en ulv där så finns det ju inte särskilt mycket som talar emot en massoutning. Även om jag är övertygad om att alla bra designade maffiaspel har med någon mekanik som motverkar att det är bra att massouta så kan ju den mekaniken mycket väl bara vara att powerrollerna då blir sårbara och i så fall har vi ju redan bränt det.

Jag är Master of Merchants Jag får en gång i spelet köpa antingen ett alibi (som gör att jag inte kan bli utsatt för skandal den natten) eller ett lönnmord (som gör att jag får ha ihjäl en annan roll). I övrigt ser mitt PM ut som Basses.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
I min roll uppfattar jag det första avsnittet som en text vilken bara kan finnas hos en äkta siare Om en ulv ska påstå att den är siare kommer det inte stämma eftersom ulvar i det här spelet knappast kan beskrivas som hårt arbetande demokratihatare. Jag stryker under vilken del jag menar:

Basenanji - Master of Spies
Du är som alla andra medlemmar i rådet en som jobbar hårt, du är också en snubbe som gör allt för knugen eftersom du verkligen inte är demokrat.
Titel: Master of Spies
Personlig förmåga: Varje omgång får du ange en rådsmedlem du vill undersöka om denne iscensätter en uppseendeväckande scen den här rundan [tex Jag undersöker Feuflux]

Vinner om enbart demokratihatande personer är kvar i rådet.
Torskar om demokratikramarna är lika många som vi äkta royalz.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
I min roll uppfattar jag det första avsnittet som en text vilken bara kan finnas hos en äkta siare Om en ulv ska påstå att den är siare kommer det inte stämma eftersom ulvar i det här spelet knappast kan beskrivas som hårt arbetande demokratihatare. Jag stryker under vilken del jag menar:

Basenanji - Master of Spies
Du är som alla andra medlemmar i rådet en som jobbar hårt, du är också en snubbe som gör allt för knugen eftersom du verkligen inte är demokrat.
Titel: Master of Spies
Personlig förmåga: Varje omgång får du ange en rådsmedlem du vill undersöka om denne iscensätter en uppseendeväckande scen den här rundan [tex Jag undersöker Feuflux]

Vinner om enbart demokratihatande personer är kvar i rådet.
Torskar om demokratikramarna är lika många som vi äkta royalz.
Men alltså... nu förstår jag varför du verkar ha glömt bort att du sa så där i början för det här var ju superlamt, och du försökte ju inte ens använda det mot Khan när han kom ut. Även om jag inte ser hur det skulle ha använts "Står det i din roll att du gillar demokrati Khan? För i så fall är du nog inte den riktiga siaren! Ha ha!"
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Nä, det verkar ändå som att Khan, Stövelkatten och LJS är misstänkta. I övrigt ser jag bara bybor som fäktas mot andra bybor.

LJS gör mig särskilt nervös genom att han deltar väldigt lite men ändå håller koll på röstningen. Khan är alldeles för lågmäld. Stövelkattens miller-claim är rödande.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Björn den Listige said:
Även om jag inte ser hur det skulle ha använts "Står det i din roll att du gillar demokrati Khan? För i så fall är du nog inte den riktiga siaren! Ha ha!"
Listigt! Nä, jag är dålig på sånt lir. Jag är också lite försiktig med att anlägga honungsfällor mm just för att de kan ställa till med oreda. Men det vore fint om Khan "översatte" sin roll. Vill du göra det Khan? Vilka synonymer skulle du använda? Ser du något konstigt i min roll eller är den på pricken lik din?

@Khan som dessutom har flest röster på sig just nu.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Och ju längre svaret från @Khan dröjer, desto mer blir jag söker på att minn röst ligger rätt! :cool:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Listigt! Nä, jag är dålig på sånt lir. Jag är också lite försiktig med att anlägga honungsfällor mm just för att de kan ställa till med oreda. Men det vore fint om Khan "översatte" sin roll. Vill du göra det Khan? Vilka synonymer skulle du använda? Ser du något konstigt i min roll eller är den på pricken lik din?

@Khan som dessutom har flest röster på sig just nu.
Jag är ju fortfarande skeptisk mot dig, om du nu visste med dig att du inte skulle kunna använda det för att hitta en falsk ulv-siare varför hotade du med det från första början? Nåväl, du har ju rätt i att det hade varit jättebra om Khan kom in och gav sin syn på saken nu.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Björn den Gode said:
Jag är ju fortfarande skeptisk mot dig, om du nu visste med dig att du inte skulle kunna använda det för att hitta en falsk ulv-siare varför hotade du med det från första början?
Därför att jag har varit med ett tag och metat just nu bland ulvar är att kontra-claima siare så fort en siare ger sig till känna. (Jag tycker att det är både en usel och framförallt skittråkig och sjukt fantasilös ulv-strategi) Därför försökte jag (lamt, helt riktigt) desarmera ett sådant kontra-claim i förväg.

Men vi får väl se vad Khan har att säga. Jag har gjort om mitt roll-PM lite. Vad tycker du @Khan är annorlunda mot ditt?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jag är här, och jag ska delge min syn på saken.

Jag är fortfarande mest skeptisk till Basse och LJS. Basse eftersom han går ut med en hård bluff, som jag ser det, på att han är siare. Jag tvivlar på att vi har två pers med samma förmågor. LJS eftersom han spelar sådär lagom passivt - undviker att hamna i ordentlig polemik med någon samtidigt som han inte är totalt frånvarande. Att föra statistik är viktigt för ulvar - man gör något vettigt utan att vara problematisk.

Men för att lägga korten på bordet, här kommer min roll:

Feuflux said:
Khan - Master of Clerics
Du är likt övriga rådsmedlemmar en hårt arbetande person, dessutom är du en äkta rojalist som gör allt för din kung.

Varje runda får du ange en rådsmedlem du vill sia och få reda på om denne är rojalist eller demokrat, t.ex: "Jag siar Feuflux".

Vinner om de sanna rådsmedlemmarna är kvar i sista rundan.
Förlorar om de onda demokraterna vid ny runda är minst hälften av rådet
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jag kan ärligt säga att jag velar om jag ska sia Vimes eller LJS just nu, för jag tycker allt att LJS blir mer och mer skum för var inlägg som kommer. Jag är inte tillräckligt säker på någon av dem, så min röst ligger kvar på Basenanji, den ende jag är helt skeptisk mot.
 

Halo9000

Swordsman
Joined
9 Jun 2020
Messages
575
Basse - Master of Spies
Halo - Master of Guards
Vimes - Master of Ships
Khan - Master of Clerics
Stövelkatten - Master of Builders
BDG - Master of Merchants

Master of ships står ut eftersom det inte är en yrkesgrupp å andra sidan så kan det vara tematik för att Vimes är vanilla.

Master of Builders ses som demokrat. Jag får inte riktigt ihop det tematiskt. Oklart.

Master of Clerics ser jag bara som siare om det vore en d&d liknande setting. Jag tror inte riktigt på det där med bikten.

De andra tre känns rätt rimliga tematiskt.

Spioner som kollar om någon försöker starta en skandal. Det skulle också kunna innebära
att det bara är en demokrat som skandalerar under natten och att Basse behöver träffa rätt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Tja, jag är nu tämligen säker på att Khan bluffar om sin roll. Vi lär knappast ha två siare med så olika roll-PM som nu har presenterats. Att Khan vill rikta misstankarna mot LJS tror jag är ett ulv-move där han, när det visar sig att han är ulv, rentvår sin kompanjon.

Så, för att låna Vimes Cluedodrag:

je accuse: Khan och LJS Larsson

/Game over, gg
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Xyas - Master of Agriculture
Du är likt övriga rådsmedlemmar en hårt arbetande person, dessutom är du en äkta rojalist som gör allt för din kung.
Titel: Master of Agriculture
Personlig förmåga: Ingen
Vinner om: enbart rojalister är kvar i rådet.
Förlorar om: demokraterna vid start av en ny runda utgör minst 50% av rådsmedlemmarna.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
802
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Tänker att jag börjar dagen med att möta lite konkreta frågor, och kommer med nåt mer matigt efter det.

Om Stövlis är en snäll katt undrar jag varför han väljer att gå ut med det här nu. Hade jag varit siare hade Stövelkatten varit typ den sista jag siat. Varför väljer du att outa?
Jag har från början av rundan funderat på hur fasen man ska hantera miller-rollen, det är ju ett ganska otacksamt dilemma. Men min slutsats blev ändå att det är bättre att vara tydlig med det innan än att någon siar mig och vi ska sitta och klura på det då. När vi nu fick två siare så kände jag att det var lika så väl att ge ännu mer information om maktbalansen i spelet.

Hörrni! Ni vet väl vad det är dags för?

That's effing right! MASSOUTNING!
Hell yes!

Stövelkatten - Master of Builders
Du är likt övriga rådsmedlemmar en hårt arbetande person, dessutom är du en äkta rojalist som gör allt för din kung.
Titel: Master of Builders
Personlig förmåga: Om du blir siad kommer du visas som demokrat.
Vinner om: enbart rojalister är kvar i rådet.
Förlorar om: demokraterna vid start av en ny runda utgör minst 50% av rådsmedlemmarna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Ja, Khans PM stämmer inte.

Röst: Khan

Sorry, trist grej att åka dit på.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Jahapp. Då var det nog ingen idé att försöka fortsätta den här rundan. Det verkar som om ulv-basse har drevat ihop folk mot mig gott nog. Jag hoppas bara att folk kan se att det är vad han gör, parera och ändra sig innan det är helt kört.
 
Top