Sitter och planerar fortsättningen på min eonkampanj lite smått och har bestämt mig för att ha med ett litet dungeoncrawl-äventyr i min nästa "säsong".
Detta äventyr är tänkt att utspela sig i och omkring kungagravarna i Soldarn (står om detta ställe i Vandöda & Nekromanti).
Har funderat lite på mitt äventyr och bestämt mig för att jag vill ha en så "realistisk" dungeon som möjligt, inga slumpvisa monster och allt ska ha en förklaring, iaf för mig som spelledare.
Eftersom det rör sig om en plats som det redan skrivits lite om i modulerna vet jag ju till exempel redan vem som byggde gravarna och varför.
Har även funderat lite på vad rollpersonerna har där att göra. Det troligaste är att de blir skickade dit för att exempelvis finna nån gammal artefakt. De blir dock inte hyrda av en mystisk man på ett värdshus. Rollpersonerna består av en riddare och hans vänner/underordnade (som alla, utom en (den obligatoriska alviska vapenmästaren), jobbar åt riddarens far greven).
Har även en liten idé om att rollpersonerna kanske råkar väcka en av de gamla kronokraterna som ligger i dvala nere i gravkomplexet. I denne kan rollpersonerna finna antingen en allierad eller fiende...
Vad har ni övriga för idéer kring och erfarenheter av dungeoncrawling i allmänhet, och kungagravarna och Eon i synnerhet?
Vad ska jag använda mig av för fällor? Gåtor? Monster (tänkte mig bara vandöda av olika slag (främst vanliga skelett))? Kan rollpersonerna få hjälp på nåt sätt (exempelvis genom att leta upp nån gammal bok, eller nån som varit i gravarna tidigare)? Vad finns det för faror på vägen till och ifrån gravkomplexet?
Alla förslag, tankar och idéer uppskattas, jag kan behöva lite inspiration!
//Boboliwsy - snart iväg för att skapa en rollperson till DoD Trudvang.
Detta äventyr är tänkt att utspela sig i och omkring kungagravarna i Soldarn (står om detta ställe i Vandöda & Nekromanti).
Har funderat lite på mitt äventyr och bestämt mig för att jag vill ha en så "realistisk" dungeon som möjligt, inga slumpvisa monster och allt ska ha en förklaring, iaf för mig som spelledare.
Eftersom det rör sig om en plats som det redan skrivits lite om i modulerna vet jag ju till exempel redan vem som byggde gravarna och varför.
Har även funderat lite på vad rollpersonerna har där att göra. Det troligaste är att de blir skickade dit för att exempelvis finna nån gammal artefakt. De blir dock inte hyrda av en mystisk man på ett värdshus. Rollpersonerna består av en riddare och hans vänner/underordnade (som alla, utom en (den obligatoriska alviska vapenmästaren), jobbar åt riddarens far greven).
Har även en liten idé om att rollpersonerna kanske råkar väcka en av de gamla kronokraterna som ligger i dvala nere i gravkomplexet. I denne kan rollpersonerna finna antingen en allierad eller fiende...
Vad har ni övriga för idéer kring och erfarenheter av dungeoncrawling i allmänhet, och kungagravarna och Eon i synnerhet?
Vad ska jag använda mig av för fällor? Gåtor? Monster (tänkte mig bara vandöda av olika slag (främst vanliga skelett))? Kan rollpersonerna få hjälp på nåt sätt (exempelvis genom att leta upp nån gammal bok, eller nån som varit i gravarna tidigare)? Vad finns det för faror på vägen till och ifrån gravkomplexet?
Alla förslag, tankar och idéer uppskattas, jag kan behöva lite inspiration!
//Boboliwsy - snart iväg för att skapa en rollperson till DoD Trudvang.