DoD Kroppspoängsinflation

Jag håller med men hur ska man göra istället? Det kan inte alltid vara så att varje mäktig NPC måste hänga med en massa andra personer för att jämna ut det eller gå runt i helrusting och tunnhjälm. Det kommer i slutändan ner till handlingsekonomi, har fienden 1 handling och ni är 4st så blir det tufft för NPCn om alla är typ likvärdiga.
Ska man börja hantera mäktiga NPC som monster, att de alltid träffar med olika attacker och har handling=RP -1 eller vad blir bäst?

Jo men det kan det faktiskt, för det är rimligt! Och det finns inget egenvärde i att det ska vara "jämnt", det är återigen combat as sport. En mäktig SLP har säkert en massa säkerhet och grejer, annars hade den dött för länge sedan, och det kan l få vara rimligt istället för balanserat tycker jag!

Jo men det kan det faktiskt, för det är rimligt! Och det finns inget egenvärde i att det ska vara "jämnt", det är återigen combat as sport. En mäktig SLP har säkert en massa säkerhet och grejer, annars hade den dött för länge sedan, och det kan l få vara rimligt istället för balanserat tycker jag!
Ja, vi alla tycker olika (och här verkar det vara jag som tycker mest olika). Jag tycker nog det är lika rimligt i fantasyvärlden att den mäktiga magikern blivit mäktig för denne är väldigt snabb på att kasta sina besvärjelser (fler handlingar) och så duktig att de alltid träffar (monsterattacker) som att han blivit det för han har många vänner och bygger fällor för alla som ska hälsa på honom.

Jag som inte är någon BRP-puritan tycker att det är en rätt ok lösning från början att ha en hjälteförmåga som heter tålig, som ger extra KP. Om jag skulle designa ett BRP-spel så skulle jag nog till slut göra så.

Det som känns kass är om ganska oansenliga SLP plötsligt har samlat på sig massa hjälteförmågor (tålig x 10), eller om en riktigt häftig SLP som förväntas ha massa coola hjälteförmågor "bara" har köpt tålig hela tiden. Då faller liksom illusionen att rollpersoner och SLP följer samma regler, och då är det egentligen bättre att bestämma sig för att SLP är "monster" speltekniskt, och så kan de få specialskrivna monsterattacker mm.

Som äventyrskonstruktör kan jag dock se fördelar med att bara lägga på tålig x 10, istället för att krångla till det med massa olika kombinationer av hjälteförmågor. Det (mix av hjälteförmågor) blir a) jobbigare för SL att hantera, och b) det blir mer SL vs spelarna, där SLs taktiska förmåga att besegra spelarna sätts på prov. Att bara köra tålig x 10 flyttar bördan att vara taktisk och listig från SL till spelarna, vilket jag tycker är skönt.

Back