Hej, har jobbat på ett skadesystem för ett rollspelsystem där spelarkarkatärena tar den otroligt orginella rollen hos äventyrare. Systemet är tänkt att vara lågnivå-heroiskt, det vill säga att karaktärena kan ta risker och uppnå stora saker men behöver vara smarta med vad de gör. Skadesystemet är tänkt att stödja detta genom att ge spelarkaraktärer (samt viktiga antagonister) någorlunda hög skadetolerans, samt att spelarna har tillgång till en variant av hjälptepoäng som är mycket kraftfulla och inte allat för sällsynta.
Det i huvusystemet som man behöver känna till är att det har vissa grundegenskaper, de två som är relevanta till skadesystemet är Storlek och Hälsa. För människor faller dessa i regel på en nivå mellan 3 till 8, med ett medel på 5.
Attacker som leverar skada ger i regel ett skadevärde på 0 till 10 (fast det finns ingen över gräns), men de flesta ger mellan 2 till 5 i skada.
Tanken är att skadan skall hanteras på följande sätt:
Skadan är nivåbaserad, där varje nivå har en lägsta tröskel. Man tar en skada av varje nivå vars lägsta tröskel skadevärdet kommer upp i. Skadenivåerna är följande.
Shock – Tröskel: 1+
Har man tagit tillräckligt många shockskador för att de skall motsvara ens Hälsa i antal så faller man medvetslös. All Shock återhämtas så fort man får några minuter att vila.
Sår – Tröskel: Storlek/2
Har man tagit tillräcklit många sårskador för att de skall motsvara ens Hälsa/2 i antal så faller man medvetslös. Gör man det så behöver man lätt medicisk vård för att inte riskera att avlida*. Viss vila krävs för att återhämta sig från sår, men det går någorlunda snabbt.
Djupt Sår – Tröskel: Storlek
Har man tagit ett djupt sår så behöver man medicisnk vård för att inte riskera att avlida*, och kirurgi för att averja risken helt. Två djupa sår leder till att man avlider* omedelbart. Ett djupt sår kan ta tid att återhämta sig ifrån, men inte oresonligt så (några dagars ingame vila). Kirurgi kan ta bort det omdelbart.
Död – Tröskel: Storlek + 3
Karaktären avlider* omdelbart.
Oviktiga icke-spelarkaraktärer kan inte ta shockskada, och är omedelbart utslagna om de får en träff som skulle ge en viktigare karaktär ett sår. De är inte nödvändigtvis döda dock, detta för att eliminera all book-keeping för dessa.
Tanken är att systemet inte skall vara överdrivet dödligt för spelarkaraktär, men att om de anfaller när de inte har ett klart övertag så kan de behöva använda sig av sina inte allt för sällsynta hjältepoäng för att klara in situation som just hjältar.
Ser detta ut att kunna någorlunda nå målen ovan? Ser det roligt ut? Förslag på förbättringar?
Det i huvusystemet som man behöver känna till är att det har vissa grundegenskaper, de två som är relevanta till skadesystemet är Storlek och Hälsa. För människor faller dessa i regel på en nivå mellan 3 till 8, med ett medel på 5.
Attacker som leverar skada ger i regel ett skadevärde på 0 till 10 (fast det finns ingen över gräns), men de flesta ger mellan 2 till 5 i skada.
Tanken är att skadan skall hanteras på följande sätt:
Skadan är nivåbaserad, där varje nivå har en lägsta tröskel. Man tar en skada av varje nivå vars lägsta tröskel skadevärdet kommer upp i. Skadenivåerna är följande.
Shock – Tröskel: 1+
Har man tagit tillräckligt många shockskador för att de skall motsvara ens Hälsa i antal så faller man medvetslös. All Shock återhämtas så fort man får några minuter att vila.
Sår – Tröskel: Storlek/2
Har man tagit tillräcklit många sårskador för att de skall motsvara ens Hälsa/2 i antal så faller man medvetslös. Gör man det så behöver man lätt medicisk vård för att inte riskera att avlida*. Viss vila krävs för att återhämta sig från sår, men det går någorlunda snabbt.
Djupt Sår – Tröskel: Storlek
Har man tagit ett djupt sår så behöver man medicisnk vård för att inte riskera att avlida*, och kirurgi för att averja risken helt. Två djupa sår leder till att man avlider* omedelbart. Ett djupt sår kan ta tid att återhämta sig ifrån, men inte oresonligt så (några dagars ingame vila). Kirurgi kan ta bort det omdelbart.
Död – Tröskel: Storlek + 3
Karaktären avlider* omdelbart.
- En spelarkaraktär kan alltid undvika döden genom att spendera ett hjältepoäng.
Oviktiga icke-spelarkaraktärer kan inte ta shockskada, och är omedelbart utslagna om de får en träff som skulle ge en viktigare karaktär ett sår. De är inte nödvändigtvis döda dock, detta för att eliminera all book-keeping för dessa.
Tanken är att systemet inte skall vara överdrivet dödligt för spelarkaraktär, men att om de anfaller när de inte har ett klart övertag så kan de behöva använda sig av sina inte allt för sällsynta hjältepoäng för att klara in situation som just hjältar.
Ser detta ut att kunna någorlunda nå målen ovan? Ser det roligt ut? Förslag på förbättringar?