Nekromanti Kristendomen

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Här kommer lite om kristendomen i Imperium Diabolus. Jag kommer att finslipa det senare... Åsikter tack

Kristendomen i landet är inte samma som ni tänker på när ni hör ordet kristendom. Vad jag menar med det är något som liknar kristendomen. Låt mig förklara.



För flera tusen år sedan så gick en man över kontinenten (inte Imperiet, vill säga). Han gjorde flera stora saker, och blev allmänt erkänd som Förlösaren. Han dödades, enligt böckerna, av en galen kung, och han dödades genom korsfästelse. Innan han dog profeterade han om Gud, och vad Gud ville. Folket lyssnade, och följde honom. Till slut så var nästan hela kontinenten kristen. Man skickade iväg missionärer över havet (några tusen år efter hans död, vill säga), och de kom till Imperiet. Där välkomnades de, och efter ett tag så blev kristendomen accepterad som religion.



Kristendomen bara försvann på den andra kontinenten, efter ungefär trehundra år så utövades den inte. Men i Imperiet frodades den.



Kristendomen tror på en enda Gud. Det finns även helgon, varav Sir Airthen är en av dessa. Förlösaren är det största helgonet, och man ber oftare till honom än till Gud. Guds makt är fullkomlig, och han har himlens odödliga arméer till sin hjälp. Änglar. Dessa änglar existerar bara för att lyda Gud. Men något har hänt, i forntiden någon gång, tror man.



Vissa av änglarna är fria från Guds bestämmande. De kunde säga emot Gud, och därför blev de fallna änglar. Dessa fallna änglar vet man inte antalet på, men de är flera tusenden. Magiker i Imperiet har (ibland) lyckats prata med en fallen ängel, och de berättar en del saker.



Änglarnas magi är deras egen. De tar av sin egen energi, och använder till sin magi. När sedan effekten ”tar slut” så studsar energin tillbaka till ängeln. Detta gör att så länge en ängel inte använder för mycket energi samtidigt så har han oändliga möjligheter, eftersom farorna med att använda energin försvinner. Men det finns andra faror. Energin som används smittas av användandet. Om en ängel skulle kasta ett eldklot mot en fiende skulle energin som användes återkomma, men hetare än innan. En viss del av naturen i eldklotet följer med energin tillbaka. De odödliga arméerna har inte detta problem, eftersom Gud skyddar dem. De blir inte förändrade. Fallna änglar, däremot, de åtnjuter inte samma skydd, och det är detta som skapar demoner. Om en fallen ängel skulle väva skuggor runt sig för länge så skulle han till slut bli något som liknar en levande skugga. Hans sinne skulle ha en skuggas natur, men fortfarande ha en del av sig självt kvar. Det är detta som har gjort att det finns demoner i världen.



Men tillbaks till kristendomen.



Gud sitter på sin tron uppe i himlen, hans helgon har vissa uppgifter (Sir Airthen sägs vara ett skyddshelgon för krigare), hans änglar har vissa uppgifter, och så vidare. Prästerna i Imperiet predikar Guds Ord, som är samlade i Boken. Denna bok, Boken, innehåller Guds meddelande till människan, såsom Förlösaren predikade dem. Boken innehåller regler för hur man ska leva, lära, och så vidare. Det är ganska stränga regler i boken, och man utlovas helvetet om man inte lyder.



(Värt att notera är att det finns två ”religioner” i Imperiet, den andra, som jag bara har lite lösa funderingar kring, kommer det mera om senare. Man bör veta att den inte har lika stränga regler, och är populärare.)



Kristendomen har börjat förlora sin makt i samhället. Folk tvivlar på om Gud verkligen finns, och varför han inte gör något åt missväxten, de dac-ruyes som hela tiden anfaller (detta gäller dock enbart nordländerna, det här om dac-ruye), och liknande. Innan (för ungefär 250 år sedan) så var kristendomen en verklig makt i Imperiet. Under dessa år har dess makt minskat, men de har fortfarande sina riddare.



Kyrkans riddare, kallade Galgkrigarna (av folket), är kyrkans nuvarande verkliga makt. Dessa riddare rider runt på kontinenten, letar efter häxor, trollkarlar och hedningar. Det är en hel del inkvisitorer i dem, och de är de som ser strängast på det här med magi. Rent lagligt sett så är det inte längre tillåtet att hänga en häxa eller trollkarl, men ibland så gör de så kallade undantag. I städerna så är de oftast misstänksamma mot alkemisterna, men de hänger dem nästan aldrig.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lite allmäna frågor:

Finns det någon schism inom själva kyrkan, motsvarande mellan protestanter och katoliker, eller mellan katoliker och ortodoxa? Finns det mindre sekter som har egna uppfattningar?

"Innan han dog profeterade han om Gud, och vad Gud ville. Folket lyssnade, och följde honom."

Fanns det några problem i kyrkans tidiga historia? Var kyrkan organiserad från början, eller var det mest oorganiserade predikare som vandrade runt, skrev brev och spred Guds ord? Hur togs de kristna emot av icke-kristna? Öppna armar eller öppna gladiatorarenor och tortyrkammare? Uppstod det några martyrer som kanoniserades som helgon under den tiden?

"Kristendomen har börjat förlora sin makt i samhället. Folk tvivlar på om Gud verkligen finns, och varför han inte gör något åt missväxten, de dac-ruyes som hela tiden anfaller (detta gäller dock enbart nordländerna, det här om dac-ruye), och liknande. Innan (för ungefär 250 år sedan) så var kristendomen en verklig makt i Imperiet. Under dessa år har dess makt minskat, men de har fortfarande sina riddare."

I liknande svårigheter brukade kyrkans makt snarare öka i vår värld. Jämför med Digerdöden - den ansågs snarare vara Guds straff för mänsklighetens onda gärningar, och den sista tiden ansågs vara inne. Även i de andra religionerna i den judeo-monoteistiska sfären brukar stärkas av yttre svårigheter. När korsriddarna gav sig in i det Heliga landet så ledde det mest till att islam, som tidigare var rätt splittrat, kom att enas, och att termen "jihad" kom att omvärderas från det rättmätiga försvarskriget till det heliga kriget för att sprida islams ljus. När israeliterna anfölls av andra folk - perser, babylonier, whatever - så var det Guds straff för att judarna avfallit från sitt förbund med Gud.

"Kyrkans riddare, kallade Galgkrigarna (av folket), är kyrkans nuvarande verkliga makt. Dessa riddare rider runt på kontinenten, letar efter häxor, trollkarlar och hedningar. Det är en hel del inkvisitorer i dem, och de är de som ser strängast på det här med magi."

Värt att notera är att inkvisitionen i vår värld var mer intresserade av att jaga kättare, dvs folk med en skev (läs: icke-papistisk) syn på kristendomen, än hedningar och häxor. Det är bra mycket farligare för kyrkan med en kristen som vägrar erkänna kyrkans överhuvud än en häxa som går i kyrkan eller en hedning som ingen bryr sig om. Kättaren har lättare att locka andra kristna i fördärvet än vad hedningen har, och häxan som går i kyrkan är i sig inget egentligt problem. Även om samma sak inte behöver gälla i din värld så finns det ändå en viss logik i det.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Finns det någon schism inom själva kyrkan, motsvarande mellan protestanter och katoliker, eller mellan katoliker och ortodoxa? Finns det mindre sekter som har egna uppfattningar?


Ja, det finns det. Mer kommer senare.

Öppna armar eller öppna gladiatorarenor och tortyrkammare? Uppstod det några martyrer som kanoniserades som helgon under den tiden?

Det lutar mer åt öppna arenor. Kyrkan var inte så väl emottagen i början.

I liknande svårigheter brukade kyrkans makt snarare öka i vår värld.

Okej. Jag måste väl erkänna att jag inte tänkte riktigt så långt. Men det går att ändra.

Och även allt du säger om inkvisitionen kommer förmodligen att komma med. Jag kommer att göra en del research.

Det kommer förmodligen en ny version av kristendomen senare. Men jag ska tänka på vad du har sagt.
 

smagu

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
77
Location
Östersund
En liten fråga : Varför döper du religionen till kristendom ?
Är det inte bättre med ett nytt namn så slipper du förutfattade meningar.

Förövrigt var det en hel del intressanta idéer

/Smagu
 

Noodles

Veteran
Joined
28 Dec 2001
Messages
4
Location
Linköping
Kom ihåg att det är din religion och din värld! Om du vill att folk har börjat tappa förtroendet för religionen på grund av vedermödor, så är det bara att lägga in. Vem har sagt att vår världs historia är den perfekta referensmallen till en fantasyvärld med helt andra förutsättningar?

Det är ett ganska intressant scenario att man börjat tvivla på gamla trosfattningar. Har detta tvivel börjat sprida sig till ett allmänt tvivel mot ordningsmakten och kejsarmakten? Där finns det gott om hett rollspelsmaterial! Motståndsrörelser, nya religioner, etc... Eller det kanske är så att Gud sitter på ett mål och blir vrålvredgad av att folk inte längre tror på honom? Är det kanske DÄRFÖR som det är dåliga tider? Litet hönan-och-ägget-dilemmat där.

Angående de fallna änglarna kan det vara bra att hitta på några få framstående som kan vävas in i äventyren som mytologiska läskigheter - Ungefär som helgon för de mörka, elaka satarna.

Har du funderat på om det är så att Gud är god? Eller är det så att han låter alla tro att han är så jävla snäll och trevlig hela tiden? De som man kallar för de fallna är kanske bara änglar som har genomskådat det hela? Det kan bli ett ganska bra skräckäventyr när/om spelarna får reda på hur allt EGENTLIGEN står till...

Nåja, jag spånar bara! Tag eller kasta bort, men i vilket fall: Kör hårt! Jag tycker att din religion har stor potential!
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Det är ett ganska intressant scenario att man börjat tvivla på gamla trosfattningar. Har detta tvivel börjat sprida sig till ett allmänt tvivel mot ordningsmakten och kejsarmakten? Där finns det gott om hett rollspelsmaterial! Motståndsrörelser, nya religioner, etc...

Det börjar ju tvivlas lite på kejsaren... jag undrar om jag nämnt hans ålder ännu... kan ju vara viktigt... "Nya" religioner kommer det förmodligen inte att finnas, men väl en del kulter (en religion måste ha en "riktig" gud...)

Eller det kanske är så att Gud sitter på ett mål och blir vrålvredgad av att folk inte längre tror på honom?

Gud är helt apatisk. Ungefär, i alla fall... F.Y.I kan jag säga att det är mest änglarna som sköter affärerna, om man uttrycker det så...

Angående de fallna änglarna kan det vara bra att hitta på några få framstående som kan vävas in i äventyren som mytologiska läskigheter - Ungefär som helgon för de mörka, elaka satarna.

Självklart finns det det... Det har skett flera olika "fall" från Himlen, i olika omgångar... De äldsta fallna änglarna (som inte blivit demoner) är ungefär som helgon...

Har du funderat på om det är så att Gud är god? Eller är det så att han låter alla tro att han är så jävla snäll och trevlig hela tiden? De som man kallar för de fallna är kanske bara änglar som har genomskådat det hela? Det kan bli ett ganska bra skräckäventyr när/om spelarna får reda på hur allt EGENTLIGEN står till...

Vem vet (jag vet)? Han kanske är rätt så ond i alla fall? o.-

På måndag kommer en del om magi.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Jag har ingen idé vad man skulle kunna kalla den... Men jag kommer nog på nåt... låt mig grunna lite...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Den kan väl mycket väl heta kristendomen, men i så fall bör ju förlösaren kallas för kristus. Annars saknar ju namnet mening.
 
Top