Nekromanti Krigsfilmskrönika.

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Vad heter nu den bästa,mest realistiska,snyggaste krigsfilmen.
Min röst ligger på "saving private ryan"
Vad är en bra Krig/drama rulle?
Min röst ligger på en realistisk krigsfilm med nått budskap i.

/Hugo,som just tankat ner The Matrix reloaded.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,920
Location
The Culture
Vad heter nu den bästa,mest realistiska,snyggaste krigsfilmen.
Det där är ju tre frågor i en. Det går ju faktiskt inte.

Bästa: Full Metal Jacket.
Mest realistiska: Ingen aning, jag har aldrig varit i krig.
Snyggaste: Hero (ja, de krigar lite i den).

Andra filmer som nästan är bäst: The Bridge on the River Kwai, Deer Hunter, Apocalypse Now, Das Boot, Dr Strangelove, Paths of Glory, Patton.

/tobias
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Den tunna röda linjen [ANT]

Den tunna röda linjen är mycket bra på flera sätt, men jag kommer aldrig glömma bort när jag blev rädd för Nick Nolte som Lt. Colonel Tall i den scenen där han är så fruktansvärt arg så att Tor själv skulle rätta sig in i ledet.


/Naug, tycker (oftast) att ilska är en rolig känsla
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Vad heter nu den bästa,mest realistiska,snyggaste krigsfilmen.

Som Gurgeh sa så är det tre olika saker.

Bästa: Nästan vadsom av Oliver Stone (Plutonen, Född den fjärde juli), Full metal jacket, Apocalypse now, Casualties of war.
Mest realistiska: Casualties of war. I övrigt är väl de flesta krigsskildringar realistiska sålänge de inte är propaganda.
Snyggaste: Oliver Stone, igen. Apocalypse Now är rätt bra här också.

Min röst ligger på "saving private ryan"

Den har jag inte sett, men det har alla jag brukar kolla film med så det lär dröja innan jag får se den. :gremsmile:

Vad är en bra Krig/drama rulle?

Så lite fåniga klyschor som möjligt. Visst, folk SA kanske 'Tell my wife i love her' men vi har sett det tusen gånger innan redan. Kom på nått nytt. Mycket mycket begränsad dos av amerikansk patriotism är väl OK, men minsta lilla för mycket framkallar kräkreflexer. Sen ska filmen gärna få en att tänka till, gärna på en annan nivå än 'krig är dumt'.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Har 3 stycken filmer som jag kan rekomendera.
Full metal Jacket, Plutonen & den tunna röda linjen. De är ruskit bra & skilldrar krig & elende på olka bra sätt.
Saving privat ryan är väll helt ok, iaf de första 20 minutrarna... =) Men sen så tycker jag att den segar lite väl mycket.
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
"Vad heter nu den bästa,mest realistiska,snyggaste krigsfilmen"

Den mest realistiska: Das Boot, Stalingrad, plutonen och Full metal jacket.

Snyggaste: Band of brothers (är ju egentligen inte en film, men ändå), Das boot, SPR och Apocalypse now.

Bästa: Stalingrad, Full metal jacket, plutonen och Das boot.

"Vad är en bra Krig/drama rulle?"

En spännande, realistisk film som inte glorifierar krig. Helst ska filmen vara sedd ur förlorarens synvinkel också.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Krigsfilmskrönika

Jag tycker allra bäst om Brian DePalmas "Uppgörelsen" (Casualities of War) och Francis Ford Coppolas "Apocalypse" (Apocalypse Now).

"Uppgörelsen" har allt...utom ett bra slut. Det är kanske inte världens mest gedigna produktion, men den är unik i sin jordnära enkelhet, och levererar taktfullt ett slag i ansiktet som talar om vad krig verkligen är, och belyser jänkarnas illdåd i Vietnam. Michael J Fox visade här vad han verkligen gick för...synd att han aldrig fick den chansen igen. Jag antar att det är en riktigt "Ymir"-film, men den är så vacker, och så tragisk, så medryckande, och så...sann. Ennio Morricones stämningsfulla soundtrack gör som vanligt en hel film. Men "Uppgörelsen" har en brist...DePalma drar historien för långt, låter den övergå i ett rättegångspekoral med så starkt rättvisepatos att filmmakarna säkert stod med tårblänk i ögonen. Detta är en läxa många filmmakare hade behövt lära sig - klipp, för guds skull, klipp! Hade filmen blott slutat när kameran filmat den blodiga, döda flickan på marken nedanför stupet hade DePalma gjort en fulländad film. Jag vill ha ångest och verklighet, inte tillrättalagda skildringar av hur amerikansk krigsrättvisa skipas. Det är en sann historia, förvisso, men någonstans måste konstnärligheten gå före. En eftertext i stil med "Thran Thi Oahngs mördare dömdes till blablabla" hade varit så mycket snyggare, och betydligt mer slagkraftigt.

"Apocalypse" har några av de bästa scenerna i filmhistorien, en skön, svart distans och samtidigt en ärlig skildring av krigspsykos, och det bisarra, blodiga kaos krig verkligen är. Den är oerhört snyggt gjord, stämningsfull och förhållandevis Woddig. Egendomligt bisarr bitvis, måhända, men det är ju 'Mörkrets hjärta' den baseras på, och stämningen är hela tiden tät. Framförallt är det dock enskilda scener (surfingscenen, helikopter-attack-scenen, scenen med flickan med hunden, etc) som står för sig själva, och gör 'Apocalypse' till det mästerverk den är.


Framförallt handlar krigsfilmer om stämning, men jag brukar önska mig något mer. "Den tunna röda linjen" och "Black Hawk Down" är suveräna på stämningsfronten, men mycket bra sountrack (mer världsmusik nu!), men de förmår aldrig engagera på ett djupare plan (även om den förstnämnda bitvis når fram, speciellt i det vansinnigt läckra slutet). De förtjänar likväl att nämnas här, liksom "Det sista skottet", eller vad den heter, en australiensisk film om en ensam japansk prickskytt som nedgör en hel trupp. Sedan finns det ju många riktigt bra filmer, däribland 'Det röda fältet' av Zhang Yimou, som utspelar sig i bakgrunden av krig, men jag har en känsla av att de inte hör till diskussionen.

Stämning är som sagt viktigt, men jag behöver kunna känna ett engagemang för det som händer, intresse för karaktärerna och, viktigast av allt, sympati med dem. Det är därför "Uppgörelsen" är så bra i min bok. Go figure. En bra krigsfilm är vacker (musiken är görviktig, mer Morricone och 'chants from the thin red line'), samtidigt som den behandlar krigets verklighet på ett realistiskt och otäckt sätt, och har intressanta karaktärer med gripande öden. En dålig krigsfilm är tråkig, onyanserad, stereotyp, tillrättalagd, sentimental och/eller hjältepropaganda för en enskild regim eller ett försvar för dennas krig, och innehåller trista urmanliga karaktärer man inte kan sympatisera med för fem öre. "Saving Private Ryan" faller på nästan allt det där, och är därmed i mitt tycke en riktigt dålig film. "Pearl Harbor" tänker jag inte ens kommentera annat än med kvävda, hulkande ljud.

- Ymir, filmälskare
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Krigsfilmskrönika

Bäst är ju självklart Apocalupse Now, speciellt Redux.

Andra bra filmer som inte nämnts än är:

Enemy at the gates, en av de få filmer som faktiskt utmålar Sovjet i ett positivt ljus.

Moment 22: Svart humor och en studie i krigets meningslöshet.

Memphis Belle: Ganska realistisk film om dagbombningarna över Tyskland i krigets slutskeende.

Grave of the fireflies: Gripande, lågmäld film om Japan under andra världskriget strax innan kapitulationen. Ger en inblick i livet i skuggan av de amerikanska terrorbombningarna i ett samhälle som kollapsat.

Rambo 2: Nejdå, skojar bara.

Edit: Menade inte att posta som svar till Ymir, snedklickade bara. Hoppas ingen blir förvirrad.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Hotaru no haka

Hotaru no Haka (Grave of the Fireflies) var aaaalldeles för Disney-aktigt sentimental i mitt tycke. Gripande, visst, men det var på ett Spielbergskt snyftarsätt jag inte förmådde engageras av. Vore det inte för det vore det helt klart en utmärkt krigsskildring. Men så vill jag också fråga mig om den verkligen handlar om kriget, och inte bara de som blev lidande i dess skugga.

- Ymir, tycker till.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Va?

Hotar du de som inte har någon haka?!?!

Men så vill jag också fråga mig om den verkligen handlar om kriget, och inte bara de som blev lidande i dess skugga.
Jag tycker det. Om inte annat så var det en mäktig scen när man tidigare bara sett B17 och det kommer en ensam B29 Superfortress. Det är då man ryser för att man inser vad den har för last.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Knepigt värre...

Das Boot eller Stalingrad ligger bra till, men Den tunna röda linjen kniper nog det för att den lyckas, mitt i all skiten, vara så vacker.

Andra ruskigt bra krigsrullar är som inte nämnts är Hamburger Hill och A bridge too far.

/Joel - gillar i stort sett alla produktioner som nämnts tidigare, möjligtvis med undantag för Band of Brothers.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Jag lägger min röst på Das Boot, alternativt en som jag inte kommer ihåg titeln på. Den handlade i alla fall om ett gäng allierade soldater som medelst miniubåt jagade det tyska skeppet Tirpitz och sedan sänkte henne.

Noteras kan att jag inte är sådär överdrivet förtjust i krigsfilmer normalt sett, eftersom de brukar vara alldeles för überpatriotiska för jänkarna.

/Ulfgeir
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Bästa krigsrullen?

En Bro För Mycket. Den är en utmärkt film trots att Robert Redford begår ett historiemord i den.


Storuggla, God Bless Field Marshal Montgomery!
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Cross of Iron um Gottes willen!!!!

Som bästa film... Vid sidan av Apocalypse Now Redux (som faktiskt är mer film om krig än "krigsfilm") och sedan Full Metal Jacket... Das Boot är oxå väldigt mysig

Tunna Röda Linjen har oxå sina sidor, men känns mest som ett överpretantiöst försök att ta krigsfilmen bortom Apocalypse, vilket den inte gör...

Saving Private Ryan är valfri krigsfilm i familjefilms tappning, Steven Spielberg är i mina ögon enormt överreklamerad...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Den tunna röda linjen [ANT]

"kan man bli rädd för nick nolte? o_0"

Ja för fanken! Jag såg en rull emed honom där han spelade en korrupt snut och han hade en tokful mustasch. Den skrämde livet ur mig. En karl som var modig nog att bära en tocken snorbroms torde ju vara kapabelt till det mesta! :gremshocked:


Storuggla, terrorgurkor till höger
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Den tunna röda linjen [ANT]

På Jay Leno show har de ibland visat upp en bild på Nolte som var riktigt hemsk. Bilden var från när Nolte hade åkt dit för att köra bil i ett tillstånd av kraftig påverkan av olika kemiska preparat.

/Ulfgeir
 
Top