Re: Mitt förslag
NEJ, NEJ, NEJ!!!
Befolkningsmängderna i mundana är bissara överlag, men på asharinahalvön blir dom löjeväckande.
Jag köper att Soldarn, Asharien och västmark skall föreställa relativt glest befolkade utmarker i mundana.
Detta till trotts borde ett land som soldarn i rimlighetens namn ha mycket större befolkning.
Några jämförelser med europeiska "nivåer" under medeltiden torde ge att:
2 miljoner invånare motsvarar en befolkningstäthet som englands, ett relativt kargt land i europas utkant.
1 miljon invånare, ungerfär som skottland eller irland, ett riktigt ogästvänligt land långt ut på "bakgården"
½ miljon invånare, ungefär som sverige. Dvs ett extremt ogästvänligt och efterblivet land där dessutom minst 2/3 av landet betraktas som helt obeboligt.
Dessutom är andelen statsbefolkning av befolkningen rent generellt alldeles för hög. Själv tycker jag att följande siffror käns mera rimliga:
Soldarn: Totalbefolkning 1-2 milj, de större städerna upp till x2 mot i A&S, i övrigt samma stadsbefolkning som i A&S.
Asharien: Totalbefolkning 5 milj, de flesta städer x2-3 byar som är utsatta på kartan blir till "köpingar" med typ 1000 inv, mindre byar i princip så vanliga att de finns "överallt". (De 500 pers som gäller som gräns för jarladömme borde också ökas till typ 2-3 000 eller nåt sånt.)
Västmark: 2-4 00 000 inv, har ingen koll på städerna.
Hursomhelst.
OM man räknar med de "officiella" 62 000 invånarna så kommer Soldarn ha en befolkningstäthet som typ de medeltida Norrland, dvs i praktiken så gott som obebott.
Dessutom så är då siffrorna på armerna väl stora, Frankrike (ett land med ca 20 milj inv) lyckades under hundraårskriget på sin höjd ha 100 000 man under vapen. rent generellt kan man nog säga att med någotsånär pseudomedeltida samhälle och ekonomi får ett land oerhört svårt att ställa mer än 1 på 100 under vapen. En mera rimlig nivå även i krig är kanske 1 per 3-5 00.
Således borde de två armerna enligt "officiel" befolkning ha kanske 2-3 00 man var.
/Bjorn