Nekromanti Kreativa Äventyrstips till er med idetorka

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Jag tänkte fråga er spelledare om ni har några kreativa äventyrstips att dela med er av till oss andra spelledare? När jag menar kreativa så menar jag inte att de ska vara orealistiska utan istället locka till en ny sorts utmaning som rollpersonerna kanske inte är vana vid sedan tidigare. Jag vet inte huruvida mina egna tips är speciellt bra. Men jag delger er dem och så får ni gärna berätta om era bästa äventyrsidéer.

Ide #1 Ett fyrtiotal indianer smyger sig ljudlöst fram ur mörkret mot rollpersonernas läger. De riktar sina gevär mot rollpersonerna vid lägerelden. Indianerna ger rollpersonerna ett förslag de inte kan säga nej till – att skjutas som hundar eller acceptera ledarens vilja. När indianerna försvunnit lika ljudlöst som de kommit sitter rollpersonerna kvar vid elden med ett litet bylte mellan sig. Ett jollrande litet gossebarn inlindat i en filt. Detta är en annorlunda situation för många rollpersoner. Hur ska de få tyst på ungen som hela tiden gråter, var hittar man mat åt ett spädbarn ute i vildmarken. Blöjbyte i dagens samhälle är ingen dans på rosor, undrar just vad rollpersonerna tycker om den saken? Gör det svårt för rollpersonerna genom att låta ungen vara sjuk. Om de stöter på någon civiliserad byggd så är det inte alls säkert att första bästa kvinna är beredd att ta hand om pojken. Det är ju ett stort ansvar. Som sagt, detta är ett annorlunda och ganska roligt problem som rollpersonerna ställs inför. Ni spelledare kan säkert skrädda ut storyn ytterligare /images/icons/wink.gif

Ide #2 Ett bankrån hade gett en rånare tvåtusen dollar och innan uppbådet grep honom lyckades han gömma pengarna i ett gammalt övergivet Fort. Nu, efter tre långa år, var han och hans kumpaner tillbaka för att hämta bytet. Men fortet är inte längre övergivet. Rollpersonerna erbjuds att hämta pengarna mot att få en del av bytet (banditerna tänker naturligtvis döda rollpersonerna när de gjort grovjobbet åt dem). Men att hämta pengarna i fortet är inte någon lätt utmaning, det kräver list och kreativitet. Var i fortet finns bytet och hur ska rollpersonerna gå tillväga?

Vad har ni, spelledare till Western, själva för kreativa och annorlunda äventyrsuppslag som ställer rollpersonerna inför nya sorts utmaningar?
 

Steverud

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
29
Location
Göteborg
Mitt standardsvar när det gäller frågor om scenarion är att hänvisa till net.plot.books. Det är en samling om sex gånger c:a sextio sidor med äventyrsidéer till många olika rollspel. Just Vilda Västern-teman är det ont om, Dungeons and Dragons är klart överrepresenterat, men många av idéerna går att föra över - dock långt ifrån alla.

Mycket nöje.
 
Top