Nekromanti Krank skriver CV - från skiss till färdig produkt?

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Nemas problemas, var nog lite kantig själv, var inte innehållet i vad du ville ha fram jag hade tankar kring utan paketeringen.

/ Phelan
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Ett annat manipulativt tips. Titta på hemsidan hos de du söker tjänsten oss. Vilka textstilar använder de där och vilka färger har de i sin logga? Anpassa grafiskt personligt brev + CV så att det känns bekant för arbetsgivaren.

/ Phelan
 

Patrick Bateman

Warrior
Joined
25 Oct 2000
Messages
224
Location
Stockholm
Lite osorterad och generell feedback. Hoppas det ändå kommer till nytta.

* Mina ansökningshandlingar består av CV/meritförteckning (2 sidor) + personligt brev (1 sida). CV:t innehåller utbildningar, arbetslivserfarenhet, ideella engagemang samt övriga kunskaper (språk, datorkunskaper etc). Det personliga brevet är den säljande texten och där jag beskriver mig som person och lite mer utförligt om min bakgrund.
* CV:t är statiskt, det ändrar jag aldrig (har inte tillräckligt mycket erfarenhet för att kunna sålla här ändå). Det personliga brevet har en stomme som jag återanvänder och anpassar valda stycken till den sökta tjänsten.
* Ha gärna namn och personuppgifter i både CV och personligt brev. Efter utskrift kan arken bli separerade och riskerar att inte kunna paras ihop om namn saknas. Jag har lagt allt i sidhuvudet, då finns det t.o.m. på varje sida i mitt (2-sidiga) CV.
* Om det är möjligt (men det kan vara svårt på det begränsade utrymmet) tror jag det är bättre att ge konkreta exempel på personliga egenskaper, än att bara rabbla upp dem.
* Nämn inget om din låga sjukfrånvaro. Även om det i praktiken är en fördel, tror jag det skulle se konstigt ut för en rekryterare. Sjukdomshistoria tror jag en blivande arbetsgivare dessutom inte ens har rätt att fråga om, vilket är ytterligare en anledning att det skulle se märkligt ut i dina ansökningshandlingar.
* Anpassa det personliga brevet så att det stämmer överens med kravprofilen i jobbannonsen. Lyft fram dina positiva egenskaper som ligger i linje med kravprofilen. Använd gärna liknande terminologi, dvs omformulera egenskaper, men var fortfarande ärlig.
* Skicka ansökningshandlingarna som pdf-filer, inte i word-format. Kanske en självklarhet, men ändå. Med word-filer riskerar du att mottagaren saknar ditt typsnitt, har annorlunda formatinställningar etc.
* Skriv inte ut referenser i ansökningshandlingarna! Du vill ha kontroll på vilka som kontaktar dina referenser och inte "trötta ut" referenserna. Skriv istället "Referenser kan gärna fås mot begäran." Vanligtvis kollas inte referenser förran man gått vidare (efter första intervjun) i ansökningsprocessen. Men du vill ändå undvika okynneskontakter till referenserna från rekryterarens sida.
* Exempel på CV, med korrigerande kommentarer: http://www.shortcut.nu/cv
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Okej, jag har skruvat och pillat lite efter att ha kollat runt lite på länkar folk varit generösa nog att bidra med. Nedanstående är fritt från formgivning; givetvis ska jag använda mig av kolumner, snygga rubriker, punktlistor och annat som kan vara relevant för att lyfta fram text. Se nedanstående som "råtext", alltså.

Såhär har jag tänkt:
- Arbetslivserfarenhet är viktigare än utbildning
- Sorterat i omvänd tidsordning, dvs nyast överst.
- Undantaget är de "spridda kurserna" jag omnämner under utbildningarna, men de är spridda mellan 2003 och nu.
- De arbeten som är mest relevanta både för lärar- och designyrken har jag skrivit lite mer beskrivande text kring. Det är också de två som är riktiga anställningar.
- Jag bröt ut icke lärar/designrelevanta anställningar/praktiker och lade dem längst ner.
- Försökte utveckla mig utan att tråka ut vad gäller "övrigt".
- Personliga profilen lånar jag formuleringar till från vad jag skrivit tidigare i tråden; tanken är att trycka på de element jag tycker är viktigast; entusiasm, ämneskunnighet och kreativitet. Om plats/tid finnas: ödmjukhet, samarbete.
- Jag har en grafisk form i huvudet, som inkluderar foton på mig. Har tagit bilder på mig själv när jag står framför en smartboard. Tänkte snygga till dem och bygga en marginalbild, typ sån bård som brukar finnas i vissa rollspelsprodukter. Funderar på att komplettera med små bilder på typ elever som tittar intresserat eller jobbar koncentrerat, men isåfall tar jag några myndiga elever som kan tänka sig att ställa upp. Är det överhuvudtaget en bra grej med bilder?
- Jag har ett par citat från elever som jag samlat på mig nu när de vet att jag antagligen försvinner. Min personliga favorit är "Alltså, alla lärare är skumma. men du är den ende som är skum på ett bra sätt". Andra är mer generiska, typ "men du är ju den bäste läraren vi har ju" och sånt... Jag funderar på att stoppa in även nåt sånt nånstans. Min tanke är att göra CV't till ett folk som läser det kommer ihåg, och som ger "rätt" intryck. Utan att vara grafiskt överladdat.

<h1 class="western">Personlig profil </h1>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">

</p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">[???] </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">

</p>
<h1 class="western">Arbetslivserfarenhet </h1>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">

</p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Nynäshamns
Gymnasium Lärare datorämnen och engelska 2008-pågående
</p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm; font-weight: normal">Här
har jag haft kurser som Digitalt skapande, Multimedia A och B,
Programmering A och B, Webbdesign, Databashantering , Datorkunskap
och Engelska A. Jag har också hjälpt kollegor vid övergången till
online systemet Schoolsoft och arbetat med underhåll för skolans
datorer. </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm; font-weight: normal">

</p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Praktikant/vikarie
på Östra högstadiet i Hudiksvall
periodvis Okt 2005 – Mars
2006 </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Vikarierande lärare
i engelska på Bromangymnasiet i Hudiksvall
Januari 2007, v3-4 </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm; font-weight: normal">Praktik
genom VFU på Bromangymnasiet
periodvis 2002, 2003, 2004, 2007,
2008 </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">

</p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Layout-och
designansvarig på Brandgaraget i Hudiksvall hösten 2000

</p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm; font-weight: normal">Jag
arbetade med brandgaragets grafiska profil och gjorde affisher,
annonser och layoutade Brandgaratets tidning Garage. </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">

</p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Övriga
arbetslivserfarenheter:
</p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Sommarpraktik vid
Dellenova Sommaren 2007 </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Sommarjobb på Posten i
Hudiksvall sommaren 2006 </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Sommarjobbade med att
montera och packa hydrauliska pumpar på Sunfab AB sommaren 1997,
1998, 1999, 2000 </p>
<h1 class="western">Ubildning </h1>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">

</p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Lärarprogrammet,
inriktning datorämnen vid Linnéuniversitetet, 2008-pågående </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Gymnasielärarprogrammet,
inriktning engelska-historia vid Högskolan i Gävle, 2002-pågående </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Ledarskap och
projektmetodik vid Brandgaraget i Hudiksvall, 2000-2001 </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Estetisk konst- och
formgivning vid Bromangymnasiet i Hudiksvall, 1998-2000 </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">

</p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Därutöver spridda
högskole- och universitetskurser i psykologi, webdesign,
berättardidaktik, datorspel och 3d-grafik. </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">

</p>
<h1 class="western">Föreningar och ideellt arbete </h1>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Datorteknisk hjälp
till Dellenova, Hudiksvall 2007-2008 </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Grundare av och
ordförande i Spelföreningen Omega 2000-pågående </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Ungdomsledare och
styrelsemedlem i Hudiksvalls Ungdomsteater 1998-2002 </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">

</p>
<h1 class="western">Övrigt </h1>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Gedigna datorkunskaper,
bland annat innefattande ECDL-körkortet samt många års erfarenhet
av service, support och produktivitet både vad gäller datorer och
program. Jag kan arbeta med allt från Officepaketet till 3d-program
eller Adobes olika mjukvaror. Jag kombinerar kreativitet med teknik
och har lätt för att lära in mig i nya system. </p>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">

</p>
<h1 class="western">Referenser </h1>
<p class="western" style="margin-bottom: 0cm">Ges vid förfrågan </p>
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
OK, efter alldeles för lång tid av att prioritera annat (skoldeadlines, jobbet) så satte jag mig ner och byggde en layout och fixade ihop ett CV.

Nästa steg är ett personligt brev också.

Jag hade ett par bilder jag hade tänkt ha i högerkolumnen här, men de blev så hårt neggade av folket i småpraten att jag sket i dem.

Såhär har jag tänkt med CV-delen:
- Fokus på de viktigaste anställningarna/vikariaten, de som är mest relevanta för tjänsten. (Vi tänker oss att detta är forkuserat på att ge lärarjobb, då).
- Omvänd, konsekvent kronologi. Dvs senast överst, och samma sätt att ange tid på alla. Eller bör jag försöka trycka in månader?
- De mest relevanta anställningarna får en extra liten text om vad jag gjort där.
- Tydlig, relevant rubriksättning
- Jag har varit ytterst osäker på det här med referenser. De kanske jag ska ta bort? Det kanske är underförstått att man kontaktar vidare om man vill ha referenser? Kanske ha nån mening om karriärsmål/profil/etc högst upp istället?

Jag har försökt använda tipsen från CV-handboken, och har kollat mycket på CV-akuten där jag försökt se vilka andras fallgropar respektive bra grejer varit. nackdelen är då att jag t.ex fått lust att byta layout varje gång jag kollat på ett nytt CV...

Vad tycker ni?

EDIT: Fixade ordningen på ett par...

EDIT 2: Ändrade till 11pt. 12pt Charis SIL ser större ut än 12pt Times New Roman. Så 11pt borde funka och vara läsligt...

EDIT 3: Lade in att jag förväntas bli färdig med utbildningen under 2012. Also, de andra grejerna Möller påpekade.
 

Attachments

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ser bra ut. Att hålla det på en sida känns riktigt bra. (Fast, vad vet jag?)

Förutom hoppet i tidslinjen jag anmärkte på i praten tycker jag några saker.
Sommaren böjs väl somrarna i plural? Dessutom tycker jag ett och är lämpligt. Alltså, det borde vara »somrarna 1997, 1998, 1999 och 2000«.

Din utbildning ser lite muppig ut. Kan vara för att den är det ... Jag vet inte, jag tycker du tydligare bör poängtera att du inte är klar med lärarutbildningen men att du fortfarande studerar. Att nämna när du väntas bli klar kanske också kan pressas in.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Möller said:
Sommaren böjs väl somrarna i plural?
Ja.
Och jag undrar om man borde kunna skita i somrarna, man tycker ju att det är underförstått i och med att det är sommarjobb. Kanske.

Plus att det redan står 1997-2000 i tidskolumnen. Bah. Tar bort hela tidsgrejen från texten.

Möller said:
Din utbildning ser lite muppig ut. Kan vara för att den är det ...
Det är den. =)

Möller said:
Jag vet inte, jag tycker du tydligare bör poängtera att du inte är klar med lärarutbildningen men att du fortfarande studerar. Att nämna när du väntas bli klar kanske också kan pressas in.
Min tanke var att det kanske är en sån grej man kan nämna i det personliga brevet istället. Om det nu inte magiskt skulle dyka upp 2-3 rader att skriva in det på...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Nu inbillar jag mig att nån fortfarande läser det här, men jag skrev just ihop ett preliminärt personligt brev jag tänkte söka jobb med den här veckan.

Engagerad, glad och kunnig

Det finns egentligen bara en sak jag tycker mer om än mina ämnen, och det är att få ha kontakt med eleverna. Det mänskliga mötet är viktigt för mig, att få träffas och växa. Därför tror jag att jag skulle passa bra på er skola, och det är därför jag söker tjänsten som [tjänst].

De senaste tre åren har jag jobbat som lärare i engelska och datorämnen vid Nynäshamns Gymnasium. Där har jag jobbat mycket med mötet mellan tekniken och människan och utforskat det estetiska i datorämnena. Jag har också knutit många kontakter, samarbetat väl med kollegor i och utanför program- och arbetsgrupp.

Utöver det har jag också kunnat fungera som datorkunnig teknisk resurs, och hjälpte bland annat till när skolan gick över till webbsystemet Schoolsoft.

Jag är lyhörd och sätter alltid eleven i första rummet; jag har lagt ner en hel del extra tid på att hjälpa elever få de betyg de eftersträvar, och ser det som en självklarhet att alltid individualisera undervisningen och arbeta flexibelt och med många olika inlärningsstilar, så att varje elev får möjligheten att lära på sina egna villkor. Jag är också alltid tydlig med vad som gäller, och brukar till exempel alltid ge tydliga betygskriterier, knutna till kursplanerna, för mina uppgifter.

Vid sidan av mitt heltidsarbete har jag också studerat minst heltid, med siktet inställt på att få min lärarexamen. Det har varit oerhört lärorikt att studera samtidigt som jag jobbat; det har lärt mig att prioritera och organisera så att allt fungerar.

Kort sagt; jag upplever att jag trivs i skolvärlden som fisken i vattnet, och jag tror att jag kan tillföra er skola inte bara en kompetent lärare, utan även en engagerad och samarbetssugen medarbetare.

Med vänlig hälsning
Mikael Bergström


Återigen har jag utgått från CV-akuten och gjort mitt bästa för att undvika de värsta fällorna där. Smäller ihop en layoutad PDF imorgon.

EDIT: Nu har jag gjort PDF:er. Uppdaterat CV't lite också, så jag bifogar det.


EDIT: Bör kanske påpekas: Jag tänker främst söka datorlärartjänster med det här CV't. När jag söker tjänster som lärare i engelska eller historia kommer jag att ändra vissa delar, och om jag skulle söka jobb inom reklambranschen eller nåt helt annat så blir det ytterligare annat, antagligen större förändringar. Målet är att söka minst 7 jobb i veckan, får se hur länge det finns lärarjobb att täcka upp.
 

Attachments

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
I första stycket skulle jag byta ut hjälpt till utbildat, det låter mer professionellt.

Jag skulle också ändra meningen:
Här har jag haft kurserna Digitalt skapande, Multimedia A och B, Pro-
grammering A och B, Webbdesign, Databashantering, Datorkunskap och Engelska A.

till:
Här har jag undervisat i engelska, programmering och multimedia.

Rektorn som läser ditt cv läser kanske tio sådana, allt som gör det enklare kommer denna att tycka om.

Min åsikt. :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
Glöm inte att ta med att du har gett ut två böcker.
Frågan är hur jag beskriver och får in det på ett vettigt och relevant sätt... =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Tony.M.Meijer said:
Min åsikt. :gremwink:
Bra så!

Jag ser det som positivt att du inte hittade något mer att påpeka, så jag tänker betrakta det som ett fullt habilt personligt brev =)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Jag har drivit publiceringen av två böcker själv.

Det vissar att du kan driva projekt och att du är ninjig på alla sätt och viss.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Jag tänkte mest kommentera det personliga brevet och kritisera fritt. Sen får du göra vad du vill av kritiken. Och jag ber redan nu om ursäkt för att inte läst igenom tråden ordentligt utan bara skummat...

krank said:
Engagerad, glad och kunnig
Jag är fan alltid skeptisk till sånna där superord som man ska slänga in i början. Det känns alltid så floskelaktigt. Visst är det bra att få med, men hur gör man det snyggt? Jag tycker att om du ska få beskriva dig själv som "engagerad, glad och kunnig" måste du bevisa det. Eller lägga ordentlig tyngd på det. Varenda tjomme kan skriva att det är "glad" (och gör det också). Antingen bevisar du det (genom att skicka med glada tusch-teckningar, skriver världens gladaste brev) eller så skippar du det.

krank said:
Det finns egentligen bara en sak jag tycker mer om än mina ämnen, och det är att få ha kontakt med eleverna. Det mänskliga mötet är viktigt för mig, att få träffas och växa. Därför tror jag att jag skulle passa bra på er skola, och det är därför jag söker tjänsten som [tjänst].
Jag skulle vilja ha det mer specifikt. Mer tyngd. Vad menar du med "det mänskliga mötet" samt "träffas och växa"? I mina öron låter det som otydliga floskler / modeord som typ grå politiker brukar slänga sig med. Syftningsmässigt blir det också lite knasigt för mig. Du tycker om att träffa elever och därför tror du att du skulle passa bra på skolan.(?) Jag förstår vad du menar, men jag skulle välja något mer "rakt på" sätt att säga att du är en engagerad lärare som bryr dig om dina elever.
Textmässigt: aldrig , (komma) före "och".
Du har en upprepning av "därför" i sista meningen.


krank said:
De senaste tre åren har jag jobbat som lärare i engelska och datorämnen vid Nynäshamns Gymnasium. Där har jag jobbat mycket med mötet mellan tekniken och människan och utforskat det estetiska i datorämnena. Jag har också knutit många kontakter, samarbetat väl med kollegor i och utanför program- och arbetsgrupp.
Även här skulle jag vilja att du preciserade dig mer, gav exempel och mer tyngd bakom vad du faktiskt gjort. "mötet mellan teknik och människa" samt "det estetiska i datorämnen" låter väldigt spännande, men alltför svävande och luddigt. Vad har du gjort? Varför ska man utforska det estetiska i datorämnen? Vad är intressant i mötet teknik och människa, varför är det viktigt?
"knutit många kontakter" låter också lite tamt. Vad är det för kontakter du knutit och på vilket sätt är det bra för din framtida arbetsgivare?
"samarbetet väl". Behöver man ens skriva det? Det är väl liksom det minsta man kan begära av någon. Har du tagit extra ansvar, varit drivande inom arbetsgrupper osv. skriv det istället. Eller beskriv vilken roll du har haft i samarbeten (generellt eller specifikt). Att du inte är en pain-in-the-ass framgår av dina referenser.
textmässigt: Upprepning av ordet "jobbat" i de två första meningarna.

krank said:
Utöver det har jag också kunnat fungera som datorkunnig teknisk resurs, och hjälpte bland annat till när skolan gick över till webbsystemet Schoolsoft.
textmässigt: återigen ett , följt av och.
Sedan skulle jag skala bort så många utfyllnadsord som möjligt. Typ stryka följande:
Android_IV said:
Utöver det har jag också kunnat fungerade som datorkunnig teknisk resurs, och hjälpte bland annat till när skolan gick över till webbsystemet Schoolsoft.
Då har du precis fått en massa plats att fylla ut med allt bra du gjorde när ni bytte websystem! Wohoo! Kärnfullt med bra flyt har jag som målbild. Detta skulle jag kolla igenom generellt i hela brevet; vilka utfyllnadsord kan strykas utan att språket misshandlas?

krank said:
Jag är lyhörd och sätter alltid eleven i första rummet; jag har lagt ner en hel del extra tid på att hjälpa elever få de betyg de eftersträvar, och ser det som en självklarhet att alltid individualisera undervisningen och arbeta flexibelt och med många olika inlärningsstilar, så att varje elev får möjligheten att lära på sina egna villkor. Jag är också alltid tydlig med vad som gäller, och brukar till exempel alltid ge tydliga betygskriterier, knutna till kursplanerna, för mina uppgifter.
Första meningen är ap-lång. Korta ned den i flera mindre meningar. Kolla , följt av och. Det du skriver om extra tid på eleverna samt flexibelt arbete är skitbra! Men även här vill jag ha mer tyngd bakom det. Skrota allt intetsägande (utfyllnadsord och allmängiltiga floskler) och fyll ut allt det bra-bra du har med exempel och tankar och tycke!

krank said:
Vid sidan av mitt heltidsarbete har jag också studerat minst heltid, med siktet inställt på att få min lärarexamen. Det har varit oerhört lärorikt att studera samtidigt som jag jobbat; det har lärt mig att prioritera och organisera så att allt fungerar.
Vill man ha med ungefär när du siktar på att ta din examen? Tänker att det är ett bra exempel för att visa ditt driv.
Exakt hur (och varför) har detta lärt dig att prioritera och organisera? Skriv det!

krank said:
Kort sagt; jag upplever att jag trivs i skolvärlden som fisken i vattnet, och jag tror att jag kan tillföra er skola inte bara en kompetent lärare, utan även en engagerad och samarbetssugen medarbetare.

Med vänlig hälsning
Mikael Bergström
, + och är också. Annars tycker jag det funkar fint som avslutning. Särskilt om du tidigare i brevet gett exempel på din sammarbetsförmåga och engagemang så blir det en lättare avslutning och påminnelse.


Så, det var mina tankar. Take it or leave it. Väldigt mycket är dock beroende på personliga preferenser. Jag har en viss "stil" när jag skriver formellt; jag vill ha det enkelt, rakt på och logiskt/rationellt. Typ som att skriva en lab-rapport eller nått. Tycker du annorlund, go for your preferences. Jag har varken empirisk data eller rocket-science att backa upp mitt tyckande med. Om det är något du tänker på, vill opponera dig emot eller diskutera så shoot. Jag går till kojs nu. Lycka till med jobbsökandet!

yours truly // Android_IV
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
En till kort tanke.
Du skulle också kunna lägga in något mer om dig själv i det personliga brevet. Gärna då saker som dessutom tolkas in som något bra för dig som yrkesverksam.
Jag brukar alltid få med ett stycke som handlar om mig som privatperson, typ precis före det avslutande stycket.

T.ex. att du spelar rollspel vilket har lärt dig att bättre handskas med konflikter, ökat din kreativitet etc. etc.

Tillägg:
Kollade även på cv:t. Såg bra ut. Jag skulle sätta ett slutdatum på studierna i Gävle (även om du sedan fortsatte på dem 2008). Eller typ skriva hur många poäng du tog då, så det blir mer tydligt hur mycket av din examen du tagit osv.
Det var något jag tänkte på rent textmässigt också... men nu glömde jag. Me suck.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Android IV said:
Jag skulle sätta ett slutdatum på studierna i Gävle (även om du sedan fortsatte på dem 2008). Eller typ skriva hur många poäng du tog då, så det blir mer tydligt hur mycket av din examen du tagit osv.
Grejen är ju att det är lite klurigare än så. Med lite mer eller mindre korta avbrott har jag läst i Gävle från 2002 tills nu. Jag läser, as we speak, vid Gävle. Och vid Växjö.

Jag kan däremot använda lite utrymme för att till exempel skriva just hur mycket jag har kvar (en liten sketen 7.5-poängare jag sökt till i höst samt sista terminens examensarbete etc).

Om nu planerna går i lås. Jag har försökt klämma ur folk på båda mina skolor hur det egentligen kommer att se ut nu när det ska byggas om i lärarutbildningarna, men ingen vet något. Men preliminärt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Jag ska försöka förtydliga utan att bli defensiv, här =)

Android IV said:
Jag är fan alltid skeptisk till sånna där superord som man ska slänga in i början. Det känns alltid så floskelaktigt. Visst är det bra att få med, men hur gör man det snyggt? Jag tycker att om du ska få beskriva dig själv som "engagerad, glad och kunnig" måste du bevisa det. Eller lägga ordentlig tyngd på det. Varenda tjomme kan skriva att det är "glad" (och gör det också). Antingen bevisar du det (genom att skicka med glada tusch-teckningar, skriver världens gladaste brev) eller så skippar du det.
Jag tänker inte säga att du har fel, men jag tänker förklara varför det står som det står: Jag ville ha ett alternativ till det fnösketorra och inte det minsta minnesvärda "hej" eller "Ansökan om tjänst" eller "Personligt brev". Mina källor säger att det är bättre att ha en mer personlig/egen grej att skriva där. Så då skrev jag vad som rent konkret sammanfattar mig som lärare - även om jag också inser att det är viss floskelvarning.


Android IV said:
Jag skulle vilja ha det mer specifikt. Mer tyngd. Vad menar du med "det mänskliga mötet" samt "träffas och växa"?
Jag menar att mötas som människor, och att växa genom att utvecklas tillsammans =) Det låter floskligt, men jag hittade inget bättre sätt att skriva det på. Svårt att konkretisera. Inte bara "träffa elever", utan "umgås med människor" och framför allt att både jag och eleverna lär oss saker av varandra. Och att man har en bra och mänsklig kontakt (i kontrast till gråneutral jag-gör-minsann-bara-mitt-jobb). Typ.

Android IV said:
Även här skulle jag vilja att du preciserade dig mer, gav exempel och mer tyngd bakom vad du faktiskt gjort. "mötet mellan teknik och människa" samt "det estetiska i datorämnen" låter väldigt spännande, men alltför svävande och luddigt. Vad har du gjort? Varför ska man utforska det estetiska i datorämnen? Vad är intressant i mötet teknik och människa, varför är det viktigt?
Det där skulle jag kunna skriva spaltmeter om, men valde att hålla det en smula allmänt för att... tja, för att det kändes som nånting man kan diskutera på en intervju. =)

Problemet med att ge konkreta exempel är att det blir så jäkla snuttifierat. Det blir nästan nere på individnivå och specifika tillfällen, och för mig låter sånt alltid som "jahaja, hade han inget annat att komma med". När jag lite längre ner säger att jag hjälpte till när vi gick över till Schoolsoft, så får jag nästan känslan av att läsaren tycker "jaha, och det var allt? Gjorde han inget annat tekniskt"? Lite som när man listar sommarjobb i CV't... =)

Mötet mellan teknik och människa handlar ju helt enkelt om just förhållandet mellan tekniken och människan. Allmän uppmuntran till elever att inte vara rädda för tekniken och inte sätta alltför stor tilltro till den. Att visa upp teknik och vara engagerad och visa att det är roligt och coolt och viktigt. Att diskutera grafiska interface och målgrupper när man går från att vara producent till att vara konsument av mjukvara.

Det estetiska i datorämnen tyckte jag också kändes så konkret det blir utan det blir väldigt långt. Hur man skriver snygg kod, återigen interfacedesign och målgrupper, vad som skiljer en snygg hemsida från en ful och en fungerande från en ickefungerande. Att jag till exempel hela tiden liknar programmering vid bildämnet eller vid något verkstadsämne och inte håller med om att det skulle vara en fortsättning på matematiken.


Android IV said:
"knutit många kontakter" låter också lite tamt. Vad är det för kontakter du knutit och på vilket sätt är det bra för din framtida arbetsgivare?
Jag tänkte; har knutit kontakter över ämnes/programgränser är det inte särdeles många lärare som gör, upplever jag. Jag har gjort det. Alltså är det en grej man kan ha med.


Android IV said:
"samarbetet väl". Behöver man ens skriva det? Det är väl liksom det minsta man kan begära av någon.
Det kanske man skulle kunna tycka. Så är det dock tydligen inte bland lärare... Därför tyckte jag att det var värt att skriva.

Android IV said:
Har du tagit extra ansvar, varit drivande inom arbetsgrupper osv. skriv det istället. Eller beskriv vilken roll du har haft i samarbeten (generellt eller specifikt).

Android IV said:
Att du inte är en pain-in-the-ass framgår av dina referenser.
Men om min brist på pain-in-the-assighet är en av mina största tillgångar? =) Eller alltså, att jag är sådär extra trevlig, samarbetsvillig och följsam att jag aktivt bidrar till synergi och positivt arbetsklimat.

Android IV said:
textmässigt: återigen ett , följt av och.
Sedan skulle jag skala bort så många utfyllnadsord som möjligt. Typ stryka följande:
Android_IV said:
Utöver det har jag också kunnat fungerade som datorkunnig teknisk resurs, och hjälpte bland annat till när skolan gick över till webbsystemet Schoolsoft.
Då har du precis fått en massa plats att fylla ut med allt bra du gjorde när ni bytte websystem! Wohoo! Kärnfullt med bra flyt har jag som målbild. Detta skulle jag kolla igenom generellt i hela brevet; vilka utfyllnadsord kan strykas utan att språket misshandlas?
Fast då låter det ju som att det enda jag gjorde som teknisk resurs var att hjälpa till med Schoolsoft, medan det egentligen bara är ett litet konkret exempel bland många. Återigen den här "snuttifieringen"; "jag har hjälpt till att planera placeringen av skrivare, hjälpt kollegor att ta bort virus från datorn, tipsat om vettiga webtjänster till kollegor, scannat in och skrivit ut bilder när det behövts, servat datorer som gått dåligt, haft adminkillarnas förtroende att agera lokal administratör och lägga in mjukvara som behövs för mig eller andra"... Det blir liksom konkret, men antingen blir det såpass få exempel att det bara känns utfyllnad, eller så blir det så mycket att ingen vettig läsare orkar igenom stycket...

Android IV said:
Vill man ha med ungefär när du siktar på att ta din examen? Tänker att det är ett bra exempel för att visa ditt driv.
Står i CV't, men kan för all del ha med det här också.

Android IV said:
Exakt hur (och varför) har detta lärt dig att prioritera och organisera? Skriv det!
Är inte det underförstått att om man fixar 150% studietakt vid sidan av 100% jobb så kan man organisera och prioritera?

Eller blir det bättre av att jag skriver att jag typ gör långa attgöralistor och ser till att alltid bocka av fem saker varje dag, att jag strukturerar upp mina uppsatser från rubriker till punktlistor till text?

Android IV said:
Så, det var mina tankar. Take it or leave it. Väldigt mycket är dock beroende på personliga preferenser. Jag har en viss "stil" när jag skriver formellt; jag vill ha det enkelt, rakt på och logiskt/rationellt. Typ som att skriva en lab-rapport eller nått. Tycker du annorlund, go for your preferences. Jag har varken empirisk data eller rocket-science att backa upp mitt tyckande med. Om det är något du tänker på, vill opponera dig emot eller diskutera så shoot. Jag går till kojs nu. Lycka till med jobbsökandet!

Jag har nog en aningen mindre formell stil, åtminstone vad gäller personliga brev. Tror jag. Eller, mitt mål är inte att läsaren ska känna "wow, vilken rationell typ" utan "wow, vilken engagerad, flexibel och kunnig människa"... Jag får känslan av att det dyker upp en hel del, vad ska man säga, "grå" personliga brev. Såna som är rakt igenom formella, så att säga. Och jag är inte riktigt säker på om såna lämnar något bestående intryck. Målet här är ju att bli ihågkommen, så att de kommer ihåg en sen när de funderar på vilka de ska kalla till intervju.


DU har en del språkliga poänger och jag ska se om jag åtminstone kan överkomma min motvilja mot snuttifiering för att peppra med lite mer konkreta exempel iaf =)
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
krank said:
Jag menar att mötas som människor, och att växa genom att utvecklas tillsammans =) Det låter floskligt, men jag hittade inget bättre sätt att skriva det på. Svårt att konkretisera. Inte bara "träffa elever", utan "umgås med människor" och framför allt att både jag och eleverna lär oss saker av varandra. Och att man har en bra och mänsklig kontakt (i kontrast till gråneutral jag-gör-minsann-bara-mitt-jobb). Typ.
Ju mer du konkretiserar desto mer försvinner av ev. floskelvarningar. Genom att konkretisera (antingen bara en förklarande mening eller exempel) visar du att det finns mening bakom vad du skriver och att det inte bara är något du dragit ur röven hux-flux. Hmmm, som du säger svårt att koknkretisera. Kan räcka med något om att lära sig av varandra och varför det känns så jävla bra.

krank said:
Android IV said:
Även här skulle jag vilja att du preciserade dig mer, gav exempel och mer tyngd bakom vad du faktiskt gjort. "mötet mellan teknik och människa" samt "det estetiska i datorämnen" låter väldigt spännande, men alltför svävande och luddigt. Vad har du gjort? Varför ska man utforska det estetiska i datorämnen? Vad är intressant i mötet teknik och människa, varför är det viktigt?
Det där skulle jag kunna skriva spaltmeter om, men valde att hålla det en smula allmänt för att... tja, för att det kändes som nånting man kan diskutera på en intervju. =)
Du behöver inte klargöra exakt varje fall, men genom att lägga till ett skäl till varför du tycker "det estetiska i datorämnen" är intressant och liknande får det mer tyngd. För att liksom visa att det verkligen finns något bakom det jag säger, att det inte bara är lösa ord.

krank said:
Problemet med att ge konkreta exempel är att det blir så jäkla snuttifierat. Det blir nästan nere på individnivå och specifika tillfällen, och för mig låter sånt alltid som "jahaja, hade han inget annat att komma med". När jag lite längre ner säger att jag hjälpte till när vi gick över till Schoolsoft, så får jag nästan känslan av att läsaren tycker "jaha, och det var allt? Gjorde han inget annat tekniskt"? Lite som när man listar sommarjobb i CV't... =)
Genom att gruppera fnågra få exempel på vad du gjort så visar du på din bredd. Flera isärdragna eller enstaka exempel låter snuttigt. Jag skulle göra ett stycke som handlar om hur 1337 du är på datorer och där lägga in 2-3 exempel på vad du gjort (typ schoolsoft, on-demand-printing, jag-inte-vad). Det blir lite av en 1+1=3 effekt.

krank said:
Mötet mellan teknik och människa handlar ju helt enkelt om just förhållandet mellan tekniken och människan. Allmän uppmuntran till elever att inte vara rädda för tekniken och inte sätta alltför stor tilltro till den. Att visa upp teknik och vara engagerad och visa att det är roligt och coolt och viktigt. Att diskutera grafiska interface och målgrupper när man går från att vara producent till att vara konsument av mjukvara.

Det estetiska i datorämnen tyckte jag också kändes så konkret det blir utan det blir väldigt långt. Hur man skriver snygg kod, återigen interfacedesign och målgrupper, vad som skiljer en snygg hemsida från en ful och en fungerande från en ickefungerande. Att jag till exempel hela tiden liknar programmering vid bildämnet eller vid något verkstadsämne och inte håller med om att det skulle vara en fortsättning på matematiken.
Jag tycker de här delarna är bra! Jag skulle typ försöka vaska ned det till cirkus en mening var och föra in. Återigen, genom att ge en glimt av dina bakomliggande tankegångar ökar du nyfikenheten och visar att det verkligen finns tanke/hjärta bakom.

krank said:
Android IV said:
"knutit många kontakter" låter också lite tamt. Vad är det för kontakter du knutit och på vilket sätt är det bra för din framtida arbetsgivare?
Jag tänkte; har knutit kontakter över ämnes/programgränser är det inte särdeles många lärare som gör, upplever jag. Jag har gjort det. Alltså är det en grej man kan ha med.
Gruppera det tillsammans med annat som har med samarbetsförmåga att göra och förtydliga att ämnes-/programöverskridande kontakter/samarbete är bra (och gärna med ett kort exempel på det) om det är vad du är ute efter. Om du bara vill säga att du "är en hyvens kille och kommer överrens med andra lärare", tja då kanske det får stå som det gör. Men imho lite tamt på något vis.

krank said:
Men om min brist på pain-in-the-assighet är en av mina största tillgångar? =) Eller alltså, att jag är sådär extra trevlig, samarbetsvillig och följsam att jag aktivt bidrar till synergi och positivt arbetsklimat.
Där tycker jag att du har en mycket bättre beskrivning på din samarbetsförmåga. Genom att väldigt enkelt svara på "varför" ger man automatiskt mer tyngd åt vad man skriver. "Jag är jävligt duktig på att samarbete. <för att> Skolans huvuduppgift är att eleverna ska gå ut därifrån som kunnigare och bättre människor, något som är en omöjlighet om det inte finns ett solitt samarbete mellan skolans samtliga anställda". Eller nått.. (nu blir det ju per automatik floskel så fort jag skriver något eftersom jag inte kan något om / har engeagemang för skolan). Men förstår du vad jag är ute efter?

krank said:
Fast då låter det ju som att det enda jag gjorde som teknisk resurs var att hjälpa till med Schoolsoft, medan det egentligen bara är ett litet konkret exempel bland många. Återigen den här "snuttifieringen"; ".... haft adminkillarnas förtroende att agera lokal administratör och lägga in mjukvara som behövs för mig eller andra".
Lokal administratör = skitbra. Ta med det. Sen är det 1+1=3 effekten som gäller. Ett stycke om din datorkompetens > blås in 2-3 korta exempel på vad du gjort. Ju kortare och mer kärnfullt du skriver, desto mer mening kan du få in på din A4:a.

krank said:
Är inte det underförstått att om man fixar 150% studietakt vid sidan av 100% jobb så kan man organisera och prioritera?

Eller blir det bättre av att jag skriver att jag typ gör långa attgöralistor och ser till att alltid bocka av fem saker varje dag, att jag strukturerar upp mina uppsatser från rubriker till punktlistor till text?
Ta bara med saker som är bra för din framtida arbetsgivare. Varför är din förmåga att organisera och prioritera bra för ditt jobb? På vilket sätt påverkar det ditt arbete? Att-göra-listor kan få vara med för att ge en personlig touch "ha ha, rolig kille den där Krank, du vet han med att-göra-listorna!"

krank said:
Jag har nog en aningen mindre formell stil, åtminstone vad gäller personliga brev. Tror jag. Eller, mitt mål är inte att läsaren ska känna "wow, vilken rationell typ" utan "wow, vilken engagerad, flexibel och kunnig människa"... Jag får känslan av att det dyker upp en hel del, vad ska man säga, "grå" personliga brev. Såna som är rakt igenom formella, så att säga. Och jag är inte riktigt säker på om såna lämnar något bestående intryck. Målet här är ju att bli ihågkommen, så att de kommer ihåg en sen när de funderar på vilka de ska kalla till intervju.
Håller med. Men det har egentligen inte med formalitet att göra. Snarare floskel-itet. "Dynamisk, flexibel, engagerad" etc. är ord som alla använder. Om man bara använder de orden utan att visa hur man är flexibel och varför det faktiskt är bra upprepar man bara samma klyscha som alla andra ( = bara en i mängden = mindre chans för intervju).

krank said:
DU har en del språkliga poänger och jag ska se om jag åtminstone kan överkomma min motvilja mot snuttifiering för att peppra med lite mer konkreta exempel iaf =)
Peppra på med konkreta exempel! Men se till att gruppera dem kring ett stycke som handlar om en av dina egenskaper (sammanhållningen mellan exemplen av-snuttifierar dem. De måste inte heller vara jätte-snuttiga och på individnivå, hitta exempel som är bredaa/generella men också specifika (t.ex. bättre att visa din höga kvot godkända elever än att börja skriva om "Börje som alla pratade om som ett förlorat fall men.."). De skall tjäna som tyngd/bevis för vad du skriver. 1+1=3.

Jajajaja. Jag skriver dåligt. Hoppas mina luddiga tips gett något. Så länge du är nöjd med vad du skriver och helhjärtat står bakom det blir det nog skitbra! Gogogogo!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Okej, nu har jag suttit och filat på texten. Fick korta av en del av mina exempel för att få plats på sidan med den layout jag vill ha, men det får jag leva med. Tyckte det blev en hyfsat skön kompromiss iaf.

Sen kom jag på: varför i hela helsefyr skriver jag inte det här i google docs? Då kan ju ni gå in och kommentera direkt, om ni vill. Och så behöver ni inte ladda ner nåt.

Länk till det personliga brevet

Observera dock att det nu är helt layoutlöst; det är bara råtext. Jag har samma text i InDesign också. Postar kanske den PDF:en senare när jag satt in en bild...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,650
Location
Rissne
Jag upptäckte att jag glömde en massa bilder på jobbdatorn. Bajs. Jaja, jag har de Möller blev mer mer nöjd med iaf, de som vi tog med min kamera.

Vad tycker ni?

Har någon av bilderna potential? Att bli bra med lite Photoshopping?

Tony föreslog att jag skulle köra på en svartvit bild. Det kanske är smart? Vad tycker ni?
 
Top