Nekromanti Krank kollar på Game of Thrones säsong 7

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
krank;n254312 said:
Så vad du säger är att de här jävla människorna inte ens kan räkna? =)
Jag tror det kommer sig av att Dorne lyckades motstå Targaryens rätt länge, och inte inkorporerades i riket förrän något sekel efter de andra, och då via giftermål i stället för våld. Det är också därför Dorne har en del privilegier de andra inte har, såsom absolut primogenitur och att deras överhuvud har fått behålla en kunglig titel (Prince of Dorne, men Lord Paramount of the North). Så i princip kan man kalla det för "The Seven Kingdoms... and Dorne."
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Staffan;n254311 said:
Seven Kingdoms är med prutmån. Westeros har åtta eller nio "delstater": North, Riverlands, Iron Islands, Vale, Stormlands, Westerlands, Reach, Dorne, och eventuellt Crownlands (området runt King's Landing). Så även om the North faller bort så finns det sju kungadömen kvar.
Fast sånt gillar jag. December är vår 12:e månad men betyder 10:e (och nedåt). Det är sånt som gör en värld levande!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,123
Location
Göteborg
Staffan;n254314 said:
Jag tror det kommer sig av att Dorne lyckades motstå Targaryens rätt länge, och inte inkorporerades i riket förrän något sekel efter de andra, och då via giftermål i stället för våld. Det är också därför Dorne har en del privilegier de andra inte har, såsom absolut primogenitur och att deras överhuvud har fått behålla en kunglig titel (Prince of Dorne, men Lord Paramount of the North). Så i princip kan man kalla det för "The Seven Kingdoms... and Dorne."
Rätt, förutom att det inte är det sjutalet beror på. Som jag kortfattat antydde beror det på att innan erövringen fanns inte Crownlands, och en kung härskade över både Iron Islands och Riverlands.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Staffan;n254311 said:
Så även om the North faller bort så finns det sju kungadömen kvar.
Nej. De andra är just administrativa regioner, inte kungadömen. Faller The North bort så är de inte sju kungadömen längre.

Kingdom of the North, ruled by House Stark of Winterfell.
Kingdom of the Mountain and the Vale, ruled by House Arryn of the Eyrie.
Kingdom of the Isles and the Rivers, ruled by Harren Hoare of Harrenhal.
Kingdom of the Rock, ruled by House Lannister of Casterly Rock.
Kingdom of the Stormlands, ruled by House Durrandon of Storm's End.
Kingdom of the Reach, ruled by House Gardener of Highgarden.
Principality of Dorne, ruled by House Martell of Sunspear.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Fortfarande efter 3 avsnitt ingen viktig person som dött den här säsongen va? Tycker det börjar bli hög tid att döda av lite om serien nu ska vara trovärdig sitt oförtjänta rykte.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Mundo;n254361 said:
Gamla Tyrell-mamman är väl relativt viktig?
Håller med.

EDIT: Blev just informerad om att Krank bara sett till avsnitt 3. Sätter det jag skrivit om avsnitt 4 inom spoiler-taggar och ber om ursäkt om jag nu spoilat någon i den här tråden...

Men jag hade inte haft något emot om antingen Bronn eller Jaime faktiskt hade strykt med i avsnitt 4. Nåväl, signatur-karaktärer kan inte dö i varje avsnitt antar jag.

Hela strids-scenen var grym tyckte jag. Visst man kan plocka isär den och aktivt leta efter fel och "historiska" (GoT är inte historik i min bok dock...) inkorrektheter kring ballistor/scorpios/whathaveyou. Överlag ball, man kan rimligen inte klaga över avsaknad av fantastik (även om fantastiken är mer subtil än vissa annan mer bombastisk fantasy). Tycker jag...

Ser fram emot de sista 3 (för det var väl 7 i säsongen va?) avsnitten! Men ännu hellre att GRRM någon gång blir klar med 'Winds of Winter' någon gång!

Cog.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Kan meddela att Comedy Central sveriges facebook sida just använde namnet Snöjonte. Hur kan det komma sig? Jo, det är såklart jag som arbetar där som meme-tekniker.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne


Hm. Jag har huvudvärk och känner att jag borde göra något bättre med mitt liv. Ni vet vad det betyder - jag har sett Game of Thrones S07E04.

Jag har förstått att Game of Thrones ibland betraktas som ett slags antifantasy. Ni vet, av folk som inte fattar att Jon the Bastard i princip är Belgarion och som av någon anledning trodde att Sean Bean inte skulle dö. Och för all del, det är lite skitigare fantasy än vanligt...

Men en sak lyckas serien i varje fall med när det gäller just att hacka sönder fantasygenren, och det är att ta död på varje liten romantiserad bild någon kan tänkas ha haft om adeln och kungahuset. Den som ser den här serien och fortfarande är rojalist är det något allvarligt fel på. I mycket traditionell fantasy finns ju en massa blodsmystiskt trams och gullande med de inavlade jävla diktatorbajskorvarna som helt utan någon form av legitimitet överhuvudtaget tagit makten över olika landsplättar. Här är väl också Eddings ett finfint exempel på just rojkalistiskt gullande.

Men i Game of Thrones är alla kungar och drottningar dumma i huvudet, ovärdiga och helt och hållet olämpliga för någon form av maktposition överhuvudtaget. Om det finns en sensmoral i serien så är den kanske den: Alla som vill ha Järntronen är dumma i huvudet. Den som vill ha makt borde under inga omständigheter få den.


Men aight. Lillsnuppen ("Lillfinger" är ett för tråkigt namn) ger Bran kniven som användes i lönnmordsförsöket mot honom. Eftersom ingen vettigt funtad människa lagt något som hänt i den här serien på minnet så är det jävligt praktiskt att serien påminner oss om det, framför allt om de tänkte göra den grejen till en plot point eller inte. Men jag minns inte ens om det där mordet klarades upp eller inte. Kanske för att jag skiter i vilket. Bran jävlas iaf med Lillsnuppas genom att rapa upp hans oneliner om att "chaos is a ladder" (nej, jag minns inte när han sade det heller. Nej, jag bryr mig inte).

Meera sticker. Dels för att hon vill vara med sin familj, dels för att Bran helt ärligt blivit ett arsle med IQ ollonborre sedan sin träd-tripp.

Arya når Winterfell och tar sig förbi ett par bröliga vakter vars enda uppgift är att se till att det här avsnittet blev några minuter längre. Sen återförenas Bran, Arya och Sansa. Bran ger Arya kniven. Sansa vill först inte tro att Arya faktiskt har en dödslista, när hon nämner den i förbifarten, men när Bran också nämner den blir hon skeptisk. Sansa är nämligen också dum i huvudet och verkar inte riktigt vilja förstå att Shit Has Happened även för folk som inte är henne själv. När ungefär är det man börjar bli medveten om att det finns andra människor än en själv, med egna tankar och känsloliv? Jag orkar inte kolla upp det men tycker iaf att Sansa borde vara tillräckligt gammal.

Arya tränar slagsmål lite med Brianne och visar sig, såklart, vara väldigt bra. Sansa ser skrämd och/eller misstänksam ut.

(En sak jag ska förklara, för övrigt: Jag tycker om att Arya blivit en kallblodig mördare. Mest för att det betyder att hon mördar folk, och allt som tunnar ut befolkningen i västerås är jag för. Men det gör henne ju definitivt till en mindre vettig karaktär än hon var innan. Hon är helt enkelt förbannat obehaglig nu.)

Aight, nog med Starks.

Misandria är orolig för gråmask. Snöjonte visar Danny en grotta med drakglas och hippieklotter. Danny verkar först, i ett par sekunder, vettig.

Sedan slutar hon naturligtvis och spenderar resten av avsnittet med att vara oresonlig, tjurig och dum i huvudet.

Först upprepar hon att hon kan tänka sig att slåss med Snöjonte mot iszombies men bara om han böjer knä. För i hennes värld spelar det nämligen ingen roll huruvida iszombies är verkliga; det viktiga är att alla erkänner henne som drottning över precis varenda liten stinkande jävla träskmarksplätt i hela jävla västerås. Kan inte hon få vara drottning över #allting så kan iszombierna gott få ta över världen, tydligen.

Snöjonte Snedstreck Belgarion fortsätter vara förhållandevis vettig - stängd mun och allt,. verkar knappt röra på läpparna medan han tänker längre - och påpekar helt riktigt att de fruktansvärda primitiva brölbarbarerna han med nöd och näppe fått att inte slå ihjäl varandra i fem minuter uppe i norr inte kommer att tycka om att nån jävla fjollträskdrottning kommer där och styr. Vem vet? Hon kanske skulle ta ifrån dem deras vapen och hembränningsapparater. Hursomhelst, Jonte fattar att han inte kan böja knä utan att alla däruppe förlorar fattningen och försöker förklara det för Danny. Danny ba' "talk to the hand".

När de kommer ut ur grottan levererar Tyrion och spindeln nyheterna om att Highgarden attackerades. Danny reagerar resonligt och logiskt och tänker ut en smart och genomtänkt HAHAHAHAHAHA NÄ SKOJA BARA hon anklagar Tyrion för att inte egentligen vilja vinna och rider sen iväg med sina drakar typ. Jonte hinner preciiiiiis eventuellt övertyga henne om att det vore en stenkorkad idé att börja använda drakeld mot byggnader (dragon fire can't melt steel beams) och civila.

Medan hon är borta kommer Reek i en båt. Jonte dödar honom tyvärr inte. Åh, och Smugglas retar Jonte för att han stirrat på Dannys tuttar. wtf.

Slimie och Jerome/Bronn rider iväg med en massa guld och skit från Highgarden. Shitlord Tarly och hans son Dickon Tarly är också på plats. Bronn är den förste i serien att ha en korrekt reaktion på Dickons namn. Shitlord vill piska folk som går långsamt. Slimie vill ge dem en förvarning först. Här är det tänkt att man ska tänka sig att Slimie är "the good guy", men det är han ju verkligen inte. Bara ställt i relation till Shitlord, som ju är något slags parodi-onding. Det fattas egentligen bara typ en cape och ganske en goatee. Och ett ont skratt.

Sen blir de bröliga barbarerna i rustning anfallna av andra bröliga barbarer utan rustning men med uppbackning av drakar. Det blir en ganska medelmåttig fight. För all del snyggt med draken och så, men det fanns ju egentligen inget annat att bry sig om. Man kunde bli lite glad att det dog en massa barbarer, men som vanligt var det ju inte de inavlade krigsherrarna som tvingat ut dem i krig som dog. Inte vad jag kunde se iaf. Jag minns inte att jag såg Shitlord Tarlys lik.

Bronn avfyrar ett sånt där jättestort armborst som Frankenstein byggde mot Danny och hennes drake. Draken blir skadad, men mest arg. Medan Danny försöker dra ut den stora pilen så försöker Slimie rida in i henne eller draken eller båda med ett spjut. Det ser ut att vara en skitdum idé, vilket också Tyrion observerar från en kulle en bit bort. Han upptäcks (såklart) men straxt innan draken ska göra mot honom vad han förtjänat hela tiden så knuffar Bronn ner honom i vattnet där han förhoppningsvis drunknar.

Förväntningar
  • Tuttar, rumpor och muffar. Inte vad jag såg. Booooh.
  • Våldtäkter. Nope.
  • Alla fortsätter vara osympatiska. Typ alla utom Snöjonte, skulle jag säga. Arya är ju tvärobehaglig, Sansa är rätt osympatisk här, Bran är dum i huvudet...
  • Få oväntade dödsfall. Jag vet inte, alltså. Vi vet ju inte om Slimie dog (vi fick inte se liket = jag räknar med att han lever). Jag såg heller inte Shitlords lik.
  • Alldeles för lite fantastik. Drakar! Drake! Eld!
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. ILite för mycket, framför allt i Winterfell. Det här avsnittet hade kunnat vara hälften så långt och ändå täckt in allt intressant.
  • Cersei är sämst. Hon var tack och lov knappt med.
  • Danny är sämst. Verkligen, verkligen sämst.
Förhoppningar
  • Alla dör. En hel del, men knappt några namngivna vad jag kunde se.
  • Hela västerås eldas upp av drakar och asfalteras över. En del av västerås blir faktiskt uppeldat. Good start.
  • Mycket mer fantastik. Tja, för all del. Inte för att det på något sätt förde storyn framåt, men för all del, vi fick se en drake elda en massa. Och med "storyn" menar jag alltså den enda i den här serien som är det minsta intressant, dvs metaplotten med iszombierna.
  • Snoppar. Nope.
 

Attachments

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Detta var helt klart ett utav mina favorit avsnitt i hela serien. :)

Detta är också ett sådant där avsnitt, där man får se Jaime utan Cersei, vilket gör att jag verkligen tycker det är synd att Jaime har hela den där incest biten med sin syster... för om det inte hade varit för den nackdelen, att han har ihop det med sin syster, så hade Jaime solklart varit min absoluta nr 1 favorit karaktär i hela serien. Nr två då skulle ju vara Jon Snow, men pga omständigheterna runt Jaime så är ju Jon Snow min generella nr 1 favorit. Med Cersei i bilden så vet jag inte var jag placerar Jaime igentligen i mina listor...

Jag har konstant kraftigt skiftande känslor när det gäller Jaime pga det... där jag går ifrån "YES! AWESOME!" när jag får se honom vara sig själv utan Cersei (i scener som t.ex i detta avsnittet), till "Oh yeah... damn it... *sighs dispiritedly*" när han är runt Cersei.

Mycket utav detta kommer ifrån faktumet att ut av alla karaktärer, som vi har sätt i hela GoT serien, så är Jaime Lannister den som absolut mest stämmer överrens med en Riddare för mig (Brienne of Tarth ligger rätt högt uppe där för mig också... hon är nog där uppe vid mina top 5, eller kanske top 10, favorit karaktärer)... och som jag nog sagt förr på detta forumet, så är Riddare (specielt den idialiserade, och/eller Arthurian Legends, versionen utav Riddare i alla fall) min absoluta favorit typ utav krigare.

Men andra delar utav det kommer också ifrån vilken typ av person han verkar vara, specielt när han inte är runt Cersei då ju. Jag menar, hur många andra personer skulle ens våga rida rakt mot en drake på det sättet som Jaime gör (oavsätt hur idiotiskt det än må vara)? Det känns som att han allt som oftast tenderar göra de "rätta sakerna" i de flesta fallen (på vissa sätt och vis nästan de "Ridderliga" sakerna att göra liksom)... så länge som det inte handlar om något specifikt med Cersei I alla fall. För jag har en kraftig känsla utav att Jaime hade inte gått till de extrema längderna som han ibland gör, om det inte varit för Cersei, Cerseis inflytande över honom, och hans vilja att beskydda henne... just pga faktumet att det är hans syster som han har ihop det med. T.ex, jag betvivlar att han hade puttat Bran ut ur fönstret i s01e01 utav GoT om det hade varit någon annan kvinna, någon som han inte faktiskt var släkt med, som han hade blivit upptäckt med i det tornrummet.

Det är ju visserligen bara en ren gissning, att han inte skulle gå till de längderna om det inte var Cersei det handlade om, men för mig så känns det som att pga omständighetern runt det hela så har han på vissa sätt och vis tvingats över en gräns som han antagligen aldrig skulle gå över i vanliga fall... jag kan ha fel så klart... men detta är hur jag ser på det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
krank;n254521 said:
Jonte hinner preciiiiiis eventuellt övertyga henne om att det vore en stenkorkad idé att börja använda drakeld mot byggnader (dragon fire can't melt steel beams) och civila.
Just mot byggnader är eldsprutande drakar extra bra. Lär inte vara allt för många "steel beams" heller för den delen :)
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Måns;n254583 said:
Just mot byggnader är eldsprutande drakar extra bra. Lär inte vara allt för många "steel beams" heller för den delen :)
Brändes inte Harrenhall ut av någon gammal mäktig drake. De mer bevandrade i GoT 'lore' vet säkert vilken. Jag orkar inte slå upp det tbh.

Men även att detta var den då mäktigaste borgen i hela Västerås så verkar drakar funka även mot byggnader. Iaf. i GRRM's 'headcanon' :)

Cog.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,502
Det som oroar mig är inte om Jimmieboy dör eller inte, utan vad Olenna sa innan hon tvingades dricka gift - 'passa dig för din syster'. Cersei's renodling som bläcksvärt sadistskurk är tråkig nog som den är (hon har ju alltid varit skurk men ett tag kändes det som att hon fick försonande karaktärsdrag). Om den roliga spänningen i Jimmies karaktär mellan hans psykopatiska (och incestuösa) sida och hans mer hedersamma drag nu försvinner och han blir någon sorts good guy och Cersei's offer, det vore urtrist.

Det hade varit snyggt om draken bara krossat honom med en obetänksam spasm, i och för sig, med tanke på St Göran-potentialen i scenen...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
krank;n254521 said:
Cersei är sämst. Hon var tack och lov inte med.
Va hon visst. Hon snackade med Mycroft om framtida lån för att hjälpa henne att vinna kriget.


(Typ två minuter in)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Mundo;n254634 said:
Va hon visst. Hon snackade med Mycroft om framtida lån för att hjälpa henne att vinna kriget.

Det hade jag förträngt, men det är iaf korrigerat nu.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Peter;n254591 said:
Om den roliga spänningen i Jimmies karaktär mellan hans psykopatiska (och incestuösa) sida och hans mer hedersamma drag nu försvinner och han blir någon sorts good guy och Cersei's offer, det vore urtrist.
Men är inte det lite inbyggt i serien och Jaimes roll dock? Han är ju trots allt "The Kingslayer". Visst Cersei gjorde ju mer eller mindre vad The Mad King tänkte göra (fast på en mycket mindre skala dock), och Jaime dödad ju inte henne pga det... men Jaime var inte i King's Landing när Cersei planerade detta, eller när planen sattes i verk heller för den delen... så han hade så långt jag vet inte någon som helst aning om vad Cersei tänkt göra. Men, det är ytterligare ett strå mer till stacken tror jag, till att Jaime kanske i slutändan själv sätter stopp för Cersei... eller inte, finns ju helt klart en chans att han aldrig kommer göra det, och istället fortsätter följa och göra vad Cersei säger till honom att han ska göra.

Rent personligen så hoppas jag på att Jaime är den som sätter stopp för Cersei, och det har jag känt rätt länge nu också... och innan dess så kände jag ju också att jag hoppades att Jaime kanske var den som satte stopp för Joffrey också medan han höll på. Mycket av detta kommer ju dock ifrån att jag har under flera år nu hoppats på att Jaime på något sätt ska ha en "Redemption story"-grej med honom. Vilket ju helt klart kommer ifrån vad jag skrev om honom i mitt föra inlägg. Och det må vara något som väldigt många skulle se som en tråkig utkomst utav Jaimes story-arc (och jag kan förstå det litegran ju)... men det är en utkomst för Jaime som jag personligen skulle gilla mest om det hände, oavsätt hur mycket utav en kliche andra må tycka det är.

Jag har ju dock aldrig haft problem med sådant som klicheer och liknande, att samma/liknande grejer/story-arcs/utkomster/händelser händer/upprepas om och om igen mellan olika berättelser. Samtidigt så har jag heller aldrig igentligen problem med när man går emot klicheerna... I could go either way really. Men för just Jaime... en karaktär som rent så på papperet, om det inte vorit för just hela den där Cersei grejen, skulle utan undantag ha vara min favorit karaktär... så skulle jag vilja se honom ha en redemption story-arc. Visst, det skulle ju inte ändra på vad de sakerna som han har gjort där han klivit över gränserna för Cersei's skull, eller ändra på faktumet att han har det ihop med sin syster... men det skulle ha varit något I alla fall.


Helt ärligt... om Jaime Lannister inte hade haft hela den här biten med Cersei alls, och att den enda igentliga "mörka sidan" utav honom hade varit faktumet att han bröt sin ed när han gjorde sig känd som "The Kingslayer"... då hade jag antagligen spenderat de tidigare 6 åren här på forumet med att konstant jämföra Jaime med "Rhodryn Callahorn"... min nr 1 favorit karaktär som jag någon sin skapat till penna och pappers rollspel (och till alla spel över huvud taget för den delen). För jag kan se många likheter mellan Jaime och Rhodryn... till och med utseend mässigt sätt... Jaimes utseende är väldigt nära hur jag föreställde mig att Rhodryn Callahorn såg ut ju när jag skapade honom sent 1995. Rhodryn Callahorn är också den första karaktären jag någonsin skapade... han är karaktären som jag väger alla andra karaktärer som jag har skapat sedan dess emot... än så länge är där ingen annan karaktär som har lyckats ens väga "lika" med honom.

Min Rhodryn Callahorn är en Riddare, han var adopterad (hans föräldrar hittade honom som bäbis längs en väg brevid hans döde mor, som dödats av Orcher när hon försökte fly från byn som Orcherna anföll och brände ner, och eftersom det adelsparet inte kunde få barn så tog de honom in och uppfostrade honom som sin egen)... han är rätt ung (26 tror jag det var, själv var jag 16 när jag skapade honom), han är oerhört naiv och oskyldig och litar på folk alldeles för mycket, har inte sätt världen igentligen, han försöker alltid följa idealen för en Riddare (min SL skrev upp en lista på 9 Ridderliga Ideal på backsidan av hans karaktärsblad, som min karaktär var tvungen att försöka följa så långt som möjligt), han försökte alltid göra rätt, hjälpa folk i nöd, etc, etc, etc. Delat av detta, med Rhodryn Callahorn, är dock ju att han är jag... där mycket av honom är baserar på mig själv... där han är något som jag både eftersträvar att vara (mest fysiskt här då, och hela Riddar grejen så klart, men några grejer till)... men han är även någon som jag faktiskt är också, för jag försöker alltid göra rätt i situationer så långt jag kan, tycker inte om att göra andra illa om jag kan undvika det, etc. Så länge som jag kan minnas så har de flesta runt mig, och nytt folk som jag träffar också ibland, tenderat att säga att jag är alldeles för snäll för mitt eget bästa (eller något annat liknande)... XD Så ja... Rhodryn Callahorn är baserad på mig, samtidigt som han är den "Idialiska mig" som jag skulle vilja vara också.

Det är anledningen till varför jag använder namnet "Rhodryn" som mitt eget här på sidan... delvis för att det är en rollspelsbaserad sida, men även just pga av att "Rhodryn ~ Michael, Michael ~ Rhodryn". Faktumet är att nästan alla karaktärer jag spelar är åtminstone delvis baserad på mig själv... men det beror ju delvis pga att jag inte är så bra på det sociala, och för att jag har väldigt svårt att "skådespela" grejer som inte är mig själv. XD

Den utav mina karaktärer som kommer närmst, med att väga lika med Rhodryn, är en karaktär som jag döpt till "Marius Khayman"... vilken jag kan beskrivas som "Rhodryn Callahorn, fast 10+ år äldre, någon med livserfarenhet, lite utav 'someone who has seen shit in his life'-typ utav grej, 'become rough around the edges', lite 'jaded', någon som inte är så jäkla naiv och 'oskyldig' längre, men som fortfarande försöker göra rätt och det goda så långt han kan, etc"... XD Det var lite så jag skapade honom också, att jag tog Rhodryn, plussade på ytterligare 10 något år på honom (jag var 16, Rhodryn var 26, och Marius var 36... hmm... undrar hur min 46'åringen skulle vara... XD ), och byggde vidare på den ur ett logiskt perspektiv på hur Rhodryn antagligen skulle utvecklas efterhand som han blev äldre och fick mer och mer livserfarenhet. Marius Khayman har nog aldrig funnits på faktiskt papper dock, som en faktiskt pnp rpg karaktär tror jag... han finns dock som karaktärer i tv/data-spel och sådant för mig, specielt i icke Fantasy spel så är Marius Khayman mitt vanligaste namn på en karaktär, eller som en ersättare till Rhodryn Callahorn i Fantasy spel om jag inte känner för att använda det namnet just då... men han har funnits som koncept i min skalle sedan sent 90-tal som senast dock.

Så ja... detta är definitivt en av anledningarna till varför Jaime Lannister klingar väldigt rätt för mig på många sätt och vis... och varför jag verkligen tycker det är oerhört synd att hans karaktär har hela den där Cersei biten med sig... för utöver Cersei biten så påminner ju Jaime mig om mina karaktär Rhodryn Callahorn och Marius Khayman. Där Marius Khayman skulle vara den utav dem två som definitivt skulle ha dragit på sig ett smek/ök-namn som "Kingslayer". Faktiskt... en sådan grej... att döda den Kungen som han svurit på att beskydda med sitt liv, skulle nog vara en sådan grej som skulle leda Rhodryn till att bli Marius... en sådan där stor händelse som förändrar honom, som tvingar honom till att växa/förändras som person på något sätt.

Jaja... /babble... XD
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne


Eftersom jag drivs av ett mått av självhat och ett något större mått uppmärksamhetsbehov så har jag återigen stoppat fingrarna i köttkvarnen och bejakat mitt självkadebeteende; jag har sett Game of Thrones S07E05.

Har ni tänkt på att typsnittet och den fula 3d-effekten på texten i början, den där skådespelarnas namn och sånt står, påminner om datorrollspel från sent 90-tal, tidigt 00-tal? Väldigt B.

First things first. Att Slimie och Bronn inte dog var å ena sidan väntat, å andra sidan en mycket stor besvikelse. Den hycklande jävla krigsbrottslingen tillika rövhålet Slimie kommer vi alltså att få dras med ett bra tag till. Nu när han inte dog här så lär de väl inte göra något allvarligt försök igen på alldeles för månmga avsnitt. Faktum är att jag gissar att han överlever den här säsongen och kanske också typ halva nästa. Skit också. Skit, skit. Här hade jag hoppats på att bli av med ännu en värdelös jävla barbarvilde.

Tyrion går på slagfältet och är #sadface. Vad fan trodde han?

Sedan är Danny...

...alltså jag vet inte. Jag tycker att jag sagt allt jag behöver säga om Danny vid det här laget. Hon är en sådan fruktansvärt jävla hycklande, självrättfärdigande liten psykopat. Hon känns som... Tja, som alt-högerns bild av alla som inte är alt-höger, typ. Hon ska väl symbolisera PK-maffian, eller "godhetsknarkarna" som de blå och bruna i svensk media tenderar att kalla dem. Hon är allt som är fel med den här världen: I princip den enda karaktär som åtminstone ibland säger sig ha ett mål som inte är helt fruktansvärt, men det dränks liksom i hur jävla inkompetent och vansinnig hon är. Hur sämst får man vara innan man imploderar av ren sämsthet? Uppenbarligen väldigt sämst.

Var var jag? Jo, Danny är sådär helt fruktansvärt dum i huvudet. Först ljuger hon om att hon "inte kommit hit för att mörda dem". Sedan ger hon dem valet att böja knä eller dö. Det är som om hennes meningar liksom inte hör ihop med varandra. Och det värsta är att precis som med Trump så vet man att det antagligen är ärligt menat. Hon är bara förvirrad och dum i huvudet, oförmögen att följa en tankegång och ointresserad av konsekvens eller introspektion.

Det enda som är bra med den här skiten är att Shitlord Tarly och hans son Dickon eldas upp av hennes drake för att de vägrar. De är visserligen mest biroller, men de hade namn och räknas därmed till den del av casten jag vill se uppeldade.

Tyrion är rätt missnöjd över allt det här. Han är lite som jag tänker mig att Trumps rådgivare är - han vill desperat tänka sig att han inte lierat sig med ett fruktansvärt inkompetent monster, och gör sitt bästa för att dämpa och mildra och förklara bort. Som en misshandlad hustru som försvarar sin make. Spindeln försöker få Tyrion att bli mer proaktiv.

När Danny och draken återkommer till Dragonstone (lämnade de sina nya mannar på plats? Hade de en massa skepp att frakta dem i? Hur kom egentligen dothrakierna till platsen? Och så snabbt?) så klappar Snöjonte draken på nosen. Den verkar gilla honom. Danny frågar om den där gången Jonte fick en knivjävel genom hjärtat. Han svarar undvikande.

Sen kommer Göran tillbaks.

Bran får en vision om att en massa iszombie och självaste kung Rob Zombie är på väg via östra delen av väggen, tydligen. Han skickar en massa korpar med brev.

Ärkemästern och de andra mästarna tar inte lappen på allvar. Egentligen inte så märkligt, det han skriver låter faktiskt helt vansinnigt. Ärkemaestern lyssnar ordentligt på Sam och ser till att saken ska undersökas ordentligt. Det är inte nog för Sam (som förresten inte fått reda på att pappa och brorsan är döda). Han stjäl därför ett gäng slumpmässigt utvalda papper och flyr från citadellet som en idiot. I vanlig ordning behandlar han Gilly och deras son som något slags mellanting mellan slavar och bagage. Han KUNDE ha stannat kvar i citadellet och läst hemliga scrolls på nätterna, och låst efter sig. Eller nåt. Men nej då, jag är SÄKER på att de där hastigt framslumpade rullarna han stal innehåller exakt det han ville ha...

Who am I kidding? Klart de kommer. Författarna av den här serien hatar logik och rimlighet, och älskar när "slumpen" gör så att saker funkar. Jävla deus ex machina. De hade varit värdelösa spelledare.

Vildarna uppe i norr försöker få Sansa att ta över helt efter Snöjonte. Hon vill inte. Arya anklagar henne först för att vara för mesig för att bara hugga huvudet av dem, och sedan för att ha en egen agenda. Det är lugnt, finns det nån jag unnar att ha en egen agenda så är det nog Darth Sansa. Däremot är det ju fruktansvärt tråkigt med folk som har hemliga agendor om inte de agendorna inbegriper något slags magi, drakar eller annat som är relevant för seriens egentliga plot. Ni vet, den som det faktiskt börjar handla om nu, ibland.

Arya skuggar lillsnuppas, som pratar med folk och får tag på en hemlig lapp. Arya bryter sig in på lillsnuppens rum och läser lappen och smyger ut igen, men ses av lillenorre.

Den där lappen... Jag pausade faktiskt och kollade. Den verkar vara nån skit Sansa skickade om att komma och böja knä för Joffrey? Jag vet inte, och jag känner inte direkt att jag bryr mig heller. Om det var en viktig lapp lär de ju prata om den i nästa avsnitt och jag känner mig redan helt orkeslös efter att ha engagerat mig såhär mycket.

Snöjonte och gänget nås också av Brans meddelande. De kommer på en plan, där de ska fånga in en zombie för att bevisa för Cersei att de finns, så att hon ska gå med på vapenstillestånd tills efter de dödat Rob Zombie och hans zombettes. Smugglas ska smuggla in Tyrion till Kings Landing. Danny godkänner planen.

Väl i Kings Landing går Smugglas och hämtar Lennart, som står och smider svärd. Tyrion går och levererar erbjudande till Slimie, som Bronn fixat möte med. På väg tillbaks till båten så kommer två stenkorkade vakter och tar upp en massa minuters speltid igen. Appropå de fantasilösa jävla kreaturen till manusförfattare och hur dåliga jävla spelledare de hade varit. Det är åtminstone inte samma vakter som bråkade med Arya. Lennart visar sig ha lagt en massa erf i Stridshammare. Lennart berättar vem han egentligen är (Kung Gris oäkte son) för Snöjonte.

Cersei visar sig som vanligt vara perspektivlös och dum i huvudet, och tycker att Slimie borde bestraffa Bronn för att han fixade mötet med Tyrion. Men hon verkar åtminstone ha internaliserat att hon är på väg att fetförlora (något Slimie försökte övertyga henne om tidigare. Då informerade han förresten henne om att Olenna var den som förgiftade Rapey McCreepy). Och hon verkar gå med på mötet med Danny.



Alltså. Jag ser ingen som helst anledning till att tro att det här skulle funka. Det har alla - ALLA - tecken på att garanterat gå åt helvete: planen är resonabel, bygger på att folk är kapabla till att åtminstone ha grundläggande rationellt tänkande och självbevarelsedrift, och skulle i en någotsånär rimlig värld faktiskt funka. Och så kan vi ju faktiskt inte ha det. Se? jag har lärt mig den här världens regler nu. Alla är dumma i huvudet och värdelösa, vettiga beslut fattas endast i undantagsfall och i allmänhet går allt åt helvete för att folk suger och allt borde brännas upp. Eller frysas ner för den delen, jag hejjar fortfarande på Rob Zombie. Hans här må vara odöd och bokstavligen hjärndöd, men den är fortfarande bättre än de som bebor västerås just nu. Rob Zombie på järntronen!


I slutänden sticker Göran, Snöjonte, Smugglas och Lennart upp till östra muren, där de träffar Rödskägg och hans muntra mannar, som tagit bögraskapet till fånga. Och eftersom hunden och Strutter och de andra bögraskaparna också vill norr över muren så slår de sina påsar ihop. Appropå att manusförfattarna gillar s.k. "sammanträffanden" alltså.

Förväntningar
  • Tuttar, rumpor och muffar. Ingen?.
  • Våldtäkter. Nope.
  • Alla fortsätter vara osympatiska. Ja, men typ. Även om Snöjonte fortsätter hålla munnen stängd.
  • Få oväntade dödsfall. Tja, bara två. Jag trodde nog faktiskt att Dickon och Shitlord skulle hålla liiite längre.
  • Alldeles för lite fantastik. Drake och eld, samt korpar och zombies. Så... okej.
  • Alldeles för mycket interpersonellt tjafs. Ganska lite. Överlag har den här säsongen varit rätt bra på det här.
  • Cersei är sämst. Definitivt sämst, sa Bill.
  • Danny är sämst. Sämst, definitivt, sa Bull.
Förhoppningar
  • Alla dör. Tyvärr bara två namngivna, väl? Fast vakternas död var snyggt gjord iaf.
  • Hela västerås eldas upp av drakar och asfalteras över. Bara den lilla plätt där Sitlord och
  • Mycket mer fantastik. Jao. Det är faktiskt ganska tätt med fantastik nu. Det händer faktiskt grejer i den här säsongen, vilket får mig att tycka att den åtminstone hittills sällar sig till en av de minst dåliga.
  • Snoppar. Nope.
 

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag vill inte vara den som är den, men det verkar som att forummjukvaran skiter i ovanstående uppdatering. Enligt forumlistan är det senaste inlägget Rhodryns.

Och nog för att jag fått allt färre likes på sistone, men noll? På tre dagar? Har ni tröttnat så ordentligt på mina recensioner? Eller är det helt enkelt forummjukvaran som buggat så att ni inte sett att det kommit en?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
krank;n254881 said:
I vanlig ordning behandlar han Gilly och deras son som något slags mellanting mellan slavar och bagage.
Han passar även på att missa när Gilly ovetandes upptäcker något som kan omkullkasta den politiska ordningen i Westeros, eller i alla fall de som bryr sig om arvsföljd och så.
 
Top