Nekromanti KP fråga

kangolen

Veteran
Joined
8 Mar 2002
Messages
9
Location
Uppsala
Hej igen, kom på en fråga jag har ... Vi kör med stridssystem utan detaljerade KP delar (typ armar ben huvud et c) för att man dör så förbannat snabbt annars. Tyvärr så får vi "zombie i dataspel" syndromet. Man slår och slår tills an e död. Dessutom så kan man ha tre KP utan att få någe negativa mods enligt DoD reglerna i grundboken. Orealistiskt, någon...?Kan någon komma på ettt bra mellanting??? Eller åtminstone lite hjälp på traven.... mvh Mikael
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,043
Location
Göteborg
Kör med att när man har fått ett visst antal KP i skada får man minus i CL..... mer skada ger ännu mer minus.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Kör med att när man har fått ett visst antal KP i skada får man minus i CL..... mer skada ger ännu mer minus.

Låter vettigt. Kör också med att RP:na (och fienderna också givetvis) får minus på CL om de har tappat KP. Nu kör ju jag med detaljerat stridområde så det blir lite annorlunda. Är spelare högerhänt och har fått massvis med skada i högerarmen så kan han ju knappast slåss över huvud taget...
 

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Lite kör vi med att göra förklaringen till skadorna annat än vad det ser ut isiffror, eftersom kp är ett så abstrakt förklaring på utmattning, smärta och fysiska skador. Ett sätt är att nästan alla skador är småsår i armar och ben, oavsett mängden kp som förloras, ända till dödsstöten kommer. Oavsett om det är 1kp i skada eller 50, så är det ett avhugget huvud, genomborrat hjärta eller totalt sönderbränd kropp. Det är det mest realistiska jag kan komma på utan att ändra på reglerna.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,587
Location
Helsingborg
En möjlig lösning eller två

Tja kangolen! Välkommen..

Själv kör jag med det detaljerade systemet.. Där kör jag med att den högsta skadan i någon kroppsdel ger minus på alla SMI- och SMI-baserade färdigheter (skriver bara SMI hädanefter men menar "SMI- och SMI-baserade färdigheter")..

Du nämnde inte vilken vers. som du kör med (=misstag eftersom 6:an skiljer sig rätt kraftigt) men jag tar bara och matar på... En normal människa har KP 11 i DoD4..

Lösning 1: (EDD/DoD4)
Man får minus för varje KP som man tagit i skada som är över BC för FYS. Har man FYS 13 (BC:3) så får man -1 på SMI för var 3:e KP som man förlorat.
Nackdel: Kan vara svårt att få flyt i det hela.. Visserligen kan man (om ni kör med kryssrutor för KP) slänga in streck på rollformuläret redan från början som säger till när man får minus och då får spelarna hålla koll på alla minus de får. Måste speltestas.

Lösning 2: (alla vers.)
Man får -1 för varannan KP som en attack gör i skada.. Har man t.ex. fått tre slag mot sig som var för sig har gjort 4, 1 och 7 i skada så får man totalt [2+0+3] -5 på SMI.. Effekterna är kumulativa, alltså man ska lägga ihop alla "minusar" med varandra. k, en normal människa skulle ha svimmat av KP-förlust vid en skada på totalt 12 KP.
Fördel: SL kan lätt hålla reda på alla minus.
Nackdel: Måste speltestas. Jag tog varannan KP från luften.. Antagligen måste man ändra den siffran.

Lösning 3: (alla vers.)
Man får procentuellt minus på SMI. Om man förlorat 50% av alla KP så har man bara 50% på SMI.
Fördel: Man aktar sig för skador.
Nackdel: Små varelser får det svårt. Kan vara krångligt, även om spelarna håller reda på alla minus.
*får en idé på ett "nytt" skadesystem där alla har lika mycket i KP.*

Lösning 5: (alla vers.)
Man får minus beroende på hur mycket man fått i skada procentuellt. Om man förlorat 20% av sina KP så får man -1 på alla färdigheter. förlorat 50% så får man -3.. 80% -5..
Fördel: En varelse kan ha fått lika mycket KP-förlust som en (tunnare) människa men får mindre minus för att den tål mer.
Nackdel: Går långsamt om inte spelarna själva håller koll på det hela. Går snabbt annars (om man kör med kryssrutor, se lösning 5)

Lösning 6: (alla vers.)
Man får -1 när man har 5 KP kvar. -2 när man har 4 o.s.v.
Nackdel: Små varelser (som kanske har KP 3) missgynnas..

Lösning 7:
Man får -1 för var 3:e KP som man fått i skada. Har man fått 5 i skada har man alltså -1 på SMI men om ett till skada fås, så får man -2.
Fördel: Enkelt att hålla reda oavsett om spelarna eller SL håller reda på det.
Nackdel: Titta på lösning 5:s fördel.. En varelse med hög KP kan få mer minus än en varelse med låg KP.


Fråga 1:
Hur kör ni när det gäller rustningar? Skyddar ett harnesk hela kroppen.. Kan man ha en ringbrynjeskjorta, en tunnhjälm och metallskydd på armarna? Hur blir poängen för skyddet då?

Fråga 2:
Hur beskriver ni skadorna?

/[color:448800]Han</font color=448800> som senare kommer på att sitt nya skadesystem påminner om Shadowruns (och kanske även Warhammer Fantasy Roleplying Fantasy Game)
 
Top