En möjlig lösning eller två
Tja kangolen! Välkommen..
Själv kör jag med det detaljerade systemet.. Där kör jag med att den högsta skadan i någon kroppsdel ger minus på alla SMI- och SMI-baserade färdigheter (skriver bara SMI hädanefter men menar "SMI- och SMI-baserade färdigheter")..
Du nämnde inte vilken vers. som du kör med (=misstag eftersom 6:an skiljer sig rätt kraftigt) men jag tar bara och matar på... En normal människa har KP 11 i DoD4..
Lösning 1: (EDD/DoD4)
Man får minus för varje KP som man tagit i skada som är över BC för FYS. Har man FYS 13 (BC:3) så får man -1 på SMI för var 3:e KP som man förlorat.
Nackdel: Kan vara svårt att få flyt i det hela.. Visserligen kan man (om ni kör med kryssrutor för KP) slänga in streck på rollformuläret redan från början som säger till när man får minus och då får spelarna hålla koll på alla minus de får. Måste speltestas.
Lösning 2: (alla vers.)
Man får -1 för varannan KP som en attack gör i skada.. Har man t.ex. fått tre slag mot sig som var för sig har gjort 4, 1 och 7 i skada så får man totalt [2+0+3] -5 på SMI.. Effekterna är kumulativa, alltså man ska lägga ihop alla "minusar" med varandra. k, en normal människa skulle ha svimmat av KP-förlust vid en skada på totalt 12 KP.
Fördel: SL kan lätt hålla reda på alla minus.
Nackdel: Måste speltestas. Jag tog varannan KP från luften.. Antagligen måste man ändra den siffran.
Lösning 3: (alla vers.)
Man får procentuellt minus på SMI. Om man förlorat 50% av alla KP så har man bara 50% på SMI.
Fördel: Man aktar sig för skador.
Nackdel: Små varelser får det svårt. Kan vara krångligt, även om spelarna håller reda på alla minus.
*får en idé på ett "nytt" skadesystem där alla har lika mycket i KP.*
Lösning 5: (alla vers.)
Man får minus beroende på hur mycket man fått i skada procentuellt. Om man förlorat 20% av sina KP så får man -1 på alla färdigheter. förlorat 50% så får man -3.. 80% -5..
Fördel: En varelse kan ha fått lika mycket KP-förlust som en (tunnare) människa men får mindre minus för att den tål mer.
Nackdel: Går långsamt om inte spelarna själva håller koll på det hela. Går snabbt annars (om man kör med kryssrutor, se lösning 5)
Lösning 6: (alla vers.)
Man får -1 när man har 5 KP kvar. -2 när man har 4 o.s.v.
Nackdel: Små varelser (som kanske har KP 3) missgynnas..
Lösning 7:
Man får -1 för var 3:e KP som man fått i skada. Har man fått 5 i skada har man alltså -1 på SMI men om ett till skada fås, så får man -2.
Fördel: Enkelt att hålla reda oavsett om spelarna eller SL håller reda på det.
Nackdel: Titta på lösning 5:s fördel.. En varelse med hög KP kan få mer minus än en varelse med låg KP.
Fråga 1:
Hur kör ni när det gäller rustningar? Skyddar ett harnesk hela kroppen.. Kan man ha en ringbrynjeskjorta, en tunnhjälm och metallskydd på armarna? Hur blir poängen för skyddet då?
Fråga 2:
Hur beskriver ni skadorna?
/[color:448800]Han</font color=448800> som senare kommer på att sitt nya skadesystem påminner om Shadowruns (och kanske även Warhammer Fantasy Roleplying Fantasy Game)