Jag håller på att skriva ett rollspel som är tänkt att kunna spelas på konvent utan några förberedelser -- eller på någon annan plats utan några förberedelser, om det skulle råka vara så att det inte pågår något spelkonvent. Av psykologiska skäl skulle jag vilja använda spelkort till det, eftersom det i systemet (troligen) kommer ingå ett moment där man vid vissa givna tillfällen råkar ut för omvälvande händelser som bestämd slumpmässigt, och då tycker jag att det finns en poäng i att redan när spelet börjar välja ut de kort som kommer bestämma vilka händelserna blir och först när de inträffar vända upp dem.
Men det var egentligen inte det jag tänkte fråga om. Det jag tänkte fråga om är hur vettigt det är att använda spelkort till ett sådant här spel. Jag vet att det är lätt att få tag på tärningar på ett spelkonvent, men hur är det med kort? Har du med dig en kortlek (ej Magic) på konvent? Kan du få tag på en om du försöker?
/tobias
Men det var egentligen inte det jag tänkte fråga om. Det jag tänkte fråga om är hur vettigt det är att använda spelkort till ett sådant här spel. Jag vet att det är lätt att få tag på tärningar på ett spelkonvent, men hur är det med kort? Har du med dig en kortlek (ej Magic) på konvent? Kan du få tag på en om du försöker?
/tobias