Kontroversiella och provocerande rollspel

Om du TROR på propagandan ja.

An open mind is like a fortress with its gates unbarred and unguarded…
Det är svårt att argumentera för religionsfrihet i 40K... "propagandan" här är ju spelets egen världsbeskrivning.

Det går att organisera saker bättre än det dysfunktionella Imperiet, men det går antagligen inte att ha ett bättre samhälle än i Ultramar.

Och jag menar, den här diskussionen är i sig beviset på att vi uppfyller kravspecen i originalinlägget. :)

40k tycker jag är lite svårt i den här frågan. Vad är den tänkta meningen.

Är det att man ska reflektera över orättvisor, om imperiet är de goda eller onda, om vad som är rätt eller fel, vad gränser går, vad en människa betyder i något sådant stort?

Eller är meningen med 40k att man ska tycka det är coolt, skita i att tänka så mycket och ha en power fantasi?

40k tycker jag är lite svårt i den här frågan. Vad är den tänkta meningen.

Är det att man ska reflektera över orättvisor, om imperiet är de goda eller onda, om vad som är rätt eller fel, vad gränser går, vad en människa betyder i något sådant stort?

Eller är meningen med 40k att man ska tycka det är coolt, skita i att tänka så mycket och ha en power fantasi?
Det är vad folk inte är överens om. Det började otvetydigt som en brittisk sjuttio-åttiotalssatir, på samma vis som Judge Dredd (eller Rogue Trooper), men precis som i Judge Dredd måste man undra om det faktiskt finns någon bättre lösning i det givna samhället, och en del missar satiren (inklusive skapare ibland).

Ska man hitta en vis tes skulle det väl kunna vara något i stilen "hur ser organisation, symbolik och estetik ut i ett fullt utfört fascistiskt samhälle?" Då är det en självklarhet att självbilden måste innehålla brölande militarism, fascistestetik, en officiell religion, och övermänniskoideal, samt att allt utifrån är fiender.

Delta Force var ett 1980-talsspel som där man spelade elitsoldater i Delta Force (US Army Special Forces) som skjuter svartmuskiga män under kommandoräder i Mellanöstern. Några äventyr var varianter på historiska händelser (ett exempel: länk >>> ) och Libyens diktator Muammar Ghaddafi fick en Bondskurksliknande aura.

Smaklös reaganism på steroider. Fick kritik för detta på sin tid.

Last edited:
Delta Force var ett 1980-talsspel som där man spelade elitsoldater i Delta Force (US Army Special Forces) som skjuter svartmuskiga män under kommandoräder i Mellanöstern. Några äventyr var varianter på historiska händelser (ett exempel: länk >>> ) och Libyens diktator Muammar Ghaddafi fick fått en Bondskurksliknande aura.

Okej, men det låter som att man antingen ville att folk skulle tycka det var coolt och inte tänka på det eller att de gjorde ett ställningstagande.

Tanken var inte att utforska problematiken med att utföra sådana uppdrag.

Okej, men det låter som att man antingen ville att folk skulle tycka det var coolt och inte tänka på det eller att de gjorde ett ställningstagande.

Tanken var inte att utforska problematiken med att utföra sådana uppdrag.

Korrekt uppfattat. Ungefär såhär var spelets anda.

Delta Force var ett 1980-talsspel som där man spelade elitsoldater i Delta Force (US Army Special Forces) som skjuter svartmuskiga män under kommandoräder i Mellanöstern. Några äventyr var varianter på historiska händelser (ett exempel: länk >>> ) och Libyens diktator Muammar Ghaddafi fick fått en Bondskurksliknande aura.

Även Operation Dead drop till Modern d20 har liknande upplägg. Man är kommandosoldater som ska mörda Saddam Hussein (scenariot är också hysteriskt dåligt strukturerat).

Roleplaying Public Radio har en fantastisk genomgång av det på sin patreon-kanal.

Last edited:
oh, Infernals boken till Exalted 2ed hade en grej med sexuella övergrepp på barn i helvetet som folk typ brände sina böcker över.

oh, Infernals boken till Exalted 2ed hade en grej med sexuella övergrepp på barn i helvetet som folk typ brände sina böcker över.
Även om skitstormen kring det där med Lillun var något överdriven på klassiskt RPG.net-manér så skulle jag nog ändå inte säga att det finns så mycket att utforska eller fundera över med den lilla biten lore heller. Den var mer typ, »We have FATAL at home!« från ett gäng som ville eggfursta sig for its own sake. Åtminstone var det så jag alltid uppfattade det.

Var det inte RPG.net-storm mot Mutant: År Noll också, för att det fanns slavar och man kunde vara slav?

Det första rollspelet jag tänkte på när jag läste första posten var rollspelet Bad Sex.

Bad Sex: The Roleplaying Game är ett indierollspel som medvetet rör sig i ett obekvämt gränsland och handlar om att ha dålig sex. Spelets syfte är inte att vara chockerande för sakens skull, utan att använda ett tabubelagt och känsligt område som ett sätt att utforska makt, sårbarhet, kommunikation och missförstånd mellan människor.

MODERERING

Jag vill påminna om trådens ämne, tips på rollspel som är "kontroversiella och medvetet provocerande".

I stort sett alla rollspel har någon gång provocerat någon, någonstans, men försök hålla tipsen till just "medvetet provocerande" så att vi inte måste göra en lista på vartenda rollspel som någonsin har funnits och som Siewert Öholm varit arg på.

Rollspel och kontroverser som uppstår utan medveten vilja hos spelskaparna, diskuteras med fördel i en egen tråd. :)

Tackar på förhand

MVH

/Magnus

Nu har jag inte läst GURPS Aztecs, men om man ska göra en historiskt korrekt kampanjmiljö med den kulturen så blir det … äckligt.

Back